Poiminta

Teenkö väärin, jos painostan miestä vielä yhteen lapseen?

Kuva: Heli Blåfield

Miehen mielestä kaksi lasta on tarpeeksi, mutta vaimoa piinaa kova vauvakuume. Pitäisikö haave kolmannesta lapsesta unohtaa?Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (54)

Vierailija

Meillä mies olisi halunnut kolmannen tai vaikka neljännenkin. Minä en missään nimessä. Kaksi lasta riittää minulle ja menin sterilisaatioon. Ikää olisi vielä ollut, mutta sisimmässäni olin tiennyt jo melko pian toisen synnyttyä, että minä en äitinä enempää halunnut. Yhden olisin ilman muuta halunnut vielä minäkin, jos roolini olisi perheemme isän rooli; ei tarvitsisi laskea omaa tulotasoaan äitiysloman ajaksi, olla raskaana/synnyttää eikö tarvitsisi olla vauvaan kiinni. Fakta on, että en enää tuollaista halunnut. Mitään kriisiä päätökseen ei liittynyt parisuhteen tai muunkaan kanssa. Päinvastoin; oman raskaudenpelkoni väistyttyä ja hormonaalisen ehkäisyn lopetettuani mielialani on tasaisempi kuin aikoihin ja halutkin hyrräävät ihan eri tavalla. Järkeiltiin niin, että ainoastaan siinä tapauksessa, että mieheni jäisi nuorena leskeksi tai muuten eroaisimme saattaisi hän haluta lisää lapsia kun miehillä ei tuo ikäkään ihan heti ongelmaksi muodostu. Minä sen sijaan olen omani tehnyt ja mikäli leskenä tai eronneena tekisi mieli alkaa uutta kumppania etsimään olisi se kaikille reilua että tämä asia on tiedossa jo heti. Olen kiitollinen miehelleni, että hän ei minua kolmanteen lapseen painostanut. Olen myös kiitollinen itselleni, että uskalsin seurata sisintäni ja olla hankkimatta sitä kolmatta tai enempää, joita kaveripiirit ja sisarusten perheet ovat tehneet. Se että minulla on "vain" kaksi lasta, pahimmat pikkulapsiajat takana ja elämä helppoa näiden kanssa (saati että se talouskin kunnossa) saa toisinaan isommilta perheiltä negatiivista "olet itsekäs"-sävytteisiä kommentteja.

Vierailija

Painostaminen on väärin. 

Mitähän asiantuntija olisi vastannut, jos mies olisi kysynyt "Teenkö väärin, jos painostan naista seksiin?"

Biologiasta ja hormoneista on kummassakin kyse, mutta ihmisen on opeteltava hillitseään viettejään, jos haluaa toisen kanssa sovussa elää.

t. Nainen

Vierailija

Pitää. Lapsiluku on harkittava rationaalisesti eikä vauvakuumeilun perusteella. On mietittävä, millaista elämä on esimerkiksi viiden tai kymmenen vuoden päästä, jos hankimme nyt kolmannen lapsen. Riittävätkö rahat kolmen lapsen vaatteisiin, harrastuksiin, omiin huoneisiin?

Vierailija

Lasten hankkiminen on yhteinen päätös, kuten edelliset kommentoijat ovat sanoneet. Meillä on kolme lasta ja olisin itse halunnut vielä neljännen, mutta mies ei lämmennyt tälle ajatukselle. Hänellä oli asiaan hyvät perustelut ja totesi lisäksi, ett koetetaan pitää näistä olemassa olevista lapsista sitäkin paremmin huolta. Aluksi mun oli vaikea hyväksyä, etten enää saisi vauva-aikaa kokea, mutta näin jälkeenpäin olen tyytyväinen ratkaisuumme. Kolme lasta pikkusen eri vaiheissa murrosikää on ihan tarpeeksi haastavaa.

Vierailija

Pitää. Ketään ei voi pakottaa vanhemmaksi. Painostaminen noin isossa asiassa kumpaan suuntaan tahansa aiheuttaa katkeruutta, joka taas myrkyttää parisuhteen, joten ero on luultavasti edessä joka tapauksessa. Itse lähdin liitosta, jossa mies vauvakuumeili (muutti siis mieltään eikä yksi riittänytkään, kuten alun perin sovittiin). 17 vuotta myöhemmin olen edelleen tyytyväinen lapsilukuuni ja ratkaisuun.
Lisäksi vauvakuume on ylipäätään varsin typerä syy hankkia lapsia, vauvaikä kestää vuoden, ja sen jälkeen on vielä ne noin 19 muutakin vuotta.

Vierailija

Vanha totuus on, että kyllähän se on mies helpommin pakotettavissa isäksi kuin nainen äidiksi. - Minusta on edesvastuutonta ajatella, että pakottaa tai vaatii ketään synnyttämään tai tulemaan isäksi. Mutta abortti ei ole (ensi-sijasesti) ole ehkäisy keino, joten jos mies haluaa olla ehdottoman varma, että ei tule isäksi, niin pitäköön housut jalassa tai vähintään huolehtikoon ehkäisystään. 

Vierailija

Mitenköhän sitoutunut painostettu mies on lapsen hoitoon? Voipi tahtonsa läpi saanut painostaja huomata, että kohta on kotona lasten lisäksi yksi aikuinen lapsi, joka viettää aikaansa mielummin jossain muualla kuin kotona.

Vierailija

Mitäpäs jos ensin kasvattaisi aikuiseksi ne kaksi olemassa olevaa ja sitten miettisi, josko vielä kolmannenkin tekisi...

Ne naiset, joille ei tehdyt lapset riitä vaan vauvakuumetta pukkaa, eivät oikeasti halua jatkaa sukuaan ja levittää geenejään. He ovat rakastuneet vauva-arkeen ja siihen hormonihyökyyn, eivät varsinaisesti vauvaan. Ihan sama juttu kuin silloin, kun nainen ei halua koskaan suhteen etenevän arjen tasolle vaan etsii uuden rakkaussuhteen aina kun edellinen alkaa hiukankin osoittaa väljähtymisen merkkejä ja alkuaikojen säkenöinti alkaa himmetä.

Ketään miestä tahi naista ei koskaan saa painostaa tekemään lasta, ei yhtä eikä kymmentä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pitää. Lapsiluku on harkittava rationaalisesti eikä vauvakuumeilun perusteella. On mietittävä, millaista elämä on esimerkiksi viiden tai kymmenen vuoden päästä, jos hankimme nyt kolmannen lapsen. Riittävätkö rahat kolmen lapsen vaatteisiin, harrastuksiin, omiin huoneisiin?

Nimeomaan! Ihmeellistä että olet ensimmäinen joka tästä mainitsee. Vauvakuume on typerin mahdollinen syy hankkia lapsia, yhtä typerä kuin että hankkisi koiran koska koiranpennut ovat niin söpöjä. Lapsia suunnitellessa pitää miettiä kauas, miten jaksaminen, talous, ura, sisarukset, pitääkö muuttaa isompaan asuntoon jne.

Vierailija

Meillä minä halusin mutta mies ei halunnut kolmatta lasta, asiasta tuli kriisi, selvisimme parisuhdeterapian avulla, ja yhtäkkiä mies halusikin kolmannen lapsen. Kolmas lapsemme on täydentänyt perheemme. Vaikka välillä on raskasta, tuntuu, että juuri näin kaiken piti käydä.

Vierailija

Mä painostin ja mies suostui pitkin hampain. En suosittele tätä muille!

Mies selvästi etääntyi perheestä uuden vauvan (sen painostuksen tuloksen) syntymän jälkeen. Yhdessä ollaan edelleen, mutta helppoa ei ole ollut.

Siunausta, rukoile myös Jeesukselta johdatusta asiaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat