Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

”Synnyttäjä, luota kohtuusi” – tämä ja kolme muuta asiaa, jotka sinun tulee tietää ponnistamisesta

Synnytyssalin hyvä ilmapiiri on äidille tärkeää. Kuva: iStockphoto

Fysioterapeutti ja joogaohjaaja Malla Rautaparta kertoo, että synnytyksen ponnistusvaiheesta on liikkeellä paljon vanhentunutta ja vääränlaista tietoa.Lue koko juttu

Kommentit (6)

Vierailija

Voisiko vielä saada neuvoja, miten saa kätilön ja varsinkin synnytyslääkärin luottamaan synnyttäjän kohtuun? Siis varsinkin siinä tilanteessa, kun kaikki ei mene niin kuin oppikirjoissa.

Vierailija

No kyllä mun kohtu feilasi mut ihan täysin. Mitään ponnistanisen tarvetta ei ollut ja supistukset kutakuinkin tiessään. Siinä sitten ährättiin lihasvoimilla vauva ulos reilu tunnin ajan. Siinä ei kohtu paljon jeesanut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No kyllä mun kohtu feilasi mut ihan täysin. Mitään ponnistanisen tarvetta ei ollut ja supistukset kutakuinkin tiessään. Siinä sitten ährättiin lihasvoimilla vauva ulos reilu tunnin ajan. Siinä ei kohtu paljon jeesanut.

Heh! Sama mulla. Siina vaiheessa kun tuntui etta pitas ponnistaa, ei viela saanut. Sitten loppu ponnistamisen tarve ja supistukset. Imukupillahan vauva saatiin ulos, mutta ei ollu kohtuun luottamista!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Oliko synnytys lääkkeetön? Esim. epiduraali voi häivyttää ponnistustarpeen kokonaan.

Itsellä kehon omat ponnistukset on ollu tosi rajuja. En oo joutunu tietosesti ite ponnistaa ollenkaan, vaan kohtu on ite puskenu vauvan ulos.

Vierailija

Asia mitä en tiennyt ennen kuin kävi itselle. Kohtu on siis lihas mikä pitkän rasituksen jälkeen menee myös maitohapoille. Kohtu siis meni itsellä maitohapoille kesken avautumisvaiheen, enkä koskaan avautunut kokonaan. Joten lapsi syntyi sektiolla yli vuorokauden avautumisvaiheen jälkeen..

Vierailija

Kahdeksan lasta maailmaan saattaneena uskallan sanoa, että kun pystyy rentouttamaan itsensä täysin niin, niin kohtu työntää lapsen ulos. Mutta se ei onnistunut ensimmäisellä kerralla ainakaan minulta. Kolmas kerta meni vähän liiankin nopeasti. Ensimmäisestä supistuksesta 14min ja lapsi oli maailmassa, onneksi olin sairaalassa😊.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat