Julki-imetyksen turvaava laki saa kannatusta: ”Imettäjät tarvitsevat vertaistukea”

Kuva: iStockphoto

Imetyskouluttajan mielestä monelle äidille on epäselvää, missä he voivat imettää. Vauva.fi:n kyselyyn vastanneet äidit kannattavat lakia.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (33)

Kolmen lapsen äiti

En vaan tajua sitä, että pitää imettää vauvaa julkisesti niin että tissi näkyy. Kyllä sen voisi peittää vaikka huivilla. Varsinkin jossain ravintolassa, menisi kyllä ruokahalu! Ei kaikki välttämättä sitä halua nähdä! Jotain rajaa tämän päivän 'äityliineille'

Vierailija

Suomessa on jo liikaakin lakeja joita poliisi ei pysty valvomaan. Ravintolalla on oikeus valita asiakkaansa joten imettäjät jäävät ulos.

Vierailija

Kolmen lapsen äiti kirjoitti:
En vaan tajua sitä, että pitää imettää vauvaa julkisesti niin että tissi näkyy. Kyllä sen voisi peittää vaikka huivilla. Varsinkin jossain ravintolassa, menisi kyllä ruokahalu! Ei kaikki välttämättä sitä halua nähdä! Jotain rajaa tämän päivän 'äityliineille'

Kiva jos tämä huivin kanssa peittely on sinun lapsillesi ollut ok, omalla lapsella se on ihan päivästä kiinni saako se huivi/rätti olla siinä edessä vai ei. Jos vauva repii rättiä ja riehuu niin kyllä se herättää huomiota ja paheksuntaa paljon enemmän kuin tavallinen imetys. Kyllä minuakin ällöttää tietyt asiat muissa ihmisissä, mutta en silti vaadi että esim. pahasta aknesta kärsivä kietaisee huivin päänsä ympärille tullessaan ravintolaan tai vaihtoehtoisesti vetäytyy pihvinsä kanssa vessaan aterioimaan. Tai että voimakkaasti haiseva (hiki, paska, hajuvesi) henkilö poistetaan kaupasta koska minua ällöttää. Jos ei siedä muita ihmisiä (rumia, isonenäisiä, huonosti pukeutuvia tai tissiä syöviä) niin kannattaa jäädä kotiin. Siellä saat määritellä omat rajasi ihan vapaasti.

Erkki Mela

Mielestäni julkisilla paikoilla saa imettää, mutta tissit pitää olla peitettynä. Itse saan erektion, jos näen paljasta pintaa ja se on huomattava riski. Niin ja ajatelkaapa niitä kolareita, joita miehet aiheuttavat tirkistellessään tahtomattaan tissejä ajaessaan autolla.

Vierailija

Näin useankin lapsen äitinä en voi kannattaa tuota lakia. Minusta yrityksellä on oikeus itse päättää kannastaan imetykseen. Imetys ei minusta todellakaan sovi joka paikkaan, vaikka jossain Hesburgerissa huivin kanssa imettävä ei itseäni häiritsisikään (vaikka pääsääntöisesti imetyksen vierestä seuraaminen on minusta ällöttävää, vaikka olen itsekin imettänyt). En todellakaan ymmärrä, miksi lailla pitäisi turvata utareen paljastaminen jossain kirkon penkissä tai hienostuneessa ravintolassa. Jokainen yritys / yhteisö päättäköön itse, mikä heidän tyyliinsä sopii.

Vierailija

Kai kohta tulee laki, joka takaa sen että mies voi pissata missä vaan. Kunhan vaan katsoo että pissat menee lopuksi vessaan. Kanniskelee vaan kippoa sitä varten mukana. Kätevää kun ei tarvi humalassa etsiä vessaa. Ni ja pissaaminenhan on perustarve joten ei vastaväitteitä.

Nooot. En ymmärrä tätä julki-imetyskampanjaa. Se on onnistunut ennenkin katseilta piilossa, miksi sitä nytkään tarvitsisi sietää? Sama asia kuin tuo miesten julkipissaus. Sen voi tehdä asianmukaisesti tarkoituksenmukaisissa tiloissa.

-mies-

Vierailija

Erkki Mela kirjoitti:
Mielestäni julkisilla paikoilla saa imettää, mutta tissit pitää olla peitettynä. Itse saan erektion, jos näen paljasta pintaa ja se on huomattava riski. Niin ja ajatelkaapa niitä kolareita, joita miehet aiheuttavat tirkistellessään tahtomattaan tissejä ajaessaan autolla.

Et sitten pysty kesällä liikkumaan missään jos paljas iho saa aikaan tuollaista. Pysy vain kotonas.

Vierailija

Hienoa! Ei ihmisiä saa syrjiä ravintoloissa, esim. ihonvärin mukaan, miksi sitten saisi iän mukaan syrjiä? Jos joku kokee julki-imettämisen kiusallisena, niin pysykööt kotonaan. Hassua muuten, en ole ikinä nähnyt paljastavaa julki-imettämistä ikinä, vaikka olen 45-vuotias ja asunut pääkaupunkiseudulla koko ikäni. Lähinnä pervojen fantasioita nuo paljastelevat julki-imettämiset.

Vierailija

Imetys on niitä asioita, mistä vähiten menee mikään maku tai ruokahalu. Negatiiviset ja itsekkäät ihniset saa voimaan henkisesti pahoin. Vauva on niin ihana ja kaukana yökötyksestä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kolmen lapsen äiti kirjoitti:

Kiva jos tämä huivin kanssa peittely on sinun lapsillesi ollut ok, omalla lapsella se on ihan päivästä kiinni saako se huivi/rätti olla siinä edessä vai ei. Jos vauva repii rättiä ja riehuu niin kyllä se herättää huomiota ja paheksuntaa paljon enemmän kuin tavallinen imetys. Kyllä minuakin ällöttää tietyt asiat muissa ihmisissä, mutta en silti vaadi että esim. pahasta aknesta kärsivä kietaisee huivin päänsä ympärille tullessaan ravintolaan tai vaihtoehtoisesti vetäytyy pihvinsä kanssa vessaan aterioimaan. Tai että voimakkaasti haiseva (hiki, paska, hajuvesi) henkilö poistetaan kaupasta koska minua ällöttää. Jos ei siedä muita ihmisiä (rumia, isonenäisiä, huonosti pukeutuvia tai tissiä syöviä) niin kannattaa jäädä kotiin. Siellä saat määritellä omat rajasi ihan vapaasti.

Jos ei osaa olla menemättä ravintolaan ilman imettämättä siellä, voi olla kokonaan menemättä. Kyllä normaali äiti imettäisi ennen ravintolareissua, tai ottaisi pullon mukaan TAI jättäisi ravintolaan menemättä.
Aika moukka pitää olla jos ei ymmärrä ettei se ravintolapöytä, ole paikka kehon eritteille, ei sille hielle ja paskalle sen enempää kuin äidinmaito tai sperma.
Mä ja moni muu äiti tajuaa tämän ihan luonnostaan, mutta sitten on teitä, joiden on mentävä vartavasten sinne ruokapaikkaan imettämään, koska tiedätte että se ällöttää ja provosoi, eli huomiotahan sillä haetaan ja saadaan. Tulee mieleen tekeekö moinen nainen vauvankin vain huomionhaun takia, nykyäänhän moni hekee huomiota keinolla millä hyvänsä.
Jonkun julkisen paikan, jossa toiset ei ruokaile, voi vielä ymmärtää, ei ravintolaa missään nimessä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Imetys on niitä asioita, mistä vähiten menee mikään maku tai ruokahalu. Negatiiviset ja itsekkäät ihniset saa voimaan henkisesti pahoin. Vauva on niin ihana ja kaukana yökötyksestä.

vaikka sulta ei menisi, useilta menee. tää on juuri sitä minäminäajattelua, että mitä vaan voi julkisestikin tehdä, kun MUA ei häiritse ja kiinnosta, evvk jne. Teinimeininkiä.

Vierailija

Niin noloa. On törkeää tehdä imetyksestä iso asia. Ihminen imettää diskreetisti siellä, missä on pakko, jossain sivussa huomaamatta. Miten usein ihmisen pitää edes julkisesti imettää?

Vierailija

Näittekö, miten hirveän näköinen tuo kuvituskuva on? Aivan oikein, imettäminen on julman ruma näky. Siksi tulee aina imettää huivin alla, paitsi kotona.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat