Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järjetön stressi omistusasunnosta

Vierailija
19.11.2017 |

Ostin vuosi sitten asunnon rivitalosta ja teetin siihen kylpyhuoneremontin, koska asunnossa oli alkuperäinen 80-luvun kylpyhuone. Remontin teettäminen ja kaikkien asioiden hoitaminen oli äärimmäisen stressaavaa, ja tuntui että koko ajan menee jotain pieleen ja remontti olikin paljon kalliimpi ja kesti kauemmin kuin olin ajatellut.

Nyt pelkään koko ajan, että tuossa remontissa on mennyt jotain pieleen ja asuntoon syntyy kosteusvaurio tai jotain. Olen jo joutunut soittelemaan remppafirmalle, kun lattialämmityksen termostaatti hajosi ja yksi silikonisaumanpätkä oli huonosti laitettu.

Ahdistaa kamalasti muutenkin tämä omistusasuminen. Pelkään, että tulee jotain isoja vikoja ja joudun maksamaan, ja siihen ei ole varaa. Lisäksi hirvittää tulevat remontit: tänne on suunnitteilla ainakin ikkunaremontti, ja pintojakin pitää jossain vaiheessa uusia.

Olisiko parempi muuttaa vuokralle, niin ei tarvitsisi koko ajan ahdistua? Hirvittää sekin, että jos kylppäristä tosiaan paljastuu vaikka joskus myöhemmin jotain vikaa ja olen jo myynyt asunnon, voin joutua vastaamaan kustannuksista, vaikken ole remonttia itse tehnyt ja sillä on ollut myös taloyhtiön puolesta valvoja.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ostanut uuden asunnon, niin ei ole vähään aikaan remppoja tulossa ja rakennuttaja vastaa virheistä pitkän aikaa.

Vierailija
2/17 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näin rankka ahdistuminen sinulle uusi piirre? Vai onko se sinulle ominainen tapa uusissa asioissa?

Itse ostin ensimmäisen asunnon 90- luvulla ja lainan lyhennykset ahdisti joka kerta ensimmäisen vuoden pari, sitten helpotti. Jälkikäteen ajatellen asunnnon osto oli just oikea mutta sillä hetkellä lainasumma tuntui liian suurelta. Nykyään olen ihan tyytyväinen velaton omistusasuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan tuttua, mutta sitten kuitenkin ei.

Ostimme ensimmäisen asuntomme uudiskohteesta, ja silloin oli vähän samanlaisia fiiliksiä. Seuraavaksi asuimme vuokralla, ja se oli kieltämättä huoletonta. Nyt asumme taas omassa. Itsekin pelkään eniten juuri kosteusvauriota, mutta enää sekään ei ole mikään iso peikko. Jos sellainen tulee, saa sen kyllä korjattua kuivaamalla. Rakenteet menevät yhtiön piikkiin. Jos asut itse asunnossa, huomaat kyllä, jos jotain on pielessä. On hyvin epätodennäköistä, että asunnossa on joku piilevä vaurio, josta et ole tietoinen myydessäsi sitä eteenpäin.

Toisaalta omistusasujalla, kuten toki muillakin, pitäisi olla vähän vararahastoa yllättävien menojen varalle. Onko asunto sinulle liian kallis, jos mitään ei jää säästöön? Harmittaahan se ylimääräinen rahanmeno, mutta ainakin meille tämä omistuasuminen tulee kokonaisuutena edullisemmaksi kuin vuokralla asuminen.

Vierailija
4/17 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuosta syystä itse asun vuokralla, ei paljoa napostele olla jatkuvasti lapioimassa rahaa sen kämpän remppaamiseen. Kaveritkin jatkuvasti hakemassa pankista lainaa, kun pitää rempata sitä ja tätä, sitten naureskelevat minulle kun maksan vuokraa. No kukin polttaa rahansa tyylillään, ei ne asuntojen arvotkaan loputtomiin voi kasvaa.

Vierailija
5/17 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit ostanut uuden asunnon, niin ei ole vähään aikaan remppoja tulossa ja rakennuttaja vastaa virheistä pitkän aikaa.

Uusi asunto maksaa helposti tuplat mitä vanha saman kokoinen asunto samalla alueella. Toisaalta jos ei osaa itse remontoida ja ostaa kaiken palveluna niin uusi asunto saattaa tulla pitkän päälle edullisemmaksi.

Toisaalta uusissa asunnoissakin on susia. Esim. Jätkäsaaressa on useampi talo kärsinyt pahoista vesivahingoista jo rakennusaikana.

Vierailija
6/17 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä ei ollut käytännössä vaihtoehto, koska uudet asunnot on täällä pääkaupunkiseudulla hippasen kalliimpia kuin 80-luvulla rakennetut.

ap

Vierailija
7/17 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kerrostalossa taloyhtiö laittoi kylppärit uusiksi putkirempan yhteydessä, joten vastuu tiivistyksistä jne on yhtiöllä.

Vierailija
8/17 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistaminen ei sovi kaikille. Vuokranantajuus sopii vielä harvemmille. Stresssinsieto ja riskinsieto on yksi niistä asioista, joita tässä kannattaa pohtia.

Elämästään kannattaa yrittää tehdä mukavaa. Jokaiselle meistä tulee vielä sellaisiakin stressinaiheitq, joita ei voi välttää.

Vierailija
9/17 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet teettänyt remontin laillisella firmalla, sillä on jonkinlainen vastuu, jos vesivahinko sattuu huonossti tehdyn työn takia. Itsekin voi sitä estää esimerkiksi niin, että ei turhaan laske vettä kylppärin lattialle, normaali puhdistaminenkin sujuu yleensä kostealla pyyhkimällä. Jotkuthan pesevät kylppärinsä päivittäin suihkuttamalla vettä älyttömät määrät lattialle.

Rauhoitu ja nauti asumisestasi uudessa kodissasi. Liikaakin mediassa pelotellaan noilla korvauksilla, kun aivan äärimmäisiä tapauksia tuodaan esille. Sellaisia halpoja kosteushälyttimiä on olemassa, ne rupeavat hälyttämään, jos kosteutta kertyy esimeksi keittiön tiskiöpöydän alle. Silloin vahinko on vielä varmaan kuivattamalla korjattavissa, kun vuoto ei ole jatkunut vuosikausia.

Vierailija
10/17 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ostanut omistusasunnon ja vielä vähän vanhemman ilman, että olet varautunut ollenkaan remonttikuluihin, olet ostanut liian kalliin asunnon eli elät yli varojesi. Ei ihme jos ahdistaa. Istu nyt alas ja laske realistisesti asuntoosi ja taloyhtiöösi tulevat remontien kustannukset vaikka seuraavan 10 vuoden aikana ja maksukykysi: Jos kustannukset ylittävät maksukykysi, laita asuntosi myyntiin ja osta halvempi tai muuta vuokralle. Olet paljon paremmassa tilanteessa, jos ja kun voit myydä asunnon ilman paniikkia rauhassa.

Vierailija
11/17 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee. Omistajalla on aina omistajan taakka. Siksi ihmettelen ihmisten hinkua omistusasumiseen silloinkin, kun se ei taloudellisesti ole järkevin ratkaisu.

Vierailija
12/17 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistaminen ei sovi kaikille. Vuokranantajuus sopii vielä harvemmille. Stresssinsieto ja riskinsieto on yksi niistä asioista, joita tässä kannattaa pohtia.

Elämästään kannattaa yrittää tehdä mukavaa. Jokaiselle meistä tulee vielä sellaisiakin stressinaiheitq, joita ei voi välttää.

Näin minäkin olen ajatellut. Taidan olla ihan armoton stressierkki, kun tällaisesta koko ajan stressaan. Ja tämä ei tosiaan ole ainoa stressinaihe elämässäni tällä hetkellä  - tuntuukin vähän siltä, kuin monet stressaavat ja mieltä painavat asiat vaan kasautuvat ja lisääntyvät.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Olenko surkimus, jos en vaan tykkää asua omistusasunnossa? Sehän on kuitenkin Suomessa kunnon kansalaisuuden ja varsinkin hyvän vanhemman mittari.

ap

Vierailija
13/17 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa asunto isosta yhtiöstä, jossa isot rempat tehty. Huoletonta on, eikä tarvitse mennä mihinkään yhtiön toimintaan mukaan, jos ei halua, koska isossa yhtiössä on aina niitä innokkaitakin.

Vierailija
14/17 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ihannoidaan jostain kumman syystä omistusasumista yli kaiken. Itse näen asian siten, että teetpä niin tai näin, kaikki rahat menee jokatapauksessa. Olen omistusasuja ja eniten näissä taloyhtiöissä ottaa päähän asioiden amatöörimäinen hoito. Ei jaksaisi raskaan työn päälle vääntää epäolennaisuuksista muiden osakkaiden kanssa.

Saatan hyvinkin muuttaa takaisin vuokralle.

Vierailija
15/17 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kerrostalossa taloyhtiö laittoi kylppärit uusiksi putkirempan yhteydessä, joten vastuu tiivistyksistä jne on yhtiöllä.

Ja kukahan on se yhtiö? No sinä ja kanssa-asujasi. Osakkeen omistajat maksavat, mitä oikein kuvittelet?

Vierailija
16/17 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet teettänyt remontin laillisella firmalla, sillä on jonkinlainen vastuu, jos vesivahinko sattuu huonossti tehdyn työn takia. Itsekin voi sitä estää esimerkiksi niin, että ei turhaan laske vettä kylppärin lattialle, normaali puhdistaminenkin sujuu yleensä kostealla pyyhkimällä. Jotkuthan pesevät kylppärinsä päivittäin suihkuttamalla vettä älyttömät määrät lattialle.

Rauhoitu ja nauti asumisestasi uudessa kodissasi. Liikaakin mediassa pelotellaan noilla korvauksilla, kun aivan äärimmäisiä tapauksia tuodaan esille. Sellaisia halpoja kosteushälyttimiä on olemassa, ne rupeavat hälyttämään, jos kosteutta kertyy esimeksi keittiön tiskiöpöydän alle. Silloin vahinko on vielä varmaan kuivattamalla korjattavissa, kun vuoto ei ole jatkunut vuosikausia.

Nykyisten standardien mukaan kylpyhuoneeseen vedetään vesieriste sekä lattian että kaikkien seinien alalla. Ennen eriste nousi vain 10 senttiä seinille lattiasta. Joten nykyajan remontoitu kylpyhuone kestää kyllä suihkuttelua ja vedellä puhdistamisen.

Vierailija
17/17 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet ostanut omistusasunnon ja vielä vähän vanhemman ilman, että olet varautunut ollenkaan remonttikuluihin, olet ostanut liian kalliin asunnon eli elät yli varojesi. Ei ihme jos ahdistaa. Istu nyt alas ja laske realistisesti asuntoosi ja taloyhtiöösi tulevat remontien kustannukset vaikka seuraavan 10 vuoden aikana ja maksukykysi: Jos kustannukset ylittävät maksukykysi, laita asuntosi myyntiin ja osta halvempi tai muuta vuokralle. Olet paljon paremmassa tilanteessa, jos ja kun voit myydä asunnon ilman paniikkia rauhassa.

Joo, näin olen tainnut tehdä. Varauduin ainoastaan siihen kylpyhuoneremonttiin, jonka siis teetin heti kun olin asunnon ostanut. Muuten en ole varautunut mihinkään.

Mutta miten ihmeessä kukaan tietää, mitä kaikkia kustannuksia seuraavan 10 vuoden aikana tulee?

ap