Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kommentit (14)

Vierailija

Suolistosairauksia tutkitaan paremmin USA:ssa. Esim. reovirus-tutkimus. Katsokaa netti ja youtube. Ja aasialainen lääketiede esim. akupunktio ja yksilöllinen ruokavalio hoitaa kokonaisvaltaisemmin ihmistä kuin länsilääketiede.

Prototyyppi
Seuraa 
Liittynyt31.10.2015

Selittäisi kyllä aika paljon, kun miettii omia vatsavaivoja (olin koliikkivauva) ja oman lapsen koliikki-aikaa ja ruoka-aineallergioita myöhemmin sekä suolisto-ongelmia.

Vierailija

Kuvitelkaapa itse että teillä on tulitikkulaatikon kokoinen vatsa, joka nykyohjeilla "imetä aina kun vauva valittaa" on jatkuvasti ääriään myöten täynnä puoliksi sulanutta ja sulamatonta maitoa. Ei ihme, että äärimmillään ponnisteleva elimistö tulee kipeäksi. 

Vierailija

Oma vauva sai antibiootteja heti syntymän jälkeen ja sitten olikin useamman kuukauden koliikki. No, pakolliset antibiootit, mutta tietäähän niiden ongelmat suoliston hyvinvoinnille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oma vauva sai antibiootteja heti syntymän jälkeen ja sitten olikin useamman kuukauden koliikki. No, pakolliset antibiootit, mutta tietäähän niiden ongelmat suoliston hyvinvoinnille.

Oma vauvani on ollut myös synnyttyään teholla, antibiootti kuurilla ja ei saanut koliikkia, toisin kun täysin terveenä syntynyt sisarensa...

Vierailija

Toivottavasti tämä ei pidä paikkansa, sillä itse olin koliikkivauva ja jos tässä nyt vielä saa ärtyvän suolen oireyhtymän kaikkien muiden sairauksien lisäksi, niin ei kannata paljon elää enää. Suolisto on onneksi ollut toistaiseksi kunnossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei vauva ime tissiä, jos sillä ei ole nälkä. Pakkosyöminen on mahdollista vain pulloruokinnassa

Totta kai imee. 

Jaskanne

Tää selittää paljon. Ne ketkä meillä luokiteltiin kolikeiksi oli mun mielestä vaan mahavaivasia ja nyt heillä on yhellä ärtyneen suolen oireyhtymä ja toisella mä epäilen sitä, mut tutkimuksiin ei oo menty koska jotain ruokia kun jättää pois ni on helpompi. Useemmalla on vieläki maito-allergia vaikka ollaan kunnolla yli laikki-iän. Osa on teknejä. Mulu on 12 lasta. Ja 7 ei voi juoda tavallista maitoa. Vaan juo soija, riisi ja kaura maitoa. Kotimaisia viljoja on ollu pannassa useemmalla. Keliakia on suljettu kaikilta pois aika ajoin otettavilla verikokeilla. (Suvussa on myös sitä).

Vierailija

Jaskanne kirjoitti:
Tää selittää paljon. Ne ketkä meillä luokiteltiin kolikeiksi oli mun mielestä vaan mahavaivasia ja nyt heillä on yhellä ärtyneen suolen oireyhtymä ja toisella mä epäilen sitä, mut tutkimuksiin ei oo menty koska jotain ruokia kun jättää pois ni on helpompi. Useemmalla on vieläki maito-allergia vaikka ollaan kunnolla yli laikki-iän. Osa on teknejä. Mulu on 12 lasta. Ja 7 ei voi juoda tavallista maitoa. Vaan juo soija, riisi ja kaura maitoa. Kotimaisia viljoja on ollu pannassa useemmalla. Keliakia on suljettu kaikilta pois aika ajoin otettavilla verikokeilla. (Suvussa on myös sitä).

Juu, sen kyllä huomaa, että aika on mennyt sulla vain synnytyskoneena ollessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei vauva ime tissiä, jos sillä ei ole nälkä. Pakkosyöminen on mahdollista vain pulloruokinnassa

Hmm... eri mieltä... kyllä meillä vauvat ovat voineet ottaa rinnan suuhun ihan imemisen takia, vaikka maitoa eivät olisi halunneetkaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Oma vauvani on ollut myös synnyttyään teholla, antibiootti kuurilla ja ei saanut koliikkia, toisin kun täysin terveenä syntynyt sisarensa...

Meilläkin vauva sai heti synnyttyään antibioottia, mutta ei ollut koliikkia eikä muitakaan vatsavaivoja tähän mennessä (on 12 nyt). Antibiootit ovat kyllä pahasta suoliston eliöstölle, se on totta, mutta ei niiden käyttö tarkoita että kaikille tulisi suolisto/vatsavaivoja. Antibiottiresistenttien kantojen kehittyminen on iso ongelma, joten käyttö olisi syytä pitää minimissä.

Denim

Maitotuotteet on myös yhdistetty koliikkiin. Imettävän äidin on helppo kokeilla maidottoman (+ soijaton ja munaton) ruokavalion vaikutusta. Korvikkeiden kanssa onkin sitten vaikeampaa...

Vierailija

Meilläkin oli suolistovaivainen koliikkivauva. Minulta meni kuukausia löytää toimiva hoito ja terveydenhuollossa huutamista pidettiin "normaalina". Oireiden hoitaminen vain pahensi tilannetta. Syystä ei kukaan ollut kiinnostunut. Toimiva hoito oli Precosa + maitohappobakteerit, jonka kokeilemisen itse vaadin (erikoislääkäri oli toimittamassa vauvaa ihan eri tutkimuksiin), ja niillä saatiin vatsa tasapainoon. Aika paljon olisi säästynyt terveydenhuollon resursseja ja inhimillistä kärsimystä, jos tuollaisen simppelin apteekin käsikauppatavaraan perustuvan hoidon ohjeet olisi saanut heti kättelyssä. Eikä tästäkään ole vasta kuin viisi vuotta. Hyvä, että tieto lisääntyy, mutta terveydenhuolto voisi tiedottaa näistä asioista koliikkivauvan väsyneille vanhemmille. Itse löysin MLL:n sivuilta tiedon, että koliikki on suolistoperäistä ja sitten jouduin lukemaan kirjoja ja tutkimuksia sen kaiken vauvan kanniskelun ja nukkumattomuuden päälle.

Haastatellun näkemyskin aiheesta on aivan naurettava. "Ei tiedetä, onko tulehdus syy vai seuraus." Ai, että lapsi on kipeä syystä X, josta syystä itkee kipuaan, joka tulehduttaa suoliston. Joopa joo. Suolistotulehdukset ovat kansantauti ja koskevat yhä nuorempia, mutta vauvat hankkivat sen itselleen kipuitkemällä edelleen tuntemattomasta syystä X.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat