SKAM US - Austin
Skamin Usaversio tulee näköjään sijoittumaan Austiniin. Julie Andem on edelleen johdossa. Ei halunnut luovuttaa muiden käsiin formaattia. Ilmoitti juuri avoimesta hausta rooleihin. Etsitään nuoria, jotka ovat syntyneet vuosien 1998-2000 välillä. Ei vaadita aikaisempaa kokemusta. Hyvä hyvä.
Usaversio tullaan muuten esittämään Facebookissa. Eli uusi ratkaisu taas. Toisaalta tuo FB-sopii hyvin yhteistyökumppaniksi, kun se oli sarjassa niin isossa osassa nuorten kommunikoidessa toistensa kanssa. Saa nähdä houkuttaako enemmän vai vähemmän katsojia. Itsellä ei ole FB:ia ja jos sarjaa seuraan, niin tällä kertaa katson luultavasti ihan kokonaisina jaksoina. Klippeinä kulutti liikaa hermoja. :D Ja jos tosiaan hahmot ja tarinat ovat samoja kuin norjalaisessa versiossa, niin en tiedä, onko siinä mitään ituakaan enää seurata "livenä". Se reaaliaikaisuuden kokeminen tapahtumien edetessä on joka tapauksessa hävinnyt. Ratkaisut kun tietää jo etukäteen.
Tästä se alkaa!
https://www.instagram.com/p/BbU84w1gCtI/?hl=en&taken-by=julieandem
Kommentit (217)
Mielenkiintoista nähdä mikä Tylerin tarina on kun Shay tosiaan näyttää olevan "Isak", otetaanko mukaan siis kaksi kaapista ulos- tarinaa vai olisiko esimerkiksi Tylerin tarina tässä versiossa vaikka esimerkiksi Evenin tarina ja mielenterveyteen liittyvä.
Meganin (Eva) insta on nyt auki ja sieltä paljastuu, että Megan on ollut osa koulun tanssiryhmää The Bouling Kittensiä. Tähän kuuluvat tytöt vastaavat Pepsimax-jengiä. Eli Abigail on siis "Ingrid". Noissa kuvissa tuodaan myös heti suoraan esille, että Abigail on ollut Meganin paras ystävä "Isn't my best friend gorg". Tätä paljastusta ei siis olla näköjään säästelemässä, vaan se kerrotaan heti. Tuolla kuvissa Megan vilahtaa myös Black Swan asu päällä, eli siinä taas yksi viite alkuperäiseen sarjaan, joka tuodaan heti esille. Nämä tällaiset antavat minusta ymmärtää, että austinilaisessa aiotaan viedä tarinaa eri suuntaan.
Tuolla on nähtävissä, että marraskuussa tytöt olisivat vielä olleet ystäviä. Joulukuussa on arvoituksellinen postaus, kuinka pää sanoo, että ei saa haluamaansa, mutta sydän kehottaa pitämään hymyä ja toivoa yllä. Eli olisiko tuossa sitten tapahtunut se, että Meganilla ja Marlonilla on alkanut olla jotain säpinää. Helmikuussa Megan on saanut Valentinen päivän smoothien "special someonenilta". Helmikuun lopussa myös ensimmäinen yhteinen instagramkuva Marlonin kanssa. Eli ehkä silloin ovat Marlonin kanssa alkaneet seurustella?
Marlonin (Jonas) insta on myös auki nyt. Siellä Marlon viittaa Shayhin "vanhimpana ystävänään". Kuvissa näkyy sama asetelma, mikä Shaynkin kuvissa eli hieman pariskuntamainen vaikutelma. Ovat kaulakkain ja Marlonilla kruunu ja Shaylla tiara päässä. Olisiko tämä nyt sitä Andemin väärille teille johtamista? Eli katsojat ajattelevat Shayn olevan mustasukkainen Marlonista, koska on tähän ihastunut ja sitten käykin niin, että Shay on ihastunut parhaan ystävänsä tyttöystävään?
Marlonilla, Tylerillä ja Shaylla on myös yhteinen bändi. Ovat perustaneet sen nyt vasta helmikuussa. Marlonin poliittisuutta tuodaan myös esille. Kuva mm. aseidenvastaisesta mielenosoituksesta.
Mä tykkään tähän mennessä! Shay tosiaan näyttää olevan Isak, jännä nähdä mikä rooli Tylerilla tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista nähdä mikä Tylerin tarina on kun Shay tosiaan näyttää olevan "Isak", otetaanko mukaan siis kaksi kaapista ulos- tarinaa vai olisiko esimerkiksi Tylerin tarina tässä versiossa vaikka esimerkiksi Evenin tarina ja mielenterveyteen liittyvä.
Ensimmäisessä klipissä kiinnitti huomiota se, että Tyler huudahti Marlonille "don't be gay". Mun mielestä Isak ei tehnyt tällaisia ajattelemattomia kommentteja ykköskaudella, vaan vasta kolmoskaudella kun kamppaili kaapista ulos tulemisen kanssa ja yritti epätoivoisesti korostaa heterouttaan. Ykköskaudellahan tällaista "läppää" joutui Isak kuuntelemaan mökillä, kun kaverit eivät vielä tietäneet homoseksuaalisuudesta. Eli tuo kuviokin passaisi tavallaan enemmän Shayhin: hän on nyt se, joka joutuu kuuntelemaan tällaisia ajattelemattomia lausahduksia, jotka satuttavat ja estävät kertomasta omasta seksuaalisuudesta.
Alkaa tosiaan vaikuttaa siltä, että Tylerin tarina ei liity millään lailla seksuaalisuuteen. Joku muu juju on hänen tarinassaan, jos hän päähenkilönä jossakin vaiheessa on.
Tämä vaikuttaa tosi lupaavalta. Alkuperäisen sarjan autenttinen tunnelma on taattu, koska Andem on puikoissa, mutta tarinaa aiotaan kuitenkin sekoittaa uuteen uskoon. Tästä saatetaan muuten tehdä useampia kausia kuin vain ne neljä...
Hauskaa, että "Jonas" on nyt nimeltään Marlon, sehän oli alkuperäisen Jonasin esittäjän oikea nimi ja itse asiassa se kohtaus koulussa jossa Isak esittelee Evenin pojille ensimmäisen kerran niin siinä "Jonas" taitaa itsensä esitellä Marloniksi (näyttelijä siis sanoi vahingossa oman nimensä).
Ääk, Kittenseillä on torstaina karsinnat tanssiryhmään. Meneeköhän Megan kokeilemaan paluuta ja joutuu nöyryytetyksi? Tai sitten Kelsey (Vilde) on yrittämässä porukoihin mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Somessa osa näyttää ajattelevan, että Isak on "jaettu osiin". Eli Shay on parhaaseen ystäväänsä rakastunut Isak ja Tyler on sitten tämä seksuaalisuutensa kanssa kamppaileva Isak. Toisaalta moni on ihan varma jo nyt, että Shay on lesbo tai ainakin hyvin vahvasti toivoo, että sarjassa olisi nyt mukana myös homoseksuaali naishahmo, ja Shayn toivotaan olevan se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somessa osa näyttää ajattelevan, että Isak on "jaettu osiin". Eli Shay on parhaaseen ystäväänsä rakastunut Isak ja Tyler on sitten tämä seksuaalisuutensa kanssa kamppaileva Isak. Toisaalta moni on ihan varma jo nyt, että Shay on lesbo tai ainakin hyvin vahvasti toivoo, että sarjassa olisi nyt mukana myös homoseksuaali naishahmo, ja Shayn toivotaan olevan se.
Lisäys vielä spekulaatioon: Jos nämä kaksi hahmoa edustavat molemmat Isakia, niin voiko muuten olla, että sekä Tyler ja Shay ovat myös piilohomoja? Tyler on mustasukkainen Marlonista ja Shay Meganista. Yhdessä sabotoivat noiden suhteen? Menisikö jo vähän yli? :D
Ei hitto. Kaksi klippiä vasta tullut ja aivot alkavat jo ylianalysoimaan. Lupasin itselleni neloskauden jälkeen, etten ala samaan turhauttavaan prosessiin enää. Uskaltaako tätä lainkaan katsoa klippeinä, kun alkaa heti käymään ylikierroksilla lukemattomien mahdollisten tulkintojen suhteen...
Kelsey on selvästi Vilde, Josefina on siis Chris? Käyn nyt noita instatilejä läpi, vielä viime viikolla en ollut yhtään innostunut, mutta nyt alkoi kiinnostaa :D ja mä tykkään keskustella täällä yhdessä muiden suomalaisten kanssa!
Kyllähän tuo Isakin tarinan jakaminenkin voi olla hyvinkin mahdollista, mutta jotenkin en itse vielä usko siihen. Olen tosin niin usein ollut väärässä oletusteni kanssa että... :)
Minulle tuli tosiaan Tyleristä Even mieleen (pukeutuminen ja se penkillä istuminen), joten siitä ajattelin sitä aiemmin mainitsemaani mielenterveys-tarinaa Tylerin kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo Isakin tarinan jakaminenkin voi olla hyvinkin mahdollista, mutta jotenkin en itse vielä usko siihen. Olen tosin niin usein ollut väärässä oletusteni kanssa että... :)
Minulle tuli tosiaan Tyleristä Even mieleen (pukeutuminen ja se penkillä istuminen), joten siitä ajattelin sitä aiemmin mainitsemaani mielenterveys-tarinaa Tylerin kohdalla.
Se, että Tyler olisi "Even" on todellakin hyvin mahdollista. Fanithan olivat ihan raivoissaan, kun eivät saaneet kautta Evenin näkökulmasta. Ja muutenkin olisi hyvä, jos tuota bipolaarisuutta käsiteltäisiin sitä sairastavan henkilön näkökulmasta. Norjalaisessa versiossahan se oli vain toisen hahmon tarinaan draamaa lisäävä tekijä. Kyllä se kaipaisi sitä, että se tuodaan tämän henkilön omasta näkökulmasta esille eikä pelkkänä jännäfaktorina jollekin toiselle hahmolle.
Vierailija kirjoitti:
Se, että Tyler olisi "Even" on todellakin hyvin mahdollista. Fanithan olivat ihan raivoissaan, kun eivät saaneet kautta Evenin näkökulmasta. Ja muutenkin olisi hyvä, jos tuota bipolaarisuutta käsiteltäisiin sitä sairastavan henkilön näkökulmasta. Norjalaisessa versiossahan se oli vain toisen hahmon tarinaan draamaa lisäävä tekijä. Kyllä se kaipaisi sitä, että se tuodaan tämän henkilön omasta näkökulmasta esille eikä pelkkänä jännäfaktorina jollekin toiselle hahmolle.
Mielenterveys asioistahan on myös käsittääkseni puhuttu paljon Amerikassa viime aikoina, joten siinäkin mielessä sopisi käsiteltäviin aiheisiin.
Minua jäi alkuperäisessä Skamissa vähän harmittamaan tuo Evenin tarina siinä mielessä, että neloskaudella tuntui että Evenin tarina jäi kesken tai hutiloidun oloiseksi ja jäi vielä paljon kysymyksiä esim. niistä Bakkan aikaisista tapahtumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveys asioistahan on myös käsittääkseni puhuttu paljon Amerikassa viime aikoina, joten siinäkin mielessä sopisi käsiteltäviin aiheisiin.
Minua jäi alkuperäisessä Skamissa vähän harmittamaan tuo Evenin tarina siinä mielessä, että neloskaudella tuntui että Evenin tarina jäi kesken tai hutiloidun oloiseksi ja jäi vielä paljon kysymyksiä esim. niistä Bakkan aikaisista tapahtumista.
Niin, saa nähdä, onko Tyler vaihtanut koulua jossakin vaiheessa. Silloin hänelläkin tosiaan saattaa olla jokin menneisyys, josta Marlon ja Shay eivät vielä tiedä. Mutta jos Tyler on jo kauan ollut osa kaveriporukkaa, niin sitten hänellä tuskin on samankaltaista muille tuntematonta romahdusta menneisyydessä, jota salailee.
Itseäni ei hämännyt se, että Bakkamenneisyyteen ei menty enempää, koska itseä oikeastaan ärsytti se, että Sanan kauteen ympättiin vähän liikaakin muiden tarinoita. Varsinkin Nooran ja Williamin, mutta myös näitä Even-vihjailuja. Evenin tarinan olisi pitänyt antaa joko rauhoittua siihen kolmoskauteen, joka kuitenkin loppui positiiviseen loppunuottiin hänen osaltaan tai sitten tehdä kokonaan oma kausi hänelle. Oli väärin sekä Sanaa että Evenin hahmoa kohtaan, että neloskaudella tehtiin tällainen vihjailusotku Bakkaan liittyen, joka sitten hätäpäissään ratkaistiin HeiBriskeby-videolla.
Mä olen samaa mieltä, mun mielestä se HeiBriskeby video oli jotenkin tosi antiklimaksinen. Even ansaitsi parempaa, ja Sana myös. Mä rakastan Evenin hahmoa, mutta mieluummin olisin halunnut ettei sitä sotkettu ollenkaan neloskauden juoniin. Ja Vilden kauden olisin halunnut, mutta no can do.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen samaa mieltä, mun mielestä se HeiBriskeby video oli jotenkin tosi antiklimaksinen. Even ansaitsi parempaa, ja Sana myös. Mä rakastan Evenin hahmoa, mutta mieluummin olisin halunnut ettei sitä sotkettu ollenkaan neloskauden juoniin. Ja Vilden kauden olisin halunnut, mutta no can do.
Olen täysin samaa mieltä, odotin Sanan kaudelta paljon, itse olisin halunnut tutustua vielä paljon paremmin Sanan persoonaan ja näkemyksiin, vaikka siinä tärkeitä asioita käsiteltiinkin niin nyt se kausi jäi vähän tavallaan pinnalliseksi. Pidin todella paljon Sanan näyttelijästä ja minusta aineksia olisi ollut vaikka mihin Sanan kaudella.
Minusta tosiaan sen HeiBriskeby-videonkin jälkeen jäi paljon epäselvää Evenin tarinasta ja oikeastaan sen karaoke-kohtauksen jälkeen tuntui että tarina lähti sivuraiteille ja minusta tuntui että jostain syystä siinä vaiheessa tarinaan jouduttiin tekemään muutoksia joiden vuoksi tarina vähän kuin lässähti.
Tuosta Tylerin menneisyydestä/koulun vaihtamisesta (jos siis hahmolla olisi Evenin tarina) niin voisihan sitä tarinaa kertoa vähän kuin Evenin Bakkan tapahtumiin perustuen eli että Tyler olisi Even Bakkan aikaan ja käytäisiin läpi mitä silloin tapahtui ja ettei välttämättä johtaisi koulun vaihtamiseen vaan asiat selvitettäisiin siellä samassa koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä, odotin Sanan kaudelta paljon, itse olisin halunnut tutustua vielä paljon paremmin Sanan persoonaan ja näkemyksiin, vaikka siinä tärkeitä asioita käsiteltiinkin niin nyt se kausi jäi vähän tavallaan pinnalliseksi. Pidin todella paljon Sanan näyttelijästä ja minusta aineksia olisi ollut vaikka mihin Sanan kaudella.
Minusta tosiaan sen HeiBriskeby-videonkin jälkeen jäi paljon epäselvää Evenin tarinasta ja oikeastaan sen karaoke-kohtauksen jälkeen tuntui että tarina lähti sivuraiteille ja minusta tuntui että jostain syystä siinä vaiheessa tarinaan jouduttiin tekemään muutoksia joiden vuoksi tarina vähän kuin lässähti.
Tuosta Tylerin menneisyydestä/koulun vaihtamisesta (jos siis hahmolla olisi Evenin tarina) niin voisihan sitä tarinaa kertoa vähän kuin Evenin Bakkan tapahtumiin perustuen eli että Tyler olisi Even Bakkan aikaan ja käytäisiin läpi mitä silloin tapahtui ja ettei välttämättä johtaisi koulun vaihtamiseen vaan asiat selvitettäisiin siellä samassa koulussa.
Tämä olisi mielenkiintoinen lähtökohta. Silloin Andem tyydyttäisi niiden fanien toiveet, joita jäi ärsyttämään Evenin menneisyyden pinnallinen käsittely. Tämä voisi siis tarkoittaa sitä, että tuo yläpuolella kevyesti heitetty spekulaatio siitä, että Tyler ja Shay molemmat ovat piilohomoja, voisikin itseasiassa pitää paikkaansa. Marlon olisi siis tässä tarinassa vähän kuin Mikael oli Evenille, jos Tylerin tunteet kohdistuvat myös läheisimpään ystävään. Shay taas tosiaan sabotoisi Marlonin ja Meganin suhdetta, koska on ihastunut Meganiin.
Voisiko tämä tosiaan olla niin, että Andem tekee täydennys/parannusversion tästä Austin-Skamista? Eli kaikki, mikä meni pieleen alkuperäisessä versiossa, kaikki mikä aiheutti kritiikkiä ja kaikki, mikä jäi katsojien mielestä käsittelemättä, tehdään tässä nyt toisin ja paremmin? Ehkä Andem malttaa siinä tapauksessa jättää Nooran ja Williamin tarinan rauhaan ja keskittyy tosiaankin näihin muihin hahmoihin, joista jäätiin kaipaamaan syvällisempää lähestymistä?
- Shayn tarina vastaa toiveisiin siitä, että myös lesboutta olisi käsitelty
- Tylerin tarina vastaa toiveisiin siitä, että mt-ongelmainen saa itse kertoa sairaudestaan ja kokemuksistaan
- Kelseyn tarina kertoo, mitä ylipirteän hahmon taakse kätkeytyy (Vilden näkökulma). Tässä nousisi ystävyys Josefinaan esille ja Josefina ei jäisi pelkäksi tikkaria nuolevaksi sidekickiksi Chrisin tavoin
- Zoyan tarina keskittyisi nyt ihan oikeasti konkreettisemmin ateistin ja muslimin suhteeseen eikä vain pitäisi heitä koko kautta erossa toisistaan ja sitten kun jotain edistystä tapahtuu, rakkauden kohde lähetetään ulottumattomiin ja piiloon ulkomaille. (Oli vähän pelkurimainen käsittely tuossa suhteessa tuo Sanan ja Yousefin rakkaustarina, buu)
- Tämä lisäksi paljon kritiikkiä sai myös rasismin käsittely. Bakkavihjailut ensinnäkin laittoi muslimipojat aikamoisten rasististen ennakkoluulojen ristituleen, mikä oli Andemilta iso virhe. Valkoihoinen poika esitettiin rasismiin suhtautumisen tietäjänä, mikä loukkasi monia muslimeita, jotka olisivat toivoneet, että tässä kohtaa rasismia kohdanneiden kokemukset olisivat nousseet enemmän keskiöön. Miksi ei käytetty enemmän Eliasta ja Jamillaa Sanan keskustelukumppanina? Monet olivat myös pettyneitä siihen, että Sanan kavereiltaan saamia rasistisia lausahduksia ja "läppää" ei käsitelty, vaan Sana oli itse anteeksipyytelijän asemassa.
- Tyttöjen vastakkain asettelu. Monet katsojat tykkäsivät, kun tytöt muodostivat tiiviin ja toisiaan tukevan ystäväporukan ensimmäisen ja toisen kauden aikana. Tämä kaikki rikottiin neljännellä kaudella ja sitä ei kyllä mielestäni pystytty mitenkään enää korjaamaan. Itselle jäi tosi huono maku muista likoista ja koko sarjan lopetuskaudesta tuon jälkeen. Sana vs. tyttökaverinsa. Sana vs. Pepsimax.
- Nooran ja Williamin rakkaustarinan tyrkyttäminen joka ikisellä kaudella: 1. kausi toimi Nooran ja Williamin rakkaustarinan pohjustuksena 2. kausi oli omistettu heille 3. kausi Noora kaipailee Williamin perään 4. kausi Noora puhuu koko kauden Williamista, sotkeutuu Sanan rakkaustarinaan ja Sana käyttää paljon aikaa Nooran ja Williamin suhdesotkujen selvittelyyn sen sijaan, että itse viettäisi aikaa oman ihastuksensa kanssa. ARGH. Eli jos Andem on kuunnellut faneja, jättää hän tämän tarinan ehkä jopa kokonaan kertomatta tällä kertaa.
Julia Dahl ei ole vain muiden hahmojen instoissa kommentoimassa, vaan hänelle on myös luotu oma tili. Salaperäinen blondi? Tulisko hän kuvioihin mukaan myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Julia Dahl ei ole vain muiden hahmojen instoissa kommentoimassa, vaan hänelle on myös luotu oma tili. Salaperäinen blondi? Tulisko hän kuvioihin mukaan myöhemmin.
On aika hearteyes tuon Shayn perään.
https://www.instagram.com/p/Bhe0ehmAIe2/?taken-by=shay_dee_bootie
https://www.instagram.com/p/Bhe0G9ogoJK/?taken-by=shay_dee_bootie
Julia Dahl on fanisivu :D tiedän kuka sitä pitää siis, ja on ihan Skam Austiniin kuulumaton henkilö
Ja vielä yksi selkeä ero. Meganin vanhemmat ovat yhdessä ja heidän riitelyä tuotiin taustalla esille. Vaikutti myös, että Megan on aika vaatimattomista lähtökohdista kotoisin verrattuna suht hulppeassa asunnossa elävään uranaisen tyttäreen Evaan.