Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kipuitku on refluksitaudin tärkein oire – kurjaan sairauteen löytyy apua

Lastentautien erikoislääkärin Tiina Tuomelan mukaan refluksitautia esiintyy eri asteisena noin 7 prosentilla vauvoista. Sairaus raastaa koko perhettä. Kuva: iStockphoto

Refluksitauti voi olla rakenteellinen tai sen taustalta voi löytyä allergia. Molemmissa tapauksissa siihen löytyy hoito. Lue koko juttu

Kommentit (7)

Kolmen pojan äiti

Kiitos kerrankin hyvästä ja informatiivisesta artikkelista refluksista. Kaikkien neuvolan tätien tulisi lukea nämä selkeät kuvaukset oireista. Itselläni oli keskimmäisellä pojalla allerginen refluksi joka todettiin vasta kun poika joutui ensiapuun kun hänelle annettiin korviketta neuvolan neuvosta että jos sillä nukkuisi. Toisin kävi ja hyvä ettei kuollut siitä määrästä. Maitotestauksessa sieti maitoa 0,5ml ja testi lopetettiin koska nokkosihottuma levisi kasvoihin heti. Minun poikani oksensi kaaressa aina syönnin jälkeen, minun poikani itki kaarella ja lääkärit ja neuvola totesivat että emme osaa rauhoittaa poikaa, olemme tehneet hänestä ylijäntevän pitelemätön häntä väärin ja että kaikki vauvat itkee ja puklaa ja kaikille voi tulla nokkosihottumaa mistä vaan.Eniten harmittaa ettemme hakeneet hoitoa niin kauan että joku olisi aiemmin todennut sen minkä me tiesimme että vauvalle itkee kivusta. Maidoton ruokavalio muutti kaiken ja nousuja on vain todella harvoin.

'''

Jess, tämän artikkelin olisin kaivannut 5vuotta sitten. Lääkäreille kun oli todella vaikea uskoa minun selityksiä. Onneksi monen lääkärin jälkeen löysin yhden lääkärin joka ymmärsi ja suositteli kokeilemaan lääkitystä. Moni lääkäri suositteli vain minulle lepoa. Tiesin, ettei yksi hyvin nukuttu yö ratkaise tätä ongelmaa. Lääkityksen saatua lapsi alkoi pikku hiljaa nukkumaan pitempiä pätkiä. Allergioita löytyi taustalta ja niitten myötä lääkitys myös purettiin ajan kanssa.

Vierailija

Gavisconia vaan apteekista ilman reseptiä. Turvallinen sekä vauvalle että äidille. Myhös muille refluksista kärsiville, joilla imeytymisongelmia eli mahahappojen ei pitäisi päästä laimenemaan. Gaviscon ei sitä tee.

Syy haettava

Maitoallergia teettää mitä vaan kipua ja unettomuutta, kutiava ihottuma ei aina näy, se tuntuu nahan alla. Voi olla se ja refluksitauti yhdessä. Mikä on vielä kurjempaa. Testeistä huolimatta, jos on imetyksellä, äidin kannattaa noudattaa maitoallergisen dieettiä, kaikessa. Kokeilla kannattaa 3 viikkoa ensin.
Kaurajuomaa lapselle pullosta, kun ikä ok.
Maitoallergia on salakavala. Huutoon ja heräilyyn on aina syy.

Nannamiharu

Tämän asian vaan kun "alan ammattilaisetkin" ymmärtäisivät. Vanhemmat tappelee neuvoloiden ja lääkärien kans kuukausitolkulla ja aina sanotaan että "vauva kuului itkeä" ja "se on vaan kausi". Vasta 6-12kk lääkäriltä lääkärille juoksun jälkeen suostutaan tutkimaan asiaa!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat