Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (371)

Vierailija

No onpa taas vedetty herne nenään.

Täti- tai setä-nimitys ei liity mitenkään negatiiviseen arvottamiseen. Se on osoitus yhteisöllisyydestä, juuri siitä, että me kaikki "tädit" ja "sedät" olemme yhtä arvokkaita kasvattajia lapselle. Se on arvokas, kohtelias ja positiivinen nimitys. Päiväkodissa on ihan yhtä lailla tätejä ja setiä kuin kirjastossa, kaupassa, lääkärissä ja neuvolassa, ja kaikki ovat lähtökohtaisesti sellaisia turvallisia aikuisia, joilta lapsi voi kysyä neuvoa ja apua tarvittaessa. Minusta sekä lto:t että hoitajat tekevät yhtä arvokasta työtä, vaikkakin erilaista, joten kumpiakin voi ihan yhtä hyvin kutsua tällä arvostavalla nimellä.

Samoin minä olen ihan mielelläni sekä pk:n henkilökunnalle että niille muille lapsille "Maijan" äiti.

Vierailija

Pikku-Pena 2v.: "Lastentarhanopettaja, voisitko auttaa pukemisessa?"
Pikku-Pena 2v.: "Lähihoitaja, joka on erikoistunut lapsiin ja nuoriin, mitä tänään on ruokana?"

Vierailija

Niin kauan kuin lastentarhantädit provosoituvat tädittelystä, sitä enemmän heitä sanotaan tädeiksi. Tätejähän he ovat. Aina yhtä naurettavaa nähdä, että joku sanoo, ettei saa sanoa täti. Jos itsetunto olisi kohdallaan, ei välittäisi. Tätejähän he iältään lapsiin verrattuina ovat. Eikä koulutuskaan ole kummoinen, sen näkee kielenkäytöstä ja käyttäytymisestä.

Vierailija

Olisipa törkeää opettajia kohtaan kutsua lastentarhantätiä opeksi! Jotain rajaa näissä itsepetoksissakin.

Vela - 72

Tätiys ei toki pätevöitä ketään toimimaan varhaiskasvattajana, mutta en minä toisaalta lasten odota pohtivan minun ammattipätevyyttäni. Mua kutsutaan yleensä nimelläni, opeksi tai tädiksi, eikä mikään näistä nimityksistä mua haittaa. En koe täti-nimityksen myöskään vähentävän pätevyyttäni varhaiskasvattajana. Itse esittelen itseni lapsille etunimelläni ja vanhemmille kerron myös sukunimeni ja sen, että olen lastentarhanopettaja.

Vierailija

Mua ärsyttää aikuisten kielen käytössä tuo esim. Neuvolan terveydenhoitajan kutsuminen tädiksi. Alentavaa. Tarkoitan siis aikuisten välisessä puheessa joissa ei ole mukana lapsia ollenkaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää aikuisten kielen käytössä tuo esim. Neuvolan terveydenhoitajan kutsuminen tädiksi. Alentavaa. Tarkoitan siis aikuisten välisessä puheessa joissa ei ole mukana lapsia ollenkaan.

Siinä todellakin on lapsi mukana siinä neuvolatilanteessa. Siksi. Hän on täti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Siinä todellakin on lapsi mukana siinä neuvolatilanteessa. Siksi. Hän on täti.

"Siis tarkoittiko täti, että näitä korvatippoja annetaan sitten Matille aina aamuisin,antaako täti sitten sen poliorokotuksen Matille vasta kun olen antanut hänelle tämän kuurin loppuun?"

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin lastentarhantädit provosoituvat tädittelystä, sitä enemmän heitä sanotaan tädeiksi. Tätejähän he ovat. Aina yhtä naurettavaa nähdä, että joku sanoo, ettei saa sanoa täti. Jos itsetunto olisi kohdallaan, ei välittäisi. Tätejähän he iältään lapsiin verrattuina ovat. Eikä koulutuskaan ole kummoinen, sen näkee kielenkäytöstä ja käyttäytymisestä.

Eli mielestäsi on ihan ok kutsua henkilöä ei-toivotulla nimikkeellä ihan kiusaamismielessä, kun kerran he siitä provosoituvat?

Täti on ihan sopiva nimitys silloin, kun halutaan viitata henkilöön, jonka nimeä ei tiedetä. Esim. "anna tädille istumapaikka", kun ollaan bussissa. Päiväkodin henkilöstö ei ole kuitenkaan vierasta porukkaa, vaan he viettävät lapsen kanssa jopa 9h päivässä. He ovat opetelleet kaikkien niiden kymmenien lasten nimet, joten ehkä vanhemmatkin kykenisivät oppimaan ne muutamat aikuiset nimeltä?

Olen itse työskennellyt englantia painottavassa päiväkodissa esiopettajana, ja olen koulutukseltani FM (pääaine englantilainen filologia) sekä KM (luokanopettaja). Melko moni varhaiskasvattaja on nykyään suorittanut vähintään yhden ylemmän korkeakoulututkinnon, itse siis kaksi. En ole kenenkään täti, vaan ope. Mieluiten kuitenkin tulin kutsutuksi omalla nimelläni.

Vierailija

Tästäkin puuttuu se varsinainen ongelma. Setä ja täti-nimitysten tarkoituksena on opettaa lasta kunnioittamaan itseään vanhempia ihmisiä. Tämä ei kuitenkaan ole enää nykypäivää vaan ikäsyrjintää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tästäkin puuttuu se varsinainen ongelma. Setä ja täti-nimitysten tarkoituksena on opettaa lasta kunnioittamaan itseään vanhempia ihmisiä. Tämä ei kuitenkaan ole enää nykypäivää vaan ikäsyrjintää.

'Setä(-mies)' onkin siis oikein kunnianimitys ? (miksi siihen muuten  sitten tarvitaan vielä tuo '-mies' perään varmisteeksi?

Siksikö ettei vaan  kukaan vaan sekoittaisi johonkin 'setänaisiin' ?

hullumaailma

Olisi keksittävä äkkiä nyt jokin sukupuolineutraaliton ilmaisu mitä lapsi voisi käyttää puhuttaessa vaikkapa kaupan kassan ihmisestä.

Olisko "kaupan tyyppi", "Neuvolan hahmo", päiväkodin xfaktor", naapurin olento"

Toisaalta lapsia ei pitäisi enää kutsua lapsiksi sillä sekin on syrjivää. Lapsikin on ihminen.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat