Haluatko kasvattaa empaattisen lapsen? Tutkijat neuvovat 7 parasta keinoa

Empatiakykyinen lapsi osaa ottaa muutkin huomioon. Kuva: iStockphoto

Miten opettaa pienelle lapselle empatiaa? Harvardin yliopiston tutkijat kokosivat tärkeimmät neuvot.Lue koko juttu

Kommentit (7)

Isommillekin.

Hyviä asioita opetella myös isompanakin. Valitettavasti kaikki vanhemmat ja muutkaan aikuiset eivät näitä ole omaksuneet.

Vierailija

Näiden lisäksi lue lapselle kirjoja pienestä asti ja niin paljon kuin hän jaksaa kuunnella. Alakoululaisena rohkaise ja kannusta (myös omalla esimerkillä) lukemaan itse kirjoja. Ääneen kannattaa lukea vielä alkuopetusikäisellekin.

Lukemisesta on vain ja ainoastaan hyviä vaikutuksia empatiakyvystä akateemisiin taitoihin asti. Kehittää aivoja eikä mädätä, kuten pelikoneiden ääreessä kyyhöttäminen tekee. Päivässä vähintään yhtä paljon lukemista kuin ruudun ääressä olemista. Kirjastosta vino pino kirjoja säännöllisesti ja huonon kirjan saa jättää kesken.

Vierailija

Olisiko kuitenkin järkevämpää kasvattaa lapsesta realistia, joka rakentaa elämänsä faktoille ja totuuteen, sekä näin antaa lapselle tulevaisuus sen sijaan kuin tehdä hänestä mielipuoli eli ”hyvä ihminen”?

Vierailija

Millä he*vetillä joku Harvardin tutkija tietää mikä kakarasta tulee parinkymmenen vuoden kuluttua..

Tuosta puuttui ainakin yksi ihan tärkein asia:  k u r i.

Ja: k u r i t u s.

Vierailija

Kyllähän nuo saa opetettua ihan perinteisillä Tuhkimoillakin. Ajattelepas, kuinka ilkeitä ne sisarpuolet olivat, kun repivät Tuhkimon mekon rikki! Äitipuolikin käski Tuhkimon mennä yksin ullakolle asumaan, eikö vain olisikin tosi kurjaa!

Sitä en ymmärrä, miksi pitäisi jakaa lelut. Jos on itse ymmärtänyt ottaa leluja mukaan, miksi niitä pitäisi antaa muille? En minä aikuisenakaan jaa tavaroitani noin vain missä vain kenelle tahansa. Jos olen lapsen kanssa leikkipuistossa ja häntä harmittaa, kun ei tullut mukaan lapiota ja ämpäriä ja jollain toisella lapsella sellaiset on, en minä ala vaatia toista lasta antamaan lapiotaan meille. Sen sijaan me menemme lapsen kanssa etsimään keppejä ja käpyjä ja muita tarvikkeita, joita voi käyttää siellä hiekkalaatikolla lapion sijasta.

Sitäkään en ymmärrä, miksi pitäisi aina ja joka paikassa ottaa kaikki mukaan. Joskus leikkiin mahtuu kaksi, joskus kymmenen. Riippuu leikistä ja omasta olotilasta. Joskus tarvitsee itselleen kahdenkeskisen rauhallisen leikkihetken parhaan kaverin kanssa. Ihan samalla tavalla minä haluan joskus kahvitunnilla istua vain parhaan työkaverin kanssa jossain kaksistaan ja rauhoittua, joskus kelpaa isommalla porukalla nauraminen. Eri asia toki on, jos joku yksi henkilö jätetään kiusaamistarkoituksessa ulkopuolelle järjestelmällisesti, se ei tietenkään käy.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat