Nuku silloin, kun vauva nukkuu – äitiysvapaan suurin huijaus!

Kuva: Anna Huovinen

Väsymys kivisti silmäluomista varpaisiin, mutta vauva oli sekoittanut unipalettini. En osannut enää nukkua.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

Mä en pysty nukkumaan päikkäreitä ja tarvitsin yöunillekin unilääkkeen. Tämä ohje siis ärsytti aika paljon. Kaikki eivät osaa nukahtaa, vaikka väsyttäisi kuinka.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä en pysty nukkumaan päikkäreitä ja tarvitsin yöunillekin unilääkkeen. Tämä ohje siis ärsytti aika paljon. Kaikki eivät osaa nukahtaa, vaikka väsyttäisi kuinka.

ApuA! Miten sä heräsit yöllä, jos olit lääkkeissä?

Vierailija

Tyhmä ohje. Ei itseäni väsyttänyt koskaan silloin vauvan päiväunien aikaan, vaan myöhemmin iltapäivällä. Ei uni tule noin että päätät nukkua tiettyyn aikaan.

Vierailija

Koko konkkaronkka menee meillä yhdessä päiväunille klo 12-14, äiti, vauva ja kolmevuotias. Vauva nukkuu uudelleen illansuussa vielä tunnin verran, sillä välin äiti keskittyy kolmevuotiaan kanssa tekemään jotain "isojen" puuhaa. Ei ongelmia. Vauva onneksi nukkuu yölläkin hyvin, joten äiti saa jokaöisen kahdeksantuntisensa nukuttua.

Radair

Kirjoittajalla on ollut vauva, joka nukkuu 3 tunnin päiväunet ja kirjoittaja tekee tästä ongelman. Kokeilepa valvoa 2 vuotta putkeen lapsen kanssa, joka ei koskaan nuku 30 min pidempään. Vasta tuolloin lause "nuku silloin, kun vauva nukkuu" on vittuilua. Silloin on vain liian pirteä, jos jaksaa vielä tehdä vaunulenkkejä ja miettiä maailman murheita. Itse jaksoin juuri sängystä nousta ja nukahdin heti, kun pieninkin mahdollisuus oli.

raipe

Ei ohjeessa mitään vikaa ole. Se kai on lähinnä muistutus ja vinkki että näin voi tehdä.
Joillekin onnistuu, vaikka harvalle ehkä joka kerta. Sitä voi miettiä sitten muita keinoja levätä ja olemaan syyllistymättä vaikka töitä jäisi rästiin. Itse nukahdan parhaiten kun vähän huijaan itseäni enkä varsinaisesti yritä nukkua, vaan makailen sohvalla ja koetan lukea jotain tms. Sitten tulee uni helpommin, kuin jos oikein menee sänkyyn nukkumaan.

Vierailija

En ole koskaan osannut nukkua päikkäreitä, en edes silloin kun valvoin yöt esikoisen kanssa. Nyt valvon yöt kolmannen lapsen kanssa ja juuri mies kysyi miksen nuku päivisin, en vain osaa! Ensinnäkin keskellä päivää nukkuminen tuntuu luonnottomalta vaikka kuinka vetäisi pimennysverhot kiinni ja uskottelisi itselle, että nyt on yö nuku vain! Toisekseen olen juurikin tuossa äidin ”valmiustilassa” jatkuvasti, sillä koskaan ei tiedä mitä joku kolmesta lapsesta keksii jos ummistat silmäsi hetkeksikään. Mutta aikansa kutakin, kyllä tässä vielä ehtii nukkua kun lapset kasvavat, hetken he vaan ovat pieniä ❤️

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ApuA! Miten sä heräsit yöllä, jos olit lääkkeissä?

Herääminen ei ole koskaan ollut mikään ongelma, ainoastaan nukahtaminen. Herään korvatulpat korvissa ja unilääkettä ottaneena vaikka siihen, että rappukäytävän alaovi aukeaa. Nukahtaminen ei onnistu, vaikka olisi ollut totaalinukkumatta pari edellistä yötä. Ymmärrettävästi tähän kytkeytyy ongelma, jos on vauvan äiti. Yli vuosi meni niin väsyneenä, että luulin oikeasti kuolevani.

Vierailija

Esikoinen nukkui kaikki unensa 20-40min pätkissä. Nukupa siinä sitten. Täysiä yöunia alkoi nukkua muistaakseni (?, en ole varma koska heräilee vielä 8-vuotiaanakin ajoittain) n. 3-vuotiaana. Oli aika tahmeat vuodet, ei juuri muistikuvia ja pitkään olin sitä mieltä että ei enempää lapsia meille. Kävi erokin lähellä, siten että minä olisin lähtenyt ja jättänyt lapsen isälleen, onneksi ei tullut tehtyä hätiköityjä päätöksiä. Toinen lapsi syntyi kuitenkin esikoisen ollessa 5v, oli sanomattakin selvää että jatkoi päiväkodissa osa-aikaisena sillä minä halusin pysyä järjissäni. Tällä kertaa sain supernukkujan joka nukkui vastasyntyneenäkin 7h putkeen, päivisin useat 2-3h unet. Toki söi öisin 10-kuiseksi, mutta siitä lähtien on nukkunut täysiä unia, melkein 2-vuotiaaksi kahdet päiväunet jne. Mutta tuolla toisella kierroksella minä nukuin paljon, aina päikkärit esikoisen ollessa päiväkodissa ja viikonloppuisin isän ollessa kotona. Ja nautin lapsistani!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Naisista ei ole multitaskingiin, eikä organisoimaan asioita. Siksi miehet hoitavat nämäkin asiat työelämässä.

Sinkkumies

Miehet eivät kykene luomaan uutta elämää - vain nainen kykenee synnyttämään.

Tämä miesten vajavaisuus ja kalvava kohtukateus on Sinkkumiehen kaltaisten misogyynien naisiin kohdistaman kaunan takana.

Vierailija

Ja ei ollenkaan omaa aikaa, kun nukkuu sen ainoan mahdollisen? Täytyi olla tosi raato, jotta silloin suostui nukkumaan, kun vauva ei ollut vataimassa mitään.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat