Vastasyntynyt mukana ravintolassa ja reissuilla: ”Saako vauvan kanssa elää menevää elämää?”

"Raskausaikana ajattelin, että menevä elämä ei olisi mahdollista vauvan kanssa. Vauvan ensimmäisten kymmenen viikon aikana olimme kuitenkin matkustaneet junalla, yöpyneet hotellissa ja syöneet ravintolassa. Kuvitus: Jenni Väre

Raisa Mattila ei ollut koskaan kuullutkaan, että vastasyntyneen kanssa pitäisi pesiä kotioloissa. Hän suuntasi synnytyksen jälkeen vauva mukanaan kahviloihin, kavereille ja reissuille. Olisiko vauva-arki sittenkin pitänyt rauhoittaa?Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (31)

JossuPossuPussi

Minusta pesimistä on juuri se, että vauva on koko ajan mukana ja lähellä, iholla ja melkein iholla. Ei sillä paikalla ole väliä, kun vaan äidillä ja vauvalla on hyvä olla. Terveen pikkuvauvan kanssa on paljon helpompaakin kulkea kuin vaikka 1-vuotiaan.

Vierailija

JossuPossuPussi kirjoitti:
Minusta pesimistä on juuri se, että vauva on koko ajan mukana ja lähellä, iholla ja melkein iholla. Ei sillä paikalla ole väliä, kun vaan äidillä ja vauvalla on hyvä olla. Terveen pikkuvauvan kanssa on paljon helpompaakin kulkea kuin vaikka 1-vuotiaan.

Lapsen koti on siellä missä vanhempien syli.

Meillä on liikuttu heti laitokselta tulon jälkeen lasten kanssa, reissattu 3kk lähtien maailmalla. Kukaan ei näytä kärsineen tuosta tavasta kasvattaa ja elää. 3/4 nyt aikuisia ja lapsenlapset jatkavat samanlaista elämää, 2,5v lähtee kohta 5. matkalleen vanhempien kanssa ja tietää jo mitä odottaa - äiti ja isä ovat rentoutuneita ja koko ajan lähellä nauttimassa yhdessäolosta.

Vierailija

Eihän vauvan kanssa menemistä pidä pelätä.Mutta onko hieno ruokaravintola vauvalle oikea paikka?Kyllä silti saa huomioida muutkin ihmiset vaikka se oma vauva onkin maailman tärkein .

Vierailija

Olin juuri tuollainen jatkuvasti liikkeessä oleva pikkuvauvan äiti. 

Minun on aina ollut vaikea olla aloillani ja eipä se mihinkään vauvan kanssa muuttunut. Nähtiin joka päivä samassa tilanteessa olevia kavereita pitkin kaupunkia, käytiin kaikissa mahdollisissa äiti-vauva -kerhoissa ja tapahtumissa. 

Toisen lapsen tullessa oltiin enemmän kotonakin ja lähileikkipuistoissa. Resuaminen joka paikassa muuttui tietysti vaivalloisemmaksi. 

Ihan normaaleja nuoria aikuisia ovat nyt. Ei liikkumisessa ja toisten tapaamisissa varmasti sinänsä ole mitään lasta vahingoittavaa. 

Vierailija

Joo bussissa tultiin synnytyssairaalasta kotia ja jatkettiin ravintolossa syömistä, matkustelua ym. Normaalisti. Siinä ne kotiin pakkautujat sitten ihmetteli, että kun ei sairasta koskaan ja nukkuu milloin vain. Oiskohan salaisuus se vastustuskyky ja tottuminen.
Joillekkin tuntemattomille täti- ihmisille tuntui olevan ongelma se minkä ikäisen vauvan kansss ja mihin klo aikaa liikuimme, mutta so what.

Vierailija

Me matkustettiin bussilla ja käytiin ravintolassa syömässä kun vauva oli kolme päivää vanha. Viikon ikäisenä hän oli käynyt jo useasti kahvilassa ja ravintolassa. En ajatellut, että tässä olisi nykyään jotain kummallista, asumme kantakaupungissa ja käymme usein ulkona syömässä kuten monet muutkin perheet. Ulkomaanmatkalle vauva pääsi kolmen kuukauden iässä. Harmi, että kohdallesi on sattunut ihmettelijöitä.

Lapsivuodeaikakin on normaalia...

Tuo pesimisaika on lapsivuodeaika, joka kestää noin 6 viikkoa. Kyllä jokaisen vastasyntyneen ja synnyttäneen äidinkin kuuluisi saada pesiä rauhassa edes muutama viikko, mielellään tuo 6 viikkoa. Kyllä ne kahvilat ja ihmiset siellä pysyy tuon ajan.

Vierailija

Minä en olisi pystynyt, olin niin huonossa kunnossa, että nukuin kun vauva nukkui pari-kolme ensimmäistä viikkoa.
Paikatkin oli niin kipeät, etten pystynyt kunnolla istumaan.
Kolmen viikon jälkeen sitten kyllä lähdettiin ihmisiä ihmettelemään.

Vierailija

Luota itseesi. Terveen vauvan kanssa voi tulla ja mennä. Kyllä varmasti ehditte olla myös kotona.
Itse kotiuduin sairaan vastasyntyneen kanssa. Jonka kanssa oli kiellettyä liikkua ihmisten luona. Käytännössä se olisikin ollut mahdotonta. Hän tarvitsi sairaan lapsen hoitoa kotona.

Vierailija

Lapsivuodeaikakin on normaalia elämää kirjoitti:
Tuo pesimisaika on lapsivuodeaika, joka kestää noin 6 viikkoa. Kyllä jokaisen vastasyntyneen ja synnyttäneen äidinkin kuuluisi saada pesiä rauhassa edes muutama viikko, mielellään tuo 6 viikkoa. Kyllä ne kahvilat ja ihmiset siellä pysyy tuon ajan.

Mitä pesiminen oikein tarkoittaa? Että ollaan kotona eikä ainakaan kahviloissa...?

Jotkut äidit toipuvat synnytyksestä nopeasti ja jotkut vauvat nukkuvat hyvin. Eiköhän jokainen osaa kohdaltaan itse päättää, kaipaako kotona olemista vai myös aikuisten seuraa ja kuinka paljon.

Mulle kuusi viikkoa pelkkää kotona olemista olisi kuulostanut aika rankalta. Sitä paitsi oli kiva saada välillä ravintolan valmista ruokaa, itse en ole mikään kokkailija!

Vierailija

Mä otan mun lähiviikonloppuina lapsen mukaan, jos meen vaikka Reeperbahnilla käymään. Lapsella on oikeus molempiin vanhempiinsa, ja yhteistä matkailua on kiva vanhempana muistella.

N32

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä otan mun lähiviikonloppuina lapsen mukaan, jos meen vaikka Reeperbahnilla käymään. Lapsella on oikeus molempiin vanhempiinsa, ja yhteistä matkailua on kiva vanhempana muistella.

N32

Kaverini vie yökerhoonkin, perustelee sillä että kyllähän monissa maissa vauva kulkee mukana pelloilla ja vedenhaku-matkoillakin mukana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

N32

Kaverini vie yökerhoonkin, perustelee sillä että kyllähän monissa maissa vauva kulkee mukana pelloilla ja vedenhaku-matkoillakin mukana.

Kyllä kunnon klubikeikka aina jonkin laimeen musaeskarin voittaa 🤘🤘

Vierailija

Kavereille jos menee kahville ja näyttämään vauvaa, niin täysin ok. Mutta älä raahaa sitä itkevää vauvaa mihinkään ravintolaan

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kavereille jos menee kahville ja näyttämään vauvaa, niin täysin ok. Mutta älä raahaa sitä itkevää vauvaa mihinkään ravintolaan

Miksi se ravintola on niin pyhä paikka ettei sinne missään nimessä pitäisi vauvaa viedä?
Luitko edes koko juttua?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat