Oletko jo vaihtanut talvitakkiin vai vieläkö tarkenet syystakilla?
Kaverini ihmetteli tänään sitä että kuljen jo nyt talvitakissa. Olen aina palellut herkästi ja mielestäni pääkaupunkiseudullakin on ollut jo niin kylmiä päiviä että olen vaihtanut villakangastakkiin ja ohueen untuvatakkiin. Ei ole kuulemma vielä Etelä-Suomessa tarvetta talvitakeille. Olenko muka ainoa vilukissa Etelä-Suomalainen joka on jo vaihtanut lämpimämpiin vaatteisiin? Sain kaverin puheista käsityksen että on noloa kulkea kanssani kun minulla on talvitakki.
Kommentit (36)
Mulla on vasta neuletakki, en ole vielä siirtynyt edes kuoritakkiin. Liikatoimintaa ja aina kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, että pitää palella. Minkälaisia hikoilijoita täällä on. Olen pitänyt toppatakkia jo viikkoja, ei ole kuuma yhtään. Kerran kun selkä saa vetoa ja kylmää, niin kyllä pukeutuu lämpimästi. Onko tuo aikuisillakin muotia. Pitää palella.
No ei ole muodista kiinni vaan mukavuudesta. En palele. Mitä järkeä olisi pukeutua niin, että heti tulee kuuma ja mitään ei jaksa tehdä?
Miten vaikea ihmisille on ymmärtää, että lämmön/kylmänsietokyky on yksilöllinen ominaisuus??
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vasta neuletakki, en ole vielä siirtynyt edes kuoritakkiin. Liikatoimintaa ja aina kuuma.
Neuletakki en uskonut tuota todeksi. Itselläni on myös kilpirauhasen liikatoimintaa, viitearvo siellä ylärajoilla, mutta pukeudun lämpimästi,en edes hikoile toppatakissa, alla neuletakki, pusero, ym. Ei tule kuumaa. Ehkä ikä vaikuttaa olen kohta viisikymppinen.
Oon jo vaihtanut talvitakkiin. Käytössä polvipituinen untuvatakki, kaulaliina, pipo ja käsineet. En tykkää palella. Kuopiossa ainaskii ollut jo pakkasta ajoittain
Tuulitakki ja pitkähihainen riittävät minulle tässä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Oon jo vaihtanut talvitakkiin. Käytössä polvipituinen untuvatakki, kaulaliina, pipo ja käsineet. En tykkää palella. Kuopiossa ainaskii ollut jo pakkasta ajoittain
Mitä puet 30 pakkasessa?
Vaihdan talvitakin sitten kun alkaa olemaan -20 astetta tai enemmän pakkasta. Joidenkin talvien osalta se siis tarkoittaa, että jää talvitakin käyttäminen silloin välistä kokonaan. Talvetkin ovat kovasti niin erilaisia. Joskus 2010-luvun alussa tuli yhtenä talvena käytettyä talvitakkia enemmän, kuin mitä olen nyt käyttänyt viimeisimpien 4 peräkkäisen lauhan talven aikana yhteensä.
Tänään ensikertaa tälle syksylle villakangastakki. Oli ihan sopiva. Hikoilen helposti.
En oo viä ottanu talvitakkia kaapista. Viime talvena oli käytössä vaan muutaman kerran. Tuliski sellanen talvi, että sais talvivaatteet käyttöön. Asun pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuletakki en uskonut tuota todeksi. Itselläni on myös kilpirauhasen liikatoimintaa, viitearvo siellä ylärajoilla, mutta pukeudun lämpimästi,en edes hikoile toppatakissa, alla neuletakki, pusero, ym. Ei tule kuumaa. Ehkä ikä vaikuttaa olen kohta viisikymppinen.
Minä kohta nelikymppinen. Ruumiinlämpö nousi liikatoiminnan myötä pysyvästi lähelle 37 astetta, menetin samalla lämmönsietokyvyn. Hikoilen helposti ja hellekesät ovat yhtä tuskaa (+15 on hyvä t-paitakeli). Saunomaan en pysty. Tänään pistin muuten ensimmäistä kertaa puoleen vuoteen sukat jalkaan (Tampereella sateli aamulla räntää). Meillä on kotona jatkuva tuuletussota palelevan miehen kanssa, minä tarvitsisin kuulemma katakombin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä puet 30 pakkasessa?
Kova pakkanen on aivan eri asia eri puolella Suomea. Esim. Helsingissä on harvoin -30 asteen pakkasia, kun Helsingin kaikkien aikojen pakkasennätyskin on vain vähän -30 asteen kylmemmällä puolella. Sen sijaan Koillismaalla ja Lapissa talven kylmimmät pakkaset käyvät lähes joka talvi -40 asteen nurkilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kohta nelikymppinen. Ruumiinlämpö nousi liikatoiminnan myötä pysyvästi lähelle 37 astetta, menetin samalla lämmönsietokyvyn. Hikoilen helposti ja hellekesät ovat yhtä tuskaa (+15 on hyvä t-paitakeli). Saunomaan en pysty. Tänään pistin muuten ensimmäistä kertaa puoleen vuoteen sukat jalkaan (Tampereella sateli aamulla räntää). Meillä on kotona jatkuva tuuletussota palelevan miehen kanssa, minä tarvitsisin kuulemma katakombin. :)
Onneksi olemme miehen kanssa molemmat viluisia. Ei tule riitaa. Huolimatta, siitä että kilpirauhanen toimii toisinaan ylikierroksilla, huolimatta nopeasta sykkeestä, olen viluinen. Olemme yksilöitä. Odotas nelikymppinen kuumia aaltoja, niin silloin on toisilla oikeasti hikoilun kanssa ongelmia. Voihan se olla, että olet tottunut jo kuumiin aaltoihin.
Kyllä täälläkin talvitakki jo käytössä. Ei se kaikkein paksuin untuvaparka mutta talvitakki toppauksella kuitenkin. -Espoo
Ohut villakangastakki ja kevytuntuvatakki on käytössä. Kumpikin niin ohuita, että jäävät "oikean" talven tullessa pois käytöstä.
Olen tehnyt ulkona hommia koko viikon ja päällä on ollut 20 vuotta vanha lasketteluasu. Eli toppahousut ja toppatakki.
Villakangastakki (lähinnä joku feikkivillakangastakki) on ollu jo 2 vk käytössä.
Olen vaihtanut jo talvitakkiin. Yleensä käytössä villakangastakki, mutta rannikolla tuulee jo niin kylmästi että on pakko käyttää ihan kunnon toppatakkia.