Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kommentit (9)

Vierailija

Munkin oli vaikea myöntää, että imetin lastani vielä yli vuoden iässä. Se tuntui nololta vaikka siinä ei ole mitään noloa. Jotenkin vaan niin syvään isketty meihin se ajatus, että siinä on jotain epämiellyttävää.

Vierailija

MInä imetin yhtä lapsistamme 3,5 -vuotiaaksi. Mutta en siitä kyllä paljon huudellut. Etenkin kun lapsi ei syönyt juurikaan muuta ruokaa kuin sitä maitoa.

Vierailija

Ai vuoden ikäistä imettävä on taaperoimettäjä?
Okei..
Oli kaiken kaikkiaan tooodella rasittava juttu.
Mut tsemppiä imettämisen mustamaalamisen kanssa, olette sopivasti negatiivisella sävyllä liikenteessä, hienosti menee. Oksennus.

Vierailija

Mullakin on tarina.
Imetin esikoista, 2,5 vuotta. Meni alun jälkeen hienosti (2009)
Imetin toista lasta, kaikki meni hienosti.
Imetin kolmatta, kaikki meni hienosti.
Imetin neljättä, ilmapiiri rupesi muuttumaan, vauva lehdessä juttuja että missä kehtaa imettää ja minkä ikäistä. (2014)

Nyt imetän viidettämme ja en kehtaa imettää missään ja toiveeksi jää mikään 2,5 vuoden Imetys, kun on jo epäilyttävää imettää vuoden ikäistä lasta (T. Vauvalehti)
Hieno on ollut kampanja tässä muutaman vuoden.. Yks kuollutkin imetyksen takia, tämä stailaaja..
On kyllä touhua!!!

Vierailija

Tosi hieno juttu, että tässä ketjussa muutama kommentoija on sitä mieltä, että yli vuoden ikäistä lasta imettävään äitiin ei kohdistu kritiikkiä muualla kuin Vauva-lehden jutussa! Se kertoo varmaankin siitä, että nykyään "taaperoimetyksestä" on tullut jo normaali asia. Tässä on nyt kuitenkin takana muutama vuosikymmen sellaista aikaa, jolloin se ei sitä ollut. Neuvolalaitoksesta on lähinnä hyvää sanottavaa, minullakin (onhan sen vaikutukset äiti-lapsikuolleisuuteen ja lasten ja äitien hyvinvointiin kiistattomat), mutta on se sentään jotain pahaakin saanut aikaiseksi, ja se on ollut imetykseen liittyvät asenteet. Ne ovat saaneet tietenkin alkunsa siitä, kun vauvaa piti ruokkia tietyin välein (joku varmasti muistaa tämän), jolloin moni vaihtoi korvikkeeseen, kun vauva ei yksinkertaisesti tullut täyteen. Korvikkeen käyttöä myös suorastaan suositeltiin neuvolassa. Tämä kaikki vinoutti suhtautumisen imetykseen.

Moni varmasti tuntee jonkun, joka on imettänyt lastaan pitkään 80- tai 90-luvulla. Yleensä nämä äidit sanovat, etteivät TODELLAKAAN kertoneet siitä neuvolassa - heitähän olisi pidetty epänormaaleina. Olen törmännyt jopa neuvolan terveydenhoitajiin, jotka ovat imettäneet taaperoaan "salaa". Vieläkin törmää mielipiteisiin, joiden mukaan vauva pitää vieroittaa silloin, kun tulee hampaita tai hän täyttää sen maagisen yhden vuoden. Näitä olen kuullut sekä netissä että oikeassa elämässä. Sen sijaan mielipidettä, jonka mukaan yli 1-vuotiaan imettäminen palvelee vain ädin tarpeita (mitä nämä tarpeet ovat, sitä kukaan ei ole koskaan selittänyt), olen kuullut vain netissä.

Eli hienoa kuulla, että nykyään yli vuoden ikäisen lapsen imettämisen herättämä pahennus on niin harvinaista, ettei siihen ole missään törmännyt. Kehitys on ollut nopeaa, sillä silloin, kun minä vielä imetin (imetys loppui 2 vuotta sitten) ja imetyskeskusteluja aktiivisemmin luin, noita mielipiteitä näkyi useinkin. Ja olenpa kuullut ihmisten myös julkisella paikalla keskustelevan siitä, miten lähes vuoden ikäisen lapsen imettäminen on oksettavaa.

Vierailija

Eiköhän pitäisi jotenkin palata takaisin päin ja normalisoida tilannetta, niin imetyksen kuin lasten kuin perheidenkin suhteen.
Musta tuntuu kuin muutaman vuoden käynnissä olisi ollut kuin ajojahti.. Kuka milloinkin tekee jutun kuinka hän on ärsyyntynyt imettämisestä, lapsista tai perheistä yleensä.
Ilmapiiri on järkyttävä. Asiat on muuttuneet hirveästi alle kymmenessä vuodessa.
Tuntuu olevan täysin ok syrjiä ja parjata ja herjata äitejä, vauvoja, imetystä ja perheitä kun sanaan aikaan ollaan olevinaan niin suloisia ja suvaitsevaisia.

Enkä mä tiä auttaako nää jutut yhtään.
Joku vastuu mediallekin.
Ikävää kun lapsi opiskelee koulussakin sanoman kirjoista ja samaan aikaan joku vauvalehdenkin toimitus tekee mitä lystää.. Provosoi lukijoitaan esim.

Te olette kuitenkin monen nuoren äidin kosketus todellisuuteen.

Entinen taaperoimettäjä

Nuo imetyssuositukset on VÄHINTÄÄN-suosituksia. THL vähintään 1v, WHO vähintään 2v. Lapsen luonnollinen vierottautumisikä alkaa siitä 2,5vuotiaasta. ;) alle 1v harvemmin itse vierottautuu, takana on yleensä jokin muu syy.

Vierailija

Pääasia, että imettäjät pitävät itsensä ja vauvansa piilossa. Imetys on todella rumannäköistä puuhaa. Ja siksi ei taaperoita pidä imettää, heitä ei saa huivin alle piiloon. Kaiken kaikkiaan imetys on epämiellyttävää.

Vierailija

Itse olin alusta asti kaappi-imettäjä. Tuntui ällöttävältä, kun jopa kaikki kumminkainat kyselivät imetänkö, paljonko maitoa tulee jne...
Ja kun halusin mennä toiseen huoneeseen rauhassa imettämään, niin tätä ihmeteltiin ja tultiin perässä.

Tuntui, että äidiksi tultua menetti kaiken oikeuden yksityisyyden. Tuon häiriköinnin takia imetys lopetettiinkin vauvan ollessa 3kk. Olisi voinut imettää pidempään, mikäli olisi annettu imetysrauha.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat