Mitä hittoa syöminen yskittää?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Pippuri tai chili tai muu mauste ruuassa monesti saa yskittämään tai jopa aivastamaan
Ei kun syönnin jälkeenkin yskittää ja limaa nousee kurkkuun. Menee puolessa tunnissa ohi. Muuten olo on ihan terve. Pitääkö tässä käydä kaikki ruoka-aineet läpi?
Minulla tulee monesti ruuan jälkeen kamala yskäkohtaus ja paksu lima alkaa nousta. Lähinnä lounasravintolassa puolen päivän aikaan.
Kysyin lääkäriltä ja hän sanoi sen johtuvan ruuan teollisista, huonoista rasvoista jotka aiheuttavat allergian kaltaiset oireet henkitorveen.
Allergia. Itsellä sama, mutta usein ruoka myös nousee liman mukana kurkkuun ja oksennan, joskus jopa kaiken syömäni ruoan. Onko muilla tällaista?
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee monesti ruuan jälkeen kamala yskäkohtaus ja paksu lima alkaa nousta. Lähinnä lounasravintolassa puolen päivän aikaan.
Kysyin lääkäriltä ja hän sanoi sen johtuvan ruuan teollisista, huonoista rasvoista jotka aiheuttavat allergian kaltaiset oireet henkitorveen.
Olen tuo 5. Mulla sama, eräänkin kerran olen työpaikan lounasruokalassa tukkinut vessan lavuaarin ruuan jälkeen. Enpä tiennyt että huonoista rasvoista johtuu. Olen tosi allerginen kyllä ja usein syksystä kevääseen krooninen keuhkoputkentulehdus ja talvisin keuhkokuume.
Heti jos syön mitään viljaa niin alkaa lima nousemaan kurkkuun.
Minulla on tuota samaa, ja kärsin joka vuosi 1-2 keuhkoputkentulehduksesta, ja astmasta joka ei ole kovin paha, mutta "aktivoituu" usein ruuan jälkeen ja yskin jolloin myös hengitys vaikeutuu.
Allergiaa se on, ei johdu mistään "huonoista rasvoista". Kyseessä voi olla myös syöttösoluongelma. Monet lääkärit eivät tiedä mistään mitään.
Yksi selitys saattaa olla, että on syntynyt yhteys ruokatorven ja henkitorven välille, ns. fisteli.
Vierailija kirjoitti:
Yksi selitys saattaa olla, että on syntynyt yhteys ruokatorven ja henkitorven välille, ns. fisteli.
Tämäkin on mahdollisuus. Tai sitten polyyppi. Todennäköisintä kuitenkin allergia joillekin ruoka- tai lisäaineelle.
Mäkkäriyskä. Tulee vaikka raaka-aineet olisivat ihan samoja kuin muulloinkin, ruoka vaan on vissiin niin hyvää että pistää liman erittymään.
t. kaksi hamppari-yskijää perheessä vaikkei haettaisi mitään mistään mäkkäristä
On teillä melko pihalla olevia lääkäreitä, kun maalaisjärjelläkin jo tajuaa mistä on kyse. Mulla on tuota samaa, ilmenee vain silloin kun syö suurehkoja annoksia. Yleensä kerran päivässä kun syö ensimmäistä kertaa päivässä suurehkon annoksen. Ei ole mitään väliä mitä ruoka-ainetta syö eli kyse ei ole allergiasta. Selkeästi kyse on siis siitä että ruoan kulkeutuminen ruokatorvessa alas stimuloi henkitorvea poistamaan limat keuhkoista. Keuhkothan poistaa limaa keuhkoista koko ajan, mutta joillakin se ei taida poistua ihan kokonaan keuhkoista, vaan jää henkitorveen ja tarvii stimulaatiota poistuakseen sieltä.
Mulla myös ja lisäksi lapsesta asti ollut krooninen kuiva yskä, ruuan jälkeen vaan nousee limaa. En tiedä onko noilla yhteyttä. Allergia ei ole eikä mitään muita astman oireita...
Vierailija kirjoitti:
Voiko tuon oireina olla se että tuntuu siltä kuin "henkäisisi" usein ruokaa väärään kurkkuun?
Refluksitaudin oireet ovat juuti nuo.. Kun alat syömään vähän ajan päästä yskittää ja kirkasta limaa tulee suuhun..samoin ruuan jälkeen noin puolituntia siitä yskittää n 20 kertaa ja lima nousee suuhun.. ei vaarallista.,.mutta ikävä tunne...refluksitautiin on myös lääkettä olemassa joka helpottaa .. itsellä tuo vaiva jo 10vuotta
Refluksia tulin itsekin ehdottamaan, ja palleatyrää.
Ehkä syöminen rasittaa sydäntä ja se laittaa yskityttämään, sydämen vajaatoiminta?
Jos ahmii kuin elukka niin eipä ole ihme että alkaa ruokaa valua keuhkojen suuntaan. Pureksi ruoka kunnolla ennen nielaisua.
Pippuri tai chili tai muu mauste ruuassa monesti saa yskittämään tai jopa aivastamaan