Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (41)

Kuunnellaan itseämme

Itselläni sama juttu. Kaksi vuotta vanhempi sisarus sai vaatteet ylle vaikka ihokontaktia silloinkin suositeltiin. Uusi vauva ei saanut vaatteita. Onneksi toinen lapsi kyseessä ja tiesin tehdä ja toimia kuten itsestä tuntui hyvältä. Näin se alku sujuu kaikista parhaiten, kun ei tarvitse stressata asioista. Onneksi vauvoilla on sentäs vielä ne omat sängyt! 😆

Vierailija

Minä sain esikoisen tänä keväänä, ja olin järkyttynyt kun sairaalassa sanottiin, että vauvalle ei saa mitään vaatteita vaan häntä pitää pitää oman paidan alla koko ajan. Entä kun menen vessaan? Entä kun menen suihkuun? Entä kun syön kuumaa ruokaa ja juon kuumaa kahvia? Entä yöllä kun en uskalla nukkua vauvan kanssa samassa sängyssä (nukun levottomasti pyörien ja olin sektion jälkeen todella kipeä ja vahvoissa lääkkeissä)? Pitääkö vauvan nukkua alasti siinä vauvasägyssään, eikö hänelle tule kylmä?

Mies toi pyynnöstäni kotoa vauvalle vaatteita, joihin vauvan puin. Tietenkin sylissäni pidin häntä paljonkin.

Vierailija

Kyllä vauvalle annetaan oma peitto ihokontaktisuosituksesta huolimatta. Vauvan voi peitellä siihen kun menee vessaan tms. Itsellä oli vaikea nukkua niin että vauva on kokonaan pyjaman sisällä, joten nukkui kainalossa oman peittonsa alla. Ei siitä tullut mitään sanomista. Kotona molemmat siirtyneet suoraan omaan sänkyyn, koska en siellä uskaltanut nukkua vauva vieressä. Sairaalassa uni oli muutenkin kaikenlaisesta kolinasta johtuen pinnallista ja sängyssä oli laita turvana ettei vauva varmasti pääse putoamaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä vauvalle annetaan oma peitto ihokontaktisuosituksesta huolimatta. Vauvan voi peitellä siihen kun menee vessaan tms. Itsellä oli vaikea nukkua niin että vauva on kokonaan pyjaman sisällä, joten nukkui kainalossa oman peittonsa alla. Ei siitä tullut mitään sanomista. Kotona molemmat siirtyneet suoraan omaan sänkyyn, koska en siellä uskaltanut nukkua vauva vieressä. Sairaalassa uni oli muutenkin kaikenlaisesta kolinasta johtuen pinnallista ja sängyssä oli laita turvana ettei vauva varmasti pääse putoamaan.

Kyllä vauvalle peitto annettiinkin, mutta vauvani oli jo ensimmäisinä päivinä kova potkimaan ja hyörimään, niin ei se peitto pysynyt hänen päällä minuuttia kauempaa, ei edes vaikka häntä siihen yritti kääriä. 

Vierailija

Minulle kätilö(t) esitti monenlaisia käskyjä, tai siis napakasti sanoi, että joku asia pitää tehdä tietyllä tavalla. Yhtä napakasti ilmoitin, että olen eri mieltä ja teen asian toisella tavalla :D . Osa heistä suhtautui hyvin positiivisesti siihen, että minulla oli oma perusteltu näkemys ja rohkeus tuoda se esille, ja nämä kyseiset kätilöt sanoivatkin lopulta minulle, että asioissa on monta totuutta eikä yhtä oikeaa kaikille sopivaa tapaa välttämättä olekaan ja pitää kuunnella itseään. Osa kätilöistä taas selvästi hermostui minuun ja alkoi ärtyneenä väittelemään kanssani asioista, eivät tykänneet kun "vastustin" heidän käskyjään. Olen tosin jo vähän vanhempi synnyttäjä ja moni kätilö oli minua paljon nuorempi.. 

Vierailija

En jaksanut lukea alkuperäistä juttua, mutta siihen tullet vastaukset sekä naurattavat että hirvittävät. Ei voi olla noin pöljiä äitejä... Hohhoijaa...
Kolmen jo teini-ikäisen äitinä tunnen itseni niin vanhaksi teidän juttuja lukiessani.

Vierailija

Typeriä neuvoja.Oliko vanha kätilö vain nuori? Nämä nuoret yleensä ottavat kaiken niin kirjaimellisesti.Itsehän en vaatteiden alle ruvennut tunkemaan omat vaatteet oli lapsella.Ihan on lapset terveitä ja normaaleja turha tuollaisia on miettiä.

Vanha äiti

[quote=Vanha äiti]Olet sitä sinäkin joskus ensimmäistä kertaa lapsen saanut.[/quote
Tämä oli tarkoitettu vierailijalle klo 17.07

Zuila

Minä sain esikoiseni pari vuotta sitten. Painon ja sokeriarvojen takia suositeltiin että vauvaa pidettäisiin mahdollisimman paljon ihokontaktissa ja minulle annettiin jopa kengurupaita, minkä sisään saattoi vauvan ottaa iholle. Mutta samat kätilöt kyllä kehottivat pitämään omasta hygieniasta huolta ja sanoivat, että kun menen suihkuun ja vessaan, jätä huoneen ovi auki raolleen niin hoitajat näkevät että siellä on vauva yksin. Sain myös aina viedä vauvan siksi aikaa hoitajille kansliaan hoitoon. Oli ihanaa olla pienessä synnytyssairaalassa, missä sai olla kuin kotonaan!

Kesäkuinen

Minä sain vauvan kesäkuussa. Kätilö kertoi että olisi hyvä pitää vastasyntynyttä ihokontaktissa tunnin ajan syntymästä. Näin tein. Sitten kätilö kapaloi vauvan ja minulle tuotiin ruoka huoneeseen. Myöhemmin tuotiin myös vaatteet vauvalle. Kätilö kertoi että vauvaa on hyvä pitää välillä ihokontaktissa. Niin myös tein, tuntui itsestäkin hyvältä. Missään vaiheessa ei kukaan pakottanut minua mihinkään. Vauvalle sai pukea vaatteita, tottakai, ja niitä myös sai itse hakea sairaalan käytävän kaapista. Jos halusi jatkuvan ihokontaktin, niin saatavilla oli myös näitä tuubi "toppeja" joiden sisässä vauvaa pitää. Järkyttävältä kuulostaa joidenkin sairaaloiden touhu. Itse sain ihanaa kohtelua pienessä sairaalassa. Onneksi Oulaskangas saa jatkaa toimintaansa!

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat