Kuvaus tk-lääkärin arjesta
Idea tähän on matkittu suoraan luokanopen aloituksesta. Monilla ihmisillä ei varmastikaan ole kunnollista tietoa siitä, millainen voi terveyskeskuslääkärin normaali arkipäivä olla. Näkökulmia lienee yhtä paljon kuin tk:ssa lääkäreitäkin, joten en edusta koko ammattikuntaani. Työpäivän kulkuun vaikuttaa todella paljon myös työpaikka ja tk:n omat käytännöt.
- Työpäiväni alkaa klo 8. Joskus aamuisin on palaveri, jossa kokoonnumme muiden lääkärien tai henkilökunnan kanssa ja keskustelemme terveyskeskuksen hallinnollisista tai muista ajankohtaisista asioista.
Mikäli yhteispalaveria ei ole, ensimmäinen vastaanottoaika on saatettu antaa jo tasan klo 8:00 ensimmäiselle potilaalle. Tulen töihin siis aina jonkin verran aikaisemmin, jotta ehdin perehtyä hieman tulevan potilaan asiaan. Lukaisen aiemmat käyntitekstit, saan yleiskuvan siitä, onko hänellä muita sairauksia, mitä kokeita ja tutkimuksia on tehty ja milloin viimeksi ja minkälainen hänen lääkelistansa on. Mikäli aamu on vain "normaaleja" vastaanottoaikoja, yhdelle potilaalle aikaa on merkitty yleensä 30 minuuttia.
- Pyydän ensimmäisen potilaan sisään vastaanottohuoneeseen. Esittelen itseni ja pyydän potilasta kertomaan vaivastaan. Kysyn tarkentavia kysymyksiä. Milloin vaiva on alkanut, miten hän huomasi sen ensimmäisen kerran, mihin suuntaan oireet ovat kehittyneet, onko hän kokeillut hoitaa vaivaa jotenkin itse, mikä helpottaa, mikä pahentaa jne. Sen jälkeen tehdään tutkimukset vaivasta riippuen, usein esimerkiksi sydämen ja keuhkojen kuuntelu, vatsan tunnustelu tai vaikkapa vaivaavan nivelen liikkeiden ja voimien tarkistaminen.
- Muodostan parhaani mukaan kokonaiskuvan potilaan tilanteesta. Kuinka paljon vaiva rajoittaa hänen toimintakykyään ja pärjäämistä niin arjessa kuin töissä? Mitkä ovat tarvittavia lisätutkimuksia, kuvataanko ja jos kuvataan, niin millä. Sitten mahdollisesti lähete verikokeisiin ja tarvittaessa röntgeniin. Tarvitseeko hän kipulääkkeitä, fysioterapiaa tai muita keinoja oireidensa ja vaivansa avuksi? Onko sairaus jo edennyt niin vaikeaksi, että terveyskeskuksen keinot on käytetty ja potilas täytyy lähettää erikoislääkärin arvioon?
- Teen jatkosuunnitelman ja käymme sen potilaan kanssa läpi. Kirjoitan tarvittavan reseptin ja tulostan potilasohjeet. Verikokeet tuolloin, röntgentutkimus tuolloin ja sitten soittoaika tai uusi vastaanottoaika. Tein lähetteet, ohjaan potilaan varaamaan ajat lähtiessään. Toivotan hyvää päivänjatkoa ja alan kirjaamaan käyntiä potilasjärjestelmään. Tulosyy, esitiedot, nykytila, suunnitelma, diagnoosi.
Silloin tällöin tietokoneen potilasohjelma tökkii ja tilttaa kertaalleen (tämä käy yllättävän usein). Aloitan kirjaamisen alusta.
... jatkuu
Kommentit (51)
3/3:
- 12:30 alkaa päivystysvuoroni. Lista alkaa olla jo täyttynyt, vilkaisen tulosyitä: satuttanut ranteen, säärikipu, korvatulehdus? Akuutti vatsa? Rintakipu, hengenahdistus. Päivystyksessä pitää olla nopeampi, yhdelle vastaanotolle on varattu yleensä n. 20 minuuttia aikaa. Huudan rannekipuisen huoneeseen. Hän on kaatunut pyörällä ja tullut vasen ranne edellä maahan, ohjaan röntgenkuviin ja otan seuraavan potilaan samalla huoneeseen. Sääri alkanut punottaa ja särkeä eilen illalla, voisiko olla laskimotukos? Tutkin ja ohjaan verikokeisiin. Ranteen kuva on otettu ja pyydän välissä potilaan uudelleen huoneeseen, siellähän oli murtuma. Se pitää oikaista vetämällä ranteesta lujasti ja kipsaamalla se oikeaan asentoon, pyydän hoitajan apuun ja kolmannen kipsaamaan. Tässä vierähti reilusti yli suunnitellun ajan. Säärikipuisen verikoevastaukset eivät ole vielä tulleet, joten huikkaan rintakipuisen huoneeseen. Sydänfilmissä ei akuuttia, sydänmerkkiaine jää negatiiviseksi. Kuitenkin rintaa vielä vähän puristaa, joten potilas jää seurantaan, katsotaan sydänmerkkiaine uudestaan vielä parin tunnin päästä. Säärikipuisen verikoevastaus on tullut, tukosarvo on negatiivinen ja tulehdusarvotkin normaalit. Kivun taustalla tuskin on hengenvaarallista syytä, joten jäämme seurantalinjalle ja potilas yrittää ensin hoitaa vaivaa kotona tulehduskipulääkkein. Ohjataan ottamaan herkästi yhteyttä uudelleen päivystykseen mikäli vaiva pahenee. Päivystysvuoroni jatkuu, tässä välissä olen vilkaissut pari nopeampaa potilasta, korvatulehdus ja lääkekuuri, pissatulehdus, haavan ompelu. Työaikani loppui klo 16, mutta odotan vielä viimeisen potilaani verikoetuloksia, sydänpotilas odottaa vuodepaikalla ambulanssia, joka vie hänet sairaalaan, kun se sydänmerkkiaine seurannassa lähtikin kohoamaan. Kirjaan lähetettä ja aloitan ensiapuna lääkityksen kuljetusmatkalle. 16:45 viimeinenkin potilas lähtee eteenpäin ja sammutan työkoneen. Päivä pulkassa, kotia kohti.
Tämän tekstin tarkoitus ei ollut dramatisoida tk-lääkärin arkea tai työn raskautta vaan antaa realistista kuvaa, minkälainen meidän oikea yksittäinen työpäivämme saattaa olla. Tk-lääkärin työ on kuitenkin vaihtelevaa ja välillä esimerkiksi neuvolassa tai vuodeosastolla työpäivä ei ole niin hektinen kuin päivystysvuorossa.
No ei mun mielestä kuullosta mitenkään pahalta. Monipuolista sekä ihmisten ja teknologian kanssa tekemisissä ja tapaa erilaisia ihmisiä. Kelpais mulle
Jos aikaa on varattu 30 min/potilas, miksi suoriuduin aina viidessä minuutissa ulos vastaanotolta ja miksi potilaita ei oteta vastaan enemmän päivän aikana? Vai viekö jaaritteleva mummo sen 25 min oman aikansa lisäksi, joka multa jäi käyttämättä?
Olen käynyt terveyskeskuksessa lääkärissä puolen vuoden aikana viisi kertaa. Joka kerta olen kysynyt yhteen perussairauteeni liittyen: sopiiko yksi allergialääke lääkitykseni kanssa, koska paketissa lukee, että keskustele lääkärin kanssa ennen käyttöä.
En ole oman hoitavan lääkärin kanssa puhunut, vaan aina vain tkssa tullut ohimennen mieleen. Joka kerta lääkäri on luvannut selvittää ja lähettää kotiin tulevan kirjeen mukana vastauksen, ja kertaakaan ei ole tullut vastausta kysymykseeni.
Noh, allergiakausi onkin jo ohi. Ehkä ensi vuonna saan vastauksen. Ärsyttävää, että miksi luvataan jotain mitä ei toteuteta? Tiedän, että pitäisi kysyä omalta lääkäriltä, mutta ei ole ollut aikaa hänelle, joten ohimennen olen kysellyt, jos sattuisivat tietämään.
Ap lisää vielä, että nauttii työstään todella, vaikka silloin tällöin se lyhyiden aikojen ja suurten potilasmäärien vuoksi onkin haastavaa ja kuormittavaa niin meille kuin eritoten potilaille. Työ on kuitenkin usein palkitsevaa, mielenkiintoista, haastavaa ja ihanan ihmisläheistä. Yritän tehdä töitä parhaani mukaan ja joskus se palkitsee, joskus se ei vaan riitä. Silloin yritän saada apua vanhemmalta kollegalta tai muulta osaavammalta taholta. Nautin kyllä aidosti työstäni ja menen joka aamu mielelläni töihin. Työpäiviäni piristävät tyytyväiset potilaat ja heidän auttamisensa auttaa myös minua jaksamaan työssäni ja parantamaan jatkuvasti työni laatua.
Vierailija kirjoitti:
No ei mun mielestä kuullosta mitenkään pahalta. Monipuolista sekä ihmisten ja teknologian kanssa tekemisissä ja tapaa erilaisia ihmisiä. Kelpais mulle
Ei ole tarkoituskaan kuulostaa pahalta :) Enkä itsekään ajattele niin. Olen tyytyväinen ammattiini ja se sopii minulle. Joka työssä on omat haasteensa.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt terveyskeskuksessa lääkärissä puolen vuoden aikana viisi kertaa. Joka kerta olen kysynyt yhteen perussairauteeni liittyen: sopiiko yksi allergialääke lääkitykseni kanssa, koska paketissa lukee, että keskustele lääkärin kanssa ennen käyttöä.
En ole oman hoitavan lääkärin kanssa puhunut, vaan aina vain tkssa tullut ohimennen mieleen. Joka kerta lääkäri on luvannut selvittää ja lähettää kotiin tulevan kirjeen mukana vastauksen, ja kertaakaan ei ole tullut vastausta kysymykseeni.
Noh, allergiakausi onkin jo ohi. Ehkä ensi vuonna saan vastauksen. Ärsyttävää, että miksi luvataan jotain mitä ei toteuteta? Tiedän, että pitäisi kysyä omalta lääkäriltä, mutta ei ole ollut aikaa hänelle, joten ohimennen olen kysellyt, jos sattuisivat tietämään.
Ikävää, ettet ole saanut vastausta kysymykseesi. Luultavimmin on käynyt niin, että muut asiat ja käyntisi pääsyy ovat vieneet keskittymisen ja käynnin kirjaamisen lomassa on unohtunut tuo kysymyksesi kirjata ylös ja selvittää. Vaikka kiireeseen ja moniin muihin tekemättömiin asioihi ei saisi vedota, niin valitettavasti ne liian monesti ovat syy näille unohduksille.
Ps. en ota kantaa vaivaasi, kun en siitä tiedä mitään, mutta allergialääkkeillä harvoin on merkittäviä yhteisvaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa :)
Tätä oli mukava lukea. Vaikuttaa siltä, että teet työsi hyvin ja suhtaudut potilaisiin kunnioittavasti.
Vierailija kirjoitti:
Jos aikaa on varattu 30 min/potilas, miksi suoriuduin aina viidessä minuutissa ulos vastaanotolta ja miksi potilaita ei oteta vastaan enemmän päivän aikana? Vai viekö jaaritteleva mummo sen 25 min oman aikansa lisäksi, joka multa jäi käyttämättä?
Hahahahaahaaaa, juuri tämä. Se kohta kun sä olet suoriutunut ulos ei suinkaan ole se hetki kun sun asiasi on hoidettu.
Oletko kuullut esim lääkärin lausunnoista, entä lähetteistä, meinasitko että nämä tulevat ulos sieltä koneesta itsekseen? Sen lisäksi että kaikilla aloilla on lisätty kirjaamista aivan loputtomasti. Lääkärikin jää todennäköisesti vielä ruksimaan tilastoitavaa tietoa käynnistäsi kaiken lääketieteellisen päälle. Ja kaatuva tai jumitteleva kone vie hyvinkin monta minuuttia päivästä.
Monesti potilaita turhauttava asia on vastaanotolla vietetty aika, joka ei millään yleensä voi ollakaan tätä 30 minuuttia, sillä tähän aikaan sisältyy myös tuo lääkärin tekemä paperityö: potilaskäynnin kirjaaminen koneelle ja tarvittavien lausuntojen ja lääkärintodistusten tekeminen. Joudumme kirjaamaan, näpyttämään reseptiuusintoja (joissa menee yllättävän kauan kaikkine satoine klikkauksineen ja sähköisen allekirjoituksen näpytyskoodeineen). Toisinaan potilaan vaiva on onneksi hoidettavissa nopeastikin, jolloin voimme tasata hieman päivän aikataulua varsinkin myöhässä ollessamme. Silloin vastaanotto saattaa olla hyvinkin nopeasti ohi. Mahdotonta antaa tarkkoja aikoja, minkä verran minkäkin asian hoidossa menee, mutta yleisesti voisi sanoa, että esimerkiksi korvatulehdukset, nielutulehdukset, haavat, lihaskivut ja -venähdykset, ehkäisyasiat, perustarkastukset ym. voivat hoitua melko nopeastikin.
Millaisia huonoja uutisia terveyskeskuslääkäri kertoo?
Olen aina miettinyt tätä, että miten lääkäri pystyy kertomaan esimerkiksi pahalaatuisista syövistä tai muista taudeista, joihin todennäköisesti tulee kuolemaan? Ei varmaan tkssa ole arkea tämä, koska aina lähetetään tarkempiin tutkimuksiin(?), mutta ajattelin vain. Ajattelevatko lääkärit, että tämä on "vain potilas" vai tekisikö mieli mennä itkemään itsekin jonnekin, vai...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahahahaahaaaa, juuri tämä. Se kohta kun sä olet suoriutunut ulos ei suinkaan ole se hetki kun sun asiasi on hoidettu.
Oletko kuullut esim lääkärin lausunnoista, entä lähetteistä, meinasitko että nämä tulevat ulos sieltä koneesta itsekseen? Sen lisäksi että kaikilla aloilla on lisätty kirjaamista aivan loputtomasti. Lääkärikin jää todennäköisesti vielä ruksimaan tilastoitavaa tietoa käynnistäsi kaiken lääketieteellisen päälle. Ja kaatuva tai jumitteleva kone vie hyvinkin monta minuuttia päivästä.
Ne ei kovin raskasta sekään ole. Kirjoittaa: keuhkoputkentulehdus, ab-kuuri määrätty. Aikaa kului noin. 15 sek.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia huonoja uutisia terveyskeskuslääkäri kertoo?
Olen aina miettinyt tätä, että miten lääkäri pystyy kertomaan esimerkiksi pahalaatuisista syövistä tai muista taudeista, joihin todennäköisesti tulee kuolemaan? Ei varmaan tkssa ole arkea tämä, koska aina lähetetään tarkempiin tutkimuksiin(?), mutta ajattelin vain. Ajattelevatko lääkärit, että tämä on "vain potilas" vai tekisikö mieli mennä itkemään itsekin jonnekin, vai...?
Onneksi näitä tulee harvoin vastaan, usein mikäli jotain epäilyttävää löytyy, tutkimukset ja hoito saattavat siirtyä sairaalaan. Mutta toisinaan tulee ja silloin haluan antaa kaiken ajan, mitä vain voin ja potilas tarvitsee. Itse valmistaudun uutisen kertomukseen ja luen hieman myös taudista etukäteen, jotta osaan vastata kysymyksiin, mikäli potilas haluaa kysyä jotain. Yleensä minun roolini on kertoa, mitä tutkimuksissa löytyi, vastata potilasta askarruttaviin kysymyksiin ja kertoa, mitä seuraavaksi tehdään (lähete erikoislääkärille jatkotutkimuksia ja -hoitoa varten, tarvitseeko psyykkistä tukea, onko läheisiä tukena jne).
Ei taida olla yhtä tapaa, jolla kaikki lääkärit kohtaavat tai suhtautuvat näihin potilaisiin, vaan jokaisella on omansa. Itse en ainakaan pysty ajatella tunteettomasti, vaikka yritänkin pitää ammatillisuuteni. Mikäli murtuisin täysin, voisi potilaalle tulla tästä vielä suurempi ahdistus. Minulta potilas kuitenkin usein odottaa ammatillista otetta ja tukea vaikeassa tilanteessa, vaikka tämä rooli joskus itselle onkin todella vaikeaa, mikäli asia todella koskettaa. Parhaansa täytyy vain yrittää ja tehdä.
Ylempään viestiin korjaus siis valmistaudun uutisen kertomiseen*. Lisäksi aivan kaikkiin kysymyksiin en välttämättä taudin suhteen osaa vastata ja silloin yleensä kerron, että tämän taudin hoitoon erikoistunut lääkäri keskustelee vielä potilaan kanssa ja häneltä voi kysyä tarkempia kysymyksiä. Tärkeintä lienee, miten asian esittää ja miten pystyisi olla parhaiten tukena oman roolinsa kautta.
Tunnustakaa nyt ihan rehellisesti että notkutte potilaattomat ajat av:lla ettekä tee töitä. Kävin just röntgenissä ja lausunto, kaksi lausetta, tuli parin tunnin päästä. Taisi RTG-lekuri oikein odottaa töitä av:n pläräämisen lomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut esim lääkärin lausunnoista, entä lähetteistä, meinasitko että nämä tulevat ulos sieltä koneesta itsekseen? Sen lisäksi että kaikilla aloilla on lisätty kirjaamista aivan loputtomasti. Lääkärikin jää todennäköisesti vielä ruksimaan tilastoitavaa tietoa käynnistäsi kaiken lääketieteellisen päälle. Ja kaatuva tai jumitteleva kone vie hyvinkin monta minuuttia päivästä.Ne ei kovin raskasta sekään ole. Kirjoittaa: keuhkoputkentulehdus, ab-kuuri määrätty. Aikaa kului noin. 15 sek.
Tämä on totta, että joskus tekstit ovat lyhyitä. Mutta kuvaamasi vaiva, keuhkoputkentulehdus on lähes aina viruksen aiheuttama tauti (ja siihen ei yleensä määrätä ab-kuuria), joka on yleensä myös melko nopea diagnosoida (yskä, lämpöily, tulehdusarvo matalalla, yleisvointi hyvä, flunssainen ym.). Tällöin tekstikin voi olla lyhyt ja ytimekäs.
Välillä kuitenkin läpi käytäviä asioita on enemmän ja tekstiin yrittää parhaansa mukaan kirjata kaikki nämä asiat, sillä lääkäri on myös kirjoittamistaan teksteistä vastuussa juridisesti. Lisäksi täytyy ottaa huomioon, että potilas näkee tekstit kantapalvelun kautta ja ei aina välttämättä ymmärrä kaikkea lukemaansa, siksi käyntitekstin kirjoittaminen ei ole mikään läpihuutojuttu.
Vierailija kirjoitti:
Tunnustakaa nyt ihan rehellisesti että notkutte potilaattomat ajat av:lla ettekä tee töitä. Kävin just röntgenissä ja lausunto, kaksi lausetta, tuli parin tunnin päästä. Taisi RTG-lekuri oikein odottaa töitä av:n pläräämisen lomassa.
Sinun kuvasi olikin varmasti ainoa, jonka hän lausui tuossa parissa tunnissa..... ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kuvasi olikin varmasti ainoa, jonka hän lausui tuossa parissa tunnissa..... ;)
No eihän siihen saa kulumaan kuin max minuutin per potilas parilla lauseella. Aika paljon jää luppoaikaa.
Olet kiva ja huolellinen tk-lääkäri.
Itse olen töissä seka-teho-osastolla ja minunkin tulee tuntea kaikista diagnooseista perustiedot vaikka olen sh.
Meillä on se etu, että lääkärinkierroilla, yhteiskierrolla on mukana kardiologit, sydänkirurgit, ortokirurgit, anelääkärit, nefrologit, neurologit, neurokirurgit, välillä plastikot ym ym. Yhden ihmisen ei tarvitse olla dr. House. Joka potilaan kohdalla tuumaillaan, väitelläänkin miten jatketaan.
Toivottavasti et vie töitä kotiin, se on itsenäisen työn vaara. Siitä syystä tk-lääkäreistä varmaan on pula ja palkkaa joudutaan etenkin Lapissa tarkistamaan säännöllisesti.
Minulla on myös ollut omassa tk:ssa aivan ihania lääkäreitä, valtaosa nuoria, tk-jaksolla, mutta taitavia 😊
Ap jatkaa:
- Olen tyytyväinen edelliseen vastaanottoon, samoin tuntui olevan potilas. Katson kelloa, joka näyttää 8:40, aikaa kului annettua enemmän ja 8:30 ajalla saapunut potilas odottaa aulassa. Pyydän hänet vastaanottohuoneeseen ja pahoittelen olevani myöhässä. Vastaus on onnekseni lähes aina ymmärtäväinen "niinhän ne lääkärit aina on". Potilas on iäkäs herttainen vanhus ja meillä luistaa juttu hyvin, välillä hieman sivuraiteillekin, kun en aina raaski keskeyttää. Lääkelista on pitkä, ainakin 20 eri tablettia. Potilas on heiveröisellä käsialalla kirjoittanut kauppalapun tapaiselle listan vaivoistaan. Monta paikkaa kreistaa, lonkkia, polvia kolottaa ja kovasti huimaa. Varpaita paleltaa. Pissakin kulkee heikosti ja yöllä valvottaa. Yksinäisyyskin painaa, lähin sukulainen asuu 200 km päässä. Toivoisin, että minulle olisi annettu ainakin tunti, ellei kaksikin keskustella ja käydä asiat hänen kanssaan läpi, mutta seuraava potilas saapuu 9:15 (9:00 minulle on merkitty kahvitauko, jota en tänäänkään taida ehtiä käyttää). Minun täytyy pyytää vanhusta valitsemaan kaikista akuuteimmat ja isoimmat vaivat ja loppuja varten pyytää häntä varaamaan uutta vastaanottoaikaa. Vanhus hieman pettyy, kun aikoja tahtoo olla niin hankala saada. Käymme kuitenkin läpi akuuteimman ja tutkin hänet, teen lähetteen sydänfilmiin ja verikokeisiin. Vaihdan erään lääkkeen toiseen, vähemmän huimausta aiheuttavaan. Uudella ajalla voidaan käydä kokeiden tulokset samalla läpi. Kirjaan käynnin tietokoneelle. Aikaa vierähti, mutta asioita saatiin taas eteenpäin.
- Minulla on vielä 4 potilasta aamupäivälle ja ruokatauko on merkitty 11:15. Soittoaikoja määräämistäni verikokeista ja tutkimuksista on laitettu klo 12:00-12:30 ja tänään niitä on 5. Lisäksi reseptipiikissä on pitkä lista uusintapyyntöjä. Ruokataukoon on onneksi jätetty reilummin aikaa, sillä vastaanottoajat venähtivät tuttuun tapaan 11:30 saakka. Yritän pitää kiinni siitä, että ehdin aina syödä, näin koen olevani energisempi ja jaksan paremmin hoitaa potilaitani.
- Syön ja otan kahvikupin mukaan työhuoneeseeni ja rupean soittamaan listaa läpi muutaman minuutin etuajassa. Katson ensin soittoajan syyn, mitä tutkimuksia on otettu, mitä niissä on vastattu. Jos jokin jää epäselväksi, yritän selvittää sen ensin ja soittaa sitten vasta.
Eräässä ultraäänitutkimuksessa potilaalta onkin löydetty jonkinlainen kasvain, vielä ei tiedetä onko kyseessä hyvän vai pahanlaatuinen muutos. Soitan hänelle ja harkitsen sanani tarkkaan. Jollain toisella joskus varma syöpädiagnoosi, en soita, pyydän käymään vastaanotolla. Sitten hyviä uutisia, murtumaa ei ollut eikä mitään vakavaa löytynyt. Mutta kipua selittävää en osaa tämän röntgenkuvan perusteella valitettavasti kertoa.