Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö koko päiväkotiryhmä kutsua synttäreille? 4 asiaa, jotka vanhemman kannattaa huomata

Kuva: 123rf

Estääkö se kiusaamista, jos koko ryhmä kutsutaan synttäreille? Tutkija Laura Repo vastaa.Lue koko juttu

Kommentit (8)

Vierailija

"Minun mielestä alle kolmosluokkalaisten pitäisi kutsua koko luokka tai ryhmä. Näin kukaan ei tule syrjityksi eikä joudu kiusatuksi."

Esikoisen luokalla oli 38 oppilasta tokalla ja kolmannella... Ihan ei varat tai tilat riitä tuollaisen porukan kestitsemiseen, saati perheen aikuiset valvomaan kattavasti.
Mutta kaunis ajatus, pääkaupunkiseudulla vaan kun luokkakoot voi olla aika hurjiakin.

Vierailija

Kukahan niitä lapsia kemuissa valvoo, jos koko päiväkotiryhmä (24 lasta meidän tytön ryhmässä) kutsutaan. Päiväkodissakin pitää olla se kolme koulutettua aikuista, joten riittääkö vähemmän vapaa-ajalla? Entä millä rahalla ja missä tiloissa tällainen lapsilauma kestitään? Ei oikeasti ole mitään järkeä kutsua koko ryhmää.

Vierailija

Pojan kaveri eskarissa kutsui ryhmänsä kaikki pojat synttäreille kotiinsa. Mä olen kutsunut vain ne jotka lapset halunneet kutsua, tulee muuten liian kalliiksi. On pidetty synttäreitä kotona ja sisäleikkipuistoissa.

Tietysti ihanne olisi kutsua kaikki.

Vierailija

Valitsemme yhdessä lapsen kanssa, ketkä kutsumme. Yleensä lapsi haluaisi kutsua enemmänkin kavereita, mutta valitettavasti kaikkia ei voi kutsua. Tilat eivät yksinkertaisesti riitä eikä suurta lapsimäärää pysty valvomaan. Kalliiksikin juhlien järjestäminen tulee.

Ei omia lapsianikaan ole kaikkien päiväkoti-/koulukavereiden juhliin kutsuttu. Pettymyksiä on tietysti tullut, mutta niihinkin on opittava. Kurjinta on tietysti se, että kaverit kyselevät, ketä on kutsuttu ja puhuvat juhlista. Itse olen sanonut lapsilleni, että synttärijuhlista ei puhuta yleisesti muiden kuullen, ettei pahoiteta turhaan kenenkään mieltä.

Introverttiäiti

Me vietetään synttärit vain perheen kesken. Joskus juhlissa ei ole ketään, silloin tehdään joyain spesiaalia. Joskus juhlissa on isovanhemmat ja serkut. Tällöin ollaan kotona. Aina vietetty näin, lapsi on siihen tottunut eikä edes kysele. Joskus tulee kutsu kaverisynttäreille, annan toki mennä. Miksi tekisi asioista vaikeaa? En haluaisi isoa lapsilaumaa ja heidän vanhempiaan omaan kotiini. Ventovieraita ihmisiä.

Vierailija

Lapseni luokan poika järjesti ikalliit, sot ja näyttävät synttärit- esiintyjäksi nuorison idoli. Lapseni jätettiin ainoana kutsumatta.  Koko luokka puhui juhlista paljon etu- ja jälkikäteen. vanhemmat rahakkaita ja julkisuudessakin esillä olevia, johtotason ihmisiä.

Vierailija

Meillä saavat itse päättää ketä kutsuvat (n.7 kaveria). Sitten vanhempana tarkistan, että 1-2 ei jää kutsumatta. Esim. ekaluokkalainen halusi kutsua omasta ryhmästään (luokka jaettu kahteen ryhmään) kaikki paitsi yhden pojan (lisäksi yksi muu kaveri ja pari poikaa toisesta pienryhmästä). Keskustelun jälkeen kutsuttiin myös tämä yksi poika. Eli juhliin sai kutsun 3 tyttöä ja 6 poikaa.

Pienempi halusi kutsua  kaikki päiväkotiryhmän pojat suostuttiin tähän, vaikka 10 kutsuttua ja 2 omaa lasta olikin aikamoinen hulina.

Ukko35

Vaikka siitä on melkein 30 vuotta aikaa, muistan yhä elävästi sen kun esikoulussa jaettiin opettajan toimesta kutsuja erään oppilaan syntymäpäiville.

Kaikki oppilaat (n.25kpl) kutsuttiin saliin, jossa kutsukorttien jako alkoi.
Valitettavasti onni ei ollut minun kohdalla yhtä myötäinen kuin 99% muilla oppilaista.

Kyllä sitä pienessä mielessä ihmetteli et mitähän vittua?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat