Millainen ihminen on sinun mielestä tyhmä?
Onko tyhmä ihminen sellainen, jolla ei ole laajaa yleissivistystä, joka ei opi kerralla virheestä, joka ei osaa ajatella nopeasti, joka ei ole kouluttautunut, joka kuvittelee itsestään liikoja... vai minkälainen?
Kommentit (169)
Jos täytyy kysyä samaa kysymystä uudelleen päivästä toiseen. Töissä yksi tällainen "varmistelija".
Vierailija kirjoitti:
Sellainen joka ei ole kiinnostunut asioista.
Mistä asioista? Jokuhan voi olla kiinnostunut esim. juoksemisesta, mutta ei ollenkaan historiasta, maantiedosta tai politiikasta.
Sellainen joka perustelee asiat kummin kaiman kokemuksilla tai pelkän tunteen perusteella, ja joka ei osaa hakea faktatietoa mistään eikä ymmärrä esim. maisteritutkinnon laajuutta.
Mustavalkoinen ihminen ja sellainen, jota alkaa naurattaa ajatuskin että katsoisi Ylen kanavilta asiaohjelmia tai dokumentteja. Tällaiset piirteet tekevät ihmisestä tyhmän.
Sellainen, joka kirjoittelee tänne typeriä trolleja päivästä toiseen.
Ei ole poliitikko tai muu potentiaalinen kohdehenkilö, asuu vakaassa länsimaassa ja pelkää terrori-iskun osumista omalle kohdalle. Todennäköisyyksien ymmärtäminen ei voisi olla heikommissa kantimissa.
Mielestäni tyhmällä ihmisellä on yksi tai useampia seuraavista ominaisuuksista:
*elämäm_koululainen
*on jotain mieltä jostain asiasta, koska naapurin serkun kumminkaiman työkaveri on niin sanonut, tai joku on totta em. vuoksi
*käsitys kulttuurista on yhtä kuin Salatut Elämät ja tosi-tv
*on ylpeä siitä, ettei ole lukenut yhtään kirjaa
*tekee asioita siksi, että niin "kuuluu" tehdä, tai siksi, että kaikki muutkin tekevät niin
*(miehillä) kaiken vähänkin omaan ahtaaseen mieleen sopimattoman tai muuten vaan liian erilaisen kutsuminen "homojen hommaksi"
*seuraa aikaansa lukemalla 7päivää/ym. roskalehtiä
Huono koulutus, ei lähdekritiikkiä, uskoo verkostomarkkinointiin, ei lue kirjoja, sössinyt luottotietonsa, ei itsekritiikkiä, syyttää kaikista ongelmista muita, ei halua kehittyä millään saralla.
Minusta sellainen, joka ei edes yritä nähdä asiaa toisella tavalla, vaan on vain jääräpäisesti "oikeassa".
Pidän tätä tyhmyytenä, siis tyhmällä ei vain ole sellaista aivokapasiteettia, että osaisi ajatella laajemmin.
Pidän tyhmyytenä myös sitä, että ei ole myöskään mitään halua tällaiseen näkökantojen pohtimiseen.
Minusta tyhmä on sama asia kuin heikolla älykkyydellä varustettu. Eli vastakohta älykkäälle.
Ilkeys, ylimielisyys, kapea-alaisuus, heikko koulutus tai vaikkapa ahdasmielisyys EIVÄT ole tyhmyyttä, vaikka ikäviä piirteitä ovatkin.
Tyhmä ei kykene loogiseen ajatteluun eikä osaa tehdä johtopäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sellainen, joka ei edes yritä nähdä asiaa toisella tavalla, vaan on vain jääräpäisesti "oikeassa".
Pidän tätä tyhmyytenä, siis tyhmällä ei vain ole sellaista aivokapasiteettia, että osaisi ajatella laajemmin.
Pidän tyhmyytenä myös sitä, että ei ole myöskään mitään halua tällaiseen näkökantojen pohtimiseen.
No ei itsepäisyys kyllä ole sama asia kuin tyhmyys.
Voi myös olla, että aihe, josta yrität tuollaisen henkilön kanssa keskustella on sellainen, ettei se häntä kiinnosta tai hän kokee siitä keskustelun kanssasi turhanpäiväiseksi jankkaamiseksi.
Minä esimerkiksi en jaksa keskustella rasisti.n kanssa ollenkaan, koska olen kuullut heidän argumenttinsa, eikä mikään fakta pure niihin. On kuin hakkaisi päätään kiviseinään, siitä saa vaan päänsäryn ja vitutuksen. Ja ei, en ole tyhmä ja tunnen maahanmuuttoon liittyvät lait, tilastot ja prosessit sata kertaa paremmin kuin he, koska teen asiantuntijatyötä niihin liittyen.
Ihminen, joka kiusaa toisia tai kohtelee muita ihmisiä muuten huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myös olla, että aihe, josta yrität tuollaisen henkilön kanssa keskustella on sellainen, ettei se häntä kiinnosta tai hän kokee siitä keskustelun kanssasi turhanpäiväiseksi jankkaamiseksi.
Minä esimerkiksi en jaksa keskustella rasisti.n kanssa ollenkaan, koska olen kuullut heidän argumenttinsa, eikä mikään fakta pure niihin. On kuin hakkaisi päätään kiviseinään, siitä saa vaan päänsäryn ja vitutuksen. Ja ei, en ole tyhmä ja tunnen maahanmuuttoon liittyvät lait, tilastot ja prosessit sata kertaa paremmin kuin he, koska teen asiantuntijatyötä niihin liittyen.
Joo, mutta vastapuolesi on tyhmä. Ei pysty tajuamaan, että sinä saattaisit tietää asiasta enemmän. Eihän se toki ole mahdollista, koska hän tietää ja hänestä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Jos täytyy kysyä samaa kysymystä uudelleen päivästä toiseen. Töissä yksi tällainen "varmistelija".
Hänellä voi vain olla huono itsetunto esimerkiksi sadistivanhempien takia. Ei saa tehdä virheitä ja täytyy kysyä lupaa. Joidenkin on vaikea ymmärtää, että yhdesti sallitusta on voinut toisella kerralla saada rangaistuksen. Näin lapselta on tuhottu kaikki omatoimisuus ja hänet on opetettu varmistelemaan. Ei se silti kerro tyhmyydestä vaan lapsuudesta. Tietysti jos ei vaan millään opi, eikä millään tajua niin eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä esimerkiksi en jaksa keskustella rasisti.n kanssa ollenkaan, koska olen kuullut heidän argumenttinsa, eikä mikään fakta pure niihin. On kuin hakkaisi päätään kiviseinään, siitä saa vaan päänsäryn ja vitutuksen. Ja ei, en ole tyhmä ja tunnen maahanmuuttoon liittyvät lait, tilastot ja prosessit sata kertaa paremmin kuin he, koska teen asiantuntijatyötä niihin liittyen.Joo, mutta vastapuolesi on tyhmä. Ei pysty tajuamaan, että sinä saattaisit tietää asiasta enemmän. Eihän se toki ole mahdollista, koska hän tietää ja hänestä tuntuu.
No joo. Tai sitten vaan fanaattisesti asiansa kannalla. Ihan kuin uskovainen.
Pointtini oli, että sen toisen osapuolen silmissä minä olen se tyhmä, koska en suostu kinaamaan ja olen vakaasti omaa mieltäni. Meidän ero vain on se, että minulla on faktaperustelut ja olen vuosien työuran aikana miettinyt asiat perusteellisesti.
Toisin sanoen se, että jollakin on vankat mielipiteet ei ehkä ihan sinällään riitä osoittamaan ihmistä tyhmäksi. Tietysti jos ne mielipiteet ovat pelkkää mutua ja sama asenne leimaa kaikkia ko. tyypin mielipiteitä, niin sitten joo, hän on tyhmä.
Tyhmä on sellainen, joka ei tajua oman ajattelunsa rajoittuneisuutta eikä korjaa omia mielipiteitään vankoista todisteista huolimatta. Se on aitoa tyhmyyttä, ettei pysty muuttamaan ajatteluaan joustavasti eikä ole minkäänlaista uteliaisuutta ja kiinnostusta mihinkään asiaan. Elää laput silmillä ja arvostelee muota, jotka eivät näin tee.
Sellainen joka ei ole kiinnostunut asioista.