Jatkuu se väsymys vauvavuoden jälkeenkin – olen valvonut jo 416 vuorokautta

Kuva: Satu Kemppainen

Vanhemmat jurnuttavat eteenpäin välillä käsittämättömän vähillä yöunilla. Ja silti me pyöritetään tätä yhteiskuntaa.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

En tiedä onko nyt ihan tyhmä kysymys ja kaikille muille ihan itsestäänselvää, mutta kysyn silti.
Miksi vanhemman pitää valvoa lapsen kanssa?
Ymmärrän siis kipujen kanssa lohduttamisen, mutta jos valvoo muutenvaan.

Vierailija

Kun se lapsi ei yleensä kölli hiljaa siellä sängyssä hereillä vaan itkee tai huutaa muuten vaan. Siinä sitten katsos herää itsekin. Olipa todella tyhmä kysymys.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kun se lapsi ei yleensä kölli hiljaa siellä sängyssä hereillä vaan itkee tai huutaa muuten vaan. Siinä sitten katsos herää itsekin. Olipa todella tyhmä kysymys.

Ai vielä alakoulussakin? Kamalaa, olen aina luullut, että sellaiset lapset on niitä poikkeuksia ja että viimeistään kouluikäiset osaisivat nukkua/nukahtaa itsekseen ja vaikka kuunnella satukasetteja jos ei nukuta.

Vierailija

Kannattaa sitten ilmoittaua äkkiä lääkäriin, sillä jo 11 päivän valvominen johtaa vakavaan psykoosiin.

jotain rajaa näihin valehteluihin ja liioitteluihin.

Joopajoo.

Anteeksi jos on tyhmä kysymys mutta miten 4h yöunilla jaksaa 10v? Onkohan vähän liioiteltua? Itsellä pää hajoaa tuollaisella määrällä ilman lapsiakin😳 En ihmettele miks syntyvyys Suomessa laskee kun näitä lukee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko nyt ihan tyhmä kysymys ja kaikille muille ihan itsestäänselvää, mutta kysyn silti.
Miksi vanhemman pitää valvoa lapsen kanssa?
Ymmärrän siis kipujen kanssa lohduttamisen, mutta jos valvoo muutenvaan.

Kokeile itse nukkua, jos koko ajan huudetaan.

Vierailija

Joopajoo. kirjoitti:
Anteeksi jos on tyhmä kysymys mutta miten 4h yöunilla jaksaa 10v? Onkohan vähän liioiteltua? Itsellä pää hajoaa tuollaisella määrällä ilman lapsiakin😳 En ihmettele miks syntyvyys Suomessa laskee kun näitä lukee.

Ei ole yhtään liioiteltua. Itse nukuin ensimmäiset 5 vuotta 2-5 tunnin yöunia, senkin yleensä 4-8 pätkissä. Nukahtelin sitten aina työpöydän ääreen. Viikonloput on luksusta, kun voi miehen kanssa vuorotella päikkäreissä. Nyt 6-vuotias nukkuu onneksi lähes aina koko yön. Edelleen saattaa herätä pissahätään, tai jos peitto on huonosti tai unilelu kadonnut. Ja meillä on vain yksi lapsi. Ensimmäisen vuoden aikana nukuttiin vielä vähemmän. Lapsilla on AINA kausia, kun ei nukuta! Nyt 6-vuotiaalle on tullut painajaiset ja mörköunet, joihin on herännyt nyt viikon aikana lähes joka yö. Iltaisin miettii syvällisiä ja saattaa keskellä yötä herätä johonkin ajatukseen ja kysellä. Ja minunkin lapseni on jännittäjä, eli silloin nukutaan huonosti, jos tiedossa on jännä päivä (yleensä en kerro etukäteen).

Jos lapsia olisi enemmän, nukuttaisiin varmasti vielä vähemmän. Lisäksi itselleni on "jäänyt päälle" yöheräily, eli vaikka lapsi nukkuisi, herään itse säännöllisesti, kun "kohta se laosi kuitenkin herää".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sitten ilmoittaua äkkiä lääkäriin, sillä jo 11 päivän valvominen johtaa vakavaan psykoosiin.

jotain rajaa näihin valehteluihin ja liioitteluihin.

Voi aiheuttaa, mutta yleensä äideillä on kyky selvitä vähillä yöunilla. Yöheräily ja valvominen alkaa jo raskausaikana, kun keho valmistautuu.

Oma äitini kyllä sairastui psykoosiin, kun pikkusiskoni oli vauva, mutta äidilläni olikin bipolaari, eikä ollut lääkitystä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos minä nukun vain neljä tuntia, olen seuraavana päivänä työkyvytön.

Vaan kun se unen vähyys ei ole yksinään oikeutus palkalliseen sairauslomaan. Mikä se sellainen työpaikka on, jossa voi olla töistä poissa lapsen valvomisen takia?

Ensimmäinen vuosi töissä, kun lapsi oli parin vuoden ikäinen meni keskimäärin 4 h yöunilla. Välillä ei nukuttu yhtään ja välillä sitten tuli niitä luksusöitä, kun sai nukkua 5-6h parilla kolmella herätyksellä. Mikä työterveyslääkäri olisi kirjoittanut vuoden saikun lapsen huonounisuuden takia?

Ja kun ei se työ lopu työpaikalta kotiin tullessa. Pitää käydä kaupassa, laittaa ruokaa sille huonouniselle lapselle, hoitaa kotia, pestä pyykkiä ym ym ym. Vanhempana on vaan jaksettava, vaikka kuinka nukkuisi vähän.

Vierailija

Juu, se on paras, joka on väsynein ja valvoo eniten. Mikä ihmeen kruununkiillotusjuttu tämäkin oli? Mitali on joo postissa, sinä uhrautuva mamma, joka hoidat kakarasi ja vielä "pidät yhteiskunnan pystyssä". Kovat on luulot.....kukahan se ne sinun lapsilisäsi maksaa, ehkä se sinkku, jonka palkasta 37 prosenttia menee veroihin ja joka ei voi olla väsynyt, koska sinkku.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat