Tutkimuskin sen todistaa: äidin mielenterveys hyötyy siitä, että lapset menevät ajoissa nukkumaan

Merkitystä on nukkumaanmenon ajankohdalla, ei vain nukuttujen tuntien määrällä.  Kuva: 123rf

Sopivin nukkumaanmenoaika lapsille? Aikaisin, selviää australialaistutkimuksesta.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Eikö se olekaan niin, että mitä myöhempään nukahtaa, sitä syvempää ja parempaa unta saa? Tuollaisenkin tutkimuksen muistan. Siis jos tietää, että on saatavissa vain vähän unta, kannattaa sijoittaa se yöstä aamuun eikä illasta yöhön.

Tämä artikkeli ei kerro, miten lapsen heräämisaika vaikuttaa äitiin. Saako äiti siis nukkua aamulla pitkään vai täytyykö herätä aikaisin lapsen takia? Tässä ei ole mitenkään selvitetty sitäkään, millainen vuorokausirytmi äidillä on ja millainen lapsella ja miten ne sopivat yhteen.

Entä isät, eikö heidän nukkumisensa ja valvomisensa mitenkään vaikuta äidin hyvinvointiin? Voihan se isä olla hereillä pitkään kukkuvien lasten kanssa, vaikka äiti pääsisikin aikaisin nukkumaan tai muuten vain puuhailemaan omia juttujaan, tai vaihtoehtoisesti nousta lasten kanssa aamulla aikaisin, että äiti saa nukkua pitkään.

Aivan torso koko teksti taas. Miksei tänne osata tehdä kunnon artikkeleita? Ei todellakaan anna hyvää kuvaa Vauva-lehdestä eikä innosta edes tilaamaan sitä, jos se on täynnä tuollaista olematonta sisältöä.

Vierailija

Mä laitan lapsen mieluummin hieman myöhempään nukkumaan. Saa itsekin tällöin nukkua aamulla pidempään. Liian aikaisin sänkyyn laittaminen merkitsee varhaista herätystä ja siitä se mielenterveys vasta meneekin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä laitan lapsen mieluummin hieman myöhempään nukkumaan. Saa itsekin tällöin nukkua aamulla pidempään. Liian aikaisin sänkyyn laittaminen merkitsee varhaista herätystä ja siitä se mielenterveys vasta meneekin.

Samaa mieltä.

Vierailija

Meillä herätään aina viimeistään seiskalta mentiin illalla nukkuu kasilta tai kymmeneltä! Joten jotta saatais omaa aikaa yritetään laittaa ne 'aikasin' eli viimeistään ysiltä sänkyyn.... on 6 ja 8vuotiaat...

Vierailija

Minulla kohta kymmenenvuotias tytär ja aina käynyt ajoissa nukkumaan. Arkisin yhdeksältä nukkumassa, ikinä ei ole tullut vastaväitteitä nukkumaanmenoajasta. Näin saan myös itse yksinhuoltajana hetken omaa aikaa ja arkisin aamulla kellon soidessa 5.30 jaksaa pirteänä herätä. Viikonloppuisin tytär saa valvoa niin pitkään kuin haluaa, mutta yleensä jo kympiltä haluaa nukkumaan, ellei satu olemaan kavereita yökylässä.

Konna

Meillä ei ole oikeastaan koskaan tarvinnut taistella. Vauvoinakin lapset heräsivät vain rinnalle ja jatkoivat onnessaan uniaan. Nyt isompina menevät klo 21 mennessä nukkumaan, yksi herää klo 7, toinen klo, kolmas klo 9 ja neljäs klo 10. Eivätkä heräile yöllä. En ole koskaan valvonut öitä vauvan takia. Ja se melkein hävettää minua...

Vierailija

Meillä just näin. Tavoite on, että molemmat lapset ovat sängyssä klo 20 mennessä ja kohta sen jälkeen unessa (nukahtavat itsekseen). Tämän jälkeen saan itse vähän rentoutua eli syödä iltapalaa, katsoa telkkaria, käydä suihkussa, mitä nyt milloinkin. En vaihtaisi sitä omaa pientä hetkeäni mihinkään. Toki meillä myöskään pidempään valvominen ei muuta aamuista heräämisaikaa eli jos ei ole menoa ja tarvitse herättää, niin seitsemän ja kahdeksan välillä heräilevät oli nukkumaanmenoaika mikä vain.

Äiti97

En ole ikinä ollut aamuvirkku, enkä tule olemaankaan. Kyllä minun mielenterveys säilyy ennemmin sillä, että lapsi menee myöhään nukkumaan (noin klo 22) ja nukkuu sitten pidempään, yleensä lähemmäs 12 tunnin unet. Koskaan ei ole ollut uniongelmia meillä, ja sitä omaakin aikaa riittää illasta pari tuntia ja päivälläkin hyvästi, kun vauva nukkuu päikkäritkin ongelmitta. Kiitollinen olen kun vauva niin tyytyväinen !<3

Vierailija

Tällä hetkellä 6v ja 8v on sängyssä kahdeksaan mennessä. Nuorempi nukahtaa samantien ja vanhempi lukee kirjoja noin yhdeksään saakka. Samalla kaavalla menty jo vuosia, tietenkin nuorempana mentiin sänkyyn aikaisemmin. Illat on ongelmattomia ja saa sitä omaa aikaa.

Vierailija

Meillä ei auta vaikka lapset valvoisi myöhään illalla niin ne heräävät silti joka aamu aikaisin. Plus se että menen aamulla töihin tai kouluun nii arkisin on pakko herätä klo. 7. Illalla sängyssä pitää olla klo. 21 5,5v ja 3v lapset.

Vierailija

Aamu on hoidettu jo vuosikausia lastenohjelmilla ja aamuvirkummalla iskällä :)

Eli illalla ajoissa nukkumaan ja äidille hiljaisuutta toimii meillä!

Eniten syö se kun lapsi on jo mennyt nukkumaan, ehtii itse orientoitua siihen omaan aikaan ja sitten se tuleekin kysymään jotain joutavaa / valittamaan sadatta kertaa kipeää varvasta / ei tule uni.... Aargh.

Vierailija

Meillä mies ei tajunnut tätä, yksin olisin saanut laittaa lapsia aina nukkumaan, mies ei tehnyt MITÄÄN sen eteen, että jos aika lasten takia lipsuu, komentaa tai rajoittaa mitenkään. Häivyin perheestä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat