Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikko ”Peltsi” Peltola: ”Lapsia pitää viedä metsään, se on aikuisten asenteesta kiinni”

Lapsistakin saa ottaa välillä lomaa, Mikko sanoo. ”Pikkulapsivaihe on kaikille niin uuvuttava, että se on vain hyväksi. Odotan,  että pääsen yksin  Kanadaan loheen.” Kuva: Heli Blåfield

Rakkaus luontoon oli aluksi Mikko Peltolan oma intohimo. Nyt se on koko perheelle tapa elää – ja viisivuotiaalle pojalle sillä on aivan erityinen merkitys.

Lue koko juttu

Kommentit (10)

Ihmetellen

Tiedänpä tilanteen kun sosiaalityöntekijä kielsi (etä)isää viemästä lapsia metsään, siis kävivät vain lähimetsässä samoilemassa rauhakseltaan ja söivät puolukoita sekä paistoivat makkaraa. "Lasten paikka on vain ja ainoastaan turvallisessa ympäristössä (lähi)äidin kotona".

Pitäsköhän tältä Peltsiltä viedä sitten myös lapset/estää näkemästä samaisesta syystä? O_o

Vierailija

Lapsille pitäisi opettaa nylkemistä, kalastusta, tulentekoa ja metsästystä. Ne ovat tärkeitä taitoja jotka jokaisen tulisi osata.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lapsille pitäisi opettaa nylkemistä, kalastusta, tulentekoa ja metsästystä. Ne ovat tärkeitä taitoja jotka jokaisen tulisi osata.

Erätaidot sinänsä on mielestäni hyvä opettaa mutta en miellä niihin kuuluvaksi metsästystä tai nylkemistä.

hese

Minä en itse kerinnyt oppia isältä kalan nylkemistä kun hän kuoli työtapaturmassa. Ei isä kerinnyt edes nähdä nuorintaan. Olisin kyllä halunnut. Silläpä on ollut hätä opettaa omille vaikka tuntui että heitä kiinnosti vain joukkueessa pelaaminen. No tietenkin valmentelin heitä kiekossa ja futiksessa. Ringettevalmentajaksikin lupauduin vaikken ollut edes nähnyt välinettä. Jotain siementä jäi kuitenkin erähommiinkin kun poika opettaa omille pojilleen erätaitoja. Mutta jos vain avaa TV:n tai jonkin pelikoneen siihen he juuttuvatkin. Ja heidän lapset lapsenlapset jne.

Vierailija

Minä oon aina rakastanut metsää ja toki sinne siis aina lapsenkin kanssa usein lähdettiin. Tein eväät mukaan ja keksin (päiväkotityöstä varioiden) kaikkea touhuakin metsään. Toki myös kuljille ihan muuten vaan.
Lapseni inhosi ötököitä, metsää ja pyysi, että eikö voitaisi syödä eväät kotona, kun se on paljon mukavampaa pöydän ääressä. Liikuntaa on lapsi aina pitänyt mieleisenä, mutta tuo metsä ei innostanut

Mökillä hän sentään pienenä viihtyi ja kalastamisesta piti kovasti. Nykyään on melkoisen urbaani parikymppinen. Aina ei auta vanhempien into, mutta edelleen olen sitä mieltä, että metsässä lapselle on paljon hyvää.

Ihan noin päiväkotitaustanikin vuoksi olen sen nähnyt,

Vierailija

Ihmetellen kirjoitti:
Tiedänpä tilanteen kun sosiaalityöntekijä kielsi (etä)isää viemästä lapsia metsään, siis kävivät vain lähimetsässä samoilemassa rauhakseltaan ja söivät puolukoita sekä paistoivat makkaraa. "Lasten paikka on vain ja ainoastaan turvallisessa ympäristössä (lähi)äidin kotona".

Pitäsköhän tältä Peltsiltä viedä sitten myös lapset/estää näkemästä samaisesta syystä? O_o

Oletko ihan varma, että etäisän kohdalla ei ollut kyse jostain aivan muusta kuin tavallisen metsäretken kieltämisestä? Kyllä tavalliset maalaislapset voiva kahnustaa hirvimetsälläkin siitä alkaen, kun jaloillaan pysyvät.

Jokaisen lihaa ja kalaa syövän pitäisi osata vähintään nylkeä ja paloitella se eläin, jota syö.  Ei ollenkaan paha homma, sitä tekevät metsästysseurojen pienokaiset.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat