Kommentit (8)

Vierailija

Meillä neljä lasta joilla aikaa ja tilaa leikkiä ja antaa mielikuvituksen viedä. Minusta lapset ovat nykyään yksinäisiä ja liikaa vain aikuisten maailmassa jossa aikuinen määrittää tekemisen. Se on vaarallista.
Lapsista koitetaan saada pikkuaikuisia, niin hyvässä kuin pahassa.

Vierailija

Vein 3-vuotiaan poikani päiväkotiin tutustumaan, ja koko tutustumisviikon ajan kuulin ihmettelyä kun lapsi pysyi aloittamassaan leikissä eikä poukkoillut lelulta toiselle niin kuin ilmeisesti odotettiin. Olin aika yllättynyt, koska en ollut ajatellut että tuo aika eläväinen ja vauhdikas lapseni olisi jotenkin erityisen "asettuva".

Omaa sädekehääni en voi kiillottaa, esikoislapseni leikki puhkesi kukkaan vasta kun pääsi eskariryhmään ja oli enemmän tuttua ikäseuraa.

Vierailija

Mun mielestä tässä on kaikenlaisten laitteiden lisäksi myös yksi juttu:

Nykyisin on muotia, että vanhemmat osallistuvat leikkiin ja "sanoittavat" lapsen leikkiä, hössöttävät ja säätävät siinä leikissä Lapsi ei ikinä edes opi leikkimään itsekseen ja käyttämään sitä mielikuvitusta, kun siinä on joku aikuinen jatkuvasti päällepäsmärinä sanoittamassa ja johtamassa.

Välillä kun katsoi jossain leikkipaikoilla sitä väkinäistä touhua vaan näki, kuinka se äiti tai isä siinä leikki ja lapsi oli ihan statistina.

Omassa lapsuudessani aikuiset eivät KOSKAAN leikkineet lasten kanssa. Pelattiin kyllä ja jossain pihapeleissä saattoi olla joku aikuinenkin mukana, mutta että olisi leikitty barbeilla tai autoilla vanhempien kanssa. Ei. Itse saatoin leikkiä yksinkin tuntikausia omassa huoneessa.

Minä en ole leikkinyt omien lasteni kanssa. Kuopus leikkii vielä 12-vuotiaanakin legoukkeleilla. Tämä on hänestä vähän noloa, sitä ei kavereille myönnetä, mutta leikkii helposti pitkään jotain ihan omaa leikkiään noilla ukoilla. Julkisesti kukaan kaveri ei leiki, vaan saattaa toki leikkiä siellä omassa kodissa yksikseen.

Minusta on tosi tärkeää, että lapsi oppii leikkimään myös yksinään. Keksimään lääkkeen siihen tylsyyteen myös silloin kun ei ole kavereita tai konsoleita saatavilla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tässä on kaikenlaisten laitteiden lisäksi myös yksi juttu:

Nykyisin on muotia, että vanhemmat osallistuvat leikkiin ja "sanoittavat" lapsen leikkiä, hössöttävät ja säätävät siinä leikissä Lapsi ei ikinä edes opi leikkimään itsekseen ja käyttämään sitä mielikuvitusta, kun siinä on joku aikuinen jatkuvasti päällepäsmärinä sanoittamassa ja johtamassa.

Välillä kun katsoi jossain leikkipaikoilla sitä väkinäistä touhua vaan näki, kuinka se äiti tai isä siinä leikki ja lapsi oli ihan statistina.

Omassa lapsuudessani aikuiset eivät KOSKAAN leikkineet lasten kanssa. Pelattiin kyllä ja jossain pihapeleissä saattoi olla joku aikuinenkin mukana, mutta että olisi leikitty barbeilla tai autoilla vanhempien kanssa. Ei. Itse saatoin leikkiä yksinkin tuntikausia omassa huoneessa.

Minä en ole leikkinyt omien lasteni kanssa. Kuopus leikkii vielä 12-vuotiaanakin legoukkeleilla. Tämä on hänestä vähän noloa, sitä ei kavereille myönnetä, mutta leikkii helposti pitkään jotain ihan omaa leikkiään noilla ukoilla. Julkisesti kukaan kaveri ei leiki, vaan saattaa toki leikkiä siellä omassa kodissa yksikseen.

Minusta on tosi tärkeää, että lapsi oppii leikkimään myös yksinään. Keksimään lääkkeen siihen tylsyyteen myös silloin kun ei ole kavereita tai konsoleita saatavilla.

Just meinasin tulla kysymään, että pitääkö aikuisen sitten leikkiä lapsen kanssa. Kiitos vastauksestasi.

Vierailija

Minun lapsuudessani 70-luvulla oltiin kauhean huolissaan siitä, jos lapsi elää liikaa mielikuvitusmaailmassa ja tanssahtelee ja kuvittelee olevansa milloin mikäkin prinsessa tai keiju tai sisilisko. Olisi pitänyt olla enemmän kiinni todellisessa maailmassa. Lapsiparat, koskaan ei ole hyvä, aina tulee joku neuropsykologi-kasvatustieteilijä-asiantuntija sanomaan, että vinoon menee.

Vierailija

Ainakin meiilpäin pojat leikkivät rosvoa ja polee ulkona aamusta iltaan. Ja jos legot otetaan esiin, niin siinä ne nyhjää hamaan ikuisuuteen asti.

Vierailija

Meillä 4v ei ole vielä lainkaan pelannut tietokoneella, kännykällä tai pleikkarilla yms.
Tämä lapsi rakastaa leikkiä, mielikuvitusta ja kavereita riittää.

Vierailija

Heheeeee.....kännykät ja tabletit tuhoo ja tyhmistää ihmiset, sekä tekee ihmisistä sosiaalisesti taitamattomia. Juuri niinkuin vaistosinkin silloin niissä jotain pahaa, kun ne alkoivat todella yleistymään.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat