Kellastuneet /tummuneet mäntyhuonekalut - mitä teen niille!?
Ovat hyväkuntoisia ja ihan ok kaikin puolin, mutta kotimme on yhtä mäntyhuonekalua.... haluaisin uutta ilmettä, mutta säästäväisyys- ja ehkä myös ekologisista syistä en halua luopua niistä. On kyse isoista vaatekaapeista, vitriineistä ja pöydistä.
Miten niitä voisi uudistaa? Ideoita?
Kommentit (18)
Yleensä ne on sellaista mummolamallia ettei ne pelkällä maalilla uudistu nykyaikaiseksi. Itsellä tulee noita mökkikaupassa kaupan päällisenä ja ajattelin ihan vaan polttaa. Niitä ei oteta edes hyväntekeväisyyskirppareille kun kukaan ei niitä osta.
Heittäisin menemään moiset ja ostaisin uudet.
Jos tykkäät niiden mallista, niin maalaa. Kannattaa vaan ottaa huomioon, että mikään vaalea kuultomaali ei käy, koska männyn keltaisuus puskee maalin läpi. Tarvitsee monta kerrosta peittävää maalia ennen kuin keltaisuus lakkaa kuultamasta maalin läpi.
Mä näkisin mielelläni kuvia fiksusti tuunatuista mäntyhuonekaluista. En nimittäin usko että niistä saa mitään kivaa.
2
Maalasin omani ja vaihdoin lipaston vetimet.Ei näytä läheskään siltä kuin mäntyisenä. Oikeastaan näyttää paremmalta kuin lastulevyhökötykset, ainakin omat mäntylipastoni ovat kokopuuta.
Valkoinen maali tai tumma petsi joka peittää hyvin keltaisuuden. Ei kannata luopua puuhuonekaluista vaikka kieltämättä koivuiset on yleensä tyylikkäämmät.
Polta ne roviolla! En tiedä mitään kamalampaa kuin kellastunut oksainen mänty.
Maalaa valkoiseksi, vaihda uudet vetimet.
Odota kärsivällisesti. Mänty tulee taas muotiin. Kun valkoista sisustusmuotia on kestänyt tarpeeksi kauan, mänty tulee takaisin. Nyt vain odotellaan, että ne viimeisetkin on hävitetty, että voidaan alkaa myydä uusia eikä kirpparilöytöjä voi enää tehdä.
Pöytälevyn voi viedä puusepälle hiottavaksi ja maalattavaksi tai vahattavaksi. Toki itsekin voi tehdä, jos on välineet ja taitoa.
Meillä oli myös peittävästi maalattuja mäntyhuonekaluja, jotka maalattiin itse 3 kerroksella valkoista. Ei pilkota oksat yhtään, ja ollaan todella tyytyväisiä lopputulokseen.
Mielestäni ei mitään järkeä hankkiutua eroon massiivipuisista huonekaluista. Ovat usein kestävämpiä ja jämäkämpiä kuin lastulevyiset vastaavat. Täyspuisia on myös mahdollista kunnostaa aivan eri tavalla, esim. paksuja pöytälevyjä voi hioa useamman kerran. Myös tosiaan vetimien vaihtamisella onosuuri vaikutus. Älkää nyt ainakaan polttako tai viekö kaatikselle, myykää tai lahjoittakaa.
Maalaa kalkkimaalilla (tai liitumaaliahan se on), jota nykyään myydään huonekalujen maalaamiseen. Ei tarvitse hioa tai tehdä pohjalle mitään ennen maalaamista. Kuivuu hetkessä.
Vaihda vetimet.
Maalasin kellastuneen lundiahyllykön vaaleanpunaiseksi muistaakseni Annie Sloan -kalkkimaalilla. Pari kerrosta tarvitsi ja oli kasattavissa käyttöön samana päivänä. Todella helppo tapa uudistaa mäntykaluste jos ei männystä pidä, itse kyllä pidän mutta lastenhuoneen sisustukseen ei sopinut sellaisenaan.
maalia, dc-fix, uusia vetimiä ja niin eespäin
Tuunaa ne ihmeessä, ja jätä näiden tuikkukuppi- , tähtityyny- ja ikean lastulevy on hienoa-mammojen kommentit omaan arvoonsa. Täyspuinen kaluste kestää ikuisuuden, toisin kuin näiden kertakäyttökulttuurin ihannoitsijoiden roskakalusteet.
Minä ompelutin pehmusteisiin uudet päälliset. Tulos oli yllättävän hyvä ja olen tyytyväinen.
Kysymys sohvista, joissa runkoa on mäntyä.
Kalkkimaalia pintaan