Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäriä/hoitsua paikalla? Endokrinologia

Vierailija
15.08.2017 |

Eli, verensokeritasoni oli 8.6, normaalisti sen kuuluisi olla alle 7. Minulla ei ole diagnosoitu diabetesta. Tämän lisäksi kalium-arvoni oli 2.7, sen kuuluisi olla yli 3.5. Minut laitettiin tippaan, ja annettiin kaliumia suonensisäisesti. Tämän lisäksi minulla on PCO ja olen kamppaillut aknen kanssa, johon syön roaccutania jo toista kertaa. Olen 23v, hoikka, urheilen ja minulla on terveelliset elintavat.
Diagnoosi on auki, olen huomenna soittamassa lääkärille. Onko tämä diabetes, vai voivatko arvot olla poikkeuksellisen korkeat näin kertalleen? Yli vuosi sitten verensokeriarvoni ovat olleet täysin normaalit, 4 luokkaa. Olen nyt googletellut endokrinologisia sairauksia, mm. lisämunuaissairauksia, cushingin tautia(paha akne, PCO ja kuukautishäiriöt) ja hyperaldosteronismia, koska olen hypokondriaan taipuvainen. Onko liioiteltua pyytää lääkäriä testaamaan mm. luonnollisesti verensokeri, elektrolyytit, mutta myös sukupuolihormoneja, kortisoni ja tuo aldosteroni.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, ketään asiasta tietäviä paikalla?

Vierailija
2/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole lääkäreitä tai hoitsuja? :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No antamasi esitiedot ovat erittäin puutteelliset. Ei tähän voi ottaa sen enempää kantaa, kuin todeta, että asiaa on jatkoselviteltävä.  Sen suhteen sinulla on jo sovittuna lääkärikontakti.

Vierailija
4/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No antamasi esitiedot ovat erittäin puutteelliset. Ei tähän voi ottaa sen enempää kantaa, kuin todeta, että asiaa on jatkoselviteltävä.  Sen suhteen sinulla on jo sovittuna lääkärikontakti.

Ok, mitä muita esitietoja kaipailisi? Jos olet lääkäri niin voisin kertoa?

Vierailija
5/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös perusverenkuva on normaali, natrium oli normaalin alaraja-arvo, maksa-arvot ja munuaisarvot normaalit, kreatiini normaali. Muuten perusterve. 

Vierailija
6/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos lopettaisit kyselemisen täältä ja uskoisit lääkäriä jonka kanssa olet puhelinyhteydessä?

Vierailija
7/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos lopettaisit kyselemisen täältä ja uskoisit lääkäriä jonka kanssa olet puhelinyhteydessä?

Juu, näin teen. En vain malta odottaa huomiseen. 

Vierailija
8/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sokeri paastoarvo vai? Sokerit pitää tutkia uudestaan ainakin ... 

Vierailija
9/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen ruokavalio sulla on? Syötkö oikeasti säännöllisesti, terveellisesti ja riittävästi? Oletko ollut joskus kausittain syömättä? Syötkö paljon herkkuja? Juotko energiajuomia/mehuja/limuja paljon? Onko sulla koskaan elämän aikana ollut syömishäiriötä, minkäänlaista? Saatko tarpeeksi oikeita, hyviä rasvoja? Ethän vain syö kaikkea rasvattomana tai lähes? Noudatatko jotain dieettiä?

Voiko olla, että olet rasittanut itseäsi liikaa urheilemalla?

Vierailija
10/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko stressiä tai jokin tulehdus mahdollisesti päällä kun tuo arvo otettiin?

Ps. Ei hoitsu tai lääkäri mutta diabeetikon omahoitaja

Vierailija
11/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen ruokavalio sulla on? Syötkö oikeasti säännöllisesti, terveellisesti ja riittävästi? Oletko ollut joskus kausittain syömättä? Syötkö paljon herkkuja? Juotko energiajuomia/mehuja/limuja paljon? Onko sulla koskaan elämän aikana ollut syömishäiriötä, minkäänlaista? Saatko tarpeeksi oikeita, hyviä rasvoja? Ethän vain syö kaikkea rasvattomana tai lähes? Noudatatko jotain dieettiä?

Voiko olla, että olet rasittanut itseäsi liikaa urheilemalla?

Ruokavalio on perusterveellinen, hieman niukan puoleinen ja syön melko epäsäännöllisesti. En ole ollut kausittain syömättä. Herkkuja syön vähän. Energiajuomia/mehuja/limuja juon niukasti. Yhteen aikaan pari vuotta sitten pyrin laskemaan kalorit todella tarkasti, söin superterveellisesti ja niukasti. Rasvansaannin luulisin olevan suht normaalia, periaatteessa olen kaikkiruokainen, en välttele rasvaa/käytä kevyttuotteita juurikaan. Tuohon aikaan urheilin n. 4 krt/vko, en noudattanut dieettiä. En muista olinko syönyt/enkö ollut ennen tuota arvoa. AP

Vierailija
12/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

depe kirjoitti:

Oliko stressiä tai jokin tulehdus mahdollisesti päällä kun tuo arvo otettiin?

Ps. Ei hoitsu tai lääkäri mutta diabeetikon omahoitaja

Oli stressiä, mutta ei tietääkseni tulehdusta. AP

Vierailija
13/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli, verensokeritasoni oli 8.6, normaalisti sen kuuluisi olla alle 7. Minulla ei ole diagnosoitu diabetesta. Tämän lisäksi kalium-arvoni oli 2.7, sen kuuluisi olla yli 3.5. Minut laitettiin tippaan, ja annettiin kaliumia suonensisäisesti. Tämän lisäksi minulla on PCO ja olen kamppaillut aknen kanssa, johon syön roaccutania jo toista kertaa. Olen 23v, hoikka, urheilen ja minulla on terveelliset elintavat.

Diagnoosi on auki, olen huomenna soittamassa lääkärille. Onko tämä diabetes, vai voivatko arvot olla poikkeuksellisen korkeat näin kertalleen? Yli vuosi sitten verensokeriarvoni ovat olleet täysin normaalit, 4 luokkaa. Olen nyt googletellut endokrinologisia sairauksia, mm. lisämunuaissairauksia, cushingin tautia(paha akne, PCO ja kuukautishäiriöt) ja hyperaldosteronismia, koska olen hypokondriaan taipuvainen. Onko liioiteltua pyytää lääkäriä testaamaan mm. luonnollisesti verensokeri, elektrolyytit, mutta myös sukupuolihormoneja, kortisoni ja tuo aldosteroni.

Käsittävätkö terveelliset elämäntapasi ruoasta kieltäytymistä anoreksiaan saakka? Anorektikoilla on hypokalemiaa.

Lääkäri varmaan ihan itse osaa määritellä tarvittavat tutkimukset, sinun ei tarvitse niitä ehdotella.

Vierailija
14/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittävätkö terveelliset elämäntapasi ruoasta kieltäytymistä anoreksiaan saakka? Anorektikoilla on hypokalemiaa.

Lääkäri varmaan ihan itse osaa määritellä tarvittavat tutkimukset, sinun ei tarvitse niitä ehdotella.

Eivät käsitä. 

Vierailija
15/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinkohan kuitenkin ehdottaa lääkärille lisätutkimuksia, ettei vaan jää mitään huomaamatta?

Vierailija
16/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voinkohan kuitenkin ehdottaa lääkärille lisätutkimuksia, ettei vaan jää mitään huomaamatta?

Jospa jättäisit tuon tekemättä. Saisit vain hankalan potilaan maineen. Lääkäri on käynyt koulutuksen, hänen tietonsa eivät ole googletettuja.

Vierailija
17/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä nyt diabetes 90-100% varmuudella

Vierailija
18/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko enää lääkäreitä tai hoitajia? Kaipaisin asiaan osaavaa kantaa niin osaan varautua huomiseen.

Vierailija
19/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hb1Ac kertoo enempi tilanteesta. Glukoosimittaus voi olla hetkellisesti pielessä monesta syystä. Liuskat ja mittarin kalibrointi kannattaa tarkistaa myös.

Vierailija
20/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hb1Ac kertoo enempi tilanteesta. Glukoosimittaus voi olla hetkellisesti pielessä monesta syystä. Liuskat ja mittarin kalibrointi kannattaa tarkistaa myös.

Ok, kiitos, laitan tuon heti muistiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän