Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Huolestunut

Viimeaikoina on paljon uutisoitu siitä, miten mielenterveys ja päihdeongelmat ovat räjähtämässä käsiin, eikä kukaan näytä välittävän. Potilaat ovat avohoidossa ja se on asiasta päättävien mielestä hyvä asia. Kentällä työtä tekevien sairaanhoitajien mielestä ei niinkään. Päihde ja mielenterveysongelmaisia syyllistetään eikä uskota siihen, että heidän vaikeuksiaan pystytään hoitamaan.

Kaikki tuntuvat nykyisin elävänsä omissa kuplissaan, minkä sisällä nähdään vain ne itseä koskevat tai oman arvomaailman ongelmat. Sinänsä ymmärrän tämän, koska olen viime aikoina huomannut että tässä maailmassa on lähes mahdotonta elää täysjärkisenä, jos ottaa kaikki maailman murheet murehdittavaksi. Erilaisia ongelmia, vääryyksiä ja vaikeuksia on niin paljon ihan kaikilla elämänaloilla. Tavallaan oma kupla on pakko rakentaa ja yrittää sen sisällä tarttua niihin ongelmiin joihin voi uskoa pystyvänsä vaikuttamaan, ja unohtaa kaikki muu.

Itse olen elänyt nyt sinkkuna ja muutenkin paljon yksikseen viihtyvänä minulla on ollut paljon luppoaikaa seurailla uutisia ja ihmisten elämää. Monien ajan vie perhe ja oma elämä eikä aikaa jää murehtimiseen ja asioiden miettimiseen, niinkuin minulla. Minulla ei vielä valitettavasti ole vielä sitä omaa kuplaa, joten ajattelen ilmeisesti liikaa asioita..

Ikävät uutiset Suomesta ahdistavat. Minusta pitää paikkansa, että Suomessa voidaan henkisesti todella huonosti. Päihde ja alkoholi asioiden lisäksi viittaan uutisiin perhesurmista, yliajoista, pahoinpitelyistä, perheväkivallasta. Asia on niin laaja, että sitä on yhdessä puheenvuorossa vaikea käsitellä kokonaisuudessaan.

Minä itsekin olen viime aikoina ihan päiväsaikaan kadulla tavannut ihmisiä, jotka ovat olleet vaarallisen tai aggressiivisen oloisia. Kun olin katsomassa mahdollista asuntoa itselleni, tutkin siis kerrostaloa ja asuinaluetta, niin eräs alkoholisoituneelta vaikuttanut henkilö kysyi, mitä helvettiä teen siellä. Huuteli samaa kysymystä vielä perään enkä vastannut mitään. Toisen kerran tänään vastaavanlainen ihminen huuteli perään, että "hei, kaveri", ja kertoi, miten hän on saanut turpaansa ja nyt minun pitäisi soittaa poliisit paikalle, jotta hän pääsee takaisin asuntoonsa (todella sekavaa tarinaa siis..), vastasin, että en asu täällä joten en puutu alueen asioihin. Kaveri tuli 10cm etäisyydelle, otin vähän takapakkia ja oikeasti pelotti, että milloin tulee turpaan. Tyyppi onneksi jatkoi matkaansa, mutta totesi vain, että "täytyykö hänen tappaa joku, että saa apua".

Mieleen tästä tulee tapaukset, missä ihmisiä on lyöty nyrkeillä naamaan niin että ovat kaatuneet pää edellä asfalttiin ja saaneet kuolemaan johtavan aivovaurion. Näitä on tapahtunut niin päissään kuin selvinkinpäin oleville ihmisille. Tekijät saavat näissä tapauksissa naurettavia, ehdonalaisia tuomioita.

Tiedän yhden entisen koulukaverin, joka noin 1,5v sitten pahoinpideltiin ja ryöstettiin. Varmasti hyvin moni ellei kaikki tiedä jonkun, joka on joutunut joko katuväkivallan tai perheväkivallan kohteeksi.

Suomessa kun poistun omilta kulmiltani edes hetkeksi niin ei tiedä saako turpaan keskellä kirkasta päivää ihan tavallisella kävelykadulla tai taksijonossa seisoessa ilman mitään syytä, ja tätä EI HALUTA TUNNUSTAA EIKÄ SIITÄ HALUTA PUHUA.

• ylös 37
  • alas 7

Kommentit (7)

Pitkä lama on jälleen kerran piirtänyt jälkensä kansamme sieluun. Olemmehan hukanneet melkein kokonaisen vuosikymmenen. Tänä aikana yleinen ilmapiiri on ollut kokolailla pessimistinen. Olemme joutuneet tinkimään ja taipumaan. Epävarmuus ja synkät tulevaisuudennäkymät vaikuttavat ihmisten mieliin.
Mutta ehkä se tästä nyt kun valoa alkaa näkyä tunnelin päässä.

• ylös 17
  • alas 2
Vierailija

Täytyy varustautua ja oppia puolustamaan itseään. Ei tämä ole mikään lintukoto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

En ihan ymmärrä. Asun Tampereella sellaisen juoppoparakkialueen vieressä, jossa asuu pienellä alueella 200-300 juoppoa ja narkkia, ynnä muuta ihmistä, joilla ei asuntojen kunnosta päätellen hyvin mene. Silti ei näiden vuosien aikana ole yksikään juoppo, narkki tai mt-potilas tullut meitä ahdistelemaan. Lapsetkin on saaneet leikkiä pihalla ihan rauhassa. Eli varmaan ne vaaralliset tyypit on jossain muualla.

Vierailija

Käyttäjä3711 kirjoitti:
Pitkä lama on jälleen kerran piirtänyt jälkensä kansamme sieluun. Olemmehan hukanneet melkein kokonaisen vuosikymmenen. Tänä aikana yleinen ilmapiiri on ollut kokolailla pessimistinen. Olemme joutuneet tinkimään ja taipumaan. Epävarmuus ja synkät tulevaisuudennäkymät vaikuttavat ihmisten mieliin.

1 prosentin kasvu samaan aikaan kun otetaan miljardeja velkaa tarkoittaa lähinnä sitä että se valo tunnelin päässä on toinen juna joka tulee vastaan.

Ap:lle vastaukseksi: Ihmisten hyvinvointi, sivistys ja elämänlaatu on suoraan sidoksissa rahaan. Sitä voi lässyttää päivät pitkät miten raha ei tee onnelliseksi ja miten MINÄ ainakin olisin sivistynyt ilman rahaa, mutta todisteet näyttävät ja ovat näyttäneet koko historian ajan toista:

Mitä enemmän rahaa, sen paremmin kaikki on. KAIKKI. Piste.

Joten joka kerta kun äänestät kok-sdp-kesk akselin valtaan enemmistöksi, (niin kuin viimeiset 50 vuotta) annat pois rahaa Kreikka sekoiluihin ja miljardeja elintasopakolaisille. Tuloksena on sitten ap:n tarinat kun omille ei riitä rahaa.

Hyvin yksinkertaista, mutta kun ei mene päähän niin sitä saa mitä tilaa - vaikka ei tajuais mitä tilaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä3711 kirjoitti:

1 prosentin kasvu samaan aikaan kun otetaan miljardeja velkaa tarkoittaa lähinnä sitä että se valo tunnelin päässä on toinen juna joka tulee vastaan.

Ap:lle vastaukseksi: Ihmisten hyvinvointi, sivistys ja elämänlaatu on suoraan sidoksissa rahaan. Sitä voi lässyttää päivät pitkät miten raha ei tee onnelliseksi ja miten MINÄ ainakin olisin sivistynyt ilman rahaa, mutta todisteet näyttävät ja ovat näyttäneet koko historian ajan toista:

Mitä enemmän rahaa, sen paremmin kaikki on. KAIKKI. Piste.

Joten joka kerta kun äänestät kok-sdp-kesk akselin valtaan enemmistöksi, (niin kuin viimeiset 50 vuotta) annat pois rahaa Kreikka sekoiluihin ja miljardeja elintasopakolaisille. Tuloksena on sitten ap:n tarinat kun omille ei riitä rahaa.

Hyvin yksinkertaista, mutta kun ei mene päähän niin sitä saa mitä tilaa - vaikka ei tajuais mitä tilaa.

Ja nyt jonkun (aika monenkin) ilmoita asiattomaksi nappi käy kuumana. Sekin on kertovaa.

Vierailija

Tunnelin päässä ei kyllä tosiaan näy vielä valoa. Kansa on ylivelkaantunut ja tulot liian pieniä. Pahoinvointi on kasvamassa. Kuilu rikkaiden ja löyhien välillä kasvaa.