Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytyspelko yleistyy hurjaa vauhtia – ”En halunnut tuntea mitään”

Tuntematon pelottaa.  Kun synnytysvalmennukset hoidetaan verkossa, synnytyspaikka jää helposti vieraaksi. Kuva: Piia Arnould

Jo joka kymmenes nainen kärsii synnytykseen liittyvistä kovista peloista. Synnytyspelon ei kannata antaa lamauttaa, sillä sen hoidolla on erittäin hyvä ennuste.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (109)

Tupunavaissi

Kiva jos joskus etsisitte juttuihinne myös ratkaisukeskeinen psykologian edustajia, ei näitä freudilaisia psykoanalyytikkohahmoja. Mitenkään vähättelemättä ikäviä kokemuksia, niin on melko leimaavaa julistaa, että monella (epämääräinen arvio) on takananaan traumaattisia kokemuksia. Minkä takia näitä synnytyasioita psykopatologisoidaan herkemmin kuin esim. hammaslääkäripelkoa. Ei siitäkään aleta heti miettiä, että öööh, onko taustalla kuristamista tai tukahduttamista. On luonnollista jännittää, jopa pelätä kipua. Esimerkiksi ennen leikkausta potilas pääsee aina juttelemaan (ellei taju kankaalla) leikkaavan lääkärin kanssa, mikä lievittää pelkoa. Ennen synnytystä ei näin ole, joten on täysin luonnollista pelätä. Ja tämä kommentin tarkoitus ei ole vähätellä, mutta lähinnä tuoda esille sitä, että pelot, jännitykset yms. kuuluvat elämään, eikä niiden taustalla läheskään aina ole mitään traumoja. Muissa isoissa  sairaalatoimenpiteissä saa myös esilääkityksen, ei synnytyksessä (luonnollisestikaan, kun on veriyhteys lapseen). Eli jos pelkäät selkäleikkausta saat esilääkityksen, jos pelkäät synnytystä, aletaan heti kaivelemaan lapsuuden mörköjä...ei ehkä kuitenkaan se hedelmällisin lähestymistapa...

Vierailija

^Juuri näin. Oman kokemuksen mukaan synnytyspelon "hoidossa" lähdetään siitä, että synnytyksen pelkääminen on epänormaalia ja luonnotonta.  Ja pelon taustalla on oltava jokin trauma tai tapahtuma mikä sen selittää. Muuten synnyttäjälle ei voi olla mitään syytä pelkoon.

Vierailija

Olen niin kyllästynyt tähän aiheeseen :D ..Syntyvyys laskee ja pelot on yleistyneet. "Tutkijat" ja lääkärit yms ei varmaan näe (=halua nähdä) yhteyttä tuohon. Nykyajan naiset eivät halua synnyttää alakautta. Minkä takia haluttomuus synnyttää alakautta lasketaan suunnilleen joksikin mielenterveyden häiriöksi, jota täytyy hoitaa ja ikäänkuin sinussa olisi jotain vikaa? :D Suurin ongelma tässä on sillä taholla, joka sen on päättänyt että Suomessa naiset ei saa itse valita synnytystapaa. Varmasti on monia, jotka elävät ihan ok elämää ja haluavat vaan  itse valita sektion ilman, että kenenkään täytyy mitään draamaa alkaa kehittämään. Itse asiassa kaikki, mikä liittyy omaan vartaloon tulisi saada päättää itse.

Sitten hoetaan, että pelkäävät masentuvat herkemmin synnytyksen jälkeen, olkoonkin synnytystapana sektio. Tottakai sitä herkemmät masentuu, kun koko raskausaika saat ravata pelkopolilla kännytettävänä  ja perustella syitä ja saat kuulla olevasi epäkelpo ja mitä kaikkea kun haluat sektion. Alusta alkaen kun sanoisitte, että hieno homma synnyttää sektiolla niin masentuneitakin olisi varmaan vähemmän. Ihme rakettitiedettä tämäkin :D Riskejä on molemmissa tavoissa.

poppola

Entäs ne synnytysvideot, joita katsottiin ysiluokalla bilsan tunnilla. Tai vaikka aiempi kehno kokemus sairaalasta?  Tai ihan vain se, miten luomusynnyttämiseen liittyy niin paljon ihmeellistä glooriaa tai toisinpäin, synnytyksistä on tullut melko medikalisoituja tapahtumia...Ylipäätään tämä ihmeellinen suomalainen epäterve "sisulla ja valittamatta eteenpäin" -kulttuuri. Ja just toi uhriuttava traumojen kaivelu: jos pelkäät synnyttää, taustalla pitää olla jotain tosi epämääräistä...Jos olisin menossa vaikkapa sydänleikkaukseen pelkäisin ihan hitosti, mutta siinä ei alettaisi miettimään käsiä pyöritellen, että mitäköhän karmeuksia henkilöhistoriastasi löytyykään, vaan asiasta voisi keskustella ihan asiallisella tasolla. 

Vierailija

Nimenomaan, nyt niitä valoja päälle. :D Täytyy olla pahasti psyykkisesti sairas, kun et halua joutua tapahtumaan, mikä saattaa aiheuttaa suunnatonta huutamista ja tuskaa. Kyllä. Etenkin kun muissakin maissa asia on  helposti ratkaistavissa (=vapaus valita itse synnytystapa). Luojan kiitos nykyajan naiset eivät ole tyhmiä ja kykenemättömiä etsimään tietoa.

Tupunavaissi

Tai se, että kun vihdoin ja viimein naiset saavat, jopa kehotetaan, nauttimaan seksistä, niin eipä sitä tee mieli riskeerata alapäätään kaiken maailman repeämisille, inkontinessille ja löystymiselle.

Toivetta sektioon voisi myös perustella täysin päinvastaisella kuin artikkelin uhriuttavalla näkemyksellä: Olen feministi ja haluan sektion, koska haluan nauttia seksistä jatkossakin! Pelkään, että se nautinto kärsii, kun synnytyksessä jokin menee pieleen tai muuten vain kudokset repeävät.  

Itsekästä, ehkä, mutta niin on lisääntyminen ylipäätään!

Vierailija

Keisarileikkaus on kallis toimenpide. Kannatan sitä kaikille mahdolliseksi heti, mikäli se maksetaan itse. Terveydenhuolto on ilmaista, mutta toteutetaan tarpeen mukaab. Pelko ei ei ole tarve. Enhän minä ensimmäisestä päänsärystäkään pääse magneettikuvaukseen vain siksi, että pelkäisin aivokasvainta. Aina on mahdollisuus mennä yksityiselle ostamaan palvelu.

Tupunavaissi

Tässäkin ketjussa jo aika monta muutakin näkemystä! Hienoa jos toimittajat uskaltaisivat/viitsisivät käsitellä asioita useammalta kantilta.  Tässäkin olisi voinut vaikka jututtaa seksuaaliterapeuttia, eikä niitä traumoja kaivellen, vaan just tuosta, että on normaalia, että pelkää nautinnon kärsivän tai moderni nainen haluaa välttää kipua (eikä siinä ole mitään pahaa, päinvastoin). 

Mutta sitä ei voida sanoa ääneen. Suomalainen äitihän on aseksuaalinen, vähän höpsähtänyt hemuliasuihin pukeutuva hoivaaja. (Kärjistys asian vierestä, sori). 

Tupunavaissi

Kannatetaan! Kaiken muun voi hoidattaa yksityisellä paitsi synnytykset. Uskon, että yksityissairaalasynnytys olisi mukavampi kokemus: oma huone=rauha, kärsivällinen henkilökunta, jolla aikaa jutella, aidosti ravitsevat sapuskat. Lastenhoitopalvelu, jotta äitikin saa nukkua. Oikeasti. Kokemus olisi varmasti paljon positiivisempi, ja itse olisin ollut moisesta valmis maksamaan. 

Vierailija

Ne huonot synnytyskokemukset näin netin aikakaudella myös korostuu entistä enemmän. On tosi ymmärrettävää, että traumaattisia kokemuksia halutaan purkaa esim. keskustelupalstalla, mutta kun niiden vastapainoksi ei koskaan saa lukea niitä onnistuneita kertomuksia, niin se riskien todennäköisyys omassa päässä vähän vääristyy. Siis verrattuna vaikka autolla ajamiseen, jossa voi revetä muukin kuin alapää. Tiedostamme riskit, mutta koska itsellä ja kaikilla tutuilla on lähinnä hyviä kokemuksia, ei niitä riskejä muista pelätä.

Vierailija

Eihän jutussa millään tavalla leimattu kaikkia sype-potilaita psyykkisesti traumstisoituneiksi, vaan todettiin tilastollinen fakta, että noin puolella on mt-ongelmia taustalla. Lähdeviite vaan puuttuu.

Sype-politoimintahan on sitä paitsi hieno asia, satsaamalla pelon hoitoon saadaan naisten ja syntyvien vauvojen sekä psyykkistä että somaattista terveyttä edistettyä, vaikka sitten päädyttäisiinkin elektiiviseen sektioon. Ei synnytyspelon hoitoa pidä kokea leimaavana, kun se ei sitä ole.

Alatiesynnytys on sekä äidille että vauvalle turvallisin tapa synnyttää lähtökohtaisesti; siitä on valtavat määrät tutkimusnäyttöä. Kyllä nykyajan nainen nimenomaan on tyhmä ja kylenemätön etsimään tietoa, mikäli ei tätä ymmärrä.

Ja sektion perustelu seksuaalisen nautinnon menettämisellä alatiesynnytyksessä...? Eihän tuo pelko kuulosta naisen pelolta lainkaan, sovinismia tuo on ennemmin kuin feminismiä. Siis ajattelu, että alateitse synnyttänyt nainen olisi jotenkin pilalla. Surulliselta ja hyvin epäkypsältä kuulostava ajatus.

Vierailija

Hoitotahto on asia, jota ei voi sivuuttaa. On vaihtoehtoisia tapoja, kuten suunniteltu sektio. Jos se on potilaan tahto, silloin se kuuluu tehdä.

Synnytys tapahtuu sairaalassa. Synnyttäjä on potilas. Potilaalla on aina hoitotahto (vaikka olisikin nainen).

Vierailija

Miten kivun välttäminen liittyy suunniteltuun sektioon?? Ei sektio ole kivuton ja yhtä lailla alatiesynnytykseen on tarjolla tehokasta kivunhoitoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Keisarileikkaus on kallis toimenpide. Kannatan sitä kaikille mahdolliseksi heti, mikäli se maksetaan itse. Terveydenhuolto on ilmaista, mutta toteutetaan tarpeen mukaab. Pelko ei ei ole tarve. Enhän minä ensimmäisestä päänsärystäkään pääse magneettikuvaukseen vain siksi, että pelkäisin aivokasvainta. Aina on mahdollisuus mennä yksityiselle ostamaan palvelu.

Kallista on myös maksaa tälle valtiolle työelämän ohessa verorahoja saamatta itse koskaan mitään takaisin (ei ole lapsia). Sen tähden minä en ainakaan mene yksityiselle, ja näyttää sitä rahaa riittävän tässä maassa muuhun aivan turhiin menoihin ( kansanedustajien sopeutumiseläkkeet yms)

Vierailija

Tupunavaissi kirjoitti:
Tai se, että kun vihdoin ja viimein naiset saavat, jopa kehotetaan, nauttimaan seksistä, niin eipä sitä tee mieli riskeerata alapäätään kaiken maailman repeämisille, inkontinessille ja löystymiselle.

Toivetta sektioon voisi myös perustella täysin päinvastaisella kuin artikkelin uhriuttavalla näkemyksellä: Olen feministi ja haluan sektion, koska haluan nauttia seksistä jatkossakin! Pelkään, että se nautinto kärsii, kun synnytyksessä jokin menee pieleen tai muuten vain kudokset repeävät.  

Itsekästä, ehkä, mutta niin on lisääntyminen ylipäätään!

TÄMÄ on se todennäköisin oikea syy sektion vaatimiseen. Mutta tietenkin valehdellaan ja vedotaan synnytyspelkoon koska pelkän naisten itsekkään turhamaisuuden takia eivät sairaalat ymmärrettävästi halua haaskata meidän yhteisiä verorahoja (sektio tulee kalliimmaksi kuin alatiesynnytys). Älkääkä yrittäkö väittää vastaan, tiedän parikin tuttavaa jotka kertoivat ihan pokkana ovat käyneensä valittamassa synnytyspelostaan ja vaatineet sektiota vaikka oikea syy oli juuri tuo. Ikävä kyllä nämä kusettajat pilaavat niiden oikeasti synnytyspelkoisten maineen.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat