Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koira-allergiaa?? Ei aiemmin ole ollut. Joku tietty rotu altistaa? HELP!

Vierailija
07.08.2017 |

Heippa! Itselläni on ollut sileäkarvainen noutaja, josta aika jätti pari vuotta sitten. Nyt olen käynyt katsomassa kahta eri rotuista ja erityyppistä aikuiskoiraa, kultaista noutajaa ja saksanpaimenkoiraa, uuden pennu toivossa. Molempien vierailujen jälkeen ns. silittävä käsi on tuntunut kotimatkalla turpealta ja kihelmöivältä. Kuulostaa varmaan ihan pöntöltä ja itsekin mietin, että heittääkö nyt omassa päässä. Eilen näin edellisen koiran ja yöllä nousi lämpöä ja tänään olen aivan tukossa. Voiko allergia tulla noin vaan?? Vai voiko olla "rotukohtaista"??

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä allergia voi olla rotukohtainen (toiset allergisoi enemmän kuin toiset).

Kuulin myös, että jos on muutenkin taipumusta allergialle, mutta esimerkiksi koko lapsuus ollut koiria, niin ei ole mitään ongelmaa. Mutta kun on muuttanut pois kotoa, ollut pari vuotta ilman eläimiä, niin koiraa hommatessa allergia onkin iskenyt kun ei enää ole "siedättynyt".

Mikäli allergia ei ole paha, niin on mahdollista siedättää itsensä siihen omaan lemmikkiin. (en kyllä osaa sanoa kuinka vaikeaa se on, mutta olen kuullut että on mahdollista)

Vierailija
2/6 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti viestistä.. Aika mielenkiintoista. Mutta toisaalta hyvä huomata tää nyt. Toi "käsioire" tuntui vaan niin oudolta. Onko se edes tyypillinen allergiaoire? Semmoinen kihelmöivä pistely.. ei suoranaisesti iho-oireita. Mietin myös onko tällä kuumeella  yhteyttä tuohon. No, seurataan :) Allergiatesteihin ei ole kuulema luottamista, eli sellaiseen ei varmaan kannata rahaa kantaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan aina uusista koirista / pennuista allergiaoireita. Mutta aina ne menee ohi kun vaan siedättää itseään siihen pentuun. Muutama kuukautta - puoli vuotta kestää mulla se, että iho turpoaa jos pentu nuolee siihen, aivastuttaa, silmät punoittaa, mutta sitten menee ohi. Mulla on siis ihan todettu koira-allergia, ja kotona 2 koiraa joista on pentuna tullut allergiaa vaan ei enää.

Vierailija
4/6 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää varmaan tykätä niistä koirista aika paljon, että jaksaa siedättää itsensä, jos pahempia oireita..

Vierailija
5/6 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kasvoin koirien kanssa ja ikinä ei tullut mitään kunnes muutin pois kotoa ja en ollut koirien lähellä useaan vuoteen. Sitten huomasin että sain iholle juuri tuommoisen kihelmöivän tunteen ja kutinaa ja lopuksi hengitysoireita ja silmien kutinaa ja turpoamista. Huomasin sitten myös ajan kuluessa että vain ulkokoirarodut tai työkoirarodut aiheuttaa tuota ongelmaa. Eli kärkeä paksu karva ja paksu alusvilla. Chihuahuat ja muut sylikoirarodut ja sileäkarvaiset ei aiheuta mitään. Luulin ensin että olin sekoamassa kun osa vaan aiheuttaa mutta se on kuulemma hyvin yleistä.

Vierailija
6/6 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli allergia ei ole paha, niin on mahdollista siedättää itsensä siihen omaan lemmikkiin. (en kyllä osaa sanoa kuinka vaikeaa se on, mutta olen kuullut että on mahdollista)

Helppoa. Sen kun altistaa itsensä eläinhilseelle ja karvalle niin paljon kuin mahdollista, oireista viis. Eli koirat sänkyyn, ei turhan tarkkaa siivoamista jne. Kyllä se elimistö lopulta väsyy jatkuvasti läsnä olevaan ärsykkeeseen reagoimaan. 

Aika moni allerginen tekee sen virheen, että yrittää kauheasti siivota ja välttää eläinpölyä, mutta sellainen juuri estää yleensä siedättymisen, koska ärsykettä ei ole riittävästi tai riittävän usein siedättymiseen. 

(Toisaalta siedättyminen ei ole mitenkään varmaa, minkä takia minusta koira-allergisen kannattaa ottaa koira vain, jos on valmis tarvittaessa syömään koiran elinajan lääkkeitä. Itse olisin tähän valmis.)