Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riita ruokavaliosta, joka ei lihota. Kuka on oikeassa?

Vierailija
03.08.2017 |

Ihmeellisiä uskomuksia ihmisillä!

Ystäväni kuvittelee, että kotiruoka kuten nakkikastike ja muussi, makaroonilaatikko, lihapullat ja perunat, uunilohi jne. eivät voi lihottaa koska ne on terveellisiä kotiruokia.

Toinen uskoo, että höttöhiilarit lihottavat, mutta proteiinia ja rasvaa saa vetää niin paljon kuin huvittaa. Kolmas on sitä mieltä, että ainoastaan sokeri lihottaa ja sokeri on saatanasta.

Sanomattakin on selvää, että nämä vaihtoehtoihmiset on kaikki pulleita.

Minun mielipiteeni on matemaattinen. Ihminen voi syödä vaikka pullaa ja jäätelöä koko päivän, kunhan kaloreita ei tule enempää kuin kuluttaa. Ei ole mitään voodoo-kaloreita, jotka lihottaa enemmän tai vähemmän. Nälkä lähtee kun syö ruokaa, jossa on vähämmän kaloreita, mutta enemmän syötävää.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kerran kalorit eivät ole oleellisia, mikä sitten on kaikista oleellisinta? ap 

Vierailija
22/82 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kun pitää saada lihaa luitten ympärille? Söin valtavat määrät kotiruokaa, pullaa, karkkia, jäätelöä, pitsaa. Liikkuminen vähemmäksi. Ei noussut paino.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta niinhän se menee, että voit periaatteessa syödä vaikka pelkkää suklaata ja olla lihomatta, mikäli  kaloreita ei kerry yli kulutuksen. Eli jos syöt sitä suklaata vain sen verran, kuin kulutat et liho,...Eihän se terveellistä ole mutta:D Kalori on kalori ihan sama tuleeko se porkkanasta vai rasvaräiskäleestä.

Vierailija
24/82 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä tutkimukset sanovat, joten voin puhua vain omista kokemuksistani. En yleensäkään pidä siitä, että kukaan puuttuu minun syömisiini, niin en itse alkaisi koskaan kiistellä ruokavalioista. Jokaisen oma juttu mitä syö. Minä en juo alkoholia ja syön erittäin harvoin mitään pitsoja tms. Olen onnistunut lihomaan kotiruoalla, koska syön hyvää ruokaa aina liikaa. Olen onnistunut lihomaan myös karppaamalla, kun vedin liikaa juustoja ja liian vähän kasviksia. Minulle toimii kaikista parhaiten se, että saan syödä mitä tahansa, mutta en syö liikaa määrällisesti. Joudun laskemaan aika tarkkaan kalorit koko ajan, mutta se olkoon osani. Puhelimessani on kalorilaskuri, johon jo näppärästi saan merkattua kalorimäärät. Jos haluan, että vatsa ei kiukuttele, syön lisäksi vähähiilihydraattisesti.

Vierailija
25/82 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä mahdotonta pärjätä esim suklaalla tms tiheäkalorisella, nälkä on ja pakko syödä lisää eli lihoo.

Mitä tahansa ruokaa voi syödä vain sen määrän kuin kuluttaa, muuten lihoo.

Vierailija
26/82 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos kerran kalorit eivät ole oleellisia, mikä sitten on kaikista oleellisinta? ap 

Lähinnä syömisten vaikutus insuliinitasoihin ja insuliinin määrän heilahteluihin. Se taas on ihmisen yksilöllinen ominaisuus, kaikkien kehossa insuliinit ei reagoi syötyyn ruokaan samoin kuin kaverin kehossa.

Vierailija
27/82 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin että ihmisten aineenvaihdunnassa on eroja. Itse noudatin parikymmentä vuotta vähärasvaista ruokavaliota korkeiden kolesteroliarvojen takia. Arvot pysyivät yli viitearvojen. Olen koko lapsuuteni ja aikuisuuteni tuonne viisikymppiseksi saakka ollut normaalipainoinen.

Viisikymmentä täytettyäni paino alkoi nopeasti nousta ja nousi hiukan yli kymmenen kiloa muutamassa vuodessa, ilman että olisin muuttanut ruokavaliotani. Tuntui, että mitä vain söin tai jätin syömättä, paino nousi. Samalla veren rasva-arvot heikkenivät todella rajusti.

Puoli vuotta sitten päätin vähentää hiilihydraatteja. Peruna, riisi, pasta, vehnä ja lisätty sokeri pois. Tilalle vähähiilihydraattisempia kasviksia ja proteiinia. Hedelmien tilalle marjoja. Ei mehuja. Leipää kaksi palaa päivässä. Lounaan lisäksi ilallinen joka päivä. Paino putosi kymmen kiloa ja rasva-arvot takaisin minun aikaisempiin normilukemiini, eli esim kokonaiskolesteroli 8,9--->6,3 ja triglyseridit 2,2 --> 0.73. HDL:n ja LDL:n suhde parani verrattuna pelkän vähärasvaisen ruokavalion aikaiseen suhteeseen.

Aineenvaihduntani ikään kuin käynnistyi uudelleen. Nyt saan silloin tällöin syödä kaikenlaista skeidaakin (kuten aikaisemminkin ollessani normaalipainoinen), eikä se heti näy painon nousuna. Puoleen vuoteen ei ole myöskään tarvinnut nukkua päiväunia, olo on paljon virkeämpi kuin ennen.

Tämä on ollut yllättävän helppoa ja tätä ruokavaliota voi noudattaa lopun elämäänsä ilman, että täytyisi pinnistellä tai luopua jostain.

Vierailija
28/82 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä kun pitää saada lihaa luitten ympärille? Söin valtavat määrät kotiruokaa, pullaa, karkkia, jäätelöä, pitsaa. Liikkuminen vähemmäksi. Ei noussut paino.

Tai sitten et.

Vierailija
29/82 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Kalorimäärä ratkaisee. Aivan sama syötkö kalorisi kanana ja salaattina vai muutamalla suklaarivillä. Kun syöt enemmän kuin kulutat, lihot. Kun syöt vähemmän kuin kulutat, laihdut. Ruuan terveellisyys on asia erikseen. Lihomisessa merkitsee kalorit.

Vierailija
30/82 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lihoin sillä kotiruualla, salaattia en jaksanut tehdä juuri koskaan ja jos tein niin lähes aina jotain majoneesisalaattia. Annoskoot olivat myös suuria, lautanen täynnä tottakai!

Kokeilin vhh-ruokavaliota, eli söin proteiinia ja rasvaa pääasiallisena energianlähteenä ja täytteeksi paljon salaattia ja kasviksia. Laihduin -5kg/kk tahdilla eikä tarvinnut olla vähääkään nälissään. Rasva ja proteiini piti paremmin ja pidempään kylläisenä kuin perunat, soosit, leivät ja pastat.

Sokeri... No se lisää nälän tunnetta. Mitä enemmän syö sokeria sitä nälkäisempi on, karkeasti sanottuna. Tämä ei tietenkään ole hyvä asia painonhallinnan kanssa, mikäli on taipumusta kerryttää kiloja.

Juu, ei mikään ruoka sinänsä ole sen lihottavampaa mutta kokonaisuutta ajatellen toiset lihovat/laihtuvat joillain ruokavalioilla helpommin.

Vierailija
31/82 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on nopea aineenvaihdunta on lihaksen saaminen omanlaisensa taistelu, ei se tule pelkällä ruoan lisäämisellä. Pitää katsoa että proteiinia tulee 1-2g/painokilo, rasvaa 1g/painokilo ja loput kaloreista täytetään hiilarilla. Itse pidän kalorit kokoajan vähintään 400kcal plussalla. Itse olen 55/170 ja syön 2500kcal päivittäin. Toisaalta joskus tekisi mieli olla ylipainoinen niin pääsisi tavoitteisiin nopeammin. Maksimi lihaksen kasvatus kun naisella on (ammattitasolla) "vain" 3kg/vuosi.

... niin ja se lihas tarvitsee myös treeniä ja lepoa :) ei se pelkällä karkalla onnistu

Vierailija
32/82 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Kalorimäärä ratkaisee. Aivan sama syötkö kalorisi kanana ja salaattina vai muutamalla suklaarivillä. Kun syöt enemmän kuin kulutat, lihot. Kun syöt vähemmän kuin kulutat, laihdut. Ruuan terveellisyys on asia erikseen. Lihomisessa merkitsee kalorit.

Huokaile pois vain. Asia ei kuitenkaan ole noin yksinkertainen.

Vierailija
33/82 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä näyttää 200 kaloria? 

Lasagnea saa syödä 200 kalorilla muutaman ruokalusikallisen. Kesäkurpitsaa 10 tankoa. 

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2850881/This-200-calories-loo…

Vierailija
34/82 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä näyttää 200 kaloria? 

Lasagnea saa syödä 200 kalorilla muutaman ruokalusikallisen. Kesäkurpitsaa 10 tankoa. 

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2850881/This-200-calories-loo…

Miksi syödä kesäkurpitsaa hurjat määrät kun lasagnea  syömällä saa kalorit vähemmällä määrällä? Ja saa vähän muutakin kuin vettä mahaansa.

Vierailija
35/82 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin syödä 2000 kalorin edestä tänään voita, mutta painoni ei nouse yhtään eikä läski lisäänny kehossani. Mutta jos syön tänään 2000 kalorin edestä pastaa ja perunaa, niin painoni varmasti nousee ja osa siitä kertyy läskiksikin. Mutta minun kehoni on tällainen, hiilarit nostaa juuri minussa insuliinipiikin, jonka seurauksena keho varastoi syödyn ruoan kehooni läskiksi. Tiedän, että eräs ystäväni on keholtaan erilainen, hänellä ei käy noin.

Vierailija
36/82 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät halua niitä kaloreita, mutta tykkäävät syömisestä. Ja jos syö vaikka kesäkurpitsaspagettia, sitä saa vetää aika helvetisti verrattuna tavalliseen pastaan. 100 grammassa pastaa on 375 kcal. 

Vierailija
37/82 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lopetin monityydyttymättömät kasviöljyt, kuten auringonkukkaöljyn ja rypsiöljyn ja niitä sisältävät margariinit, ja vaihdoin ne oliiviöljyyn, kookosöljyyn, pähkinöiden ja avokadojen syöntiin ja voihin, sekä unohdin rasvattomat maitotuotteet ja vaihdoin ne vähän rasvaisempiin, ja aloin kartella makeutusaineita, eineksiä, yliprosessoitua moskaa ja keinotekoisia lisäaineita, aloin laihtua. Ja olen pitänyt painoni 5 vuotta normaalipainon puolella, ennen painoindeksi 30. En ole mikään karppi, syön sokeriakin ja herkuttelen herkuilla välissä. Yritän kumminkin muistaa syödä myös protskua ja rasvaa riittävästi hiilarien oheen. Hedelmiä tykkään syödä päivittäin vaikka jotkut väittää että ne lihottaa. Eräs ystäväni kauhistelee hedelmien sokeripitoisuutta, vaikka on ylipainoinen, ja tuskin on niillä painonsa hankkinut.

Avainsana on myös annoskoko ja paljonko sitä ruokaa naamaan ahtaa. Mutta pointti on että en tunne tarvetta syödä liikaa nykyään. Syömäni ruoka pitää kylläisenä.

Vierailija
38/82 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kookosöljyä ja voita. Jep. Kolesteroli kannattaa käydä mittauttamassa!!!

Vierailija
39/82 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kookosöljyä ja voita. Jep. Kolesteroli kannattaa käydä mittauttamassa!!!

Kerrotko, miksi?

Vierailija
40/82 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen valtion ravitsemusneuvottelukunnan tieteellisiin tutkimuksiin perustuva ravitsemussuositus vuodelta 2014 ei eroa kolesterolin suhteen paljoakaan aiemmista suosituksista. Ravinnossa kolesteroliin vaikuttaa etenkin ruuan rasvojen laatu. "Kova" rasva eli tyydyttynyt rasva vaikuttaa haitallisesti ja pehmeät eli tyydyttymättömät rasvat hyödyllisesti. Rasvat ovat rasvahappojen seoksia. Kovia rasvahappoja sisältävät rasvat ovat huoneenlämmössä kiinteitä, minkä vuoksi niitä nimitetään koviksi rasvoiksi. Pehmeät rasvat ovat huoneenlämmössä juoksevia.

Tutkimusten mukaan kookosöljy on terveellisempää kuin voi, mutta huonompi valinta kuin muut ruokaöljyt. Kookosöljy vaikutti veren lipidiarvoihin epäsuotuisasti. Se nosti sekä veren kokonaiskolesterolia että huonon LDL-kolesterolin määrää.

t. tiedenainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme