Erilainen raskaus: kymmenen viikkoa vuodelevossa pää alaspäin

Aika sairaalassa tuntui puuduttavan pitkältä. Kuvan henkilö ei ole Krista. Kuva: 123rf

Kristan raskaus muuttui vuodelevoksi odotuksen puolivälissä. Kymmenen viikkoa sairaalassa pää alaspäin oli jotain, mitä hän ei olisi osannut pelätä.Lue koko juttu

Kommentit (10)

Vierailija

Tutulle kuulostaa.
Itsellä raskausaika oli samanlainen. Verenvuotoa 15 viikolle saakka ja useita km luuloja. 21+6 viikolla normi käynnillä huomattiin, että kohdun kaulakanavaa oli 0,5cm jäljellä.
77vrk makasin sairaalassa , ekat 8vk pää alaspäin. Kyllä tuli se yksinäinen sairaalan huone tutuksi.
Lopulta vauva syntyi 38+6 ja tuli vauhdilla.

Vierailija

Ei normaalilta nuorelta naiselta lihakset katoa 10 viikon makuun jälkeen niin, että kävely ei onnistu. Olen itse maannut tuon ajan, eikä mitään ongelmia ollut ylösnoustessa.

Vierailija

Itse uskaltauduin yrittämään ja kävikin niin, että seuraava vauva syntyi rv 26+6. Selvisi hengissä, mutta lapsiluku jäi kahteen.

Elämä opettaa

Tuntuupa tutulta !itse vietin n 4kk sairaalassa vuodeksi saa odottaessani kuopusta. Kirjoitin siltä ajalta päiväkirjaa. En ole vaan vieläkään voinut sitä kunnolla lukea. Tästä tulee kohta 10v.
Lääkäri sanoi että et ole tämän kokemuksen jälkeen enää sama ihminen kuin tänne tullessa.
Ja se on totta!!

Vierailija

Tuollaiset raskaudet kokeneena ärsyynnyn, kun luen lauseen "Raskaus ei ole mikään sairaus". Tai kun luen juttuja prinsessoista, jotka edustavat loppuun asti hymyhuulin, meikattuina ja korkokengissä. Raskaus voi olla kuukausien jännittämistä ja pelkoa: Selviääkö lapseni, syntyykö hän terveenä? Ikävää on myös, jos joutuu makaamaan sairaalassa ilman vierailutuntien kävijöitä ja kannustusta. Siinä on tekemistä, että saa oltua positiivisella mielellä.

Mutta loppujen lopuksi tuo aika tuntuu lyhyeltä jaksolta elämässä, näin jälkeenpäin ajateltuna. Kyllä se kärsimys kannatti.

Vierailija

Raskausajan diabetes. 2 pyörtymistä kotona ja yksi kertaa oksennus. Muuten voin loistavasti. Ikä 44 v ja eka vauva. Tästä on jo aikaa vuosia.

Vierailija

Minäkin uskalsin. Makasin viikolta 21 yksitoista viikkoa eteenpäin. Esikoisen ollessa viisi kuukautta odotin jo seuraavaa. Tätä raskautta seurattiin tavallista enemmän. Pikkusisko syntyi viikon lasketun ajan jälkeen. Tänään minulla on ihanat 4- ja 5-vuotiaat tytöt. Jokainen raskaus on erillainen.

Onnellinen loppu

Itse en enää uskalla, viimeisin raskaus jätti niin suuret traumat. Itsellä meni lapsivedet RV. 17, lapsivesipunktion jälkeen. Osastolle eivät ottaneet, koska viikkoja niin vähän eikä toivoa annettu. Makasin kotona alussa 2 viikkoa sängyssä, välissä kävin ultrassa jossa todettiin että kohtu on lähes vedetön mutta vauva sinnittelee. Yhteensä 7 viikkoa kotona makuulla( ohjeistin sängystä pitäen muksuja kouluun harrastuksiin, ruokailuun. 4 vuotiaalle tuli sänky ja tabletin ruutu tutuksi)Rv. 24 pääsin osastolle jossa makasin seuraavat 4 viikkoa. Reikä mistä lapsivedet valuivat ulos, umpeutui kokonaan rv28 paikkeilla, jolloin lapsivesitilanne normalisoitui ja tulehdusvaara pieneni. Antibioottikuureja meni usea. Sikiön kasvu kuitenkin oli hidastunut rv 30 jälkeen joten jouduin taas teho seurantaan. 33 viikolla sairaalaan taas vuodelepoon, 34 syntyi hätäsektiolla pieni poika 1700g. Parin päivän ikäisenä siirtyi pikkukeskoseksi kun paino putosi 1400g. Tästä alkoikin seuraava sairaala jakso, melkein 8viikkoa. Nyt reilu vuosi takana , saa olla kiitollinen pienestä ihmeestä. Haasteita, sairauksia ja vaikeuksia pojalla on. Mutta hän on täällä kanssamme, kaikista ennusteista huolimatta❤

Hoitovirhekö?

Jutun luettuani aloin miettiä tehtiinkö kohdallani aikoinaan vuosia sitten hoitovirhe Kätilöopistolla??? Rv 27 alussa minut otettiin osastolle, koska kohdunsuu oli auennut. Lepo siellä tarkoitti sitä, että itse piti lähteä vaeltamaan toiselle puolelle sairaalaa ultraan tippatelineen kanssa, itse piti hakea puhtaat liinavaatteet ja pedata sänkynsä, itse piti hakea ruokansa ja juomansa jne. Kaksoset syntyivät sitten kuuden päivän "levon" jälkeen hätäsektiolla ja toinen ei selvinnyt. Tämän kokemuksen jälkeen en uskaltanut tehdä lisää lapsia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat