Perheen bruttotulot 6100e -huonosti?
Olemme alle 3kymppinen pariskunta ja meillä on yksi lapsi. Asumme Helsingissä ja molemmilla on korkeakoulutus (toinen vielä opiskelija, mutta työelämässä). Bruttomme on nyt 6100e ja tulevaisuudessa ehkä noin 6500e. Tämä siis ilman mitään lomarahoja tai vastaavia. Omista kavereistani lähes puolet ansaitsevat rutkasti enemmän kuin me, tai ainakin mies ansaitsee. Aloin pohtimaan, että ovatko tulomme normaalit vai keskituloa alemmat ikäisillemme?
Kommentit (13)
Kyllä se siitä. Itse 46 v. ja tulot meillä olleet n. 24 000 e/kk brutto n. 10 vuoden ajan. Tulot nousevat, kunhan jaksaa tehdä töitä ja yrittää.
Ei meilläkään ole kuin noin tonnin enemmän. Tosin olen perheen ainoa aikuinen. Lapsia kaksi. Erinomaisesti pärjätään.
Täällä on ihan turha kysellä. Kukaan tänne kirjoittavista pulleista mammoista ei kysyttäessä tienaa alle viittä tonnia kuussa...
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ihan turha kysellä. Kukaan tänne kirjoittavista pulleista mammoista ei kysyttäessä tienaa alle viittä tonnia kuussa...
Mä en ymmärrä näitä kommentteja - mitä ihmeen järkeä olisi valehdella nimettömänä palkkansa? Kyllä, minä roikun täällä tänään ja kyllä, tienaan 7t/kk. Enkä ole edes pullea, päinvastoin.
Ikäisillenne varmasn ihan ok-tulot, tosin riippuu tuosta korkeakoulututkinnostakin minkälaiseksi tulot muodostuvat.
Meidän perheen brutto näin 5-kymppisinä on 8600 euroa ja meillä vain opistotutkinnot. Ilman mun reilun 5 tonnin tuloja, oltaisiin tosi lähellä teidän tulojanne. Insinöörimies tienaa siis reilusti vähemmän kuin minä.
Ollaan alle 4 kymppinen parislunta. Saamme kuukausittain 60 -100keur tuloa. Tämä.siis nettoa. Kammattaa olla työelämässä aktiivinen ja hakea ratkaisuita ja uusia visioita.
Itselläni brutto noin puolet teidän potista ja täytyy sanoa, että jos miehellä ei olis enemmän, menisi nykyisillä menoilla liian tiukille. Kaksi autoa (on pakko olla työmatkojen vuoksi) ja rivitaloasunto (kehyskunnissa), niihin meidän rahat menee. Ja lapsia on kaksi.
Vähän laitetaan kyllä säästöön kuukausittain, mutta ei esim matkustella tai käytetä merkkituotteita vaatteissa tai sisustuksessa. Ja välillä säästöihin on pitänyt koskeakin kun on tullut akuutteja autoremontteja tms. eli ei mitään huimia summia, sijoitusasuntoja tai muuta muodikasta ole säästetty, jonkinlainen pahanpäivän puskuri vaan. Molemmilla ylempi korkeakoulututkinto, joten kai sitä vähän luksuksempaan luultiin pääsevämme. Mutta ei nyt sentään tarvii ruokakaupassa senttejä laskeskella eli siinä mielessä perusjärkevästi elämällä pärjätään.
Ihan kivasti tuo
maillä 16500€/kk
Ollaan hieman yli 40
Mitä helv... ap, tuleeko pieneen mieleesi, että tulosi riippuvat täysin ammatistasi, alastasi ja työpaikastasi. Korkeakoulutettu kirjastonhoitaja ansaitsee ihan varmuudella vähemmän kuin korkeakoulutettu yksiyispuolen hammaslääkäri tai asianajaja. Ensimmäisen tuloiksi nuo ovat loistavia, jälkimmäisten tuloiksi surkeita.
Joten anteeksi nyt, mutta koko aloitus on idioottimainen.
Me ollaan nelikymppisiä ja brutto/kk 8500€ yhteensä, hyvin sillä pärjää täällä maaseudulla. Amk-koulutus molemmilla ja yksi lapsi. Kyllä te paremmin tulette pärjäämään, korkeampi koulutus ja paremmat työllistymis- ja etenemismahdollisuudet pk-seudulla.
Ei brutolla ole väliä ja sillä onkin turha päteä.Netto on se mistä kaikki maksetaan, ap. Meillä se on tuo 6 tonnia, välillä enemmänkin.
Hyvin tienaatte perheen kokoon nähden. Meillä bruttotulot 10 000e ja lapsia on neljä. Eletään mukavasti, ei rahahuolia.