Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedättekö oikeasti jonkun tapauksen jossa vauva olisi tukehtunut perhepedissä?

Vierailija
01.04.2006 |

Itse saan vauvan non kk kuluttua ja olen ajatellut pitää vauvaa vieressä alusta asti.

Kaverini taas peloitteli mua että ei misään nimessä,. Oli kuulemma kuullut joltain työkaveriltaan että sen tuttavan vauva kuoli perhepedissä.

Äidin rinta oli tukehduttanut vauvan, kun oli imettänyt sitä yölllä.

Onko se vaan isorintaisten ongelma siis? Mulla on kyllä pienet rinnat että ei varmaan voi käydä niin. Vai onko tämäkin jotakin legendaa, että älä imetä vauvaa vieressä?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaakaan ei ole ollut mitään ongelmia. Pari kertaa olen havahtunut siihen, että vauva liikehtii, kun olen vetänyt peittoa osin kasvojen päälle, ei koskaan muuta.

Minä olen myös imettänyt puoliksi nukkuen. Ihan alussa olen ollut enemmän hereillä :) mutta heti, kun lapsi on vähän kasvanut, olen vain puolihorroksessa vetänyt hänet tissille ja jatkanut unia / torkkumista.

Se mitä itse varoisin, on että pitää vauvan visusti omassa sängyssään tms, nousee aina hereille imettämään ja sitten joku kerta _tosi_ väsyneenä ottaakin vauvan sänkyyn viereen. Silloin voi olla, että ei väsymyksessään tajuakaan vauvan olevan siinä. En ole varma, mutta näin ajattelen. Eli ennemmin sitten niin, että vauva on alusta saakka perhepedissä, jolloin siihen tottuu itsekin.

Ja asian vierestä: yövieroitus meillä on sitten hoidettu niin, että lapsi siirtyy (n.10kuisena) isän ja seinä väliin nukkumaan. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, kun läheisyyttä on edelleen ollut, mutta ei maidonhajua :)

Vierailija
22/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa näistä on sellaisia " kuulinkerranettäkumminkaimanserkunäitivainaan naapuri oli kuullut..." Eli on se ehkä mahdollista, mutta paljon vaarallisempaa on kuljettaa vauvaa autossa (näin esimerkiksi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalla toimii " nenänvapautus" -reflexi. Eli jos äiti ei purista käsivarrellaan imevää vauvaa rintaa vasten lapsi osaa vertää päätänsä taakse niin että nenä vapautuu rinnasta. Alkoholi ja lääkkeet ei sovi perhepetiin. Äidillä vaistot estää päälle kääntymisen mutta isällä ei ole näitä hormoneja, joten isä viereen en laittaisi.

Vierailija
24/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nukkuu ne eläimetkin luonnossa pentujensa kanssa yhdessä kasassa. Äidinvaistot suojaa poikasta. Ei tietenkään alkoholin tai lääkkeiden vaikutuksen alaisena ehkä kannata viereensä ottaa.

Vierailija
25/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkukaa kasvot vauvaan päin, silloin on todella todella epätodennäköistä että kumpikaan teistä kääntyisi vauvan päälle. Mitä tulee " isänvaistoihin" ja " äidinvaistoihin" kyllä ne kuulkaa on ihan samanlaiset molemmilla. Minä ja mieheni heräsimme molemmat perhepetiaikana aina kun olimme kääntymässä. Muuten olemme sikeitä nukkujia, silloin kun lapsi on vieressä, nukumme paljon kevyemmässä unessa.

Vierailija:

Vauvalla toimii " nenänvapautus" -reflexi. Eli jos äiti ei purista käsivarrellaan imevää vauvaa rintaa vasten lapsi osaa vertää päätänsä taakse niin että nenä vapautuu rinnasta. Alkoholi ja lääkkeet ei sovi perhepetiin. Äidillä vaistot estää päälle kääntymisen mutta isällä ei ole näitä hormoneja, joten isä viereen en laittaisi.

Vierailija
26/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on yksi tapaus jossa vauva on kuollut perhepetiin. Pimeäksi jäänyt henkirikos jossa vauvan (4kk) vanhemmat ammuttiin vesisänkyyn ja vauva hukkui sinne sänkyyn tai tukehtui.

Sairaalassa ja neuvolassa painotettiin, että terve ja selvä äiti/isä ei lapsen päälle pyörähdä.

Oma ipana nukkui sairaalasta asti vieressä syöntineen kaikkineen ja itse nukuin vaikka vauva imikin rintaa.

Vierailija
27/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Muistan lukeneeni jostain juttua muutamia vuosia sitten, että vauva tukehtui vesisänkyyn, en muista tapaa, enkä muista lehteä, mutta taitaa olla jotain iltasanomien tasoista juttua, eli todenperäisyydestä ei tietoa.

Ei ole mitään urbaanilegendaa. Isä kierahti vauvan päälle.

Vierailija
28/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

vauva ollut nukkunut vanhempien välissä ja ilmeisesti vauva oli tukehtunut isän alle :( Siis tämä isä oli jotenkin justiinsa myllännyt yöllä ja vauva ei ollut sen seurauksena saanut happea... Oli jossakin iltiksessä tai vastaavassa juttua. Nuori pari oli ja vauva oli tosi pieni ja ellen nyt väärin muista niin aika etelässä tämä tapaus oli...

Vierailija
29/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka täällä muuta väitti?

Vierailija
30/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

vauva ollut nukkunut vanhempien välissä ja ilmeisesti vauva oli tukehtunut isän alle :( Siis tämä isä oli jotenkin justiinsa myllännyt yöllä ja vauva ei ollut sen seurauksena saanut happea... Oli jossakin iltiksessä tai vastaavassa juttua. Nuori pari oli ja vauva oli tosi pieni ja ellen nyt väärin muista niin aika etelässä tämä tapaus oli...

Ja mitähän merkitystä nyt oli sillä, millä ilmansuunnalla tämä tapahtui???

Vierailija
31/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä voi sanoa onko juttu totta, mummoni on kertonut tästä äidilleni mutta itse en ole kuullut suoraan edes mummolta vaan äitini kautta.

Vierailija
32/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En kyllä voi sanoa onko juttu totta, mummoni on kertonut tästä äidilleni mutta itse en ole kuullut suoraan edes mummolta vaan äitini kautta.

t. Fox Mulder

Vierailija
33/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on esikoinen nukkunut päiväunet aina mun vieressä ja kyllä, VESISÄNGYSSÄ. Aina oli mun käsi vauvan pään alla (antaa patja periksi, niin ei ollut liian korkea) ja siitä asennosta on mahdoton kääntyä vatsalleen oman kätensä päälle. Ja kyllä vesisängyssä voi vauvaa nukuttaa mutenkin, meillä on ainakin nukkunut. Riippuu ehkä patjasta, muta ei meillä ainakaan ole vauvan naama painanut vasten patjaa, vaan kun nostaa päätä niin nousee hyvin irti patjasta.

Vierailija
34/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti oli noussut keittämään kahvia ja jättänyt vauvan nukkuvan miehen viereen. Vesisängyssä vierii helposti toisen viereen ja näin vauva oli joutunut tilaan missä ei saanut henkeä.

Vierailija
35/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan tapahtui " vahinkoja" , jos lapsi oli avioton tai jos perheen tai lapsen tilanne oli sellainen, että tulevaisuus imeväisiän jälkeen näytti täysin toivottomalta (köyhät perheet, vammaiset lapset). Tällainen maailma on valitettavasti ollut.

Vierailija
36/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sukuni juttu tapahtui (jos tapahtui) Hämeessä, Asikkalassa.

Vierailija
37/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tapahtui ollesani lapsi. Tuttavaperheen vauva kuoli kun isänsä oli pyörähtänyt unissaan sen päälle.

Vierailija
38/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieskin säpsähtelee unissaan ja siinähän voi helposti vauvalta henki lähteä jos saa nyrkistä päähän.

Vierailija
39/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin alkuun pelkäsin perhepetiä, mutta sitten tein niin, että kääräisin ison pyyhkeen rullalle ja laitoin sen itseni ja vauvan vartalon väliin. Jos olisin yrittänyt kääntyä , olisin törmännyt tuohon pyyherullaan ensin. Kertaakaan niin ei käynyt :)

Vierailija
40/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun miehen kello aamulla soi, hän kääntyi " vaistomaisesti" vauvan suuntaan selälleen - onneksi havahduin soittoon minäkin tai ois ollut 95 kg vauvan päällä. Ei mies osannut unissaan nukkua vain naama vauvaan päin vaan oli kääntynyt kyljelleen niin, että vauva olis ollut suoraan alla.

Silleen varmaan menisi jos vauva tosiaan olisi mun ja seinän välissä mutten itsekään uskalla nukkua kuin naama vauvaan päin ja niskat on aamulla ihan tukossa - jo parin tunnin kimppapäikkäreiden jälkeen oon ihan juntturassa.