Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedättekö oikeasti jonkun tapauksen jossa vauva olisi tukehtunut perhepedissä?

Vierailija
01.04.2006 |

Itse saan vauvan non kk kuluttua ja olen ajatellut pitää vauvaa vieressä alusta asti.

Kaverini taas peloitteli mua että ei misään nimessä,. Oli kuulemma kuullut joltain työkaveriltaan että sen tuttavan vauva kuoli perhepedissä.

Äidin rinta oli tukehduttanut vauvan, kun oli imettänyt sitä yölllä.

Onko se vaan isorintaisten ongelma siis? Mulla on kyllä pienet rinnat että ei varmaan voi käydä niin. Vai onko tämäkin jotakin legendaa, että älä imetä vauvaa vieressä?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t yhdestäkään todellisesta tapauksesta.

Vierailija
2/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka itse nukahdat imettäessäsi, ja painut/kellistyt lapsen päälle. Tai voihan sitä sikeäuninen pyörähtää ilman imettämistäkin lapsen päälle, mutta harva äiti kai niin sikeästi nukkuu. Isät voi olla toista maata=)

Meillä on vauvat nukkuneet vieressä välillä, ja sama ajatus käynyt mielessä, ja joskus myös jotain juttuja kuullut. Eikös vesisänky ainakin ole vaarallinen pikkuisille, siinä isommat helpommin pyörähtää päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-luvulla naapurissamme eräs äiti otti vauvan yöksi viereensä syömään rintaa. Siis vain syömään, vauva nukkui kopassa. Vauva imi, äiti nukahti ja vauva tukehtui raskaaseen rintaan. Ja kuoli.

Tämä, nyt vanhus, suree vieläkin kovasti asiaa =((

Vierailija
4/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeneeni jostain juttua muutamia vuosia sitten, että vauva tukehtui vesisänkyyn, en muista tapaa, enkä muista lehteä, mutta taitaa olla jotain iltasanomien tasoista juttua, eli todenperäisyydestä ei tietoa.

Vierailija
5/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

havahduin siihen, että vauva potki vimmatusti, kun oli toinen käsi ja jalka jäänyt jumiin kylkeni alle, olin puoliksi kääntynyt vauvan päälle. hengenvaaraa ei siis ollut tuossakaan tilanteessa (vaikka ei se kaukana ollut...), mutta sen jälkeen en kyllä ole uskaltanut maaten imettää yöllä. Senkin jälkeen tyttö on kyllä nukkunut vieressäni, mutta ylempänä, pää käsivarrellani, jolloin on aikasta mahdoton kierähtää vauvan päälle.

Vierailija
6/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä vauva huomaa sen, että tissi liiskaa.. olen huomannut!!!

Vierailija
7/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertomaa,

Ainoa tapaus jonka hän tietää on narkomaaniäidin alle jäänyt vauva.

Kaikki " normaalilla" äidinvaistolla olevat eivät vahingossakaan tukehduta vauvaa.

Allekirjoitan tämän, vauvana poika nukkui satunnaisesti vieressä, vaikka nukuin sikeästi, havahduin pieneenkin liikahdukseen.

Isien isänvaistosta en mene takuuseen....

Vierailija
8/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvin oääin et voisi tappaa lastasi allesi.. Itse heräänyt muutaman kerran kun olen silmäni ummistanut, mutta kiakki on ollut ok. KAi nämä on aika vaistonvariaisia juttuja, mutta jos epäilee niin perhepeti ei kai ole teidän juttu.

Vierailija
9/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin vauvan kerran siihen, ja totesin, että meillä ainakin vielä vaarallisempi paikka. Mies nimittäin myllää yöllä unissaan tyynyään niin, että on pari kertaa laittanut sen minunkin naamalleni. Olen sitten vain luottanut herkkäunisuuteeni.

Vierailija
10/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin sanoen, jos vauva ei saa ilmaa ja yrittää pusata päätään patjasta ylös, niin pää ei nouse vaan kädet vain uppoavat. Ja toinen seikka on sekin, että kun aikuiset kääntävät kylkeä tai liikahtavat, niin aalto saattaa keikauttaa vauvan epäsuotuisaan asentoon.

Vierailija
11/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinnasänky siis kiinni meidän sängyssämme.

Miehen viereen en olisi uskaltanut nukuttaa, mies on niin sikeäuninen, ettei takuulla olisi herännyt vauvan rimpuiluun.

Imetys kävi siinä mainiosti, ja minulla on niin pienet rinnat ettei olisi millään voinut vauva niihin tukehtua.

Tosin nukuin yöni oikealla kyljelläni, jalat niin etten olisi voinut kierähtää vauvan päälle. Liikahtamatta, vaistomaisesti, aamuisin pientä kolotusta sitten esiintyi luonnollisestikin :)

Mieskin ihmetteli miten en liiku nukkuessani, mutta kai se oli se äidin vaisto mikä pisti unen läpikin varomaan vauvaa.

Vierailija
12/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun parikin äitiä oli tukehduttanut yöllä vauvan rinnalle. Itellä ei kokemusta yöimetyksestä perhepedissä kun nostin istualleen vauvban yöllä syömään ja takas omaan sänkyynsä.

Vierailija
13/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten olohuoneeseen sohvalle imettämään.

Mua rupesi jo pelottamaan, jos mies sitten kääntyy vaikka vauvan pälle.

mutta ajattelin kyll nyt sitte jos otankin vauvan omalle puolelle, ja laitan siihen sängynlaitaan jonkun esteen, etä vauva ei tipu.

Nyt rupesi jo synnytyskin pelottaa...

Vierailija
14/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuntuu minustakin paremmalta paikalta.

Vierailija
15/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva ollut nukkunut vanhempien välissä ja ilmeisesti vauva oli tukehtunut isän alle :( Siis tämä isä oli jotenkin justiinsa myllännyt yöllä ja vauva ei ollut sen seurauksena saanut happea... Oli jossakin iltiksessä tai vastaavassa juttua. Nuori pari oli ja vauva oli tosi pieni ja ellen nyt väärin muista niin aika etelässä tämä tapaus oli...

Vierailija
16/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olin vielä laitoksella, kun oli tapaus, että vauva kuollut vanhempiensa vesisänkyyn isän vieriessä huomaamatta vauvan päälle tai jotain. En muista yhtään missä päin suomea, mutta tämä on ihan varmasti totta.

Vierailija
17/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä näissä tukehtumistapauksissa on ollut matkassa alkoholi tai nukahtamislääkkeet. Äitini kertoi että ennen vanhaan näitä tukehtumisia tapahtui naisille, jotka sai yksin lapsen eli lapsentappajia, jotka oli muka nukkuneet lapsen päälle.

Vierailija
18/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kun parikin äitiä oli tukehduttanut yöllä vauvan rinnalle. Itellä ei kokemusta yöimetyksestä perhepedissä kun nostin istualleen vauvban yöllä syömään ja takas omaan sänkyynsä.

Ikinä ei saa nukkua vauva vieressä alkoholin tai lääkkeiden alaisena tai kun on itse sairas! Samaten tosiaan paras paikka on äidin ja pinniksen välissä, ei keskellä vanhempia (no isommat lapset jo pärjäävät keskellä, mutta sellaiset alle puolivuotiaat).

Vierailija
19/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti omani ovat nukkuneet perhepedissä. Ja jos lisää joskus saan lapsia, nukkunevat alkukuukaudet hekin perhepedissä. Itse en jaksaisi monta kertaa yössä nousta ylös laittamaan lapsia takaisin pinnasänkyyn. Pelkäsin myös, että nukahdan istualleen, jos imetän pientä istuen, ja pudotan vauvan siinä sitten.

Vesisängyssä ei tietenkään suositella nukutettavaksi vauvaa, sillä mahallaan hän ei pysty nostamaan päätään siinä.

Jos miehesi nukkuu sikeästi, tai sinä itse. Voit tietenkin harkita, että laitat vauvan nukkumaan esim. viltille/pyyhkeelle ja vedät vauvan aina syötön jälkeen sängynä pääpäätyyn. Kasvoillaan ei kukaan tiettävästi ole vauvaansa tukehduttanut.

Yksi vaihtoehto on myös ottaa pinnasänky sivuvaunuksi. Eli jätät pinnat yhdeltä laidalta pois, näin on helppo nostaa vauva pinnikseen aina takaisin. Jos sattuu olemaan hyväuninen vauva (omani eivät ole).

Vierailija
20/44 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän väliin en kuitenkaan uskaltaisi laittaa koska mieheni myllää ja viuhtoo sen verran öisin että olen itsekin saanut kyynärpäästä kerran jos toisenkin.

Minä kyllä nukahdan useastikin syöttäessäni, varsinkin aamuyöstä. Vaistomaisesti sitä kai jotenkin pysyy melkein liikahtamatta kun vauva vieressä. Paikat tosiaan välillä kipeenä kun herää. Tämän takia ajattelen aina että ens yönä kyllä siirrän heti syötön jälkeen omaan sänkyyn, mutta siihen viereen se vauva vaan tahtoo jäädä taas aamuyöksi.

Olen myös miettinyt pinniksen laittamista sivuvaunuksi, voisi ehkä olla semmoinen kompromissi-ratkaisu.