Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolmannelle lapselle ei ole omaa huonetta – mitä ratkaisuksi?

Ammattijärjestäjä Ilana Aalto vastaa lapsiperheiden kotiin ja järjestykseen liittyviin kysymyksiin. Kuva: Ilana Aalto

Perheeseemme syntyi kolmas lapsi, mutta makuuhuoneita on vain kolme. Pitääkö meidän miehen kanssa muuttaa olohuoneeseen?Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (24)

BB

Meillä on yksi aikuinen olohuoneessa - juurikin sillä sohvasängyllä, jonka saa suureksikin. Joskus vaihteen vuoksi lapset nukkuu siinä ja minä lastenhuoneessa. Tai välillä minä nukun olohuoneessa, ja kesät aina parvekkeella. Ainakin kolme henkeä menee kevyesti alle 60 neliön asuntoon.
Muuten, miksi aina oletetaan että jokaisella pitäisi olla oma huone?

Vierailija

BB kirjoitti:
Meillä on yksi aikuinen olohuoneessa - juurikin sillä sohvasängyllä, jonka saa suureksikin. Joskus vaihteen vuoksi lapset nukkuu siinä ja minä lastenhuoneessa. Tai välillä minä nukun olohuoneessa, ja kesät aina parvekkeella. Ainakin kolme henkeä menee kevyesti alle 60 neliön asuntoon.
Muuten, miksi aina oletetaan että jokaisella pitäisi olla oma huone?

Kyllä teinit tarvitsevat jo yksityisyyttä ja heille pitää olla omat huoneet varsinkin jos ovat eri sukupuolta. Meillä teinitytöt vuoden ikäerolla enkä missään nimessä laittaisi samaan huoneeseen. Ovat niin eri luonteisia että kummallakin pitää mieletäni olla oikeus omaan tilaan ja rauhaan. Itse lähtökohtaisesti tekisin lapsia vain sen verran että pystyn heille tarjoamaan sen oman huoneen ja yksityisyyden. Jos kuitenkin haluaa sen kolmannen jolle ei huonetta riitä niin sitten vanhempien pitää olla valmiita siirtymään olohuoneeseen. Taapero olohuoneessa on mielestäni huonoin mahdollinen ratkaisu. Vaikka teinit viihtyvätkin paljon omissa huoneissaan, on aika kamala tilanne että silloin iltaisin kun haluaisivat ja kaipaisivat yhteistä aikaa vanhempien kanssa vaikka juuri telkkarin katselun tai vaikka lautapelien muodossa, joutuvatkin siitä luopumaan koska kotona on oltava hipi hiljaa kun nuorimmainen nukkuu perheen yhteisissä tiloissa.

Vierailija

Minulla on ollut aina oma huone ja niin on ollut miehelläkin joten haluamme että lapsillakin on omat huoneet. Aikuiset voivat nukkua olohuoneessa. Jos olohuone on pieni niin sänky toimii päivisin sohvana.

Sängyssä on hyvä katsoa tekkaria illalla ja jääkaapille on lyhyt matka ;)

lapset isolla ikäerolla

Omassa kodissa toimi parhaiten se, että kirjahyllyllä erotettiin kuopukselle olohuoneesta oma soppi. Sinne mahtui sänky ja pieni kaappi, johon saatiin tavaroita mahtumaan. Sitten kun esikoinen muutti omilleen, oli sopiva hetki saada kuopukselle ihan oikea huone.

Vierailija

Vaatekaapit vanhempen huoneesta vaikka eteiseen tai liinavaatteet teinin huoneeseen. Taaperolle parvisänky heti kun pysyy siellä niin alle tulee oma leikkitila.

Vierailija

Teineille yhteinen huone kodin suurimmasta makkarista, joka erotetaan sermillä/kirjahyllyllä/verholla tai vaikka ihan väliseinä rakentamalla kahdeksi omaksi tilaksi.

Vierailija

Minusta teineille ei voi kostaa sitä että vanhemmat halusivat lisää lapsia. Siispä tuossa tapauksessa kuopus pysyisi vanhempien huoneessa niin kauan kuin joku vanhemmista lapsista muuttaa pois kotoa. Tai sitten vanhemmat olohuoneeseen jos kuopukselle on saatava oma huone. Nämä on musta sellaisia asioita joita pitäisi miettiä ennen sitä lapsen hankintaa!

Vierailija

Vaihtoehtoja on kolme:

1) muutetaan tilavampaan asuntoon

2) kaksi lasta jakaa saman makkarin, ei voi mitään

3) tungetaan kikkakolmonen takaisin sinne mistä tulikin

siiris
Seuraa 
Liittynyt23.8.2016

Kyllä elämänhallinta on hukassa jos vauvalle ei löydy paikkaa "asiantuntijalta" kysymättä. Vanhempien on nyt sitten muutettava sinne olohuoneeseen vaikka "ei haluta". Tuollainen argumentti voidaan hyväksyä teiniltä muttei aikuiselta. Ja niiden teinien itsetunnon kannalta olisi todella tappavaa kysyä saisiko vauva muuttaa teinin huoneeseen. Kun vanhemmat valittavat muutenkin tilojen ahtautta niin sille teinille tulee mieleen että hänestä halutaan eroon, varsinkin tuollaisen todella ääliömäisen kysymyksen takia. 

Vierailija

Me nukuttiin olohuoneessa kunnes vanhin muutti pois. Ei ongelmia. Seksihommat hoidettiin lähinnä suihkussa saunan jälkeen😂

Vierailija

Oletteko te oikeasti sitä mieltä, että vanhempien kuuluu nukkua olohuoneessa ennemmin kuin lasten yhteisessä huoneessa? Ymmärrän kyllä, että nuoret tarvitsevat yksityisyyttä, mutta niin tarvitsevat vanhemmatkin ja mielestäni enemmän kuin lapset.

Meillä oli lapsuudenkodissa 3 makuuhuonetta ja neljä lasta. Alussa ei kenelläkään ollut omaa huonetta, sitten isommilla pojilla oli oma huone ja minulla ja nuorimmalla veljelläni oli yhteinen huone ja lopuksi tehtiin niin, että vanhimmalla oli aina oma huone ja pienimmät nukkuivat yhdessä. Kaikki pääsimme omaan huoneeseen n. 14-16 -vuotiaana. Mitään traumoja emme ole lapsuudesta saaneet. Lähinnä tuntuisi kamalalta ajatella, että olisimme pakottaneet vanhemmat olohuoneen nurkkaan nukkumaan vain sen oman huoneen toivossa..

Olemme veljieni kanssa edelleenkin todella läheisiä keskenämme, soittelemme usein ja vierailemme toistemme luona. Lapsuudenkodissamme käymme edelleen usein ja aika useasti olemme vanhempiemme luona vielä yhtä aikaa. Ja edelleen mahdutaan, vaikka mukaan on tullut puolisot ja lapset.

Vierailija

Parisuhde on lasten koti, ja seksi on parisuhteen liima. Pahin vaihtoehto on laittaa vanhemmat olkkariin. Vaikka heille pienin makkari jossa sängylle täytyy kontata.
Olen nähnyt kodin jossa vaatehuoneesta oli tehty yhdelle huone, sinne mahtui sänky, seinälle hylly ja valo. Meidän teini kuitenkin vain makaa sängyllä pyyhkien älypuhelintaan.
Toisessa kodissa keittiö oli remontoitu olkkarin päätyyn tupakeittiöksi ja tehty keittiöstä makkari.
Sitten yhdessä kodissa oli olkkarista kirjahyllyllä ja verholla erotettu "huone". Se oli yhdelle vanhemmalle.
Yhdessä kodissa sohva ja telkka olivat keittiössä, Diner-tapaan.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat