Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi imetyksestä saa puhua vain yhdellä tavalla?

Kuva: Satu Kemppainen

Virallisten suositusten mukaan täysimetys on parasta, mitä äiti voi lapselleen tarjota. Tälle äidille imetystaipaleiden parhaat hetket ovat kuitenkin olleet ne, kun täysimetys on loppunut.Lue koko juttu

Kommentit (14)

Vierailija

Ihankuin teksti olis jäänyt jotenkin kesken. Jutulla ei ollu mitään yhtenäistä pointtia, pelkkää höpinää josta ei ihan ottanut selkoa.

Olen itse täysimettänyt kahta lasta lähes 6kk ikään, kumpikaan ei ole ikinä saanut korviketta. Ekan kanssa oli pullokin käytössä, tokan kanssa ei. Kummallakaan kertaa en ole kokenut imetystä millään lailla sitovaksi. Olen pystynyt käydä kaupassa tai kahvilla ilman vauvaakin. Toka on ollut kokonaisuudessaan niin helppo, ettei ole ollut tarvettakaan sen pidempään erossa oloon. Ensimmäistä imetin kokonaisuudessaan 2,5vuotta ja toka on juuri saavuttanut puolen vuoden iän.

Itsestäni monesti tuntuu, että se syyllistyminen on siellä omien korvien välissä. Jos takana on esim. imetyspettymys, niin saattaa helposti syyllistyä vaikkei kukaan edes syyllistäisi. Myös imettäjät saavat ihmettelyä osakseen; "ai vieläkö sä imetät, no etkai ainakaan yöllä enää, ei noin vanha enää tissiä tarvii, se käyttää sua tuttina.' Jos vaan jokainen oltaisiin ylpeitä tavastamme ruokkia lastamme, oli se tapa sitten imetys, osittais imetys tai korvike, niin syyllistymistä olisi paljon vähemmän.

Vierailija

Ei jaksa kiinnostaa imetys missään keskustelussa eikä millään tavalla esille tuotuna. Imettäkää tai olkaa imettämättä, yksi lysti. Ollaan iloisia siitä, että Suomessa vauvoilla on ruokaa.

Vierailija

Ihmiset ottaa paineita ja syyllistyy ihan ihmeellisistä asioista nykyään. Tai en mä tiedä, ehkä niistä on syyllistytty ennenkin, mutta kun ei ole ollut somea, ei ole voinut avautua asiasta koko maailmalle. Jos joku taho sanoo jotakin, ja joku ei sitten tee juuri sen mukaan, niin siitä pitää sitten ahdistua, syyllistyä ja avautua somessa, kun on jotenkin uniikki lumihiutale. Älkääs nyt, ihmiset! Kukanenkin tavallaan.

Vierailija

Musta on tosi surullista, kun joskus tulee puheeksi muiden äitien kanssa imetys. Itse olen imettänyt pitkään lapsiani enkä sitä mitenkään tuo esiin, paitsi kysyttäessä. Korvikeruokkivilla usein sen jälkeen on kovin anteeksipyytelevä asenne siitä, että heillä ei ole imetys onnistunut. Mä yritän siinä sanoa, että eihän sillä loppupeleissä ole mitään merkitystä että miten lapsensa ruokkii. Tosi surullista, että äideille on luotu näin suuret paineet vauvan ruokkimisesta.

Vierailija

Täysimetys on muun turvallisen hoidon kanssa parasta, mitä vauvalle todellakin voi tarjota. 

Tavallaan ymmärrän, että tällainen toteaminen saa aikaan paineita ja pahaa mieltä. Joskus hormonihuuruisena tulin itse miettineeksi, että en ole hyvä synnyttäjä, koska huusin noina kolmena kertana niin paljon. En ollut seesteinen ja itsevarma nainen, vaan itkin, roikuin miehen housujen vyössä kiinni ja huusin äitiä (alkoholisoitunutta, minut kauan sitten hylännyttä äitiä!). 

En ole osannut kuitenkaan syyllistyä esikoisen NAN1- tarjoiluista enkä siitäkään, että hänen lempiruokaansa oli Piltti Aurinkoinen ja Kalastajan pata. Yritin imettää, en osannut, siirryin korvikkeeseen. Se siitä. Parempi olisi ollut, jos olisin aktiivisemmin etsinyt tietoa, ja parempi olisi ollut, jos olisin paremmin saanut opastusta sitä pyytämättä. Sairaaloilla ei ole montaa imetysmyönteistä kätilöä, ja lisämaidon tuputus pullosta on harmillista. Toisella kerralla onnistuin täysimettämään viisi kuukautta ja jatkoin vielä rintojen vuotamisesta ja kipuilusta huolimatta kolme kuukautta. 

Kolmannella kerralla tiesin jo, että se sattuu, se ahdistaa, se sitoo kiinni vauvaan ja rajoittaa pukeutumista. Ja joskus myös sitä, missä liikkuu (imetysheimaajat). Mutta valitsin silti imetyksen ja jatkoin sitä yli vuoden. Annoin lapselleni parhaan mahdollisen elämänalun äidinmaidolla ja itse tehdyillä soseilla ja sormiruoilla. Ja minusta nimenomaan tätä ei saa sanoa ääneen: että minä onnistuin, minä tein ruoat itse, me selvittiin alkuvaikeuksista voittoon! 

Imetys on paras mahdollinen ravinnonlähde vauvalle, siitä ei pääse yli eikä ympäri. 

Vierailija

En edes ymmärrä, miksi kukaan kysyisi toiselta imettikö vai ei ja kuinka kauan?? Neuvolassa voivat kysyä, muutoin jokaisen oma asia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Täysimetys on muun turvallisen hoidon kanssa parasta, mitä vauvalle todellakin voi tarjota. 

Tavallaan ymmärrän, että tällainen toteaminen saa aikaan paineita ja pahaa mieltä. Joskus hormonihuuruisena tulin itse miettineeksi, että en ole hyvä synnyttäjä, koska huusin noina kolmena kertana niin paljon. En ollut seesteinen ja itsevarma nainen, vaan itkin, roikuin miehen housujen vyössä kiinni ja huusin äitiä (alkoholisoitunutta, minut kauan sitten hylännyttä äitiä!). 

En ole osannut kuitenkaan syyllistyä esikoisen NAN1- tarjoiluista enkä siitäkään, että hänen lempiruokaansa oli Piltti Aurinkoinen ja Kalastajan pata. Yritin imettää, en osannut, siirryin korvikkeeseen. Se siitä. Parempi olisi ollut, jos olisin aktiivisemmin etsinyt tietoa, ja parempi olisi ollut, jos olisin paremmin saanut opastusta sitä pyytämättä. Sairaaloilla ei ole montaa imetysmyönteistä kätilöä, ja lisämaidon tuputus pullosta on harmillista. Toisella kerralla onnistuin täysimettämään viisi kuukautta ja jatkoin vielä rintojen vuotamisesta ja kipuilusta huolimatta kolme kuukautta. 

Kolmannella kerralla tiesin jo, että se sattuu, se ahdistaa, se sitoo kiinni vauvaan ja rajoittaa pukeutumista. Ja joskus myös sitä, missä liikkuu (imetysheimaajat). Mutta valitsin silti imetyksen ja jatkoin sitä yli vuoden. Annoin lapselleni parhaan mahdollisen elämänalun äidinmaidolla ja itse tehdyillä soseilla ja sormiruoilla. Ja minusta nimenomaan tätä ei saa sanoa ääneen: että minä onnistuin, minä tein ruoat itse, me selvittiin alkuvaikeuksista voittoon! 

Imetys on paras mahdollinen ravinnonlähde vauvalle, siitä ei pääse yli eikä ympäri. 

Mikähän se voitto tässä tapauksessa oli mistä imettämätön äiti jäi paitsi?

Vierailija

Itse olen sitä "luonnosta vieraantunutta" porukkaa joka ei edes halunnut imettää ja suoraan sanoen imetys oksettaa. En tykkää katsoa muiden lapsien tissinlussutusta enkä imettänyt omianikaan. Varsinkin taaperoimetys saa voimaan pahoin. Nykypäivänä korvikkeet on loistavia joten miksi sitoa itsensä maitokoneeksi kun korviketta on saatavilla? Olen kuullut kaikkea imetyspettymyksestä ja huonosta äidistä ties mihin syyksi siihen etten imetä. Minua vain ärsyttää se että korvikkella ruokkivat äidit ovat toisen asteen kansalaisia. Itse en koskaan sano ääneen imettäville mitään pahaa mutta korvikkeesta kyllä saa moskaa niskaan.

Vierailija

Miten joku jaksaa puhua imettämisestä? Todella kulunut aihe. Vauvoja on imetetty satojatuhansia vuosia. Kaikki mahdolliset imetysartikkelit on jo esitelty kaikilta mahdollisilta kanteilta. Seuraava, kiitos.  

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mikähän se voitto tässä tapauksessa oli mistä imettämätön äiti jäi paitsi?

Täysimetys. 

Jotkut joutuu ihan todella tehdä töitä sen eteen, että se onnistuu. Ja sietämään epämukavuutta. Se voi ja saa tuntua voitolta, kun imetys lähtee sujumaan ja on helppoa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä "luonnosta vieraantunutta" porukkaa joka ei edes halunnut imettää ja suoraan sanoen imetys oksettaa. En tykkää katsoa muiden lapsien tissinlussutusta enkä imettänyt omianikaan. Varsinkin taaperoimetys saa voimaan pahoin. Nykypäivänä korvikkeet on loistavia joten miksi sitoa itsensä maitokoneeksi kun korviketta on saatavilla? Olen kuullut kaikkea imetyspettymyksestä ja huonosta äidistä ties mihin syyksi siihen etten imetä. Minua vain ärsyttää se että korvikkella ruokkivat äidit ovat toisen asteen kansalaisia. Itse en koskaan sano ääneen imettäville mitään pahaa mutta korvikkeesta kyllä saa moskaa niskaan.

Kutsut imettävää äitiä maitokoneeksi, ja sitten ihmettelet jos saat siitä vastareaktioita? 

Minua eräs sanoi lehmäksi, kun imetin vauvaa koulun vanhempainillassa. En ole sen jälkeen tälle ihmiselle jutellut enkä juttele. Törkeä kommentti. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kutsut imettävää äitiä maitokoneeksi, ja sitten ihmettelet jos saat siitä vastareaktioita? 

Minua eräs sanoi lehmäksi, kun imetin vauvaa koulun vanhempainillassa. En ole sen jälkeen tälle ihmiselle jutellut enkä juttele. Törkeä kommentti. 

Luitko edes loppuun? Sanoin etten ole koskaan sanonut ääneen mitään pahaa imettäjille vaan hyväksynyt sen tosiasian että toiset nyt haluaa imettää. Silti kun otan pullon esiin näiltä samoilta maitokoneilta ei saa samaa kohtelua takaisin vaan sieltä tulee joskus sellaista settiä ja nokan vartta pitkin katsomista että huh huh.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei pidä nimitellä, ei myöskään pidä imettää vanhempainillassa.

Vierailija

Itse en vaihtaisi imetystä pois mistään hinnasta, eikä ole ollut tarvetta, eikä halua poistua lapsen luota. Pikkuinen kohta 5kk ja soseita alotettu imetyksen rinnalle. Kertaakaan ei ole korviketta saanut.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat