Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lapsi ei halua jakaa lelujaan?

Kuva: iStockphoto

Lapsilla on leluja ja herkkuja – ja ainainen epäilys, saako toinen sittenkin enemmän. Jakamista pitää harjoitella joskus sitkeästi ennen kuin se alkaa sujua.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Minä en ymmärrä tätä miksi lapsen pitäisi aina jakaa kaikki. En minäkään aikuisena todellakaan jaa omaani toisille - en anna lainata tietokonetta, puhelinta saati vaatteita. Ihan siitä syystä on hyvä pitää omat tavarat itsellä, koska et voi koskaan sataprosenttisesti luottaa siihen, että saat tavarat ehjänä takaisin. Minä lainasin lapsena kavereille DVD-levyjä ja ne palautuivat aina pilalle naarmuuntuneina takaisin. Lainailu loppui siihen.

Ei lapsen ole mikään pakko jakaa lelujaan, kun ne kerran on hänelle ostettu. Eri asia on sitten esim. päiväkodin lelut, jotka ovat yhteisiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä tätä miksi lapsen pitäisi aina jakaa kaikki. En minäkään aikuisena todellakaan jaa omaani toisille - en anna lainata tietokonetta, puhelinta saati vaatteita. Ihan siitä syystä on hyvä pitää omat tavarat itsellä, koska et voi koskaan sataprosenttisesti luottaa siihen, että saat tavarat ehjänä takaisin. Minä lainasin lapsena kavereille DVD-levyjä ja ne palautuivat aina pilalle naarmuuntuneina takaisin. Lainailu loppui siihen.

Ei lapsen ole mikään pakko jakaa lelujaan, kun ne kerran on hänelle ostettu. Eri asia on sitten esim. päiväkodin lelut, jotka ovat yhteisiä.

Sekoitat kaksi eri asiaa. Ei kukaan ole sanonut että pitää jakaa omat lelut niin että se kaveri vie ne kotiin vaan jakaa niin että kun yhdessä leikitään kaikki saa leikkiä kaikella ja kaikilla on kivaa. Luuletko että lapsilla olisi koskaan kavereita jos kylää tullessa vain lelujen omistaja leikkii ja toinen katsoo vierestä ja ei saa osallistua?

Leluja ei myöskään voi verrata kalliiseen elektroniikkaan tai kännyköihin ja muihin henkilökohtaisiin tavaroihin. Eihän kukaan päiväkirjaansakkaan jaa. Yhtä henkilökohtaisia tietoja voi olla sielä koneella.

Vierailija

No mikä sitten on niin henkilökohtaista, ettei lapsen tarvitse sitä lainata? Eihän hänellä ole juuri muuta kuin lelut ja vaatteensa.

Olen perhepäivähoitaja ja meillä on toiminut sellainen systeemi, että suurin osa leluista on yhteisiä. Kuitenkin omilla lapsillani on myös tietyt, heidän itse valitsemansa lelut, joita ei tarvitse lainata muille. Eli heilläkin saa olla jotain ihan omaa, vaikka työni on tällainen. Niillä ei tosin sitten leikitä siinä kavereiden nenän edessä, että lälläslää, etpäs saa tätä. Ne pidetään tallessa ja leikitään yhdessä, jos ne halutaankin jakaa, tai vasta sitten, kun hoitolapsia ei ole. Sama sääntö toimii toiseenkin suuntaan: hoitolapset saavat tuoda meille lelujaan, mutta vain sellaisia, jotka ovat sitten yhteisesti käytettäviä. Hekään eivät saa tuoda niitä tärkeimpiä lelujaan, joiden jakamisesta tulisi riitaa. Ne pidetään kotona.

On hyvä opettaa lapsi jakamaan omastaan, mutta pelkästään sillä perusteella, että kyse on lapsesta, ei voida vaatia, että hänen on jaettava kaikki mahdollinen. Eikä varsinkaan sillä perusteella, etteivät lapsen tavarat ole tärkeitä ja henkilökohtaisia. Heille ne ovat sitä.

Vierailija

Mulle on ollut aina luontaisesti vaikeaa "jakaa leluja" eli en tykännyt koululaisenakaan yhtään, jos joku kaveri halusi leikkiä kanssani barbeillani. Suklaapatukankin söin mieluummin itse kuin olisin puolittanut kaverin kanssa. Aikuisenakin jakaminen on ollut aina vaikeaa, niin tavaroiden kuin ajatusten. Miehen muuttaessa luokseni oli haastava tehdä tilaa "minun" kaappeihini. Vieläkään en tykkää, että joku siirtelee tavaroita kotonani. Lapset ovat toki opettaneet jakamisen suhteen minulle eniten, heille antaisin mitä vain enkä yritä kontrolloida heidän elämäänsä tai siirtää näitä päänsisäisiä kummallisuuksiani heille.

Tiedän, tässä on paljon, mikä johtuu turvattomasta lapsuudesta ja siitä, että kaipaan hallinnan tunnetta joissain asioissa, kun maailmassa on paljon, jota ei voi hallita.

Vierailija

Meillä on opetettu, että omia tavaroita ei tarvitse antaa toisen leikkeihin. Lapsivieraita varten on yhteiset lelut, joilla voivat leikkiä, mutta omien lasten huoneisiin ei ole vierailla mitään asiaa. Harmillisen usein se toisen lapsen lelu rikotaan tai piilotetaan tai tuhotaan, koska siitä ei olla itse vastuussa.

Haluan opetata lapsilleni ensisijaisesti vastuuta omista tavaroistaan. Jos lapsi haluaa antaa lelunsa toisen leikkeihin, niin hän tekee sen tietoisena siitä, että lelu voi mennä rikki. Kannattaa siis miettiä kahdesti. Ei kannata opettaa jakamaan, koska meillä on yhteiskunnassa jo nyt tarpeeksi niitä, jotka haluavat vain jakaa muiden hankkimaa hyvää viitsimättä itse tehdä mitään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No mikä sitten on niin henkilökohtaista, ettei lapsen tarvitse sitä lainata? Eihän hänellä ole juuri muuta kuin lelut ja vaatteensa.

Olen perhepäivähoitaja ja meillä on toiminut sellainen systeemi, että suurin osa leluista on yhteisiä. Kuitenkin omilla lapsillani on myös tietyt, heidän itse valitsemansa lelut, joita ei tarvitse lainata muille. Eli heilläkin saa olla jotain ihan omaa, vaikka työni on tällainen. Niillä ei tosin sitten leikitä siinä kavereiden nenän edessä, että lälläslää, etpäs saa tätä. Ne pidetään tallessa ja leikitään yhdessä, jos ne halutaankin jakaa, tai vasta sitten, kun hoitolapsia ei ole. Sama sääntö toimii toiseenkin suuntaan: hoitolapset saavat tuoda meille lelujaan, mutta vain sellaisia, jotka ovat sitten yhteisesti käytettäviä. Hekään eivät saa tuoda niitä tärkeimpiä lelujaan, joiden jakamisesta tulisi riitaa. Ne pidetään kotona.

On hyvä opettaa lapsi jakamaan omastaan, mutta pelkästään sillä perusteella, että kyse on lapsesta, ei voida vaatia, että hänen on jaettava kaikki mahdollinen. Eikä varsinkaan sillä perusteella, etteivät lapsen tavarat ole tärkeitä ja henkilökohtaisia. Heille ne ovat sitä.

En itsekkään pakottaisi lapsiani jakamaan kaikenkarvaisten hoitolapsien kanssa. Heille on omat lelut ja lapsen omat ovat omassa huoneessa. Kavereiden kanssa lapsen pitäisi jakaa kyllä lelut mutta ei hoitolasten.

Meillä on juuri se sääntö että leluilla joilla leikitään silloin kun on vieraita ne jaetaan. Samoin herkut. Muuten ne muut lelut sitten pidetään visusti pois leikeistä. Keneltäkään ei oteta käsistä tavaroita ja katsotaan että kaikki saa leikkiä yhtä paljon mieluisilla tavaroilla ja kaikilla on kivaa. Lapsella ja parhailla kavereillaan on joka paikassa tosin omat suosikit esim barbeilla leikkiessä ja aina leikkivät niillä samoilla kerta toisensa jälkeen ja kaikki on tyytyväisiä. -2

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä on opetettu, että omia tavaroita ei tarvitse antaa toisen leikkeihin. Lapsivieraita varten on yhteiset lelut, joilla voivat leikkiä, mutta omien lasten huoneisiin ei ole vierailla mitään asiaa. Harmillisen usein se toisen lapsen lelu rikotaan tai piilotetaan tai tuhotaan, koska siitä ei olla itse vastuussa.

Haluan opetata lapsilleni ensisijaisesti vastuuta omista tavaroistaan. Jos lapsi haluaa antaa lelunsa toisen leikkeihin, niin hän tekee sen tietoisena siitä, että lelu voi mennä rikki. Kannattaa siis miettiä kahdesti. Ei kannata opettaa jakamaan, koska meillä on yhteiskunnassa jo nyt tarpeeksi niitä, jotka haluavat vain jakaa muiden hankkimaa hyvää viitsimättä itse tehdä mitään.

Ja tämä johtuu juuri siitä, että ei opeteta jakamaan ja opetetaan kahmimaan omaa hyvää ja pitämään ne visusti omissa näpeissä. Ei haittaa vaikka käsi olisi toisen taskussa, kunhan itse saa kaiken. Siksi tuo sinun tapasi kasvattaa on todella huono.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas jaetaan tavaroita hyvinkin ahkerasti, tämä on erittäin kätevä systeemi, koska näin kaikkien ei tarvitse ostaa kaikkea kallista, riittää että joku lähipiirissä omistaa jonkun tavaran jota kuitenkin harvemmin tarvitaan ja muut voi sitten lainata hältä. Toisten tavaroista tietenkin huolehditaan ja jos hajotetaan huolimattomuutta, niin sitten se tavara korvataan.

Olen lainannut myös vaatteita. Tietokonetta ja puhelinta en, mutta ne nyt on kaikilla muutenkin olemassa + tarvitsen itse, mutta tietenkin sillätavalla saa niitäkin lainata, että olen itse "paikalla" tai tietokoneen kohdalla sitä ei viedä asunnosta pois.

Kyllä tuollainen lainaaminen on ihan hyvä opettaa jo lapsellekkin. Muistan kun lapsena leikin kaverin kanssa, joka ei lainannut lelujaan edes leikin ajaksi, siis kun yhdessä leikittiin. Se leikki loppui siihen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ja tämä johtuu juuri siitä, että ei opeteta jakamaan ja opetetaan kahmimaan omaa hyvää ja pitämään ne visusti omissa näpeissä. Ei haittaa vaikka käsi olisi toisen taskussa, kunhan itse saa kaiken. Siksi tuo sinun tapasi kasvattaa on todella huono.

Miten niin? Lapseni tietävät myös sen, että eivät ota muiden leluja/tavaroita jne. Eivät he kahmi kerhossa kaikkea piirustuspaperia vaan tietävät, että 1 paperi riittää. Sen sijaan nämä jakamaan pakotetut pitävät koko pinkan, koska niin voi tehdä.

Mitä huonoa on siinä, että opettaa hulehtimaan omastaan?

Vierailija

Voisiko joku selittää, miksi tuo jakaminen pitää opetella ja miksi lapset pitää siihen pakottaa? Ei aikuiselle ole mitään hyötyä siitä, että hän on jaettavan asian omistaja, päinvastoin. On erikseen yhteiset asait kuten kirjaston kirjat, ne ovat kenen tahansa saatavilla, mutta miksi ihmeessä lapsi pitää opettaa jakamaan vaikka leikkimökkinsä. Ei aikuisenkaan keittiöön tule vieraita ihmisiä tekemään omiaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Lapseni tietävät myös sen, että eivät ota muiden leluja/tavaroita jne. Eivät he kahmi kerhossa kaikkea piirustuspaperia vaan tietävät, että 1 paperi riittää. Sen sijaan nämä jakamaan pakotetut pitävät koko pinkan, koska niin voi tehdä.

Mitä huonoa on siinä, että opettaa hulehtimaan omastaan?

Miten ihmeessä se jakamaan opetettu muka pitää pinkan kun tietää että niin voi tehdä? Se jakamaan opetettu tietää että niin EI voi tehdä koska se on töykeää ja rumaa ja kaikkien pitää saada paperia. Siitä pinkasta joko otetasn yksi tai jaetaan kristillisesti tasan. Missä taas nämä jotka on opetettu että omia saa ja jakaa ei tarvitse piirtää pienen sutun vaikka joka paperiin ihan vain siksi ettei muut saa.

Ja tiedän tämän kokemuksesta kun kasvoin tälläisen kaverin kanssa. Jos hän ei saanut mitään ei muutkaan saaneet ja jos hän sai jotain kukaan muu ei saanut. Karkkiakin tämä söi muiden edessä ja koskaan ei jakanut ja jos ei itse jaksanut veti kunnes oksensi tai sitten pilasi loput nuolaisemalla kaikkia jääneitä kerran ettei muut halua niitä. Ja lelujen kanssa oli juuri niin ettei antanut muiden leikkiä niillä ja jos ihme tapahtui niin se lelu oli rikki tai muuten huono. Tarviiko edes sanoa että moni kyllästyi hänen seuraansa ja aina lupasi muuttaa tapojaan kun kävi yksinäiseksi ja päätyi aina sitten kuitenkin taas kahmimaan ja omimaan.

Vierailija

Siun pitää opetella luottamaan ihmisiin, ei kaikille tarvi lainaa/"jakaa", lainaat heille kehen luotat että tulee ehjänä takaisin ja jos ei luotat siihen että se korvatsan siulle, lapselle täytyy opettaa jakaminen laajemmin jotta oppii oikeesti jakamaan. Myöhemmin lapsi osaa katsoa kelle hän jakaa, jos hän ymmärtää että henkilöltä X tulee takaisin rikkinäisenä nii ja henkilöltä Y ehjänä nii tottakai hän luottaa Y:hyn enemmän ja jakaa hänen kanssaan eikä henkilön X. Luotto on iso asia elämässä ja kannattaa sinunkin oppia luottamaan. Luottoa on myös monen laista muista se.

Vierailija

Minä en lapsena ainakaan jakanut lelujani. Kerran muistan lainanneeni prätkä hiirtä ja sain sen takaisin ilman jalkoja. Älkää pakottako jakamaan!

Vierailija

Oma lapseni jakaa kaiken. Hän on teini ja joskus mietin minkälaisessa kolhoosissa hän elää kavereidensa kanssa. Hänellä on kavereita jotka jakavat myös. Pitsat jaetaan, pyörän saa lainaksi se jolla on pisin matka yms. Vaikea selittää. Vähän kuin perhe joka ajattelee mikä on kaikkein oikeudenmukaisinta ja tuo eniten iloa kaikille. Toimii kun kaverit on samanlaisia.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat