Ihmiset kirjoittavat kuin suomi olisi heille täysin vieras kieli
Täällä näkee väärin kirjoitettuna sanoja, jotka kolmevuotiaskin osaa sanoa oikein ja kuusivuotias kirjoittaa oikein. Siirtävätkö ihmiset näitä oppeja myös lapsilleen? Miten itse suhtaudutte?
Kommentit (34)
Se on se, kun luetaan vaan nettikirjoituksia, somea ja ajatellaan, että peruskoulun jälkeen äidinkieli on hallussa. Osa tännekin kirjoittavista saisi lukea edes pari kirjaa vuodessa. Aku Ankankin lukeminen riittäisi, mutta vahvalla mutulla ei äikkää tarvii oikees elämäs, ja kuha tulee ymmärretyks.
Minulle tulee puhelimella kirjoittaessa hirveästi virheitä. Jos en niitä itse tee niin puhelin tekee niitä itsestään (automaattinen "korjaus" ).
Aika nolo tuo pilkkuvirhe.. Mut jaxuhali hei sulle.
Vierailija kirjoitti:
sullon otsikossa pilikkuvirhe
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, tuohon lauseeseen ei kuulu yhtään pilkkua.
- Ei ap
Ihmiset eivät enää lue edes tietokirjallisuutta, kaunokirjallisuudesta puhumattakaan. Ainoastaan nettimediaa ja ikiomaa poliittista foorumiaan. Sillä tyylillä ei katoa ainoastaan oikeinkirjoitustaito, vaan myös kaiken maailman huhut ja "faktat" on helpompi uskoa.
Luulette ilmeisesti, että kuin-sanan eteen tulee otsikossa pilkku? No, ei tule.
Ihmiset kirjoittavat, kuin Suomi olisi heille täysin vieras kieli.
Ihmiset kirjoittavat kuin suomi olisi heille täysin vieras kieli.
Kumpikin oikein.
Suomen kieli tuntuu olevan ihmisille täysin vierasta.
Vierailija kirjoitti:
Luulette ilmeisesti, että kuin-sanan eteen tulee otsikossa pilkku? No, ei tule.
No ei sitä että- sanan eteenkään tarvitse laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee puhelimella kirjoittaessa hirveästi virheitä. Jos en niitä itse tee niin puhelin tekee niitä itsestään (automaattinen "korjaus" ).
Samoin minulle. Lievä lukihäiriö aiheuttaa sen, että on vaikea erottaa saman kaltaisia sanoja (esim. "vasta" ja "vatsa") toisistaan.
Toki ne erotan, jos tavaan sanan mielessäni kirjan kerrallaan, mutta se on hidasta ja raskasta. En jaksa palstakirjoittelussa niin paljon nähdä vaivaa, koska kuitenkin normaalisti tulen ymmärretyksi näinkin.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kieli tuntuu olevan ihmisille täysin vierasta.
Kun sä voit ap käyttää eri lauserakennetta jos et ole ihan varma oikeinkirjoituksesta. Rytmillisesti ja erottaaksesi päälauseen sivulauseesta, olisi ollut otsikossa hyvä käyttää pilkkua.
Tämäkin lyhyt ketju jo todisti, miten huonosti on kielitajun laita ihmisillä. Väitetään, että täysin oikein kirjoitetussa otsikossa olisi virhe, ja vieläpä, että kielen nimen (suomi) voisi kirjoittaa isolla ja se olisi aivan oikein. Ei ole.
Verbien taivutus tuntuu olevan myös monille nykyään vaikeaa.
Kuin on alistuskonjunktio ja aloittaa täten sivulauseen. Sivulause erotetaan päälauseesta pilkulla. Kuin vertailussa, esimerkiksi: "Olen isompi kuin norsu", ei ole konjunktion asemassa, ja tällöin ei tule pilkkua sen eteen. Huomaattehan myös edellisen virkkeen ja-sanan edessä olevan pilkun. Sekin on ihan oikein, mutta tiedättekö miksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on todistettu. Ei ole virhettä.