Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (17)

3 pkt siteitä /kk

Kuparikierukkaa ei kannata laittaa jos vuotaa vähänkin enemmän. Enemmin hormoonikierukka ! Itselläni Kuparikierukkaa vei sairaalaan . Ja veritiputus kehiin . Ei siinä en kuuluu mihinkään lahkoihin. Kaikki apu otetaan vastaan....... Lääkäri ihmetteli vuotamistani ja ei meinannut uskoa , kun sanoin että se kierukan vikaa . Sitten kyllästyin ja menin yksityiselle . Ja nyt hormoonikierukka on ollut 6 kk . Ja ei mitään murheita . Tuohon kirjoitukseen olisi voinut laittaa myös sen . Että jos olet kova vuotamaan ! Niin EI KUPARIKIERUKKAA !!!!!

Juu

Vauva oli 9kk kun alkoi menkat. Nyt ollu toiset menkat. Lievempi kipu, runsaampi vuoto. Ja ihmeellistä, en oo koskaan huomannut ovulaatioaikaa, mutta molemmissa nyt selvästi 2vk ennen kuukautisten alkamista tuntuu!

Vierailija

Minulla kuukautiset alkoivat esikoisen jälkeen hänen ollessa 1v 2kk. Sen jälkeen tuli kahdet kuukautiset, jonka jälkeen olin taas raskaana. Imetys loppui esikoisen ollessa 1v10kk. Kuopus on nyt 3kk, eivätkä kuukautiset ole vielä alkaneet.

Helmi

Jälkivuoto kesti kolmisen viikkoa, sitten oli viikon väli ja alko uus vuoto. Kesti vajaan viikon ja hitto, menkat ne jo sitten oli tuttuine kipuineen! Ihan alko niinku ei ois synnyttänytkään, raskausajan sentäs oli pois. Puoli vuotta imetin ja olin pettyny kun en saanu nauttia menkattomuudesta mistä muut hehkutti. Näin sitä ollaan erilaisia. Nyt on hormonikierukka, ei oo menkkoja eikä oo ikävä ☺.

Vierailija

Molempien raskauksien aikana oli verenvuotoa. 1.lapsen synnytyksen jälkeen menkat alkoi tasan 28 päivää synnytyksestä. En imettänyt koska maito ei noussut.

2.lapsen syntymän jälkeen kesti 6viikkoa ennenkuin menkat alkoi. Osaimetin 3kk eli nyt tissit tajusi edes vähän mitä pitää tehdä. 

Vierailija

Menkat oli mulla viimeksi v.2015 marraskuussa. Synnytin v.2016 elokuussa ja kun vauva oli 7kk tulin uudestaan raskaaksi ilman, että kuukautiset alkoivat. Nyt ollaan täasä raskaudessa vähän yli puolenvälin. Saa nähdä, koska ne menkat alkaa. Ehkä sitten jossain vaiheessa v.2018. Ei ole kyllä ikävä.

Vierailija

Vauva oli 6 kk ja häntä imetettiin vielä säännöllisesti, kun kuukautiset alkoivat ja tulivat kahdesti. Sitten aloin käyttää minipillereitä ja kuukautiset lakkasivat kokonaan. Kolmeen vuoteen ei ole tarvinnut miettiä menkkoja, toivottavasti näin jatkuukin.

Vierailija

Esikoista imetin vuoden, imetyksen loputtua alkoi menkat. Kuopusta imetin 9kk, myös sen ajan menkat oli pois. Mutta synnytyksen jälkivuoto kestikin lähes 2kk...

Kuparikierukkaa kokeilin, vuodot runsastui ja muutenkin outo olo alapäässä sekä kovemmat pms-oireet. Hormonikierukka ollut kohta 2v, laitosta puolenvuoden kuluttua menkat loppuivat, mutta alkoivat tulla taas säännöllisinä puolen vuoden kuluttua kun seksielämä vähän vakiintui/lisääntyi.
Onko muilla menkat palanneet hormonikierukan kanssa oltuaan pois?

Vierailija

5 lasta ja kaikkia imettänyt 1,5-2 vuotta. Kuukautiset ovat joka kerran tulleet vasta yli vuoden kuluttua synnytyksestä - pisimmillään 1 v 7 kk!

Alkaminen on hyvin yksilöllistä, mutta kuukautiset eivät välttämättä ala niin pian, jos imetyksessä ei tule pitkiä taukoja - imettää siis yölläkin. Nykyään on jotenkin kamala kiire opettaa pienetkin vauvat (alle puoli v) nukkumaan koko yön heräämättä ja syömättä. Mutta jos se ei itselle käy ylivoimaisen väsyttäväksi ja unien jatkaminen onnistuu sekä äidiltä että vauvalta, niin olisi ihan luonnollista imettää kerran pari myös yöllä.

Meillä on yöimetykset jatkuneet yli 1 v:n ja jopa 2 v ikään asti. EN väitä, että se olisi mikään paras tapa, mutta väitän ettei se haittaakaan, jos se ei ketään uuvuta. Ja uskon, että juuri siksi menkkojen alkaminen on itselläni lykkääntynyt niin paljon.

Vierailija

Huoh. Jälkivuodon loputtua 4vkn kuluttua synnytyksestä menkat alkoi samantien säännöllisinä, kivuliaina ja runsaina. Imetin (myös öisin) melkein vuoden joista täysimetys 5kk, joten ei se aina vaikuta. Epistä. Nyt toinen raskaus ja tän jälkeen haluan jonkun ehkäisyn joka pitää kuukautiset tiessään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
5 lasta ja kaikkia imettänyt 1,5-2 vuotta. Kuukautiset ovat joka kerran tulleet vasta yli vuoden kuluttua synnytyksestä - pisimmillään 1 v 7 kk!

Alkaminen on hyvin yksilöllistä, mutta kuukautiset eivät välttämättä ala niin pian, jos imetyksessä ei tule pitkiä taukoja - imettää siis yölläkin. Nykyään on jotenkin kamala kiire opettaa pienetkin vauvat (alle puoli v) nukkumaan koko yön heräämättä ja syömättä. Mutta jos se ei itselle käy ylivoimaisen väsyttäväksi ja unien jatkaminen onnistuu sekä äidiltä että vauvalta, niin olisi ihan luonnollista imettää kerran pari myös yöllä.

Meillä on yöimetykset jatkuneet yli 1 v:n ja jopa 2 v ikään asti. EN väitä, että se olisi mikään paras tapa, mutta väitän ettei se haittaakaan, jos se ei ketään uuvuta. Ja uskon, että juuri siksi menkkojen alkaminen on itselläni lykkääntynyt niin paljon.

Mä olen 6 vastaaja, joka tuli raskaaksi vauvan ollessa 7kk. Yöimetyksellä on varmasti usein vaikutusta, mutta mun kohdalla sekään ei estänyt raskautumista. Täysimetin 6kk ja lapseni käy edelleen öisin rinnalla. Kylläkin vähemmän kuin silloin 7kk iässä. Mutta en siis ole koskaan rajoittanut lapseni rinnalla oloa ja olen nyt raskaanakin jatkanut imettämistä. Vaikkakin olen huomannut nyt raskauden puolivälissä, että maitoni on jonkin verran vähentynyt, mutta sillä ei ole juurikaan merkitystä, kun lapseni on jo 1-vuotias ja syö hyvin kiinteitä. Saa nähdä jatkuuko tandemimetykseen asti. Riippuu lapsestani. Usein sanotaan, että lapsi saattaa itse vierottautua rinnalta raskauden aikana, koska maidon maku muuttuu ja sen määrä vähenee, mutta toistaiseksi en ole havainnut, etä lapseni olisi ainakaan vielä jättämässä rintaa.

Vierailija

Kolme lasta kahden vuoden ikäeroilla ja ehti olla yhdet kuukautiset aina ennen kuin seuraava raskaus alkoi.

Neuvolassakin jo ihmettelivät, että milloin kuukautiseni alkavat, mutta itse en ollut huolestunut, sillä perhepedissä tuli imetettyä nukkuessaankin. Kyllähän yöimetykset pitävät kuukautiset paremmin poissa! Lopetin imetyksen aina puolivälissä uutta raskautta.  Kuopusta imetin kolme vuotiaaksi.

Sain olla melkeinpä ilman kuukautisia yhteensä  6,5 vuotta! Kuukautiset alkoivat sen jälkeen normaaleina, samanlaisina kuin ennen raskauksia, vaikka olinkin jo 41 v.

Vierailija

N. 24v ilman kuukautisia raskauksien ja pitkien imetysten takia. Se oli yhtä juhlaa -paitsi synnytykset, jotka joka kerta päättyivät hirveiden tuskien jälkeen leikkauspöydille, kun kohtu ei avautunut. Olin pitkään tosi kipeä, mutta synnytyksistä selvittyä mikään ei ollut niin helppoa kuin imetys. Kun viimein sallittiin, aloitin imetyksen jo heräämössä, jota henkilökunta tuli ihmettelemään. Tämä lapsi ei ollutkaan sitten koskaan sairaana ainakaan 17vuoteen. Ympärivuorokautinen täysimetys takaa terveet lapset ensimmäiset 20vuotta. Edes korvatulehduksia ei ollut. Rintasyötöllä nukutin ja herätin lapsen. Vieressä nukkui. Mies herätti, jos olin maata lapsen päälle. Tyynyjä lattialle, jos lapsi putoaa. Kehto oli ja paljon kanniskelin pussissa. Kovat kuukautiskivut loppuivat ekaan synnytykseen. Vuosikymmeniä sain näin olla ilman vuotoja. Vain rinnat vuosi. Koko kuukautiskäsite tuli minulle vieraaksi, koska olin aina raskaana tai imetin. Ikäerot 2-5vuotta lapsilla. Mitään kemiallisia tai mekaanisia ehkäisyjä ei juurikaan käytetty. Vain kondomi ja keskeytetty. Kohta olen eläkeiässä, eikä vieläkään rintasyöpää tai gynekologista syöpää, kiitos pitkien imetysten! On sentäs röntgensäteitäkin saatu usein, mikä tekee syöpää. Siis lastensynnyttäminen ja imetys ehkäisee rintasyövältä! Toivokaamme vain, että pian alettas maksaa Äidinpalkkaa ja eläketurvaa, ettei Suomen kansa kuolisi sukupuuttoon. Terveet lapset imettämällä ja kehut neuvolassa oli suurin palkintoni ja iloni, mistä nyt voin nauttia hyvällä omallatunnolla.

Vierailija

Jälkivuoto kesti parisen viikkoa, ja kuukautiset alkoivat kuusi viikkoa synnytyksestä. Kuukautiset muuttuivat kivuliaammiksi ja vuoto runsaammaksi.

Vierailija

Unohdin sanoa, että kutakin lastani imetin 2-4vuotta ja näin sain olla ilman kuukautisia aina parisen vuotta. Ennen vaihdevuosia vuosin paljon verta varmaan sectioiden takia, mutta VAIHDEVUODET OLI HELPOT ja kun kuukautiset lakkasivat, ei tippaakaan ole tullut enää. Tämäkin yhtä juhlaa, tämä vaihdevuosi-ikä. Eli imetys voi olla yhtä juhlaa ja palkaksi vielä helpot vaihdevuodet, suosittelen! Mulla määräävä tekijä oli asenne, kaikki piti opetella itse. Viimeisen lapsen imetys olikin epäonnistua ja tuli eka rintatulehduskin, mutta sain nippanappa imetettyä kuopuksen 3vuotta 47-vuotiaana. Hänkin oli aina terve 7vuotta, kunnes koira puri naamasta ja Amoxicilliini-antibiootti pilasi maha-suolikanavan. Mutta siitäkin selvittiin, ja monesta muusta: IMETTÄMÄLLÄ.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat