Mikä on paras asento synnyttää? 7 ponnistusasentoa ja mitä niistä pitää tietää

Jos äiti ja vauva voivat hyvin, synnytysasennon valinnalle ei ole normaalisynnytyksessä juurikaan esteitä. Jutun kuvitukset: Helmi Järvinen

Suurin osa suomalaisnaisista ponnistaa vauvansa maailmaan puoli-istuen tai kylkimakuulla. Muitakin vaihtoehtoja on.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Mene sanomaan KÄTILÖILLE, että muitakin vaihtoehtoja on. Aika harva äiti ryhtyy kesken synnytyksen inttämään vastaan, kun kätilö ilmoittaa, että nyt makaat tässä.

Vierailija

Mitähän tohon kyselyyn pitäs vastata kun on synnyttänyt useampia lapsia, eri asennoissa?

Kättärillä synnytin kylkiasennossa, vaikka puoli-istuvaan yritettiin ensin ohjata. En voinut olla oksentamatta puoli-istuvassa ja pääsin kyljelleen. Jalkaani jouduin kyllä pitämään itse vaikka kysyin tukea.

Toisen synnytin kättärillä puoli-istuvassa. Siihen ohjattiin, vaikka olin kertonut, että juuri siinä en haluaisi ponnistaa repeämien takia. Pieleen menneen epiduraalin takia en tuntenut enää supistuksia ja tärisin kauttaaltaan. Tunsin myös kun paikat repesi ponnistaessa. Ekassa synnytyksessä sain vaan 2 tikkiä emättimen sisään, tässä tokassa ei edes tikkejä laskettu kun tuli niin paljon. Kohdalleni sattui myös vanhempi kätilö avustamaan ja hänellä tuntui olevan kova kiire muualle ponnistukseni ajan. Hän oli todella töykeä ja turhautunut kun ponnistukseni kesti niin kauan. Myöhemmin selvitin, että uudelleen synnyttäjälle 10min ponnistus ei edes ole erityisen kauan :(

Vierailija

Ei 10 min ole todellakaan kauan. Inhottavaa käytöstä kätilöltä, jos ei osannut olla kannustava ja asiallinen. Itselläni on ollut mukavat kätilöt. Ensimmäisen lapsen ponnistusvaihe kesti 1,5 tuntia, toisen puoli tuntia.

Vierailija

Minä olen synnyttänyt kolme lasta seisten, mies apuna kainaloista tukien. Kivunlievistystä ei tarvittu. Ponnistusvaihe pisimmillään 10 minuuttia. Kätilöt eivät edes yrittäneet määrätä asentoa, en tosin edes antanut siihen mitään mahdollisuutta ja kaikki synnytykset kestivät alle kolme tuntia kokonaisuudessaan. 

Vierailija

Eka tavallaan istuen sängyn päällä, Kättärillä oli aikanaan sellainen kuntosalilaitteen näköinen laite kokeilussa, en tiedä onko sitä enää. Eli pystyasennossa kai sitten.

Toka puolimakuulla. Siihen ohjattiin kun ehdin sairaalaan vain ponnistamaan eikä ollut aikaa miettiä muuta.

Kolmas jakkaralla ja neljäs toiveideni vastaisesti taas puolimakuulla, joskin vauvan voinnin kannalta ymmärrettävästi niin piti ponnistaa (sykkeet tippuivat aina radikaalisti jos yritti pystympää asentoa).

Kaikissa kuitenkin ponnistusvaihe mennyt hyvin ja nopeasti (12 min, 10, 7 ja 1 min), ei repeämiä, ekassa yksi tikki pikku nirhaumaan. Hyvä fiilis siis jäänyt loppupeleissä kaikista.

Vierailija

Siinähän repeilette kirjoitti:
Kättärillä selällään lepäillen ja suunnitellulla keisarinleikkauksella.

Tämä on paras, ei tarvitse olla tympeiden kätilöiden kiusattavana eikä käskytettävänä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä olen synnyttänyt kolme lasta seisten, mies apuna kainaloista tukien. Kivunlievistystä ei tarvittu. Ponnistusvaihe pisimmillään 10 minuuttia. Kätilöt eivät edes yrittäneet määrätä asentoa, en tosin edes antanut siihen mitään mahdollisuutta ja kaikki synnytykset kestivät alle kolme tuntia kokonaisuudessaan. 

Missä maassa sinä synnytit? Suomessa tuo on varmaan ellei peräti lailla kielletty niin vähintään rangaistava teko. Mistä löytyy kätilö, joka menee kyykkimään lattialle ottamaan vauvaa vastaan, tai nostaa äidin pöydälle seisomaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Missä maassa sinä synnytit? Suomessa tuo on varmaan ellei peräti lailla kielletty niin vähintään rangaistava teko. Mistä löytyy kätilö, joka menee kyykkimään lattialle ottamaan vauvaa vastaan, tai nostaa äidin pöydälle seisomaan?

Suomessa ainakin minulla. Kätilö istui lattialla polvillaan ja sitten pienellä jakkaralla. Eikä tullut yhtään ommeltavaa kun nojasin pöytään ja seisoin yhdellä jalalla.

Vierailija

Ihan Suomessa Naistenklinikalla vuonna 2017 synnytin minäkin seisaallani sänkyyn nojaten. Nuori kätilö otti vauvan vastaan alhaalla lattialla erittäin taiturimaisesti. En kylläkään ehtinyt kiinnittämään tilanteessa huomiota hänen työergonomiaansa, mutta ponnistusvaihe olikin hyvin nopea. Asento oli minulle mitä luontevin ja olen niin kiitollinen kätilölle, että hän tuki minua siinä! Ei repeämiä ja kivunlievitystäkään ei ehditty ottamaan.

Vierailija

Esikoinen puolimakuulla ja kuopus seisaaltaan, nojasin sänkyyn, siihen mennessä oli kokeiltu kylkiasento ja puolimakuu, mutta kivut oli tuskaiset niissä.
Oli ne kyllä seisaaltaankin, mutta sieltä se typy vaan tupsahti kätilön käsiin :)

Vierailija

Mitä mieltä kätilöt ovat synnytysasennoista?
Annas kun arvaan: liian epäergonimisia toteutettavaksi. Ihan sama, kuinka paljon synnyttäjä repeää. Onhan kätilölle helpompi ommella repeämiä hyvässä asennossa istuen kuin kyykistellä lattialla auttamassa synnyttäjää.

Käsittämätöntä touhua, että eräät synnyttäjät ponnistavat jopa "väärään suuntaan", mutta painovoimaa ei käytetä hyväksi silloinkaan, kun sille ei ole mitään todellista estettä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat