Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olafiaklinikken

Vierailija
20.06.2017 |

Edellinen kai poistui?

Kommentit (654)

Vierailija
581/654 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hitto, nyt mä vasta tajusin, miksi se mökkijakso on ehdottomasti kaikkein paras kakkoskauden jaksoista. Siinähän ei tosiaan ole ollenkaan Williamia! :D Pelkkinä mainintoina vain. Muutenhan kyseinen kausi olikin se kaikkein huonoin, mutta tuo yksi jakso sentäs jäi lämpimästi mieleen kakkoskaudelta erittäin hyvästä syystä.

Täytyy sanoa, että mua aina naurattaa kuulla, että tämä kakkoskausi oli se tärkein Andemille, jonka hän nimenomaan halusi tehdä. Muut kaudet vain olivat pyörittelyä ja taustoittamista Nooran tarinan ympärillä. Evan kausi luotiin, koska Noora ja William haluttiin tehdä tutuiksi katsojille. Ja Sanan kausi näköjään käytettiin Nooran ja Williamin rakkausongelmiens käsittelyyn ja loppuselvittelyyn sen sijaan, että oltaisiin annettu m*slimi Sanan ja ateisti Yousefin oikeasti olla tekemisissä keskenään ja keskustelevan ja lähentyvän enemmänkin.

Kakkokausi on omasta mielestäni kuitenkin selvästi se heikoin ja vaivaannuttavin kausi juoneltaan. Vaikea uskoa, että tuo kausi on juuri se, mistä Andem on ollut niin innoissaan. Mutta toki olihan se nimenomaan häneen omiin nuoruuden rakkaussotkuihinsa perustuvaa tarinaa eikä tämän päivän norjalaisten nuorten haastatteluihin perustuvaa tarinankerrontaa, joiden kokemuksia sarjassa piti kertoa. Oma napa ja Noora-fiksaatio meni edelle.

Niin samaa mieltä kanssasi!

Vierailija
582/654 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään eniten kolmoskaudesta. Kolmoskauden tarina ja pääosien näyttelijät (tai heidän hahmonsa) veivät mukanaan. Varsinkin Isakia näytellyt Tarjei hämmästytti näyttelijänlahjoillaan. Olisi kiva nähdä hänet jossain muussa roolissa tulevaisuudessa. Kolmoskauden oon nähnyt kokonaan ehkä neljä kertaa. Harmi, ettei enää pääse näkemään sitä ekaa kertaa :D Ykköskausi on hyvä myös. Viime viikolla katsoin sen uudestaan ja se oli niin hyvä kuin muistin. Kakkoskauden pari ekaa jaksoa katsoin ja nyt en ole moneen päivään jaksanut jatkaa katsomista. Tarkoitus oli katsoa koko sarja alusta loppuun nyt kesän mittaan. Saa nähdä innostunko tosiaan katsomaan kaikki jaksot kakkoskaudelta, kun se ei nyt toista kertaa katsottuna kiinnostakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/654 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään eniten kolmoskaudesta. Kolmoskauden tarina ja pääosien näyttelijät (tai heidän hahmonsa) veivät mukanaan. Varsinkin Isakia näytellyt Tarjei hämmästytti näyttelijänlahjoillaan. Olisi kiva nähdä hänet jossain muussa roolissa tulevaisuudessa. Kolmoskauden oon nähnyt kokonaan ehkä neljä kertaa. Harmi, ettei enää pääse näkemään sitä ekaa kertaa :D Ykköskausi on hyvä myös. Viime viikolla katsoin sen uudestaan ja se oli niin hyvä kuin muistin. Kakkoskauden pari ekaa jaksoa katsoin ja nyt en ole moneen päivään jaksanut jatkaa katsomista. Tarkoitus oli katsoa koko sarja alusta loppuun nyt kesän mittaan. Saa nähdä innostunko tosiaan katsomaan kaikki jaksot kakkoskaudelta, kun se ei nyt toista kertaa katsottuna kiinnostakaan. 

Tämä jätkä on hyvä kun se katsoo Skamia. Reagoi koko ajan ja selittelee mielipiteitään. Vähän kuin katsoisi itsekin ensimmäistä kertaa sarjaa. Aloitti juuri kolmannen kauden seuraamisen. Menee tällä hetkellä jaksossa neljä. Kannattaa katsoa muutkin reagoinnit (William-angstia tokassa kaudessa parhaimmillaan... :D)

Vierailija
584/654 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuo on aivan mahtava! :) Ehkä mä katson tuon toisen kauden tuolta. On sen verran hauskaa katsottavaa ainakin nuo kolmannen kauden reagoinnit.

Vierailija
585/654 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuo on aivan mahtava! :) Ehkä mä katson tuon toisen kauden tuolta. On sen verran hauskaa katsottavaa ainakin nuo kolmannen kauden reagoinnit.

Tuo tyyppi on ollut fiksu, koska ilmeisesti nauhoitti kolmannen kauden reagoinnit putkeen, niin on säästynyt spoilereilta. Reaktiot siis tosiaan ovat ihan aitoja. Laittaa päivittäin noita reagointivideointeja tulemaan. Rassu oli ihan rikki kun tajusi neljännen jakson lopussa sen Romeo ja Julia -vertauksen ja tietenkin tuli heti mieleen mahdollinen surullinen lopputulos Evenille ja Isakille. Tuo hiffaa muutenkin tosi hyvin noita eri vivahteita sarjassa (esim. Vilden kotiolot), joten siksikin mielenkiintoista katsoa...

Kannattaa tosiaan tsekata toinen kausi tällä kikalla. Itse en ole innostunut kakkoskaudesta ensimmäisen katselukerran jälkeen, mutta tuon Billyn reaktioita katsoessa varsinkin Williamin manipuloivaan käytökseen, sain kahlattua kyseisen kauden ihan hyvillä mielin läpi. On ihan positiivista huomata, että jotkut nuoret jäbät näkevät tuollaisen romantisoidun pahapoika -esityksen läpi, ja rohkeasti kritisoivat sitä. Itse asiassa omasta mielestäni nimenomaan miespuoliset reagoijat ovat eniten suhtautuneet negatiivisesti siihen, miten William kohtelee Nooraa, kun taas naispuoliset reagoijat tuntuvat aika nopeasti ostavan tuon heidän suhteen romanttisena ja kiihkeänä negatiivisen alkureaktion jälkeen. Tuo Billy esim. poimii Williamin haitallisia käyttäytymispiirteitä ihan koko sarjan aikana esille, kun taas monet naiset alkavat puolustella kolmannen jakson jälkeen Williamin käytöstä ja katsovat sitä sormien läpi. 

Vierailija
586/654 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin, että Julue Andem oli pyytänyt Cengiziä koe-esiintymiseen ja oli siis kaavaillut hänelle Evenin roolia. Cenzig oli kuitenkin kieltäytynyt, koska ei olisi ollut hyvä roolissa. Mahdotonta kuvitella muuta kuin Henrikiä Evenin rooliin ja varsinkaan Cenzigiä.

Vierailija
587/654 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeg savner Skam mye.... :(

Vierailija
588/654 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin, että Julue Andem oli pyytänyt Cengiziä koe-esiintymiseen ja oli siis kaavaillut hänelle Evenin roolia. Cenzig oli kuitenkin kieltäytynyt, koska ei olisi ollut hyvä roolissa. Mahdotonta kuvitella muuta kuin Henrikiä Evenin rooliin ja varsinkaan Cenzigiä.

Onneksi nuo näyttelijät ovat tajunneet itse paremmin hoitaa roolitukset kuin Andem! Andemhan oli myös ajatellut, että Yousefin pitäisi olla William 2! Cengiz ei ollut halunnut näytellä sellaista roolihahmoa, joten Yousef olikin sitten kirjoitettu toiseen suuntaan. Näköjään Andem on sitten jo aikaisessa vaiheessa halunnut tosi paljon saada nimenomaan Cengizin sarjaan mukaan, jos ensin tarjosi Eveninkin roolia ja sitten muutti Yousefin hahmoa toisenlaiseksi, jonka oli William Magnussonin -hahmon tavoin kaavaillut vastaamaan entistä poikaystäväänsä Magnus Williamsonia. (Mutta silti piti laittaa Noora eli Julien alterego pussailemaan Cengizin hahmon kanssa, vaikka se ei sopinut Yousefin käyttäytymiseen lainkaan... köh, köh)

Ja Henrikhän sai roolin, koska ilmeisesti Tarjei oli puoltanut häntä. Oli kokenut Henrikin kanssa heti olonsa luontevaksi ja tiesi, että se on olennaisinta tulevien haastavien kohtauksien takia. Cengiz ei välttämättä olisi edes halunnut niin fyysisiä kohtauksia tehdä kuin mihin Henrik oli valmis. Ja tuossa Isakin tarinassa ne olivat kyllä tärkeitä, koska tv:ssä ei miestenvälisissä suhteissa ole samalla lailla intohimoisia seksikohtauksia näytetty kuin heteroparien välillä. Nythän myös esim. HGAWM:ssa niitä on alettu myös tuomaan esille, eli ehkä suunta on muuttumassa...

Vierailija
589/654 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi nuo näyttelijät ovat tajunneet itse paremmin hoitaa roolitukset kuin Andem! Andemhan oli myös ajatellut, että Yousefin pitäisi olla William 2! Cengiz ei ollut halunnut näytellä sellaista roolihahmoa, joten Yousef olikin sitten kirjoitettu toiseen suuntaan. Näköjään Andem on sitten jo aikaisessa vaiheessa halunnut tosi paljon saada nimenomaan Cengizin sarjaan mukaan, jos ensin tarjosi Eveninkin roolia ja sitten muutti Yousefin hahmoa toisenlaiseksi, jonka oli William Magnussonin -hahmon tavoin kaavaillut vastaamaan entistä poikaystäväänsä Magnus Williamsonia. (Mutta silti piti laittaa Noora eli Julien alterego pussailemaan Cengizin hahmon kanssa, vaikka se ei sopinut Yousefin käyttäytymiseen lainkaan... köh, köh)

Ja Henrikhän sai roolin, koska ilmeisesti Tarjei oli puoltanut häntä. Oli kokenut Henrikin kanssa heti olonsa luontevaksi ja tiesi, että se on olennaisinta tulevien haastavien kohtauksien takia. Cengiz ei välttämättä olisi edes halunnut niin fyysisiä kohtauksia tehdä kuin mihin Henrik oli valmis. Ja tuossa Isakin tarinassa ne olivat kyllä tärkeitä, koska tv:ssä ei miestenvälisissä suhteissa ole samalla lailla intohimoisia seksikohtauksia näytetty kuin heteroparien välillä. Nythän myös esim. HGAWM:ssa niitä on alettu myös tuomaan esille, eli ehkä suunta on muuttumassa...

Lisään vielä, että olisi ollut tosi vaikea nähdä, että Sana rakastuisi Williamin kaltaiseen hahmoon. Vaikka Julie itse tuntee vetoa tuollaisiin manipuloiviin ja egoistisiin miehiin ja tykkää kirjoittaa sellaisia hahmoja rakkauden kohteiksi, niin Sana on aivan erilainen hahmo kuin Julien alteregoksi kirjoitettu Noora, joka halusi toimia Williamin pelastajana. Sana kyllä kunnioittaa erilaisia ihmisiä, mutta jos häntä ja hänen uskoaan ei kunnioiteta, niin Sana ei olisi toiminut samalla tavalla William 2:n ovimattona kuin Noora teki ja muuttanut vakaumuksiaan hänen takiaan. Sana olisi ärsyyntynyt, näpäyttänyt William 2:sta ja ottanut kunnon pesäeron eikä olisi jäänyt hänen peräänsä itkemään tai antanut uudelleen ja uudelleen mahdollisuuksia epäkunnioittavasta ja manipuloivasta käytöksestä huolimatta. Sanan rakkaudenkohteeksi sopi todellakin paljon paremmin ihminen, joka voittaa hänen luottamuksensa kunnioittamalla tätä erilaisista näkemyksistä huolimatta ja tukemalla Sanaa tämän uskossa, vaikkei itse samoihin asioihin uskokaan.

Vierailija
590/654 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Tarjeillakin on ollut sanansa sanottavana Evenin valinnassa ja onneksi Cenzig ei roolia ole edes halunnut. Henrik oli täydellinen Even. 

Vierailija
591/654 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Yousefin näyttelijä olisi ollut Even, niin ei täällä osattaisi kaivata ketään muuta Eveninä. Silloin Cengiz olisi ollut täydellinen Even.

Vierailija
592/654 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset taitavat ottaa HIEMAN liian tosissaan tämän sarjan ja sen, miten paljon jonkun Julie Andemin elämää tosiasiassa on heijastettu Skamiin.

Syytellään Andemia manipulatiivisiin ja egoistisiin poikiin rakastumisesta (oikeasti, ette tunne koko ihmistä ja puhutte kuin olisitte hänen lähiomaisiaan ja noin rumasti vielä) ja kynnysmatoksi - ei Andem nyt ihan kokonaan kaikkea ole päättänyt ja kokonaan omaa nuoruuttaan kertonut uudelleen sarjan kautta.

Joku mainitsi että Skamin kolmoskauden kautta televisiossa on vasta alkanut näkyä homoseksiä - näin ei kyllä ole. Paljon ennen Skamia on vaikka kuinka monessa amerikkalaisessa ja muissa ulkomaisissa sarjoissa näkynyt aika graafisiakin homojen seksikohtauksia. Jostain syystä homoseksuaaleja halutaan korostaa sarjoissa tekemällä heidän kohtauksistaan graafisempia kuin heterojen, ainakin joissain tapauksissa.

Vaikka Suomen tv:ssä ei ole näkynyt tätä homoparien välistä seksiä (Salkkareissa tosin on paljonkin) niin kyllä aika monessa muussa on.

Mielestäni on lievästi sanottuna omituista, että näillä nuorilla ensikertanäyttelijöillä on niin paljon päätäntävaltaa hahmojen suhteen, jopa heidän kokonaisiin, jo ennaltasuunniteltuihin luonteisiinsa. Antaa näille nuorille näyttelijöille aikalailla vääränlaisen kuvan koko alasta, jos halajavat lisätöitä jatkossa; näyttelijä tekee niin kuin käsikirjoituksessa lukee eivätkä asettele mitään ehtoja (toki joissain asioissa voi asettaa ehtoja, jos niissä on joustamisen varaa, mutta helposti voidaan sanoa heipat tällaisille diivoille, jotka kuvittelevat voivansa määrätä koko käsikirjoituksen uusiksi) - Skam on ehkä ollut sitten poikkeuksellisen joustava ja kaikki ovat olleet osa projektia ja päättämässä asioista, mutta näin ei kovin monessa paikassa ole.

Vierailija
593/654 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Yousefin näyttelijä olisi ollut Even, niin ei täällä osattaisi kaivata ketään muuta Eveninä. Silloin Cengiz olisi ollut täydellinen Even.

Ei olis. Mä en tykännyt Cengizistä edes Yousefina niin tuskin olisin tykännyt Eveninäkään. Cengiz ei oo näyttelijänä mun makuun mitenkään. Joku muu ois varmasti voinut olla yhtä täydellinen Even, kuin Henrik, mutta ei Cengiz. 

Vierailija
594/654 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on lievästi sanottuna omituista, että näillä nuorilla ensikertanäyttelijöillä on niin paljon päätäntävaltaa hahmojen suhteen, jopa heidän kokonaisiin, jo ennaltasuunniteltuihin luonteisiinsa. Antaa näille nuorille näyttelijöille aikalailla vääränlaisen kuvan koko alasta, jos halajavat lisätöitä jatkossa; näyttelijä tekee niin kuin käsikirjoituksessa lukee eivätkä asettele mitään ehtoja (toki joissain asioissa voi asettaa ehtoja, jos niissä on joustamisen varaa, mutta helposti voidaan sanoa heipat tällaisille diivoille, jotka kuvittelevat voivansa määrätä koko käsikirjoituksen uusiksi) - Skam on ehkä ollut sitten poikkeuksellisen joustava ja kaikki ovat olleet osa projektia ja päättämässä asioista, mutta näin ei kovin monessa paikassa ole.

Se on ollut Skamin etu, että nuoria näyttelijöitä on kuunneltu ja toiveita hahmojen luonteistakin on otettu huomioon. Näytteleminen on ollut näin ollen erittäin luontevaa, eikä esim. samankaltaista kuin Salkkareissa. Tuskin heistä kukaan silti kuvittelee, että vastaava joustaminen on alalla sen enempää normaalia kuin missään muussakaan työssä. Ei nuo nuoret tyhmiltä vaikuta. Ja eikös moni ole jo opiskelemassa alaa tai tehnyt jotain muuta näyttelijän töitä Skamin ohessa. 

Vierailija
595/654 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä ihan julkisessa tiedossa, että Andem on käyttänyt omaa elämäänsä sarjan inspiksenä. William perustuu tosiaan hänen entiseen miesystäväänsä ja hänhän nyt on erittäin manipuloiva ja itsekäs hahmo, joka hyppyyttelee ja käyttää naisia hyväkseen mennen tullen.

Samoin Even Bech Næsheimin  hahmo perustuu Andemin entiseen miesystävään Nils Bechiin, joka jätti Andemin toisen miehen takia. Tämän toisen miehen sukunimi sattuu olemaan Næsheim. Eli näköjään kolmiodraama Even-Sonja-Isak on myös saanut inspiraationsa Andemin omasta henkilökohtaisesta elämästä.

Andem on myös itse kertonut haastatteluissa, että Nooran tarina oli hänelle tärkein ja sen takia sarjan tekikin. Andem itse päätti kuvata Nooraa ovimattona, joka myötäilee Williamia. Kukaan ei sanonut, että Andem itse on ollut kynnysmatto. Mutta toki sarja ymmärrettävästi antaa katsojille kuvaa siitä, että Andem kokee tällaiset manipuloivat miehet viehättävinä ja vetovoimaisina persoonina, koska heitä niin sarjassaan haluaa tuoda esiin romanttisina hahmoina, joita naiset eivät millään pysty vastustamaan. Jopa seksikokemuksissa pettyneelle tytölle heitetty raiskahtava "en välitä vaikket olisi valmis seksiin, koska haluan niin paljon sua" -tyylinen kommentointi näytetään katsojille intohimoisena eikä pelottavana aivoituksena, mitä se todellakin on.

Vierailija
596/654 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ollut Skamin etu, että nuoria näyttelijöitä on kuunneltu ja toiveita hahmojen luonteistakin on otettu huomioon. Näytteleminen on ollut näin ollen erittäin luontevaa, eikä esim. samankaltaista kuin Salkkareissa. Tuskin heistä kukaan silti kuvittelee, että vastaava joustaminen on alalla sen enempää normaalia kuin missään muussakaan työssä. Ei nuo nuoret tyhmiltä vaikuta. Ja eikös moni ole jo opiskelemassa alaa tai tehnyt jotain muuta näyttelijän töitä Skamin ohessa. 

Mä luulen kans, että se on nimenomaan tuonut sitä hehkutettua aitoutta sarjaan, että nuoria näyttelijöitä on kuunneltu. He ovat tosiaan itse saman ikäisiä kuin näyttelemänsä hahmot, joten osaavat kommentoida, mikä tuntuu uskottavalta ja mikä ei ja mitkä asiat auttavat heitä tekemään hahmoista aidompia. Kakkoskausi tuntuu vähiten aidolta juuri sen takia, että se näyttää perustuvan Andemin omaan nuoruuden rakkauskuvioihin. Aika on ehkä kullannut muistot ja tarina ei tunnu yhtä raikkaalta kuin muut tarinat, jotka pohjautunevat tämän päivän nuorien haastatteluihin. Kakkoskausi on juurikin tyypillistä amerikkalaistyylistä huttua, jossa kierosta ja itsekkäästä rikkaasta pojusta tehdään kaikkien ihannoima koulun coolein tyyppi ja sankaritar taas on kirjafiksu viisastelija, joka myös rakastuu pahaan poikaan unohtaen omat arvonsa. Kakkoskaudella heitettiin kaikki se realistisuus menemään, mikä ykköskaudella juuri veti puoleensa.

Vierailija
597/654 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olis. Mä en tykännyt Cengizistä edes Yousefina niin tuskin olisin tykännyt Eveninäkään. Cengiz ei oo näyttelijänä mun makuun mitenkään. Joku muu ois varmasti voinut olla yhtä täydellinen Even, kuin Henrik, mutta ei Cengiz. 

Diibadaaba.

Vierailija
598/654 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen kans, että se on nimenomaan tuonut sitä hehkutettua aitoutta sarjaan, että nuoria näyttelijöitä on kuunneltu. He ovat tosiaan itse saman ikäisiä kuin näyttelemänsä hahmot, joten osaavat kommentoida, mikä tuntuu uskottavalta ja mikä ei ja mitkä asiat auttavat heitä tekemään hahmoista aidompia. Kakkoskausi tuntuu vähiten aidolta juuri sen takia, että se näyttää perustuvan Andemin omaan nuoruuden rakkauskuvioihin. Aika on ehkä kullannut muistot ja tarina ei tunnu yhtä raikkaalta kuin muut tarinat, jotka pohjautunevat tämän päivän nuorien haastatteluihin. Kakkoskausi on juurikin tyypillistä amerikkalaistyylistä huttua, jossa kierosta ja itsekkäästä rikkaasta pojusta tehdään kaikkien ihannoima koulun coolein tyyppi ja sankaritar taas on kirjafiksu viisastelija, joka myös rakastuu pahaan poikaan unohtaen omat arvonsa. Kakkoskaudella heitettiin kaikki se realistisuus menemään, mikä ykköskaudella juuri veti puoleensa.

En kyllä millään saa kakkoskaudestakaan amerikkalaista huttua. Ei Noora edes menettänyt omia arvojaan: hänhän oli monen asian suhteen jyrkkä ja naiivikin, ja hänen oli vaikea ymmärtää että hän yksin ei voi tietää aina kaikkea ja mikä on oikein. Tämän asian kuittaa mielestäni hyvin Sanan ja Nooran pitkä keskustelu kakkoskaudella, jossa Sana oikoo Nooran käsityksiä itsestään ja Williamista.

Mielestäni kakkoskausi oli ehkä vähän kliseinen, mutta realistisuus säilyi silti ja pidin kaudesta kovasti, yksi lemppareitani. Moni teinityttö on samoissa saappaissa kuin Noora. Ykköskausihan oli myös kliseinen siinä mielessä, että siinä toinen kuvittelee toisen pettävä, sitten ns kostaa pettämällä (suutelemalla toista poikaa), ja ylipäätään kaikki se sekoilu sun muu kavereiden poikaystävien vieminen. Ja mielestäni kliseisyydessä ei ole mitään pahaa, sillä sitähän elämäkin on. Miksei tv-sarjoissa sitten näytettäisi juuri niitä asioita, joihin on helppo samaistua?

Vierailija
599/654 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diibadaaba.

Mitä diibadaaba? Kai sitä nyt mielipiteensä saa sanoa ilman että se on diibadaaba. Cengiz ei ollut sarjassa mun suosikkeja, kai se on ihan yhtä pätevä mielipide kuin sinunkin mielipiteesi siitä? 

Vierailija
600/654 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä ihan julkisessa tiedossa, että Andem on käyttänyt omaa elämäänsä sarjan inspiksenä. William perustuu tosiaan hänen entiseen miesystäväänsä ja hänhän nyt on erittäin manipuloiva ja itsekäs hahmo, joka hyppyyttelee ja käyttää naisia hyväkseen mennen tullen.

Samoin Even Bech Næsheimin  hahmo perustuu Andemin entiseen miesystävään Nils Bechiin, joka jätti Andemin toisen miehen takia. Tämän toisen miehen sukunimi sattuu olemaan Næsheim. Eli näköjään kolmiodraama Even-Sonja-Isak on myös saanut inspiraationsa Andemin omasta henkilökohtaisesta elämästä.

Andem on myös itse kertonut haastatteluissa, että Nooran tarina oli hänelle tärkein ja sen takia sarjan tekikin. Andem itse päätti kuvata Nooraa ovimattona, joka myötäilee Williamia. Kukaan ei sanonut, että Andem itse on ollut kynnysmatto. Mutta toki sarja ymmärrettävästi antaa katsojille kuvaa siitä, että Andem kokee tällaiset manipuloivat miehet viehättävinä ja vetovoimaisina persoonina, koska heitä niin sarjassaan haluaa tuoda esiin romanttisina hahmoina, joita naiset eivät millään pysty vastustamaan. Jopa seksikokemuksissa pettyneelle tytölle heitetty raiskahtava "en välitä vaikket olisi valmis seksiin, koska haluan niin paljon sua" -tyylinen kommentointi näytetään katsojille intohimoisena eikä pelottavana aivoituksena, mitä se todellakin on.

On kyllä julkista tietoa joo, mutta sinä nyt taidat kuvitella että Nooran kausi ja koko Skam on jokin millintarkka Andemin elämäkerta. Täällä sitä sitten kritisoidaan Julie Andemia ihmisenä, miten hän on tehnyt tässä ja tuossa väärin, ja miten tyhmästi on toiminitkaan ja aloittanut vääriä ihmissuhteita.

William on itsekäs ja paikoin ilkeäkin (kuten Vilden tapauksessa) muttei mielestäni manipuloiva. Hänellä ehkä on sitä karismaa ja valtaa, muttei Nooran kanssa koskaan manipuloinut tätä; pelkästään yritti saada hänet näkemään omaa perspektiiviään pidemmälle. Osittain Williamin käytös johtui tietysti myös siitä, että isä, äiti, kuollut sisko eikä psykopaattivelikään ole kunnolla läsnä elämässä.

Missä jaksossa William sanoi tuon raiskahtavan kommentin Nooralle? En muista ja katsoin kauden vastikään uudelleen. Williamhan antoi Nooralle tilaa ja hyväksyi Nooran ajatuksen vasta aviollisesta seksistä, ehkä hieman kiusoitteli että on täysin samaa mieltä hänen kanssaan tästä. Ei William Nooraa kyllä seksiin painostanut.

Tuosta Andemista vielä, niin kyllähän täällä on ihan suoraan syytelty häntä siitä, miten hän on mennyt valitsemaan vääriä miehiä ja toiminut muutenkin typerästi - naurettavaa kommentointia ihmisiltä, jotka eivät häntä henkilökohtaisesti tunne ja tekevät uskomattomia olettamuksia koko ihmisestä pelkkien haastattelujen perusteella. On joo saanut inspiraatiota sarjaan omasta elämästään, mutta se ei tarkoita että jokin hahmo olisi täsmälleen samanlainen kuin hän itse on tai juonikuviot suoria kopioita hänen elämästään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi