Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

”Vatsani tuntui urheilukassilta, jota joku penkoo” – 11 yllättävää asiaa keisarileikkauksesta

Kuva: iStockphoto

Joka vuosi keisarileikkauksella syntyy Suomessa 9 000 lasta eli noin 15 % synnyttäjistä päätyy leikkaukseen syystä tai toisesta. Sektiolla synnyttäneet kertovat, miltä kokemus tuntui.Lue koko juttu

Kommentit (11)

Vierailija

Hienosti taas annetaan sektiosta ihmisille negatiivinen mielikuva, vaikka väkisin jos ei muuten! Anestesialääkärillä oikein tatuointeja. No huhhuh :-D

Vierailija

Minulle suunniteltu sektio oli oikein hyvä kokemus. Henkilökunta oli ystävällistä, huomioivaa ja ammattitaitoista, leikkaava mieslääkäri nuori, mutta pätevä, ja yksi kätilö silitteli ja piti kädestäni kiinni lähes koko operaation ajan, mies sitten toisesta kädestä. Mies pääsi putsailemaan vauvaa ja leikkaamaan napanuoran, ja minä sain maailman ihanimman pikku vauvan rinnalleni jo heti leikkaussalissa. Heräämössä huolehdittiin, ettei tullut kylmä tai jano, ja että jaksan pitää vauvaa rinnalla.
Olin lähinnä yllättynyt, miten katetri tai sen poisto ei tuntunut oikeastaan miltään, ja miten kiva oli, kun kipuisena ei tarvinnut heti miettiä vessassa käyntiä. Liikkuminen oli alkuun todella vaikeaa ja kivuliasta, mutta sehän nyt olikin tiedossa ennakkoon. Oikeastaan ainoa negatiivinen yllätys olivat jälkisupistukset, sillä en ollut koskaan aikaisemmin sellaista kipua kokenut, enkä osannut sellaiseen varautua. Voin vaan miettiä, millaisia synnytyssupistukseni olisivat olleet, jos olisin alateitse synnyttänyt!

Om

Rastoja ei näy leikkaushatun alta.
Itsellä oli katetri sektion jälkeen ja puudutuksen loppumisen jälkeen ei tunnottomuutta, että ei todellakaan ollut tunnetta, ettei peräaukkoa tai virtsaputken suuta. Itse halusin liikkeelle, että ei pakotettu.
Sektio on leikkaus ja leikkaussaleissa on henkilökuntaa.

Vierailija

Kolme sektiota. Ja yhtään kertaa en saanut vauvaa heti lähelle. Äkkiä vaan vilautettiin ja vietiin pois. 😐

Vierailija

Kerronko miltä tuntui korjausleikkaus alatiesynnytyksen jälkeen? Repeytymät kohdunsuusta peräaukkoon asti, melkein 70 tikkiä, korjausleikkaus kesti 4 tuntia spinaalipuudutuksessa.
Ei nyt ota tuulta alleen tämä(kään) keisarinleikkaamisesta dissaus.

Vierailija

Mun keisarinleikkaus oli mahtava. Ei missään vaiheessa kipuja, lähdin noin 6 tunnin kuluttua liikkeelle (nousin ylös, pientä köpöttelyä), en tarvinnut sairaalassa muuta kipulääkitystä kuin burana+panadol, ja viivyin sairaalassa 2 yötä.

Arpi nyt ei tietenkään ole mikään kaunistus, mutta vatsa palautui litteäksi oikeastaan seuraavana päivänä/heti, eikä oikeen mitään valittamista operaatiosta pl. ehkä joidenkin hoitsujen suorastaan vihamielinen suhtautuminen, koska selektiivinen sektio. Mutta en vaivannut sillä päätäni. Pääasia että vauvalla ja mulla kaikki hyvin. Kaikissa töissä on varjopuolia.

Vierailija

Sektiohaavan hoitoon kannattaa perehtyä huolella. Osa hoitohenkilökunnasta tosiaan suhtautuu penseästi sektion kokeneisiin, vaikka olisi hätäsektiokin. Minulle eräs hoitaja antoi tahallaan vääriä ohjeita haavan hoidosta. Piti huuhdella vedellä jatkuvasti. No haava tietysti aukeni, kun tikit poistettiin. Haava täytyisi pitää puhtaana ja kuivana. Haavan korjaaminen jälkeenpäin ei juuri onnistu, ainakin pystyyn tehty hätäsektio on hankala korjattava.

Vierailija

En ymmärrä, miksi pitää antaa negatiivinen kuva sektiosta. Kyllä niihin mahtuu monen moista juttua, mutta kyllä varmasti alatie-synnytyksestä löytyy myös niitä "ei mennyt kuin strömsöössä"- tarinoita. Itsellä suunniteltu sektio, muuttui kiireelliseksi, jännitti itseä ihan mielettömästi, ei mennyt niinkuin strömsöösdä, mutta en silti koe kuuluvani mihinkään noihin ryhmiin. Pääasia oli, että lapset tuli hyvin maailmaan, ja se siitä.

Vierailija

Mun alatiesynnytyksen paras osa oli kiireellinen sektio, joka oli avsutumisvaiheen ja sitä.seuranneen 2,5 tunnin ponnistamisen jälkeen taivas. Paranin nopeasti ja ilman ongelmia.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat