Uusioperhe, miten menee perimisjutut?
Jos talo miehen nimellä, ei avioehtoa ja mies kuolee (ei taida avioehto edes vaikuttaa tähän). Periikö hänen lapsensa koko talon?
Kommentit (25)
Voi ap kun olet ollut naiivi. Nyt heti turvaamaan lapsesi elämä. Paitsi jos kuolet kun hän on aikuinen, niin pärjätköön omillaan.
Minun tekee pahaa lukea vielä 2010-luvulla naisten kirjoituksia missä "kaikki on miehen nimissä kun eikös se kuitenkin kuulu minullekin kun olen niin kiva vaimo". Ei oikeasti vaan voi toimia näin. Jos jotain asioita näin sitten näin järjesteleekin, niin ehdottomasti on oltava täysi selkeys siitä, mitä se omaisuuden kannalta poikkeustilanteissa tarkoittaa.
Nyt naiset, talousasiat haltuun. Ei se parisuhteen arvoa eikä rakkautta vähennä.
Totuus kirpaisee ja viesti poistui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos te olette naimisissa, puolet on sinun ja sinulla on oiekus asua talossa kuolemaasi saakka.
tämä.
Puoliso ei peri vaan se toinen puolisko on hänen. Lapsi/lapset perii, mutta vain sen puolikkaan.
Meneekö se tosiaan näin jos toinen kuolee? Erotessa tiedän että menisi näin, mutta kuolemantapauksessakin? Omaisuus miehen nimissä ja hankittu yhdessäoloaikana.
Mitenköhän menisi siinä tapauksessa jos olisi avioehto?
Sehän riippu ihan avioehdon sisällöstä.
Teidän tapauksessa menee näin jos mies kuolee ensin:
Teidän omaisuus, joista on velat vähennetty, lasketaan yhteen, ja jaetaan kahtia. Sinä pidät puolet ja miehen lapset perii isänsä osuuden.
Jos teillä ei ole muuta omaisuutta kuin se talo, niin lapset perii talosta puolet. Sulle jää lesken asumisoikeus maailman tappiin.Eli miehen kuollessa ensin asia menee juuri miten halutaankin, entä jos minä kuolen ensin? Onko puolet silti minun ja lapseni perii puolet omaisuudesta ja mies saa jäädä asumaan taloon hamaan tappiin? Vai meneekö siinä tapauksessa niin, että omaisuus on miehen kokonaan?
Haluttais siis, että molempien lapset perivät yhtä paljon. Aikoinaan laitettu omaisuus miehen nimiin, koska ajateltiin, että erotilanteessa kuitenkin saan puolet. Ei tullut edes mieleen kuolemantapaus ja miten asia sitten menisi
Sinullaei ilmeisesti ole mitään omaisuutta?
Jos ei, niin sinun kuollessasi ensin, mies voi käyttää tasinkoprivilegiä, eli miehen ei tarvitse antaa omaa omaisuuttaan sinun kuolinpesällesi. Siis lapsesi eivät saa mitään.... saavat siten kun mieskin kuolee.
Eivät saa. Omaisuus ei ole koskaan äidin, joten se ei palaudu hänen perillisilleen. Jos mies testamenttaa naisen lapsille, sitten tietysti saa.
Ap älä luota palstaneuvoihin.