"Miksi en joisi lasteni seurassa?"

Kuva: stocksnap.io

Vanhemmat haluavat opettaa lapsilleen alkoholiin liittyvää positiivista tapakulttuuria ja suhtautuvat ehdottoman kielteisesti humaltumiseen lasten nähden, kertoo Vauva.fin kysely.Lue koko juttu

Kommentit (12)

Vierailija

Alkoholistiperheessä tai oikeastaan -suvussa eläneenä kasvoin itse absolutistiksi. En puutu muiden juomiseen, mutta en koskaan ikinä halua itse aiheuttaa lapselleni sitä ahdistusta, jota itse koin lapsuuteni ja nuoruuteni ajan. Lapseni tekee aikanaan omat ratkaisunsa, mutta uskon näyttäväni hyvää esimerkkiä sillä, että osaan juhlia täysin selvin päin. Uskon, että absolutistin esimerkki voi myös johtaa kohtuukäyttöön. On vanhakantaista uskoa, että kielteinen suhtautuminen alkoholiin synnyttää vastareaktion.

Vierailija

Koko lapsuuteni aikuisikään olen nähnyt vanhempieni juovan alkoholia seurassani. Vanhempani juovat kohtuullisesti. Jos joskus lipsahtaa liikaa niin ovat menneet aikaseen nukkumaan. 

Itse aikuisiässä en ole juonut koskaan känniin asti vaan juonut erikoisoluita tai punaviiniä muutaman lasillisen ruoan kanssa tai seurajuomana. 

Minusta on hyvä jos vanhemmat antavat lasten nähdä miten alkoholia juodaan kohtuullisesti. 
Ne jotka juovat salkkutolkulla olutta tai viinaa raakana ovat vaan heikkoluonteisia ja saisivat olla juomatta lastensa nähdessä. 

Vierailija

Niin... ne jotka juovat lasten seurassa, juovat annoksen tai kaksi, mutta eivät humaltuakseen. Ne jotka ajattelevat että lasten nähden ei voi ottaa alkoholia ollenkaan, mieltävät alkoholin juomisen humalahakuiseksi örveltämiseksi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Alkoholistiperheessä tai oikeastaan -suvussa eläneenä kasvoin itse absolutistiksi. En puutu muiden juomiseen, mutta en koskaan ikinä halua itse aiheuttaa lapselleni sitä ahdistusta, jota itse koin lapsuuteni ja nuoruuteni ajan. Lapseni tekee aikanaan omat ratkaisunsa, mutta uskon näyttäväni hyvää esimerkkiä sillä, että osaan juhlia täysin selvin päin. Uskon, että absolutistin esimerkki voi myös johtaa kohtuukäyttöön. On vanhakantaista uskoa, että kielteinen suhtautuminen alkoholiin synnyttää vastareaktion.

Tämä on taas eri juttu. Ne "normaalisti kasvatetut" suhtaudutaan alkoholiin normaalisti eikä demonisoida sitä mitenkään. Ja ihan se on ihan OK on ottaa pari bisseä tai lasi viiniä lasten nähden. Sen lapsesi tulee maistelemaan alkoholia ja jos rajojaan /käyttäytymistä ei ole nähty /opetettu , se tulee sammumaan katuojaan (juo tietenkin salassa koska tietää teidän asenteen)

Vierailija

Kohtuukäyttö lasten seurassa on ihan ok mutta siitä nyt ei pääse yli eikä ympäri että humalahakuinen juominen ei lasten läsnäollessa käy! En tosin ymmärrä sitä muutenkaan. Onhan se kivaa hyvässä seurassa vähän ottaa mutta pieni iloinen hiprakka riittää. Äärettömän noloa jos aikuinen ihminen ei tunne rajojaan ja juo itsensä ihan kunnon örvellystilaan niin ettei enää osaa käyttäytyä normaalisti, puheesta ei saa selvää eikä pysty kunnolla omin jaloin kävelemään. Jotkut vielä alkavat haastaa riitaa humalassa keinolla millä hyvänsä.

Nils
Seuraa 
Liittynyt5.2.2017

Eihän siinä mitään jos tosiaan juo vain annoksen tai pari tai ottaa ruuan kanssa. Itse en uskaltaisi tähän lähteä, koska pelkäisin että muuttuisin vanhempieni kaltaiseksi huomaamattani.

Omilla vanhemmillani on alkoholiongelmia (nykyään aika hyvin hallinnassa). Sain kuunnella ala-asteikäisenä kun vanhemmat selitti miten he haluaa opettaa esimerkillään mulle "kohtuukäyttöä" ja selittivät pitkällisesti siitä miten alkoholin nauttimista ei pitäisi piilotella lapsilta tai pitää pahana jne.

Ikävä kyllä tämä vanhempien "kohtuukäyttö" oli telkan edessä itsensä humalaan juomista ja sen jälkeen sammumista ympäri kämppää. Vanhemmat ei edes itse tajunneet millaiseksi heidän "kohtuukäyttö" oli vuosien aikana mennyt.

Tuua7

Olen kasvanut suurkuluttajaäidin hoteissa enkä käytä itse alkoholia lainkaan. Nuorena kyllä kokeilin, mutta en vain näe sen käytölle mitään perusteita. Myönnän että kokemani lapsuus vaikuttaa asenteeseeni, mutta en ymmärrä sitäkään, että alkoholia olisi pakko käyttää hienosti esimerkkinä lapselle. Alkoholi ei ole mikään välttämättömyys. Lapseni ymmärtää että on juoppoja ja on niitä, jotka voivat ottaa kohtuudella. Kaikki eivät osaa. Mielestäni Suomessa alkoholilla on turhan suuri merkitys vapaa-ajan vietossa.

Vierailija

Hlg kirjoitti:
Kyllä lasten seurassa saa juoda kohtuullisesti.

Kohtuullisuus on vaikea käsite. Jokainen ymmärtää sen omalla tavallaan. Toiselle se lasillinen ja toiselle se on koko viinipullo.

Vierailija

Meillä juominen ei ole koskaan ollut iso asia. Humalajuomista tarkoituksella ei ole ollut koskaan ja jos jossain rapujuhlissa vähän humaltuu niin ei örvelletä eikä ruveta agressiivisiksi.

Meillä juominen (hirveä sana, itse käyttäisin nautiskelua) liittyy aina ruokaan. Saatamme miehen kanssa ottaa lasillisen viiniä ruuan kanssa viikonloppuna, syömme usein yhteisiä päivällisiä ystäväperheiden kanssa ja maistelemme uusia viinejä jne. Kukaan ei humallu jos ottaa aperitivon ja 1-2 lasia viiniä ruuan kanssa 4-7 tunnin aikana. Yleensä vielä joku aikuisista on kuskina joka tapauksessa joten jos jotain tapahtuu on aina yksi ajokuntoinen. Joskus harvoin mies ottaa snapsilasillisen konjakkia, viskiä tms tiukempaa "flunssalääkkeeksi"

Teinit ovat saaneet 16v:nä ottaa lasin viinä ruokajuomaksi jos haluavat tai tehdä "drinkin" (joka on jokaiselta jäänyt juomatta). Ensimmäiset oikeat kokeilut on olleet vasta 18v kavereiden kanssa, silloinkin meillä kotona jotta ei vaikutus tule yllärinä. Jokainen on ainakin kerran elämässään kokenut kunnon krapulan eikä halua sitä enää kokea. Alkoholissa ei vaan ole mitään jännää meidän perheessä kun se ei ole ollut mitään ihmeellistä ja kiellettyä "herkkua".

ulkomaalainen

niin tyttäreni on päiväkodissa harjoittelemassa ja sielä tädit olivat sanoneet hys,hys, ei saa puhua alkoholista! ,tytär kysyikin,entäs kun nämä pallerot näkee humalaisen kadulla? lapsi kysyy mikä sedällä tädillä on? juostaanko ohi ja vanhemmat sanoo hys ,hys. ei puhuta tuosta? entäs kun lapsi näkee huumaus aineitten vaikutuksen alaisen ? sama hys,hys, ?? mikä tämä kasvatus periaate on? ,elämässä tulee vastaan humalaisia,huumeen käyttäjiä yms. jotka on lapsen terveydelle ja hengelle jopa vaarallisia ,asioista voidaan keskustella asiallisesti,kukaan ei juo viinaa sen takia et se maistuu hyvälle,se asia pitää selventää pienelle lapselle ,pieni lapi ymmärtää

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat