Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

14-vuotiaan tyttäreni huone ei pysy siistinä – mitä teen?

Välillä teini saa huoneen melkein kuntoon, mutta seuraavana päivänä siellä on taas kaaos, lukija kirjoittaa. Kuva: iStockphoto.

Apua! Mitä mä teen 14-vuotiaan tyttären kanssa? Huoneen siivoaminen on hänelle täyttä myrkkyä, siitä ei tunnu tulevan mitään.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (28)

Äitipuoli

Aika outoa, että ammattijärjestäjä lähtee siitä näkemyksestä, että 14-vuotias ei itse imuroisi tai osallistuisi kodin vaatehuoltoon.

Itse lähtisin ennemmin siitä ajatuksesta, että jos vaatteet ovat lattialla, saa nuori itse hoitaa myös niiden pesemisen. Jos astiat eivät löydä koneeseen, jää ruokailutkin välistä. jne. Eli vastuuta omasta käytöksestä.

Vierailija

kannattais tutkituttaa onko tytöllä ADD tai ADHD. Sit ensin hoitamaan sitä pois alta niin alkaa huonekkin menemään itsekseen järjestykseen.

Nti30

Minä ehdin melkein 30-vuotiaaksi, ennen kuin hoksasin siisteyden ylläpidon niksejä arkeeni. Ja vieläkin, jos tavaralla ei ole paikkaa, iskee kaaos, esim uuden asunnon vaatehuone.

Omana ehdotuksenani, sotkuisena ihmisenä ( teininä huoneeni oli juurikin kaatopaikka, jossa oli lattiaa näkyvissä vain askeleita varten), on melkein Riisuttu-ohjelman (vai mikä se oli) tyylinen ratkaisu. Huone tyhjäksi. On sänky, on pöytä? Tuoli? Peili? Housut,paita, alusvaate, sukat. Ihan perustavarat. Uusi tavara voi tulla per päivä, ja sille tulee keksiä säilytyspaikka. Missä hiusharja on. Kynille on oltava purkki. Vaatteille on henkari, tai tietty hylly. Pikkareille oma loota, sukille myös. Itselläni on myös pyyhehylly, farkkuhylly, sukkahousulaatikko (semmosia pinottavia muovisia), jne. Roskakori. Imurointi kerran viikkoon, pyykit eivät peseydy itsekseen. Seuraamuksia jos paikat menee kaaokseen. Porkkanaa jos siisteys pysyy. Minua ei Haitannut sotku, vasta aikuisiällä alkoi hävettää ja harmittaa

Vierailija

Lapsuudenkodissani ainoa paikka, jossa sai syödä, oli keittiössä pöydän ääressä. Ei ollut astioita huoneissa :) (Tai no toki kesällä joskus syötiin pihallakin, mutta melko harvoin.)

Ja ei puhettakaan, että vanhemmat olisivat siivonneet lasten huoneita. Siivouspäivä oli 2 kertaa viikossa, niin että huone ei muutamassa päivässä ehtinyt niin sotkuiseksi, etteikö sitä olisi ollut helppo siivota.

Vierailija

Miten kaikista lasten ja nuorten laiskuuteen liittyvään asiaan saadaan vedettyä ADHD ja ADD?
Meillä teinit ovat vain laiskoja ja eivät jaksa nostaa persettään ylös sohvalta :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siivouspäivä oli 2 kertaa viikossa, niin että huone ei muutamassa päivässä ehtinyt niin sotkuiseksi, etteikö sitä olisi ollut helppo siivota.

Voi kyllä ehtii. 14-vuotiaan tytön ei tarvitse kuin kerran käydä suihkussa, meikata ja pukea päälleensä, kun huone on sen näköinen kuin sitä ei olisi kahteen kuukauteen siivottu. En tiedä, miten se sen tekee, mutta näin meillä tapahtuu.

Niksi-Pirkka

Hommaa tytölle mies-ystävä!
Silloin tyttö viettää aikaansa muuallakin, kuin kotona,..... sotkemassa huonettaan...

Vierailija

Äitipuoli kirjoitti:
Aika outoa, että ammattijärjestäjä lähtee siitä näkemyksestä, että 14-vuotias ei itse imuroisi tai osallistuisi kodin vaatehuoltoon.

Itse lähtisin ennemmin siitä ajatuksesta, että jos vaatteet ovat lattialla, saa nuori itse hoitaa myös niiden pesemisen. Jos astiat eivät löydä koneeseen, jää ruokailutkin välistä. jne. Eli vastuuta omasta käytöksestä.

Voi kyynel kun teini ei saa siivottua. Ihan normaalia joutua sanomaan likaisista vaatteista ynnä muuta. Mikä v siinä on että mammat unohtaa minkälainen itse oli teininä tai lapsena? Toki sitä ei teininä aina ymmärrä kuinka ihanaa on kun vanhemmat hoitaa suurimman osan ikävistä pakollisista asioista.

Itse olen hoitanut enimmäkseen nämä pyykit, siivoamiset ja roskien viennit niin että jos jotain haluaa niin tekee näitä kotitöitä.
Lisäksi olen ironinen. Tyttö joka on 14 valitti jonkun vaatteensa olevan likainen. Sanoin että koita harry potterin tyyppistä taikuutta tai laita pesukoneeseen. Katsotaan kummalla tavalla puhdistuu nopeammin.

Äidiltään voi saada hotellin kaltaisen palvelun mutta multa ei. Sitäkin yritti ettei osaa käyttää pesukonetta. Muistutin että osaat lukea. Mä olen sitä mieltä että teinin pitää ostata siivota ja pestä koneella pyykkiä.
Paljoa en vaadi ja vkl isänä lellin lapsia ihan liikaa. Saavat katsoa elokuvia mitä äitinsä ei antaisi katsoa ja karkkia ym muita herkkuja saavat ihan liikaa. Silti niiden mielestä on kohtuutonta kun joutuvat siivoamaan omat sotkunsa.

Vierailija

Tuskin se sotku ketään tappaa? Anna nuoren olla nuori - eikä se tarkoita täyttä ylläpitoa vaan sitä että anna pitää sotkunsa :)

Vierailija

Meillä se sotkeutuu saman tien uudestaan. Ja minä sen enimmäkseen siivoan. Siinä on myös ovi.

Teini on teini on teini.

Vierailija

Minulla huone oli teininä kaaoksessa pitkälti sen takia, että sotkuiseen huoneeseen ei äitini marssinut suoraan sisään vaan jäi ovensuuhun huutamaan. Sotkusta tuli miinakenttä joka piti tunkeilevan vanhemman, jolle siis ajatus että teinin huoneen oveen voisi koputtaakin ja että jotain yksityisyyttäkin voisi olla oli täysin vieras, edes hieman kauempana. Toki siitä sotkusta tuli haukut, mutta niin tuli kaikesta muustakin, joten ei se niin paljoa haitannut. Nykyään harmittaa kun kaaos tuntuu kotoisalta ja jopa turvalliselta, kun aikuisena olisi toisaalta kiva jos olisi selkärangassa se tarve siisteyteen. Nyt pitää koko ajan vähän itseään pakottaa ettei homma menisi ihan pellossa elämiseksi, eikä kämppä tosiaan nytkään ole erityisen siisti ja järjestyksessä. Taisin kotona oppia ihan muuta kuin mitä oli tarkoitus.

Vierailija

Mä olin lapsena ja teininä ihan porsas, huone oli niin jäätävässä kunnossa että huhhuh ja vanhemmat ihan kädettömiä mun kanssa. Tosin he itsekkään eivät ole mitään erityisen siistejä ja meissä koko perheessä hamstraajan vikaa.

Kun aloin seurustella 15 vuotiaana, tajusin etten voi tuoda poikaystävää näytille kotiin jos huone siinä kunnossa. Siitä se sitten lähti ja sen koommin paikat pysyneet siisteinä. Tosin sinkkuaikoina sitten taas kämppä räjähtänyt käsiin, mutta kun uus mielitietty on löytynyt niin taas on niin järjestelmällistä että! 

Nykyään naimisissa ja pidän kodin aina siistinä, miehen kantaessa toki oman kortensa kekoon :)

Eli todennäköisesti ohimenevä vaihe! :)

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat