Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
a p

Olen aloittanut 2 kk sitten blogini, ja huhtikuussa siinä oli ollut 3000 lukijaa jotka olivat lukeneet postauksiani yhteensä 4900 kertaa. Onko se paljon, noin alussa? Tässä kuussa tulee luultavasti enemmän, kun on jo 2700.

Kuinka paljon pitää olla että voi alkaa tehdä yhteistyötä eri yritysten kanssa, ja alkaa tienaamaan blogilla?

Bloggaaminen olisi ainut työ jota pystyisin enää tekemään, olen sen verran sairas.

• ylös 2
  • alas 2

Kommentit (12)

Vierailija

Jos myyt mainostilaa, sulla pitää olla y-tunnus, eli toimia yrittäjänä. Jos taas puhut noista blogipohjien, kuten bloggerin mainosmahdollisuuksista (AdSense), niin sulla pitäisi olla  todella huomattava määrä enemmän lukijoita. Mainoksista pääsääntöisesti maksetaan per klikki tai per näyttö. Per näyttöpohjaisissa puhutaan käytännössä n. 100 000 näyttöä per 100 euroa. Keskivertopotentiaalisilla suomalaisilla blogeilla on vähintään sellaiset 50 000 lukukertaa kuukaudessa ja niillä ei vielä tienaa kuin joitain kymppejä maksimissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

3000 lukijaa 2 kk on kyllä aivan hyvä saavutus

jos blogi on erikoistunut johonkin aiheeseen niin tuolla voisi jo kysellä firmayhteistyötä

yleisillä mainoksilla voi suomenkielisellä blogilla käytännössä tienata hyvin harva

a p

Vierailija kirjoitti:
Jos myyt mainostilaa, sulla pitää olla y-tunnus, eli toimia yrittäjänä. Jos taas puhut noista blogipohjien, kuten bloggerin mainosmahdollisuuksista (AdSense), niin sulla pitäisi olla  todella huomattava määrä enemmän lukijoita. Mainoksista pääsääntöisesti maksetaan per klikki tai per näyttö. Per näyttöpohjaisissa puhutaan käytännössä n. 100 000 näyttöä per 100 euroa. Keskivertopotentiaalisilla suomalaisilla blogeilla on vähintään sellaiset 50 000 lukukertaa kuukaudessa ja niillä ei vielä tienaa kuin joitain kymppejä maksimissaan.

Oikeestiko noin vähän sillä tienaa? :O Miten ihmeessä sitten jotkut bloggaavat työkseen? Minä kuvittelin että sillä pystyisi elättämään itsensä. :( No jos noin on, niin täytyy sitten vaan blogata harrastuksena, ihana harrastus onkin, ja olen jo ihan koukussa. :) 

Vierailija

esim vaateblogit pärjäävät sillä että ne on sopineet vaatefirman kanssa mainostamisesta erikseen

lisäksi ne myyvät saamiaan vaatteiden arvostelukappaleita

Vierailija

Ne jotka bloggaavat työkseen tekevät firmojen kanssa yhteistyösopimuksia tuotteiden esille tuomisesta blogissa ja some-kanavissa. Näistä maksetaan rahaa ja lisäksi bloggari saa usein tavaraa. En valitettavasti osaa sanoa, miten paljon seuraajia tällaiseen asemaan päästäkseen pitää olla, mutta minun tietojeni mukaan riittävän yleisöpohjan kasvattamiseen on yleensä mennyt useita vuosia.

a p

Vierailija kirjoitti:

jos blogi on erikoistunut johonkin aiheeseen niin tuolla voisi jo kysellä firmayhteistyötä

yleisillä mainoksilla voi suomenkielisellä blogilla käytännössä tienata hyvin harva

Nimenomaan blogini on erikoistunut yhteen tiettyyn aiheeseen, ja firmayhteistyöstä olen haaveillut. Kyse on marginaalisesta pukeutumistyylistä. Yleisiä mainoksia en haluaisikaan blogiini, vaan esim.nettikauppoja ja mainostaa postauksissani esim.jonkun tietyn yrityksen vaatteita tms. 

Pienikin tienaaminen olisi minulle todella tervetullutta, kun en pysty mitään muuta enää tekemään. 

Vierailija

Jos pukeutumistyyli on marginaalinen, miten blogillasi voisi olla laaja yleisö?

Kannattaa kuitenkin ottaa suoraan yhteyttä niihin yrityksiin, joiden vaatteita haluat esitellä. Jos pystyt osoittamaan, että blogisi lukijat ovat heille potentiaalisia asiakkaita, voit hyvinkin onnistua.

Vierailija

a p kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan blogini on erikoistunut yhteen tiettyyn aiheeseen, ja firmayhteistyöstä olen haaveillut. Kyse on marginaalisesta pukeutumistyylistä. Yleisiä mainoksia en haluaisikaan blogiini, vaan esim.nettikauppoja ja mainostaa postauksissani esim.jonkun tietyn yrityksen vaatteita tms. 

Pienikin tienaaminen olisi minulle todella tervetullutta, kun en pysty mitään muuta enää tekemään. 

minä kysyisin firmoilta jo nyt

jos ei muuta niin ainakin siinä voi selvittää sen paljonko kukin firma edellyttää lukijoita blogille jolloin tavoite on selvillä

Vierailija

Tällä hetkellä firmat ei enää mainosta niin innoissaan blogeissa, eikä niitä oikeasti ansaitse mitään ihmetä. Montako rekisteröityä lukijaa sulla on? Paljonko tulee kommenttia? Nämä kaikki ratkaisee, mutta ellei blogi todella ole jonkun brändin alla, omaa kymmeniä tuhansia lukukertoja kuukausittain, niin niillä ei vaan ansaitse. Yritykset on saaneet aivan älyttömästi sponsoripostauskinuja aiheesta kuin aiheesta, joten monet yritykset ovat niihin aivan kypsiä jo. Mielikuvat suosiosta ja sen kautta ansaitsemisesta voi olla yhtä, todellisuus on toista. Olen mainos- ja markkinointialalla, joten lähituntuma tähän aiheeseen on vahva. Lisäksi yritykset ostavat mainostilaa mielellään Y-tunnuksen omaavilta tahoilta, sillä niistä on pidettävä kirjaa. Ohi ei voi maksaa, se on laitonta ja kulut jäävät menokirjanpidon ulkopuolelle. Suomessa on vain muutama bloggaaja, jotka ovat ansainneet bloggaamisella ylipäätään sen verran, että niillä on voinut elää. Ja kyllä, 3000 lukijaa kuussa on vähän. Se ei ole edes välttämättä uniikkia lukijaa, sillä kävijä voi käydä blogissasi mobiililla, kotoaan padilla ja työpaikalla kiinteällä yhteydellä, jolloin yksi "lukija" onkin kolmasti se yksi lukija.

Annan esimerkiksi vaikkapa siskoni blogin (jota en kuitenkaan paljasta). Hänellä on yli miljoona lukukertaa viimeisen kahden vuoden aikana. Hän taisi tienata ammattimaisella blogillaan viime vuonna alle 2000 euroa.

Bloggaaja

Aivan täyttä skeidaa tämä kommentti ja pelkkää mutua. Meikällä on 5000-20 000 lukijaa kuussa ja olen tehnyt yhteistöitä missä liikkuu tuhannet eurot. Jo sillä että on 5000 seuraajaa instagramissa voi tienata satoja euroja. Siis kunhan vaan osaa hommansa: sisältö hyvää, löytää oikeat kumppanit ja osaa myydä. Jos on 50 000 lukijaa niin sillä elelee jo ihan todella hyvin bloggaajana. Eli yhteistyöpostaukset maksavat yleensä 2000-4000€ riippuen millaiset ehdot ja tuleeko muuta somea kylkeen.

Kannattaa suhteuttaa lethtimainoksiin blogeja. Esim pienellä 5000-8000 lukijämäärän lehdellä mainos yleensä maksaa 200-500€ koosta riippuen. Tuo mainos elää hetken ja lukijat ovat mitä sattuu. Jos kohderyhmä on selkeä ja yritykselle sopiva niin on todella helppo perustella hintaa. Monet blogit kilpailevat keskisuurien lehtien kanssa joten silloin siellä kannattaa hinnoitellakin sen mukaan. Ja tuo 2000-3000 lukijaa noin lyhyessä ajassa on todella hyvin :) !