Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

STOMP-metodi vähentäisi repeämiä – miksi Suomessa yhä synnytetään puolimakuulla?

Kuva: iStockphoto

Tutkimuksen mukaan vakavat repeämät ovat harvinaisempia, jos äiti synnyttää pystyasennossa. Silti Suomessa suositaan yhä puoli-istuvaa asentoa.Lue koko juttu

Kommentit (14)

Luckymama

Heh, kaksi synnytystä puolimakuulla ja toinen lapsi vielä runnottiin vauhdilla ulos, ponnistin juurikin ohjatusti spinaalin takia, mutta kummallakaan kerralla en saanut yhtään repeämää tai haavaumaa. Uskoisin olevan aika yksilökohtaista tämänkin.

Vierailija

Mulla tuli tosi pahat repeämät kun synnytin juurikin puolimakuullaan. Muutenkin koin sen asennon huonoksi. Nuorena, tyhmänä, tietämättömänä ja ensikertalaisena en kuitenkaan tajunnut mitään sanoa vaan tein juuri niin kuin kätilö käski. Olen kyllä ajatellut että jos joskus vielä saan lapsen niin synnytys tapahtuu kyllä ihan eri tavalla :)

Vierailija

Minähän en paljoa kätilön aneluita kuunnellut olla makuultani kun oli pahimmat hetket, vaan liikuin ja jaloittelin ja ponnistin seisaaltani, ottaen tukea sängystä. En vain pystynyt olla pakoillani vaikka kätilö yritti epätoivoisesti ohjata sänkyynmakuulle.

Vierailija

Itse olen esikoisen synnyttänyt jakkaralta ja ilmeisesti oli hyvä vaihtoehto, koska eteni nopeasti verrattuna noin tunnin ponnistamiseen ensin.Tai ehkä en vaan ole se perinteinen synnyttäjä.Nykyäään kolmen lapsen äitinä, olen kokenut nämä puolimakuulta olevat synnytykset ja toisen kohdalla ei mitään pikasynnytystä ollut.Kolmannen kohdalla ehkä hieman nopeammin.Toki itse synnyttänyt kaikki luomuna, joten kivun sallimissa rajoissa ponnistin ja parhaani yritin.Kaikilla omat yksilölliset kokemukset varmasti, itselläni olleet nopeat synnytykset kaikesta huolimatta.

Vierailija

Kolme olen synnyttänyt puolimakuulla, ekassa tarvittiin epistomia ja imukuppi, sen jälkeen lapset on syntyneet liiankin liukkaasti, ponnistusvaiheet 2min ja 1min, ja molemmissa kätilö koitti käsin hidastaa vauvan syntymistä. Nää kaksi olis kyllä pudonnut pystyasennossa lattialle :O

Vierailija

Mua ei ois pystyny estää menemästä puolimakuulle, oli ihan kaikkein parhaalta tuntuva asento kun ponnistusvaihe alko.

TuplaMamma

Itse kaksi lasta synnyttänyt puoli istuvassa asennossa, molemmat lapset ovat olleet neljä kiloisia ja ei ole repeämiä tullut. Itse koin asennon hyväksi. Niissä kivuissa ei tullut mieleenkään, että olisin pystynyt seisomaan. Ei ainakaan sen jälkeen, kun olin epiduraalin saanut, vei sen verran hyvin tunnon. Molemmissa synnytyksissä on hyvin kuunbeltu toiveitani ja tarjottu eri vaihtoehtoja.

Vierailija

Kysytkö tosissasi? Ehkä toimittajien tietämys on heikompaa kuin olemme osanneet pelätä.

Tässä avainsanat: Kätilöiden työmukavuus ja ergonomia! Kätilö on se, joka hommasta päättää eikä kaikki kätilöt halua, voi tai viitsi kyykistellä, kun työn voi tehdä paljon mukavammassa asennossa.

T75

Ottaisin huomioon myös kätilöiden ja gynekologien työergonomian, he tekevät kuitenkin työtään vuosikymmeniä jo ennestään hankalissa asennoissa. Samoin kiinnittäisin huomiota vauvan voinnin seurantaan ja sitä kautta turvallisuuteen. Siinä on vitsit vähissä jos äiti esim tuupertuu lattialle ja vauvan sydänäänet heikkenee ja tarvitaan hätäsektiota vauvan ja äidin pelastamiseksi. Jokainen synnytys on erilainen eikä sitä useinkaan pysty ennustamaan tai suunnittelemaan tarkalleen etukäteen. Lähtökohtaisesti ajattelisin että on mahtavaa kun synnyttäjällä on toiveita synnytyksen kulun suhteen, mutta että tiedostaisi sen että henkilökunnalla on vastuu synnytyksen turvallsesta kulusta niin äidille kuin vauvallekin. Äitien toivoisin ajattelevan syntyvän lapsen turvallisuutta ja tulevaisuutta ihan ensisijassa.

Vierailija

Vähän ihmettelen näin 7 mässä synnytyksessä mukana olleena isänä, että miten repeäminen tuosta pienenisi.  Luulisi lapsen pään koon olevan se, joka sen määrittelee riittääkö emättimen suun venyminen vaiko ei.  Vaimolta on jouduttu joka kerta leikkamaamaan, kun ei normi 3,5kg lapsi ole mahtunut repeämättä ulos. Ovat leikanneet, kun olen sitä vaatinut, kun selvästi nähnyt, ettei muuten ole mahtunut ulos.  Ja kyllä, ihan suomalainen leveälanteinen nainen on, mutta pieni pillu.  Parikymmentä vuotta viimeisestä synnytyksestä ja pillu on taas yhtä pinkeä kuin nuorena.  Ei ole siitä mihinkään muuttunut vuosien kuluessa, tai sanotaanko, että on tiukentunut synnytysvuosista.

Vittuvoimaa

Siinä vaiheessa, jos oma kunto ja polvet on siinä kunnossa, ettei työtä voi tehdä asennossa kuin asennossa, on aika vaihtaa alaa tai tehtävää! Tai pitää kehostaan niin hyvää huolta, että voi toiia siinä PALVELUtehtävässä, mitä kätilön työ on. Synnyttävä nainen ei ole teidän alainen!

Vierailija

Olen synnyttänyt kaksi lasta tossa asennossa ilman repeämiä. Kätilö sanoi sen johtuvan rauhallisesta synnytystyylistä. N. 10 min ponnistusvaihe molemmista, mutta varmaan rauhalliseen tahtiin.

Vierailija

Suositellaan pystyasennoksi myös synnytysjakkaraa? Eikö synnytysjakkaralla juuri revetä eniten? Synnytys jakkaralla liian raju?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat