Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

En ihan ymmärrä mitä se triggeröiminen ja triggeröityminen on. Nykyään pitää varustaa asioita triggervaroituksilla, ettei herkimmmät triggeröidy. Kertokaa te jotka olette joskus triggeröityneet että mitä se oikein on?

• ylös 0
  • alas 2

Kommentit (12)

Vierailija

Triggeröityminen meinaa sitä, kun jokin muistuttaa traumaattisista asioista ja tämä laukaisee traumaan liittyviä muistoja ja tunteita. Triggeröiviä asioita voi olla esim sota, väkivalta tai seksuaalinen väkivalta, hyväksikäyttö tai raiskaus. Netissä toki tästä tehty pilkkaa ja väännetty sitä ihan muuksi mitä se on, vaikka todellisuudessa se liittyy kiinteästi esim traumaperäiseen stressihäiriöön.

JOS omalla kohdalla voidaan puhua triggeröitymisestä, niin sitä aiheuttaa lähinnä rapajoupot humalaiset naiset, koska joskus ne laukaisee tunteita lapsuudesta. Äitini on siis ollut alkoholisti.

• ylös 22
  • alas 0

Ainakin PTSD-traumahäiriössä triggeri tarkoittaa ahdistusoireita laukaisevaa tekijää, mutta sanat 'trauma' ja 'triggeri' ovat nykyään yleisessä käytössä.

Esim. jos omassa menneisyydessä on traumaattinen kokemus parisuhdeväkivallasta, niin elokuva, jossa käsitellään parisuhdeväkivaltaa, saattaa tuoda mieleen pahoja muistoja ja laukaista ahdistusoireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Jos puhutaan termin virallisen, vakavamman merkityksen mukaan, niin en ole koskaan triggeröitynyt.

Nykyisen "kevytmerkityksen" mukaan olen, esim. ärsyynnyn sellaisesta, että joku valittaa vatsamakkaroistaan, vaikka on laiha. Tai valittaa, ettei ole rahaa, vaikka saa kaiken, mitä keksii haluta.

Vierailija

Veikkaanpa että aika harva niistä SJW-lumihiutaleista jotka tästä aiheesta vouhottaa kärsii mistään PTSD:stä.

Vierailija

Minulla on kokemuksia, joiden perusteella se olisi mahdollista, mutta niin ei käy koskaan.

Ihmettelen miten se edes on mahdollista ja epäilen noiden julkisuudessa triggeröityneiden tekevän sitä tarkoituksella ja omista syistään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos puhutaan termin virallisen, vakavamman merkityksen mukaan, niin en ole koskaan triggeröitynyt.

Nykyisen "kevytmerkityksen" mukaan olen, esim. ärsyynnyn sellaisesta, että joku valittaa vatsamakkaroistaan, vaikka on laiha. Tai valittaa, ettei ole rahaa, vaikka saa kaiken, mitä keksii haluta.

Toivoisin että näiden kohdalla ei puhuttaisi triggeröitymisestä, koska se vähättelee asiaa. Niille joilla trauma on todellinen niin triggeröityminen on ihan oikea ongelma. Jos siitä annetaan tehdä synonyymi ärsyyntymiselle niin ihmiset ei tule ymmärämään mitä siellä oikeasti on taustalla.

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemuksia, joiden perusteella se olisi mahdollista, mutta niin ei käy koskaan.

Ihmettelen miten se edes on mahdollista ja epäilen noiden julkisuudessa triggeröityneiden tekevän sitä tarkoituksella ja omista syistään.

Epäilet onko PTSD oikea ilmiö? Triggeröitymistä sanana käytetään nykyään heppoisesti ja väärin mutta ilmiönä se on ihan todellinen. Sinun puolestasi olen erittäin iloinen että olet mahdollisen trauman pystynyt käsittelemään niin, ettei siihen liittyvät tai siitä muistuttavat asiat laukaise ahdistusta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Epäilet onko PTSD oikea ilmiö? Triggeröitymistä sanana käytetään nykyään heppoisesti ja väärin mutta ilmiönä se on ihan todellinen. Sinun puolestasi olen erittäin iloinen että olet mahdollisen trauman pystynyt käsittelemään niin, ettei siihen liittyvät tai siitä muistuttavat asiat laukaise ahdistusta.

En ahdistu sen enempää kuin että muutun hiukan surullisemmaksi ja hiljaisemmaksi.

Enkä kaipaaa mitään triggerwarningeja minnekään, sillä kyllähän ihminen kykenee lähtemään pois jos ei jostain asiasta pidä.

Noita triggeröitymisiä käytetään minusta nykyään ihan vain erimielisten ihmisten kontrolloimiseen.

Vierailija

Eipä se ole edes suomenkieltä, sillä täällä palstalla jotkut tarkoittavat provosoitumista jonkun toisen kirjoituksesta tai jostain. En tykkää mistään tuollaisista tekoenglantisanoista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ihan päin metsiä meni tuo toinen kappale. Tarkoittaa yksinkertaisesti kevytmerkityksessä loukkaantumisesta ja itseensä ottamisesta erinäisistä asioista. Ei mitään turhasta valittamista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Raiskaaja oli kalju, ja kaljun miehen näkeminen laukaisee ahdistuksen.

Hanki buddha-patsas, niin totut kaljuihin.