Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Someilmiö: jatkuva, häpeilemätön oman elämän kehuminen ja hehkuttaminen

Vierailija
10.04.2017 |

Otsikko ei nyt viittaa bloggaajiin, vaan ihan "taviksiin", jotka säännöllisin väliajoin kehuvat itseään ja elämäänsä somessa aivan suoraan. Päivitystä on voitu yrittää verhota vaatimattomammaksi esim. kertomalla muiden antamista kehuista ja palautteesta, mutta on aivan ilmeistä, että henkilö haluaa, että kaikki varmasti tietävät, kuinka erinomainen ja hyvä hän on. Mikä voi selittää lähes päivittäistä kerskailua somessa? Eikö riitä, että itse kokee tyytyväisyyttä ja voi sen muutamien läheisten kanssa jakaa?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin illalla väsyneenä, mutta niiin kiitollisena sairaalan kattojen ylitse auringonlaskua. Taas yksi päivä takana maailman parasta työtä! Potilaat <3, ei heitä ilman voisi elää <3 niin rankkaa ja repivää, niiiiin todellista, suurta ja kuitenkin: maailma tehdään pienissä hetkissä ja tuokioissa. Ai niin, potilaat pyysivät aamulla lääkärinkierrolla minulta ohitusleikkauksen näköistä kakkua ja tässä se nyt on! No meni vähän aamuyölle leipoessa mutta kun koko ihkupihku työporukka kannusti ja tämä lääkäri rakastaa leipomista! PS. 3A osaston hoitsut, teidän hymynne avulla jaksoin pelastaa ihmishenkiä, tänäänkin. :) 

Unohtuiko kertoa potilaiden palautteesta? Olet toki häkeltynyt ylitsevuotavista kehuista, joita joka päivä saa kuulla.

Vierailija
42/86 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän kiinnostaa ihmisten ajatukset kuin tekemiset, ruumiintoiminnot, pätemiset jne. Ja tietysti miten asiat ilmaistaan eli "Mahtavaa, sain ikkunat pestyä, maton pestyä, naapurin perunamaan käännettyä" vs. "Sain jopa yhden pakollisen kotityön tehtyä ennen aamu kymmentä *liimaa tähtimerkkiä rintaansa (tähtimerkistä sakarakin repesi)*".

Viisas vaatimattomuus kaunistaa. Ja tämä ei ole mikään suomalainen piirre, muuten. Itsensä suoran kehumisen, humblebragin ja hyvän ilmaisutaidon välilläkin on ero. Some on taitolaji.

No kerropa vähän sun ajatuksiasi, niin voimme miettiä kiinnostaisiko meidän lukea niitä netistä. Aika usein ajatuksia jakavista ihmisistä tulee sellainen olo, että tyyppi yrittää valistaa tyhmiä ihmisiä. Minun mielestäni on kiva, kun joku viisaana pitämäni ihminen, vaikka iloitsee jostain ihan tavallisesta kotiaskareesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen varmaan tuollainen ap:n inhoama ihminen. Voin ihan hyvin laittaa "sain ystävältä kehuja leipomastani pullasta, tulipa hyvä fiilis itsellekin". Musta se ei ole mitään narsistista itsekehua. En sano olevani mikään maailman paras ystävä/työkaveri/naapuri tms, vaan ilo liittyy pieniin asioihin. Samalla tavalla kehun ääneen somessa ystäviä/työtovereita, en vain itseäni.

En ymmärrä, miksi tyytyväisyyttä pieniin asioihin pitäisi piilotella. Mielestäni on surullista, että Suomessa ei saisi olla iloinen omasta tai toisten elämästä ja varsinkaan näyttää sitä julkisesti.

Vierailija
44/86 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hä? Kyllä minä ainakin luen ennemmin päivityksiä tyyliin "jee! Sain viimein pestyä ikkunat loppuun, hyvä minä!" kuin "vitun ikkunat en jaksa pestä tapan itseni ennemmin." no okei jos joku päivittäisi jokapäivä tota viimeisintä tyyliä niin salee lukisin koska epic xD

No, tällaiset ikkunanpesupäivitykset ovat ihan ok. Mutta joskus ärsyttää henkilöt, jotka koko ajan tekevät itsestään martyyrin: Kuinka heillä ei ole tuoretta, itseleivottua pullaa, kun lapset tulevat koulusta tai muuta vastaavaa. No ei ole meilläkään, eikä sitä kaipaa. Usein tosin kommentoin myös näitä. :)

Vierailija
45/86 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, miten sulta on pois se, että joku toinen on tyytyväinen elämäänsä ja sanoo sen ääneen?

Vierailija
46/86 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa oikeesti mikä se narsisti tarkoittaa. Kun on ylpeä saavuuksistaan ja tykkää elämästään ja vielä ilmaisee sen niin se ei ole narsistista. Paitsi ehkä teidän katkerien negatyyppien mielestä.Narsismi on tunnekylmyyttä joka ei ymmärrä tunteita ja joka tekee ihan mitä vain itsensä takia. Idiootit

Ei saisi mitenkään olla tyytyväinen itseensä tai iloita mistään mitä on tehny ku täällä se on niin narsistista.

Vierailija
47/86 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katselin illalla väsyneenä, mutta niiin kiitollisena sairaalan kattojen ylitse auringonlaskua. Taas yksi päivä takana maailman parasta työtä! Potilaat <3, ei heitä ilman voisi elää <3 niin rankkaa ja repivää, niiiiin todellista, suurta ja kuitenkin: maailma tehdään pienissä hetkissä ja tuokioissa. Ai niin, potilaat pyysivät aamulla lääkärinkierrolla minulta ohitusleikkauksen näköistä kakkua ja tässä se nyt on! No meni vähän aamuyölle leipoessa mutta kun koko ihkupihku työporukka kannusti ja tämä lääkäri rakastaa leipomista! PS. 3A osaston hoitsut, teidän hymynne avulla jaksoin pelastaa ihmishenkiä, tänäänkin. :) 

Unohtuiko kertoa potilaiden palautteesta? Olet toki häkeltynyt ylitsevuotavista kehuista, joita joka päivä saa kuulla.

Mutta olen myös vaatimaton. Unohtui tosin sekin sanoa.  

Vierailija
48/86 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varmaan selvä narsisti, kun tykkään miehestäni, lapsistani, työstäni ja elämästäni ihan kamalasti ja saatanpa päivittää aika usein positiiviseen sävyyn somessa, kun ei ole mitään sellaista negatiivista kerrottavaa mitä voisi julkisesti kertoa. 😘

Vierailija
49/86 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kel onni on, se onnen kätkeköön.

Niin ihanan suomalaista. Mahtaako missään muualla maailmassa olla vastaavaa sanontaa?

Vierailija
50/86 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, miten sulta on pois se, että joku toinen on tyytyväinen elämäänsä ja sanoo sen ääneen?

Ei se ole minulta pois. On ainoastaan myönteistä, että ihminen on kiitollinen ja tyytyväinen elämäänsä. Minua vain ihmetyttää, miksi ihmisellä on kova tarve kehuskella somessa. Onko taustalla oikeasti ajatus siitä, että haluaa ilahduttaa muita kertomalla, kuinka tyytyväinen on itseensä ja arkensa iloihin?

ap

Vierailija
51/86 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettiiköhän miehet näin paljon toistensa some-päivityksiä ja niiden takana olevia motiiveja?

Vierailija
52/86 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole minulta pois. On ainoastaan myönteistä, että ihminen on kiitollinen ja tyytyväinen elämäänsä. Minua vain ihmetyttää, miksi ihmisellä on kova tarve kehuskella somessa. Onko taustalla oikeasti ajatus siitä, että haluaa ilahduttaa muita kertomalla, kuinka tyytyväinen on itseensä ja arkensa iloihin?

ap

Samaa pohtinut. Jotenkin sitä pitää yksinkertaisina ihmisiä, jotka kehuskelevat jatkuvasti itseänsä.

Kuka oikeasti kehuu/humblebrag-kehuu itseänsä muille?

Vierailija
53/86 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
54/86 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ärsytä, mutta ihmetyttää joidenkin keski-ikäisten, tai aika monenkin, vuodesta toiseen jatkuva huomiohakuisuus. Kyllä sitä itsekin joskus saavutuksiaan postailee, varsinkin, jos on jokin pitempi urakka ohi tai isompi haave toteutunut. Sitä on niin onnellinen, että haluaa heti tiedottaa kavereille, että nyt se toteutu. Mutta tuo lähes jokapäiväinen huomion hakeminen joskus huvittaa. Varsinkin, kun ei ole kyseessä mikään teini-ikäinen, jolla se identiteetti on vielä vähän hakusessa.

Vierailija
55/86 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmiä ihmisiä. Parisuhteet toimivat huonosti, ja niitä kaunistellaan somessa. Ketä kiinnostaa. Tykkäyksistä joku saa kiksit, kun on monta tykkääjää. Typerää touhua.

Vierailija
56/86 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä minäkin ihmettelen, että miksi omaa elämää pitää hehkuttaa somessa. Välillä tulee vastaan päivityksiä, joissa esim. vaimo kehuu miestään (rakas kulta ❤️) herkullisesta ateriasta 😋😍). Tähän mies kommentoi, kuinka oli ihanaa ilahduttaa rakasta kultaa ❤️ maailman parasta vaimoa. Jne. Miksei näitä asioita voi sanoa suoraan puolisolle ja kahden kesken? Väkisinkin tulee olo, että halutaan huomiota sille kuinka hyvin meillä nyt menee (ja meneekö oikeasti?).

Vierailija
57/86 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on tylsämielinen kaikesta nurisija. Onneksi tuollaiset on jo tiputettu kaveripiiristä pois :)

Vierailija
58/86 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua että iloisten asioiden ja onnistumisen kertomista pidetään niin yleisesti itsekehuna ja ylpeilynä.

Samalla valittamista ja muiden haukkumista pidetään tavallisena jutusteluna eikä nähdä että se on itsekehua karseimmillaan.

Haukutaan jonkun tekemisiä ja valintoja ja sitten selitetään että en mä vaan noin typerästi tekisi koskaan. Ja rivien välistä paistaa "minä olen niin viisas ja täydellinen etten tee virheitä en ainakaan tuommoisia kuin tuo, ihailkaa täydellisyyttäni, kuunnelkaa kuinka kuuluu elää ja olla, minä tiedän parhaiten."

Vierailija
59/86 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun vajaa 10v sitten alkoi faceen tulla kuvia ihmisten omista leipomuksista. Mietin silloin, etten ikinä laittaisi pullien ja piiraiden ;) kuvia faceen, koska sehän epäkohteliasta kertoa muille että on tehnyt jotain maistuvaista muttei tarjoa muille.

Vrt tilannetta, jossa kerrot naapurin rouvalle (tai vaikka serkullesi puhelimessa) että teinpä mahtavaa pitsaa, muttei sitten pyydä toista syömään sitä. On eriasia laittaa suklaakakun kuvan faceen ja kysyä, että kuka tulis tunnin päästä kahveelle :D

No, eihän musta enää tuolta tunnu, mutta silloin kyllä tuntui. Sitäpaitsi, kaikki itsetehdyistä asioista kuvien ottaminen on melkoista leuhkimista. Oli sitten kyseessä piirakka, villasukat tai oktalo.

Mietin, että kun huomenna lähdemme koko perhe kaukomatkalle ja lennetään bisneksessä, niin kehtaanko ottaa faceen kuvan sieltä. Taidanpa ottaa ja lisätä tekstiksi että "onpa puutteellinen palvelu", kyllähän kaikki muutkin hehkuttas :D

Vierailija
60/86 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa oikeesti mikä se narsisti tarkoittaa. Kun on ylpeä saavuuksistaan ja tykkää elämästään ja vielä ilmaisee sen niin se ei ole narsistista. Paitsi ehkä teidän katkerien negatyyppien mielestä.Narsismi on tunnekylmyyttä joka ei ymmärrä tunteita ja joka tekee ihan mitä vain itsensä takia. Idiootit

Ei saisi mitenkään olla tyytyväinen itseensä tai iloita mistään mitä on tehny ku täällä se on niin narsistista.

Tuntemani narsisti hermostuu aina muiden myönteisistä jutuista, onnistumisten kertomisista ja kehuu itseään haukkumalla ja latistamalla muita.

Mitään myönteistä en muista hänen suustaan kuulleeni.

Omakehukin sisältää aina jotain valittamista tai arvostelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi