Vanhempainvapaa romutti talouden: ”Jännitän sitä päivää, kun lapsemme ymmärtävät vähävaraisuuden”

Kuvitus: Satu Kettunen

Kati Ala-Ilomäki pohtii, miten vanhempien vähävaraisuus vaikuttaisi lapsiin mahdollisimman vähän.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (58)

Vierailija

Mitenköhän tuo perhe meinaa selvitä kun lapset ovat 15v... Tai kun pitää alkaa maksaa kolmen lapsen ammattikouluajan asumista. Pieninähän kulut ovat vielä todella pienet.

yksi lapsi köyhille

Ei saisi hankkia lapsia liikaa, jos ei pysty tarjoamaan heille suht. normaalia elämää. Itse synnyin köyhään perheeseen ja kiusaamista jatkui lukioon saakka. Yliopistolla samaa paskaa toisessa muotissa. Älkää tehkö niitä lapsia, jos teillä ei ole niihin varaa. Mielummin yksi tai kaksi lasta ja hieman paremmat vaatteet ja varaa kirjoihin. Köyhyydessä eläminen murrosiässä on yhtä h..vettiä.

Vierailija

Kolmoset ovat todennäköisesti syntyneet ennenaikaisesti keskosina. Ja koko raskaus on saattanut mennä toisin kuin olisi ajatellut – esimerkiksi vuodelevossa. Ehkä kumppani onkin hoitanut esikoista äidin ollessa sairaslomalla? Vaikea sanoa, mikä tilanne on ollut. Varmaa on se, että jos lapsia olisi tullut kolmen lisäksi vain yksi, tilanne olisi ollut aivan toisenlainen.

Aika harva tuosta vain rakentaa ensin talon. Täällä pääkaupunkiseudulla menee pieneenkin taloon satoja tuhansia tontteineen. Jos rakentaminen ei ole tuttua, kyse on melko kalliista harrastuksesta. 

Vierailija

Ärsyttää tuo vähävaraisuus sana. Vertaatteko itseänne keskiluokkaan vai peräti miljonääreihin, ei ne varat merkitse loppuenlopuksi mitään. Enemmän olisin huolissani jos lapseni olisi vähälahjainen joko geeniperimänsä tai kasvatuksen ansiosta.

Vierailija

yksi lapsi köyhille kirjoitti:
Ei saisi hankkia lapsia liikaa, jos ei pysty tarjoamaan heille suht. normaalia elämää. Itse synnyin köyhään perheeseen ja kiusaamista jatkui lukioon saakka. Yliopistolla samaa paskaa toisessa muotissa. Älkää tehkö niitä lapsia, jos teillä ei ole niihin varaa. Mielummin yksi tai kaksi lasta ja hieman paremmat vaatteet ja varaa kirjoihin. Köyhyydessä eläminen murrosiässä on yhtä h..vettiä.

Samaa mieltä (tämä neuvo EI sitten päde artikkelin kirjoittajaan. Harvemmin pukkaa kolmea kerralla.)

Mutta en itsekään ymmärrä enkä hyväksy jos heikolla toimeentulolla väännetään lisää lapsia "koska rakkaushan on tärkeintä" ym. paskaverukkeita.

800e/k=ruoka+auto+asunto=> ole...

Olet 100% oikeassa tuosta asenteesta! Meillä ei ollut koskaan ylimääräistä rahaa kun olin pieni, joten opin tekemään leluni ja harrastukseni itse - ompelin äidin vanhalla ompelukoneella unelmavaatteitani vanhoista lakanoista, viikon kohokohta oli kun sain käydä kirjastossa ja uppoutua hevostyttöjen maailmaan koko illaksi, kun meitä oli 6 lasta, loppui karkkipäivä, viikkorahaa en ole saanut milloinkaan... olet aivan oikeassa: lapset tarvitsevat rakastavat vanhemmat ja rauhallista oleilua, eivät sirkushuvit ole oleellisia kasvun kannalta. Itse olin lapsena haaveilija, sitten kasvoin idealistiksi, aina olen päätynyt tarttumaan itse toimeen ja siitä saanut kiitosta. Ainoa, mitä muistan lapsena kaivanneeni, oli ratsastusharrastus: sen unelman toteutin 23-vuotiaana, vaikka elin silloin ja elän nyt kelan opintotuella ja opintolainalla. En koskaan kokenut olevani köyhä, vaikka nyt aikuistuttuani olenkin tullut huomaamaan omaksuneeni köyhän identiteetin; kaikki harkitaan siitä lähtökohdasta, mistä siihen otetaan raha ja mistä se on pois. Mutta minä huomasin ja uskon että sinunkin lapsesi tulevat huomaamaan, kuinka paljon suurempi rikkaus ja tuki heillä on toisissaan, kuin missään määrässä huvipuisto- ja lomamatkoja. Ja se asenne - eteenpäinpyrkimys ja tulevaisuususko ovat se, mikä ratkaisee! Tsemppiä jaksamiseenne, sinun ja puolisosi taloustilanne paranee, kun lapset alkavat hankkia itse käyttörahojaan. (Jos tahdot tehdä heidän eteensä jotain vielä enemmän, luo verkostoja: alkaen sieltä hiekkalaatikon reunalta ja kirjastonsatunurkasta! Koskaan ei tiedä, kenen kanssa yhteistyö joskus kantaa hedelmää.)

Vierailija

Aivan totta tuo, että lapset omaavat asenteen ja näköalattomuuden ennemin kuin varsinaisesti vähävaraisuuden. Kasvoin köyhissä oloissa, mutta tajusin vasta aikuistuttua että se köyhyys oli näköalattomuutta, typerien valintojen sarja ja itsesäälissä kieriskelyä sekä tahallista köyhäilyä. Muistan kun halusin isot synttärit, niin äitini ja isoäitini yhdessä päivittelivät miten kamalan kalliiksi se tulee ja miten vain rikkaiden lapsilla on varaa. enemmän siinä satutti se asenne miten nyt ollaan köyhiä ja tässä pysytään. Äiti kusi taloutensa ensin isämme kanssa, ja heidän avioeronsa jälkeen rahatilanne parani - ennen kuin notkahti uudelleen. Elimme muka puutteessa, niin siitä huolimatta kämppä oli täynnä roinaa, äiti korjautti jatkuvasti useimmilla satasilla romuja autoja vaikka olisi säästänyt pitkän pennin ostamalla yhden kunnollisen. Kun sanoin teininä, etten aio jäädä samaan kastiin kuin vanhempani, niin taas vanhempani aloittivat sen laulun miten se ei ole mahdollista ja miten kova työnteko ei kannata. taatusti tajusivat mistä on kyse, mutta oli pakko päästä purkamaan patoumiaan teini-ikäiseen. Samaten rahat eivät ikinä riittäneet mihinkään ja aina oli kaikesta pulaa. Silti - rahat riitti joka viikonloppu ja arkivapaa kaljoihin, joita kiskottiin keittiön pöydän ääressä. Meillä lisäksi asui äidin mies, joka yksinkertaisesti lakkasi käymästä töissä ja joutui lopulta karenssikierteeseen saamattomuuttaan. Kysyimme lapset äidiltämme miksi äijää ei voi laittaa pihalle koska tyyppi dokasi äitimme rahoilla ja riehui yökaudet, niin ei kuulemma vaan "perhe pitää yhtä". Nyt tällä tiedolla tekisin itsestäni lasun ja potkisin puoliväkisin sen äijän pellolle. 

Vierailija

Se tahallinen köyhäily näkyi siis siten, että aina kun meitä pakattiin johonkin reissuun niin äiti yritti että pakkaamme kamamme johonkin muovikasseihin, eli siis kunnollisia kasseja ei vaan voinut hankkia. Sen lisäksi varusteisiin ei panostettu vaan hankittiin jostain jotkut ihan hirveät. Oikeasti se oli vain arvovalinta, mutta arvovalinta ei kohdistunut meihin: emme saaneet kunnollisia urheiluvälineitä emmekä mitään, mikä olisi vähänkään tyylikästä. Kuljin jossain naisten kiiltonahkasaappaissa yhdeksänvuotiaana, koska mitään lasten talvisaappaita ei ollut muka varaa ostaa. 

Lyyli-mummi

Ennen opetettiin lapsi potalle heti kun oli oppinut istumaan. Koska kangasvaippa oli märkänä inhottavan tuntuinen, lapsi oppi pidättämään ja päästämään vasta pottaan kun sille heti aamutuimaan nostettiin istumaan ja pitkin päivää aina samaan aikaan.

Vierailija

200e/kk vaippoihin? Miten tajuton määrö rahaa! Siis noin 70€/lapsi. Minulla tällä hetkellä yksi vaippaikäinen jolla menee vähän reilu kaksi pakettia vaippoja kuukaudessa. Ostan vaipat tarjouksesta 8€/paketti eli ei edes 24€/kk mene yhden lapsen vappoihin! Jos se kerrotaan kolmella jäädään reilusti alle sataseen. Jos vaipat ostaa normaali hinnalla noin 12,50€/paketti jää hinta silti alle 37,50€/kk. Eli silloinkin kolmen lapsen vaipat saa alle 100€/kk. Tuo esimerkki on tahallista köyhäilyö ja rahan tuhlausta. Ei muuta.

Keski köyhä mamma

Vierailija kirjoitti:
200e/kk vaippoihin? Miten tajuton määrö rahaa! Siis noin 70€/lapsi. Minulla tällä hetkellä yksi vaippaikäinen jolla menee vähän reilu kaksi pakettia vaippoja kuukaudessa. Ostan vaipat tarjouksesta 8€/paketti eli ei edes 24€/kk mene yhden lapsen vappoihin! Jos se kerrotaan kolmella jäädään reilusti alle sataseen. Jos vaipat ostaa normaali hinnalla noin 12,50€/paketti jää hinta silti alle 37,50€/kk. Eli silloinkin kolmen lapsen vaipat saa alle 100€/kk. Tuo esimerkki on tahallista köyhäilyö ja rahan tuhlausta. Ei muuta.

Mietin itse ihan samaa.. Meillä 3 pientä, vanhin juuri luopunut myös yövaipasta, keskimmäinen käyttää vielä öisin ja pihalla ja Nuorin 24/7 mutta missään vaiheessa meillä ei ole mennyt lähellekään tollaista summaa vaippoihin kk! Tässä ei nyt välttämättä ihan kaikkea tehdäkään pärjätäkseen, koska aiemmin on totuttu elämään leveästi. Ymmärrän senkin tunteen.
Elimme miehen kanssa kahdestaan 8v ja saatoimme tehdä mitä vain. Sitten 4v ja 3 lasta. Ei suunniteltu näin, mutta niin se vain meni ja opettelua se vaati.
Ja rehellisesti.. Jos sulla ei ole varaa muskariin, niin silloin siellä ei käydä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
yksi lapsi köyhille kirjoitti:

Samaa mieltä (tämä neuvo EI sitten päde artikkelin kirjoittajaan. Harvemmin pukkaa kolmea kerralla.)

Mutta en itsekään ymmärrä enkä hyväksy jos heikolla toimeentulolla väännetään lisää lapsia "koska rakkaushan on tärkeintä" ym. paskaverukkeita.

Älkää tulko tänne saarnaamaan. Monelle tulee kaksoset tai kolmoset. Abortoidako ne kaikki pitäisi kun ei ole varaa kuin yhteen lapseen? Entä kun syntyy vammainen lapsi? Olkaa itse lisääntymättä, koska ikinä ei tiedä miten käy ja se köyhyys voi iskeä lasten syntymisen jälkeen, eikä johtua suoraan lapsista. Artikkeli ei kertonut teistä jotka hommaavat lapsen pelastamaan parisuhteen jne. Raha ei ole kaikki kaikessa. Minulla oli äiti, jonka rakkaus merkitsi enemmän kuin raha, koska oli myös isä, jota kiinnosti vain raha ja oma napa.

Vierailija

Kyllä minun mielestä lapselle voi sanoa kaupassa, että siihen täysin turhaan leluun ei ole nyt varaa. Tai joskus sanon, että jos se ei lue kauppalistassa, niin sitä ei osteta. Ihme hysteriaa, jos aivan kaikki aina pitäisi hemmotellulle ipanalle ostaa ja sallia. Sitten ihmeteltäisiin miten siitä kasvoi kuspää.

Vierailija

Pidän freelance-toimittajan ammattia pitkälti itse valittuna. Työ on kivaa, mutta ansiot jää yleensä selvästi alle työsuhteisten tuloista. Toiseksi, hoitovapaalla tulojen pienuus on tilapäistä.

Vierailija

Kyllä lapselle voi ja pitää sanoa että johonkin ei ole varaa. Ei lapsi saa oppia että vanhemmat ovat raha-automaatti. Perhe saa säästöä kun pottatreenit alkaa mahd. aikaisin. Kirjoittajalla on aina tainnut olla varapankki (omat vanhemmat). Meillä suomessa asiat on hyvin, kotona on mahdollista olla. Ajatteleppa jos asuisit Jenkkilässä? Kolmoset on varmasti yllättävä asia, voisitko ajatella että kouluttaudut paremmin tuottavalle ajalle? Kustannustaso kun nousee koko ajan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat