Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolmen lapsen vanhemmat Liisa-Maija ja Tomi: "Meille on selvää, että kaikki osallistuvat kotitöihin"

Lukittu
Liisa-Maija ja Tomi uskovat, että jos tytöt oppivat  pitämään huolta tavaroistaan jo pienenä, se sujuu luontevasti aikuisenakin. Kuva: Lauri Rotko

3-vuotias osaa viedä pyykkejä, 5-vuotias opettelee pesukoneen täyttöä. Tässä perheessä opastetaan lapsia kotitöihin lisäämällä vastuuta vähitellen.Lue koko juttu

Kommentit (13)

Tsemppiä!

Jutussa vanhemmat selvästi ymmärtävät, että jokainen tekee ikätasonsa mukaan. Minä muutin 18-v omilleni, enkä osannut mitään kotitöitä. Hämmästyin kun wc-pönttö ja lavuaari likaantuivat. Äitini ei antanut meidän osallistua, koska hänelle ei riittänyt muiden tekemä työ. Olen minäkin silti oppinut!

Vierailija

Jep. On se minullekkin selvää että kaikki osallistuvat kotitöihin. Mutta kun se on niin helppoa olla tuota mieltä kun lapset on tuon ikäisiä. Voisiko tämän jutun tehdä uudestaan kun lapset on plus 12 v vaikka?
Ei siinä paljon kasvatus ja lapsena opitut taidot auta kun lapset velloo murrosiässä.
Edelleen on selvää että lapset osallistuu, mutts tunnelma kotona on hieman eri kuin lasten olleessa noin pieniä.

Vierailija

Se on helppoa kun siitä tulee oikeasti rutiini ja sitä oikeasti noudatetaan, aina, ihan aina.

Meillä on kolme poikaa; ekaluokkalainen, yläkoululainen ja lukiolainen. Vain lukiolainen on toistaiseksi saanut vapautuksen yleisten tilojen siivoamisesta, koska on viikot koulussa toisella paikkakunnalla eli ei ole sotkemassa kotona. Siivoaa kuitenkin oman huoneensa ja huolehtii omat pyykkinsä ja auttaa jos haluaa.

Koskaan ei ole tarvinnut tästä tapella, koska lapset tietää, että kotityöt on tehtävä ja ne kuuluvat kaikille asukkaille tasapuolisesti. Kotityöt eivät missään tapauksessa ole ÄIDIN auttamista, kuten monesti kuulee.

Vierailija

Vaikka kaikki osallistuvatkin kotitöihin, niin silti saattaa tulla myöhemmin yllätyksenä, että joku lapsista ei tiedä, että viemäritkin pitää puhdistaa,  kun helposti ne puuhat jakaantuu niin, että yksi osaa ja tykkää ruuanlaitoista ja toinen vaikka siivoilusta ja kaupassa käynnistä, niin juuri niitä töitä sitten tekevät.

Vierailija

Jep. Neljä lasta ja kaikki tekevät sen minkä osaavat. Omat jäljet siivotaan, tiskit ja pyykit ei jää lojumaan ja lelut kerätään. Ruoanlaitossa ovat mukana heti kun tuolilla osaavat seistä. Korjaus- ja rakennushommissa ovat aina mukana, työkalut tulevat tutuiksi.
Vietämme paljon aikaa perheenä ja kotona, joten on aikaa opettaa lapsille kaikessa rauhassa kotitöitä ja ruoanlaittoa. Saavat tehdä ja osallustua ihan niin paljon kuin haluavat, ja lapsethan haluavat!

Vierailija

Lapset on luonnostaan kiinnostuneita jokaisesta jutusta mitä vanhemmat tekee. Kyllä meillä on pieniä silmiä tihrustamassa jokaisen homman mitä tehdään. Siinä oppivat. Onneksi on aikaa tälläiseen! Monissa perheissä asiat joudutaan tekemään kiireellä ja lapset hätistetään pois jaloista, se on ikävää. Ihmisillä on niin kiire nykyään.

Vierailija

Meillä 2 vuotias katsoi kun äiti pesi wc istuinta. Irrotin istuin osan, jotta sain pyyhittyä sieltä kiinnitys nuppien alta.
Seuraavana päivänä sainkin sitten huomata, että se repsotti rikkinäisenä kokonaan irti.
Eli mennään joo ihan ikätasoisesti.

Vierailija

Elämän paradokseja taas että silloin kun kotityöt kiinnostavat (1v-6) niin lapsesta on lähinnä haittaa ja kun osaisi jotain niin ei niin kiinnostakaan.
Toki on otettu töihin jo 1v. Ei ole mitään niin kallista astiaa että haittaisi jos rikkoontuu kun ojentaa astianpesukoneesta astioita mutta mutta kyllähän siinä itse kuluu kun esim leipoo 1 vuotiaan ja leikki-ikäiden kanssa. Työtä on enemmän..
Myöhemmin on juuri niin, että lapsia kiinnostaa tietyt asiat, minulle esim sopii että lapset laittavat ruokaa ja leipovat, itse siivoan. Tykkään itsekin tästä työnjaosta

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Saavat tehdä ja osallustua ihan niin paljon kuin haluavat, ja lapsethan haluavat!

Saman huomannut! Lapset on todella innoissaan mukana kaikessa. 1v alkaen omien lelujen keräämistä,  vessanpesua (olen varonut että mitä esimerkkiä näytän kaikessa), roskien viemistä roskikseen, alta 3v tiskikoneen tyhjentämistä (en laita leikkuuveitsiä sinne tylsymään ollenkaan) niin että 3-vuotiaana se onnistunut niin että ei minun tarvitse siihen ollenkaan osallistua, lopuksi lapsi vielä täyttänyt tiskikoneen osittain, pyykkien viemistä  pyykkikoriin, voileivän tekemistä, innokas leipuri leipoi myös ekan oman kakun itse alle 3v. Aina kun ruuvimeisseliä tarvitaan 3v hakee sellaisen ennätysvauhtia, laitetaan yhdessä ruuvit kireälle ja lapsi vie työkalut takaisin paikoilleen. 

Ruokapöydässä sotkeminen jäi 1v ikään mennessä kun suhtauduttiin vaan äärineutraalisti siihen kun vauva tutki maailmaa. Toki vahingossa jotain tippui matkalle jonkun aikaa sen jälkeenkin. Isommalta lapselta oon pyytänyt aina pyyhkimään omat (tahalliset) roiskeensa, vähentää kummasti halua tahallaan roiskutella ruokapöydässä, samoin jos innostuu heittelemään leluja, muistutan tavallista isommasta siivousurakasta. Keksin kyllä erilaisia vaihtoehtoja missä lapset pääsee purkamaan energiaa ja käyttämään luovuuttaan. Inhoan martyrointia ja pyrin ihan suoraan sanomaan että en halua siivota ylimääräistä sotkua kun tarpeeksi tulee siivottavaa joka tapauksessa ihan tavallisesta arjesta.

Panostan tähän asiaan alle kouluikäisillä tulevien aikuisiän kumppaneiden takia, toivon lapselle onnellisia ihmissuhteita aikuisena. Ne tottumukset luodaan taaperosta alkaen. Nopeammin siivoaisin ja tekisin itse, mutta se ei ole se viesti minkä haluan aikuisuutta varten kasvattaessa antaa.

Vierailija

Meillä lapset siivoavat omat huoneensa, auttavat kaupassa pakkaamaan ostoksia jos ovat mukana, etsivät pestyille sukille joskus pareja, kattavat pöytää jos ovat lähettyvillä ruoan valmistuessa, auttavat haravoinnissa ja pilkottujen puiden kantamisessa liiteriin pari kertaa vuodessa yms. pientä.

Itse olen sitä mieltä, että lasten tärkein tehtävä on KOULU ja leikkiminen, itsensä kehittäminen. Ei niin, että illat menee kotitöissä raataessa ja ehkä pikkusisaria hoitaessa.

Meillä lapset tekee suunnilleen saman verran kuin mitä itse tein lapsena. Tuo on minusta riittävää.

Toki opetan lapsia tekemään perusruokia, pesemään pyykkiä yms., jotta osaavat, mutta ei heidän tarvitse säännöllisesti olla noista asioista vastuussa.

Vierailija

Haha, just kuuntelen kun mies meni keittämään kahvia ja kylässä oleva taapero päivittelee, että mies on niin vanha eikä vielä osaa taittaa kahvinsuodatinpussia oikein.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Haha, just kuuntelen kun mies meni keittämään kahvia ja kylässä oleva taapero päivittelee, että mies on niin vanha eikä vielä osaa taittaa kahvinsuodatinpussia oikein.
Teille on varmaan kiva tulla kylään, kun sinä vietät aikaasi palstalla etkä teillä olevien ihmisten kanssa. Mitä iloa on kotitöiden osaamisesta, jos et osaa olla ihmisten kanssa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saavat tehdä ja osallustua ihan niin paljon kuin haluavat, ja lapsethan haluavat!

Ne tottumukset luodaan taaperosta alkaen. Nopeammin siivoaisin ja tekisin itse, mutta se ei ole se viesti minkä haluan aikuisuutta varten kasvattaessa antaa.

Juuri näin. Ok, tiskikoneen tyhjennys vie 20 minuuttia viiden minuutin sijaan ja pyykkien laitto samoin, mutta entäs sitten. Ne hommat olisi hoidettava joka tapauksessa, ja näin se on myös yhteistä aikaa lapsen kanssa. Tehdään rauhassa ja jutustellaan eikä välitetä jos ei mene ihan oikealla tavalla heti. En ole koskaan ollut varsinainen lapsen kanssa leikkijä siinä mielessä että "näillä hevosilla olis nyt teekutsut koppotikoppoti". Ennemmin teen lapsen kanssa asioita.

Thread has been locked.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat