Sivut

Kommentit (142)

Vierailija

Jos äidillä ei ole työpaikkaa mihin palata ja isän palkka on esim 4000€/kk ja kun kotihoidontuki on noin 350€/kk niin kyllä se vaan jollain matikalla tulee aika kalliiksi se isän kotiin jääminen..

Vierailija

Mun palkka on ollut jo vuosia 2500€/kk ja miehen palkka oli lasten syntyessä 6700€/kk. Lisäksi hän oli johtavassa asemassa ilman työaikaa. Itselläni ei ole tässä työssä eikä koulutuksen puolesta mitään mahdollisuutta hienoihin urasiirtoihin ja etenemisiin. Kumpikohan meistä jäi kotiin lasten syntyessä? Hmmm....

Vierailija

Niin, miehet eivät halua jäädä pidemmäksi aikaa kotiin, mitä tehdään? No pakotetaan ne miehet jäämään! Sillähän niitä haluttuja tuloksia saadaankin.

Ja palkkakysymys on meille ainakin iso. Huonoimmillaan palkkani on ollut hieman alta 1000€ (Vaihtelee töiden mukaan, mutta max 1500€), miehen palkka taas on 3000€. Eli kyllä, kysymys on todellakin rahasta meidän kohdalla ja monen muunkin.

Mies myös jos jäisi kotiin, otettaisiin hänen tilalleen joku toinen ja mies ei pysyisi kehityksen perässä ja näin ollen palkka rippuisi kun ei voi jatkaa yhtä korkealla. Ehkä Suomen valtio ei enää halua lapsia tänne?

Vierailija

Kannattaa valita puoliso joka on samaa tuloluokkaa kuin itse. Meillä kahdella pienituloisella molemmilla oli sama mahdollisuus olla kotona :D Ja molemmat myös oli kotona.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita puoliso joka on samaa tuloluokkaa kuin itse. Meillä kahdella pienituloisella molemmilla oli sama mahdollisuus olla kotona :D Ja molemmat myös oli kotona.

No meillä on periaatteessa sama tulopontentiaali, mutta mies on ikänsä vuoksi jo 5-vuotta pidemmällä urallaan. Nyt kolmannen kohdalla miehellä ei ole mitään mahdollisuutta jäädä kotiin. Minun palkkani olisi töihin palatessa max 3000e käteen ja tähän tarvittaisiin paljon enemmän työtunteja myös ilta ja yöaikaan kuin miehen palkkaan. Mies saa ns tavallisesta 8-4 työstään 4500e käteen. Jos minä tekisin samoja työtunteja kuin mies niin saisin vain reilu 2000e käteen. Miehellä iän ja minun pitämieni vanhempainvapaiden vuoksi noin 10-v enemmän pätevöitymistä enkä ole edes ollut pitkiä aikoja hoitovapaalla.

Itse mielelläni palaisin töihin vauvan ollessa noin 1-v, jos taloudellisesti mies pystyisi jäämään kotiin. Saisin minäkin "uraani" vuorostani eteenpäin. Harmi, kun ei ole mahdollista.

Vierailija

Meillä mies tienaa yli kaksi kertaa minun palkan kuukaudessa. Olisi tullut konkurssi, jos hän olisi aikoinaan jäänyt hoitovapaalle ja minä olisin mennyt töihin tienaamaan sitä 1400€ nto/kk

Vierailija

Kappas vaan, meillä edellisten vastaajien kanssa sama asetelma. Mies tienaa tuplasti minua enemmän ja hänellä lisäksi mahdollisuudet bonuksiin, ylenemiseen ja lisätöihin. Minulla vakiotyöaika, ei lisätyötunteja, ei bonuksia, ei ylenemismahdollisuutta. Lisäksi miehen palkkataso riippuu jotenkin tehdystä työstä eli jos olisi kotona, palkkataso olisi töihin palatessa alhaisempi kuin nyt saavutettu.

Haluaisin kyllä kuulla sellaisten perheiden tarinan, joissa perhe on päättänyt miehen jäävän kotiin hoitamaan lasta, vaikka vaimo tienaa vähemmän mennessään töihin. Miten se on käytännössä vaikuttanut perheen elintasoon? Tai miten muka tukirahoilla on pystytty tuota perhekohtaista palkkavajetta tasoitettu, kun tässä niin esimerkillisesti on opastettu meitä, jotka emme ole vielä ilmeisesti löytäneet kaikkia vajaatuloisille tarkoitettuja perhetukia anottavaksi...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kappas vaan, meillä edellisten vastaajien kanssa sama asetelma. Mies tienaa tuplasti minua enemmän ja hänellä lisäksi mahdollisuudet bonuksiin, ylenemiseen ja lisätöihin. Minulla vakiotyöaika, ei lisätyötunteja, ei bonuksia, ei ylenemismahdollisuutta. Lisäksi miehen palkkataso riippuu jotenkin tehdystä työstä eli jos olisi kotona, palkkataso olisi töihin palatessa alhaisempi kuin nyt saavutettu.

Haluaisin kyllä kuulla sellaisten perheiden tarinan, joissa perhe on päättänyt miehen jäävän kotiin hoitamaan lasta, vaikka vaimo tienaa vähemmän mennessään töihin. Miten se on käytännössä vaikuttanut perheen elintasoon? Tai miten muka tukirahoilla on pystytty tuota perhekohtaista palkkavajetta tasoitettu, kun tässä niin esimerkillisesti on opastettu meitä, jotka emme ole vielä ilmeisesti löytäneet kaikkia vajaatuloisille tarkoitettuja perhetukia anottavaksi...

No mun mies on ollut molempien lasten kanssa vuoden kotona. Esikoisen kohdalla oltiin saman(pieni)tuloisia, tokan kohdalla mun palkka nettona n. 2500 ja miehen 4500. Mun palkalla pystyi ihan hyvin kattaman asuntolainan ja juoksevat menot tuon vuoden ajan, mutta mies oli myös säästänyt etukäteen hoitovapaataan varten. Ei me ainakaan saatu mitään erityisiä perhetukia. Kh-tukea ja pientä kaupungin antamaa lisää kuten muutkin. Itse olin n. 1.5v kotona per lapsi. Ei sanottavasti vaikuttanut elintasoon, paitsi emme kyllä matkustelleet kalliisti tuona aikana tai välittömästi ennen tai jälkeen.

Vierailija

Sääli, että ette ole osanneet mitoittaa menotasoanne niin että mieskin voisi tutustua lapseen :)

Ehkä jos se mies on jo ensimmäisen kanssa kotona, ei kolamnnen kohdalla ole sitä ongelmaa, että mies on saanut vuosikausia enemmän urakokemusta ja palkka noussut tuplaksi vaimon palkkaan..

Vierailija

Toivottavasti nämä vaimot eivät sitten työelämään palattuaan katkeroidu, kun miehen aika on niin paljon arvokkaampaa, eikä kodinhoitoon ole muodostunut rutiinia. Niin makaa kuin petaa.

Vierailija

Mun mies olisi kyllä halunnut olla lasten kanssa kotona, ja on ollutkin niin paljon kuin mahdollista. Mies tekee vuorotyötä ja viime vuodet ollut paljon sairaslomilla kun hänellä on reuma. Mies kyllä tekee oman osuutensa kotitöistä. Minä olin lasten kanssa kotona sen kolme vuotta ja vielä siihen päälle 2,5 vuotta työttömänä ennenkuin pääsin töihin, ja palkka on surkea. Mutta minä nautin työstäni ja mies inhoaa omaansa, minä toivon että lähivuosina pääsisin paremmille palkoille niin että mies voisi jäädä edes vuorotteluvapaalle, tai yrittää päästä sairaseläkkeelle.

En ymmärrä oletusta että äidillä on aina työpaikka mihin palata, ja että hänen tulonsa korvaisivat miehen palkan muuttumisen kotihoidontueksi joka on ihan naurettava. Ja kun äiti jolla on työpaikka on kotona, joku työtön nainen yleensä tekee töitä sen aikaa, äitiyslomatuurauksilla on iso merkitys työttömille.

Vierailija

No juu sama homma, minä olin lapset saadessa opiskelija ja mies ansiotöissä, meillä asuntolaina. Mitenkähän oltais maksettu lainaa 350e/kk miehen kotihoidontuella ja mun 290e/kk opintorahalla? Suorastaan vihaan sitä että hallitus yrittää pakottaa jokaisen perheen samaan muottiin, sillä tilanteet perheissä on niin erilaisia!! Minä valmistuin kun kuopus täytti 1,5v, olin hoitanut AMK opiskelut siinä ohella JA oltiin jaksotettu miehen isyysvapaat niin että ne juuri riittivät siihen, että hän oli lasten kanssa kotona JUURI silloin kun minun piti suorittaa opintoihin kuuluvat harjoittelut, mistä kertyikin yhteensä 6kk miehenkin lastenhoitoa. Mutta tämä ei olisi varmasti ollut mahdollista missään jäykässä 6+6+6 -mallissa mitä ne nyt ehdottelevat. Tämä nykyinen malli antaa ehdottomasti parhaimman jouston perheiden itse päättää asioita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun mies olisi kyllä halunnut olla lasten kanssa kotona, ja on ollutkin niin paljon kuin mahdollista. Mies tekee vuorotyötä ja viime vuodet ollut paljon sairaslomilla kun hänellä on reuma. Mies kyllä tekee oman osuutensa kotitöistä. Minä olin lasten kanssa kotona sen kolme vuotta ja vielä siihen päälle 2,5 vuotta työttömänä ennenkuin pääsin töihin, ja palkka on surkea. Mutta minä nautin työstäni ja mies inhoaa omaansa, minä toivon että lähivuosina pääsisin paremmille palkoille niin että mies voisi jäädä edes vuorotteluvapaalle, tai yrittää päästä sairaseläkkeelle.

En ymmärrä oletusta että äidillä on aina työpaikka mihin palata, ja että hänen tulonsa korvaisivat miehen palkan muuttumisen kotihoidontueksi joka on ihan naurettava. Ja kun äiti jolla on työpaikka on kotona, joku työtön nainen yleensä tekee töitä sen aikaa, äitiyslomatuurauksilla on iso merkitys työttömille.

Voi kyynel. Työttömiä miehiä on suunnilleen saman verran kuin naisiakin, eikös heillekin jokin isyyslomituspätkä olisi aivan luojan lykky.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No juu sama homma, minä olin lapset saadessa opiskelija ja mies ansiotöissä, meillä asuntolaina. Mitenkähän oltais maksettu lainaa 350e/kk miehen kotihoidontuella ja mun 290e/kk opintorahalla? Suorastaan vihaan sitä että hallitus yrittää pakottaa jokaisen perheen samaan muottiin, sillä tilanteet perheissä on niin erilaisia!! Minä valmistuin kun kuopus täytti 1,5v, olin hoitanut AMK opiskelut siinä ohella JA oltiin jaksotettu miehen isyysvapaat niin että ne juuri riittivät siihen, että hän oli lasten kanssa kotona JUURI silloin kun minun piti suorittaa opintoihin kuuluvat harjoittelut, mistä kertyikin yhteensä 6kk miehenkin lastenhoitoa. Mutta tämä ei olisi varmasti ollut mahdollista missään jäykässä 6+6+6 -mallissa mitä ne nyt ehdottelevat. Tämä nykyinen malli antaa ehdottomasti parhaimman jouston perheiden itse päättää asioita.

Et selvästikään ymmärrä, mistä 6+6+6-mallissa on kysymys. Sehän on selvästi nykymallia joustavampi.

Vierailija

Miksi automaattisesti ajatellaan, ettei mies voi tutustua lapseensa, vaikka käy töissä. Kyllä mun mies viettää aikaa lasten kanssa töiden jälkeen, viikonloppuisin ja lomilla todella paljon. Ei ole omat lapset jääneet vieraiksi. Samalla logiikalla voisi sanoa, että kaikkien työssäkäyvien lapset ovat vieraantuneet vanhemmistaan ja päinvastoin. Jostain syystä näin ei kuitenkaan ole.

Säästöjä on toki meilläkin ja periaatteessa olisi ollut varaa jäädä kotiin (kyllä kai jokaisella työssäkäyvällä on säästöjä), mutta jos toinen tienaa huomattavasti enemmän, niin aika moni tienaavampi käy töissä ja vähemmän tienaava on kotona. Joskus toki toisinkin päin, mutta sen pitäisi olla perheen oma valinta eikä pakko. Jos tämä työssäkäynti olisi miesten mielestä oikeasti ongelma, niin useampihan jäisi kotiin jo nyt, kun se on kerran mahdollista.

Miksi haluatte pakottaa niidenkin perheiden miehet kotiin, joissa se olisi nytkin mahdollista, mutta perheen sisällä on itse HALUTTU ratkaista asia toisin?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat